Visa fullständig version : Bulk, bulk & bulk!
Tjena tjena!
Tänkte se vad ni tycker om mitt bulk schema, vad som behöver tillsättas eller tas bort. Jag vill ligga väldigt högt. Cirkus 4k kcal. Tränar fyra dagar i veckan och vilar under helgen. Målet är BB.
Väger just nu runt 66 Kg och är 178 lång. Så jag har en del att jobba på !
Här kommer den.
Frukost:
1 glas mjölk
1 tallrik fullkorns flingor med mjölk
Two eggs
10-tiden snacks:
0,5 liter vatten
Ett äpple
Två skedar naturellt jordnötssmör
Lunch:
Skollunch. Alternativt: 1 kycklingbröst med 4 dl jasmin ris med barbecue sås
0,5 liter vatten
300 ml apelsin juice
Mellanmål:
En banan
Pre Workout:
N.O-Xplode
0,5 liter vatten
Post Workout:
Pro complex/Whey-80
1 liter vatten
Kvällsmat:
Familjens mat
Nattamat:
Två skedar naturellt jordnötssmör
sundvall
2009-10-18, 15:15
Du väger 66kg å ska trycka 4000kcal per dag?
Yepp, tränar hårt mån- torsd och cyklar ungefär 2,5-3 mil om dagen i bra tempo.
Det får bli väldigt stora portioner av familjens mat och skollunch ifall du ska komma upp i 4000 kcal av det där...
Det hade verkligen varit uppskattande om ni läste första posten där jag frågar vad som bör läggas till alternativt ta bort. "Det där funkar inte" är ingenting som hjälper mig.
Bara av ren nyfikenhet sådär, 4 dl ris, hur får du i dig de?
Anton Fräs
2009-10-18, 16:58
Spontant tror jag att du borde byta ut vissa varor. Skippa frukt och fullkornsflingor. Släng in lite näringstätare mat. Mellanmålet på kvällen skulle också det kunna utökas. Upplever du det svårt att få i dig den mängd mat du ligger på? Hur ser en ungefärlig skollunch/familjens mat portion ut? (En bild på hur det ser ut en kväll skulle kunna vara till hjälp.)
Jag kan som sagt inte mycket om detta. Men Anton Fräs, har du tips på bättre mat till frukosten och ett alternativ till frukten?
Jag fixar en bild på kvällens käk.
Spontant tror jag att du borde byta ut vissa varor. Skippa frukt och fullkornsflingor.
Flingor (om du menar majs/vete) är ett ganska bra sätt att få i sig väldigt mycket energi till liten mättnad, annars.
Anton Fräs
2009-10-18, 18:11
Jag kan som sagt inte mycket om detta. Men Anton Fräs, har du tips på bättre mat till frukosten och ett alternativ till frukten?
Flingor (om du menar majs/vete) är ett ganska bra sätt att få i sig väldigt mycket energi till liten mättnad, annars.
Vanliga flingor istället för fullkornsvariant kan du uppleva som mer lättätet. Använd dig av fullfeta produkter, (mjölk, kvarg, keso, ost m.m.) Istället för frukt kan du göra en ordentlig dubbelmacka med ägg exempelvis. Ät helt enkelt sådant som du själv upplever som lättätet. Ett annat frukostalternativ skulle kunna vara risgrynsgröt/mannagrynsgröt. Enkelt att komma upp i mycket kalorier med det, ivarjefall för mig :)
johanhej
2009-10-18, 18:21
inte en chans att det där är 4000 kcal...
Varför ens skriva upp vatten? Är detta ett seriöst förslag så hade jag krängt mer protein.
Scratch89
2009-10-18, 18:25
Jag tror inte heller att det där är 4000 kcal, snarare hälften. Ät mer av allt, om du ska komma upp i den energimängd du talar om.
Sen tror jag att 4000 kcal på din kroppsvikt och längd kommer bli rätt så mycket. Varför cyklar du så långt varje dag, förresten?
