Visa fullständig version : Whey 80 och EAA
Hej! Jag kör på whey 80 efter träning och Starnutritions EAA före och efter träning. Jag hörde någon säga att whey 80 var onödig eftersom man fick proteinet av EAA:t? Hur kan detta stämma? Det är ju 5g protein i en dosering EAA och 28g protein i en dosering whey80. Hur skulle andra här lägga upp intaget av dessa tillskott?
Hej! Jag kör på whey 80 efter träning och Starnutritions EAA före och efter träning. Jag hörde någon säga att whey 80 var onödig eftersom man fick proteinet av EAA:t? Hur kan detta stämma? Det är ju 5g protein i en dosering EAA och 28g protein i en dosering whey80. Hur skulle andra här lägga upp intaget av dessa tillskott?EAA tar du ca 10g före och 10g efter ett pass, det stimulerar proteinsyntesen bättre än 25g vassle. Vassle kan du ta som mellanmålsprotein istället.
Läs EAA-tråden som är längst upp i denna del.
tack för svar! Jo jag läste det. Men jag förstod bara inte hur det kan ersätta whey 80? Det är ju bara 5g protein i de 10g man tar efter träningen. Är det inte till fördel att ta 1dl whey80 efter också? Eller är det som du säger bättre att ta whey 80 under någon annan tidpunkt? (tex. till mellanmål. Vilket skulle för mig innebära att jag tar whey 80 några timmar innan jag skulle träna) Jag trodde man att man ska få i sig protein direkt efter träningen och att EAA:t mest var bra för själva syntesen?
Ännu en gång, tack för svar! Skulle verkligen må bra om någon skulle kunna reda ut detta åt mig! :)
Commando1980
2009-10-19, 17:37
tack för svar! Jo jag läste det. Men jag förstod bara inte hur det kan ersätta whey 80? Det är ju bara 5g protein i de 10g man tar efter träningen. Är det inte till fördel att ta 1dl whey80 efter också? Eller är det som du säger bättre att ta whey 80 under någon annan tidpunkt? (tex. till mellanmål. Vilket skulle för mig innebära att jag tar whey 80 några timmar innan jag skulle träna) Jag trodde man att man ska få i sig protein direkt efter träningen och att EAA:t mest var bra för själva syntesen?
Ännu en gång, tack för svar! Skulle verkligen må bra om någon skulle kunna reda ut detta åt mig! :)
EAAs skickar en 'uppbyggnadssignal'. det är därför man tar det i samband med träningen. dagsbehovet av protein ska man täcka med vanlig mat och om man vill/behöver proteinpulver.
Vassle efter träningen är också för proteinsyntesen, men EAA är bättre för det. Sen ska du ju ändå äta någon sorts mat inom en timme och där får du byggstenar till musklerna så att säga :)
edit: damn you commando :)
hehe! Okej! Tack för svar! Men då spelar det ju ingen roll när jag tar mitt whey 80 isf? Bara jag täcker mitt dagliga proteinintag? Hade bara för mig att det var till fördel att inta protein inom en timme efter träningen. (vilken det är, men EAA klarar jobbet bättre?) Detta passar mig bra eftersom jag då kan ta whey 80 någon timma innan gymmet och får därav lite mer energi till passet :)
Har jag fattat detta rätt?
Tack för svar!
hehe! Okej! Tack för svar! Men då spelar det ju ingen roll när jag tar mitt whey 80 isf? Bara jag täcker mitt dagliga proteinintag? Hade bara för mig att det var till fördel att inta protein inom en timme efter träningen. (vilken det är, men EAA klarar jobbet bättre?) Detta passar mig bra eftersom jag då kan ta whey 80 någon timma innan gymmet och får därav lite mer energi till passet :)
Har jag fattat detta rätt?
Tack för svar!Ja, fast energin som används under passet kommer inte med största sannolikhet inte tas från proteinet :)
Ja, fast energin som används under passet kommer inte med största sannolikhet inte tas från proteinet :)
Det vet jag också, men det finns ju kolhydrater i whey 80 också.
Det vet jag också, men det finns ju kolhydrater i whey 80 också.Väldigt små mängder, vad skulle dessa göra?
Väldigt små mängder, vad skulle dessa göra?
Nej det har du nog rätt i... Men det är alltid något *flex*
Personligen så tycker jag en proteindrink känns bättre än EAA efter träning, ,
Personligen så tycker jag en proteindrink känns bättre än EAA efter träning, ,Av vilken anledning? Fler kcal kan jag tänka mig är en.
Mr.Sjöborg
2009-10-19, 21:14
Mitt förslag är att ta en whey 80 shake när du vaknar(om du nu bestämt ska ha wheyen till något)
sweaberg
2009-10-19, 21:31
whey tar du de dagar du inte får tillräckligt med protein från mat, eller vilodagar, EAA är smartast att bara ta innan och efter träning, inte annars.
härligt! tack alla som har svarat :)
Vad jag har förstått så ska EEA tas precis innan och precis efter träning(5-10min) pga av de snabba intaget, men sen någon timme senare går det bra att ta whey också, fast jag kanske har fel? Man ska absolut inte blanda det i alla fall, då tappar man hela effekten av EEA.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.