Logga in

Visa fullständig version : Vad mer kan jag ta utöver Gainer + Kreatin?

Ferato
2009-10-19, 15:49
Hej, har nu börjat träna igen efter en rätt lång vilostund. Jag har nu bestämt mig för att ta tag i kragen och köra stenhårt med träningen. Jag har gainer
(Viktökningsgainer) och Kreatin(Creapure).

Det jag undrar är vad mer kan jag köpa för att maximera träningen?

Värt att tillägga är att jag vet att kosttillskott är en rätt liten del av träningen. Pyramiden Mat, Träning och Vila är betydligt viktigare. Även att jag väger väldigt lite( 56 kg och ca 18 år gammal).

Commando1980
2009-10-19, 16:04
Hej, har nu börjat träna igen efter en rätt lång vilostund. Jag har nu bestämt mig för att ta tag i kragen och köra stenhårt med träningen. Jag har gainer
(Viktökningsgainer) och Kreatin(Creapure).

Det jag undrar är vad mer kan jag köpa för att maximera träningen?

Värt att tillägga är att jag vet att kosttillskott är en rätt liten del av träningen. Pyramiden Mat, Träning och Vila är betydligt viktigare. Även att jag väger väldigt lite( 56 kg och ca 18 år gammal).

vanlig mat kombinerat med vettig styrketräning.

se till att du ligger på ett kalorieöverskott och trycker i dig 2-3 g protein per kg kroppsvikt/dag samt att du får i dig protein i direkt anslutning till gympassen (före och efter). mer komplicerat än så är det inte.

Commando1980
2009-10-19, 16:07
multivitamintabletter och en burk fiskolja kan du dock inhandla.

Ferato
2009-10-19, 16:10
multivitamintabletter och en burk fiskolja kan du dock inhandla.

Så jag bör inte köpa EAA eller något, det räcker met kreatinet och gainern jag har nu.
Förresten, på vilket sätt hjälper vitamintillskott? Utöver att ge bättre färg på ansiktet, runt ögonen osv.

Commando1980
2009-10-19, 16:19
Så jag bör inte köpa EAA eller något, det räcker met kreatinet och gainern jag har nu.
Förresten, på vilket sätt hjälper vitamintillskott? Utöver att ge bättre färg på ansiktet, runt ögonen osv.

visst kan man göra det men du behöver inte det i och med att du verkar vara ny i gamet och inte väger så mycket (du kommer att se resultat oavsett.) därför rekommenderar jag dig att helt enkelt fokusera på att träningen och få i dig tillräckligt med mat. du har ju redan köpt en gainer och kan lämpligen ta den direkt efter gympassen.

multivitamintabletter är en sorts billig försäkring (dock inte 'heltäckande') som ser till att du får i dig viktiga vitaminer och mineraler.

Ferato
2009-10-19, 16:23
visst kan man göra det men du behöver inte det i och med att du verkar vara ny i gamet och inte väger så mycket (du kommer att se resultat oavsett.) därför rekommenderar jag dig att helt enkelt fokusera på att träningen och få i dig tillräckligt med mat. du har ju redan köpt en gainer och kan lämpligen ta den direkt efter gympassen.

multivitamintabletter är en sorts billig försäkring (dock inte 'heltäckande') som ser till att du får i dig viktiga vitaminer och mineraler.

Är det bättre om jag tar gainer säg 2 ggr per dag, även de dagar jag inte tränar. Som extra tillskott (mellanmål)

Mr.Sjöborg
2009-10-19, 16:28
Är det bättre om jag tar gainer säg 2 ggr per dag, även de dagar jag inte tränar. Som extra tillskott (mellanmål)

Ne tycker du ska ta gainern direkt efter passet och sen hålla dig till mat.
Vitamintillskott är bra för att du ska få i dig viktiga vitaminer och mineraler, tycker att ''en om dagen'' tabletter är bra, då jag inte äter särskillt mångsidigt och knappt äter grönsaker

Commando1980
2009-10-19, 16:28

bättre än...? en gainer innehåller protein+kolhydrater..dvs kalorier. inget magiskt. du kan lika gärna ersätta kalorierna från gainern med vanlig mat.

men visst kan du ta gainer som mellanmål men kolhydraterna i en gainer är oftast i princip näringslöst socker.

min rekommendation är att ta gainern (nu när du ändå har köpt en påse) efter gympassen och i övrigt så äter du vanlig mat.

snarlik
2009-10-19, 16:29

Om du har svårt att gå upp i vikt av vanlig mat så kan gainer som mellanmål vara en lösning. Hur som, ett enkelt sätt att få i sig mycket energi.

Mr.Sjöborg
2009-10-19, 16:31
Om du har svårt att gå upp i vikt av vanlig mat så kan gainer som mellanmål vara en lösning. Hur som, ett enkelt sätt att få i sig mycket energi.

Va? tycker de låter dumt, att ersätta mat med gainer för att man äter för lite?

Commando1980
2009-10-19, 16:33

om man har svårt att äta tillräckligt så skulle jag hellre rekommendera mer kalorietät mat eller mindre mättande mat (så att man kan äta mer innan man blir mätt ) innan jag rekommenderar en gainer.

Ferato
2009-10-19, 16:50
jag har svårt att gå upp i vikt, så jag håller mig till vanlig mat tillsvidare iaf. Sedan tar jag gainer efter träningen.

Chok Dee
2016-06-08, 15:26
Jag är nu ingen "SUPER DOKTOR PROFFESSOR" inom området men..
fokusera på att äta mer mat, mer NYTTIG mat så du får i dig bättre kolhydrater/protein/fett,vitaminer,mineraler osv

Undvik att äta onödigt socker/ vitt näringstomt bröd / kass vit pasta osv.. lägg mer fokus på att äta det som faktiskt ger dig något som Kött/fågel/fisk och grönsaker med fullkorns- pasta/ris/bulgur/matvete ex. :)

som tidigare kanske skrivit, räkna ut hur mycket kcal du behöver (BMR)
sedan lägger du dig över den gränsen med hjälp av extra kött på tallriken tex.
sålänge du ligger på överskott så borde du inom tid lägga på dig ett par kilon.

Commando1980 skrev att du kan äta mer "kalori-tät" mat, vilket kan vara ett bra alternativ! fett är det tätaste du kan hitta, då helst i form av fisk/rapsolja/olivolja/"en näve omega 3 caps".
Vit pasta innehåller rätt mycket kalorier faktist och fullkornsalternativen ligger oftast snäppet högre i kalorier och är även nyttigare.
300g (70%vete 30%durumvete) Pasta ger ca 34.5g protein men även 1071 kcal energi.

finns mycket mer att skriva men tar det efterhand om det skulle behövas cofffee