Eddie Vedder
2009-10-18, 19:15
Du behöver ju inget alternativ i sig. Stek äggen i rejält med smör och lägg på en varsin skiva bröd. Så tar du ytterligare ett glas mjölk. Vips är frukosten rejält mycket mer energirik.
Ta en macka med smör och en burk makrill i tomatsås på macka vid mellanmål nummer 2 och ett glas mjölk till det också.
Välj den fetare mjölken. Så kan du ju ta en "korv" med risgrynsgröt eller något på kvällen.*drool*
Här finns fler tips som jag skrivit om:
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
Cerberus
2009-10-18, 19:27
såg ju rätt fettsnålt ut och protein-mängden såg ju rätt låg ut också.
några bättre tips än eddie har jag ej dock. Till nattmaten borde du ha ngt bättre än jordnötssmör...personligen hade jag inte använt det som fettkälla iaf och proteinkvaliten är i princip värdelös(enligt mer kunniga här på forumet iaf).
Bara av ren nyfikenhet sådär, 4 dl ris, hur får du i dig de?
Tycker du 4 dl ris är mycket? :confused:
Qivi syftar nog på okokt.
Eddie Vedder
2009-10-18, 19:37
Tycker du 4 dl ris är mycket? :confused:
Om 4 dl är okokt vikt så blir det ju uppemot 1kg kokt skulle jag tro. Och det får ju ses som mycket även om du och jag kanske skulle kunna äta så mycket.
-Englund
2009-10-18, 19:44
Ja som sagt så såg inte matschemat ut som 4000 kcal, läste snabbt och uppfattade det som ett deffschema först faktiskt!
Snorkelfarsan
2009-10-18, 20:18
Jag tycker det är löjligt lätt att överata goda mackor med gott pålägg. Det är ju hur lätt som helst att komma över 1000 kalorier med nåt glas mjölk och bara ett par mackor med ost/messmör/kaviar/sylt/jordnötssmör etc etc.
4000kcal är mycket. Se till att inte bulka som denna killen: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=3980303
Tackar för tipsen grabbar!
Kollar in på det lite närmre imorgon, just nu är jag för trött.
Godnatt
Äggmackor all the way baby!
4000kcal är mycket. Se till att inte bulka som denna killen: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=3980303
Herrgud. Hur kan man ens misslyckas så kopiöst!?
Ett riktigt skräckexempel.
Ökade sin bänkpress från 20 kg till 60 kg på 1½ år samtidigt som han lade på sig 30 kg? Inte illa!
Sen tror jag att 4000 kcal på din kroppsvikt och längd kommer bli rätt så mycket. Varför cyklar du så långt varje dag, förresten?
Det kan kanske vara lite mycket, vill inte riskera att hamna i den andra snubbens sits. Jag cyklar så långt eftersom att jag har cirka 12 km till och från skolan och sedan 10 km till och från gymmet.
Jag har nu lagt ihop ett nytt schema. Tror inte riktigt det är tillräckligt än men jag kastar upp det så får ni uttala er!
Frukost:
1 glas mjölk
En tallrik havregrynsgröt
10-tiden snacks:
Två ägg
Två mackor med ost
Två skedar jordnötssmör
Lunch:
Skollunch. Alternativt: 1 kycklingbröst med 1,5 dl jasmin ris med barbecue sås
300 ml apelsin juice
Mellanmål:
Två mackor med jordnötssmör och sylt
Protein shake (Pro Complex)
En sked jordnötssmör
Pre Workout:
N.O-Xplode
Post Workout:
Whey-80
Kvällsmat:
Familjens mat
Nattamat:
Två skedar jordnötssmör
Notes:
Flaska vatten med hela tiden.
Allt jordnötssmör är naturellt och ekologiskt.
