handdator

Visa fullständig version : Fett vid första måltiden?

zpliffen
2009-10-19, 19:09
Såg en studie för några månader sen postav av king grub, där det står att fett vid första måltiden försämrar din insulinkänslighet flera timmar framöver.

Om jag då bestämmer att käka mina goda ägg någon annan tidpunkt på dagen och första måltiden består endast av kolhydrater och protein. Påverkas inte min fettförbränning negativt? Hade nämligen tänkt att dra o träna efter måltid nr1.

Alfred Nobel
2009-10-19, 19:17
Det tror jag absolut inte. Jag har kört enligt ditt upplägg i ett bra tag nu och det fungerar både om jag vill gaina eller banta. Gröt och kvarg är opti på morgonen, sjukt bra kombination eller varför inte pasta och tonfisk eller fil och flingor!

Dock har jag ett vagt minne av att snabba kolhydrater på morgonen efter nattens fasta inte är att föredra enligt vissa aspekter, fast vad för anledningar har jag ingen aning om :P

Eddie Vedder
2009-10-19, 19:23
Det handlar om just mättat fett och det gäller oavsett vilken tidpunkt. Ägg har en mycket bra fettsammansättning och att välja bort ägg är negativt ur näringssynpunkt ur de allra flesta perspektiven. Ägg är det bästa som finns.:)

zpliffen
2009-10-19, 19:27
Jaha, tack för svaren! Då ska jag inte välja bort äggen :).

King Grub
2009-10-19, 19:36
Det som är "dåligt" är att kanske fler av dagens måltider påverkas, än om den påverkande måltiden i fråga förläggs senare.

Dessutom är glukostoleransen som bäst på morgonen, och har man ett bestämt kaloriintag till frukost är det en fördel att lägga en större del av kolhydratenergin i stället för fett ur den synvinkeln.

Hur stor praktisk relevans det har för en frisk person kan diskuteras.

1684_
2009-10-20, 04:19
då e de alltså dpåligt att koka gröten på 5-6dl röd mjölk och 1tessked messmör? Eller? Jag behöver nämligen de fettet annars.

Eddie Vedder
2009-10-20, 05:44
då e de alltså dpåligt att koka gröten på 5-6dl röd mjölk och 1tessked messmör? Eller? Jag behöver nämligen de fettet annars.

Nej det är inte dåligt, fortsätt med det.

Fredrik_S
2009-10-20, 09:27

Hur stor praktisk relevans det har för en frisk person kan diskuteras.

Inte hänga upp sig för mycket på detaljer

LunaSpice
2009-10-20, 09:37
Mycket fett vid måltid ger dessutom större mättnadskänslan...eller framför allt längre mättnadskänsla vilket jag anser kan vara positivt.