Det kan kanske vara lite mycket, vill inte riskera att hamna i den andra snubbens sits. Jag cyklar så långt eftersom att jag har cirka 12 km till och från skolan och sedan 10 km till och från gymmet.
Jag har nu lagt ihop ett nytt schema. Tror inte riktigt det är tillräckligt än men jag kastar upp det så får ni uttala er!
Frukost:
1 glas mjölk
10-tiden snacks:
Två ägg
Två mackor med ost
Två skedar jordnötssmör
Lunch:
300 ml apelsin juice
Mellanmål:
En sked jordnötssmör
Pre Workout:
N.O-Xplode
Post Workout:
Whey-80
Kvällsmat:
Familjens mat
Nattamat:
Två skedar jordnötssmör
Notes:
JAg personligen stör mig på e just varför två mackor? Vf inte 2½ eller ja 5st????? Du borde nog orka mer, ju mer mat desstu bättre anser jag. Släng in torkad frukt i gröten å drick röd mjölk. Klicka ner lite smör i gröten med :naughty:
Käka nötter och sluta snåla.
Nötter? Snackar vi cashew, jordnötter eller nått annat?
Jordnötssmör? Vilken funktion fyller den?
Nötter? Snackar vi cashew, jordnötter eller nått annat?
nötter som nötter, kvitatr väl. Innehållerväl i princip samma förstår du väl
Gör som mig, köp blandmix nötter, finns vid naturgodiset, parnötter, valnötter, mandel, cashew, har även börjat äta macadamia nötter. dock INTE saltade ller rostade, skit gott att ha i typ yoghurten å sallader osv, å du. Va inte rädd å ta några händer fulla, jag äter säkert 4dl nötter varje dag å jag har me svårt å gå upp.
Eddie Vedder
2009-10-20, 19:37
Frukost:
1 glas mjölk
10-tiden snacks:
Två ägg
Två mackor med ost
Två skedar jordnötssmör
Lunch:
300 ml apelsin juice
Mellanmål:
En sked jordnötssmör
Pre Workout:
N.O-Xplode
Post Workout:
Whey-80
Kvällsmat:
Familjens mat
Nattamat:
Två skedar jordnötssmör
Notes:
Det är ju knappt någon skillnad känns det som. Varför inget mer matigt till jordnötssmöret på kvällen exempelvis? Läste du länken från inlägg 13?
Scratch89
2009-10-20, 19:40
Det bästa du kan göra, om du nu vill gå upp i vikt, är att inte planera exakt vad du ska äta. Vid fritt ätande så kommer du förhoppningsvis att äta enligt behov.
Det bästa du kan göra, om du nu vill gå upp i vikt, är att inte planera exakt vad du ska äta. Vid fritt ätande så kommer du förhoppningsvis att äta enligt behov.
+1!!
Ät sånt som innehåller mycket kcal (var inte rädd för fett) och gärna mycket protein, och ät MYCKET! I början är det jobbigt när magsäcken inte är särskilt uttöjd men sen blir det inga problem :)
Lycka till!
Dieten som jag ändrade den till innehåller följande värden utan skolmiddag och kvällsmiddag inräknat!
Kcal: 2271
Fett: 78,8 gram
Kolhydrater: 241 gram
Protein: 205,3 gram
Lägg på ytterligare 1000 kcal på lunch och middag. Vad säger ni? Är det bara jag som inte gillar kolhydratshalten?
Eddie Vedder
2009-10-23, 15:19
Är det bara jag som inte gillar kolhydratshalten?
Om du inte gillar den så sänk. Det är inget fel alls med mängderna per automatik men samtidigt finns ju aldrig något behov av att äta massa kolhydrater så vill du lägga till mer fett, mer protein eller lite av bägge.
Du gör som du vill givetvis, mängderna är det inget fel på men en ändring både upp och ner är inte fel någon av dom.
Okej, men om du inte tycker det är något fel så skippar jag ändring. Är nöjd med hur schemat ser ut nu så det finns ingen anledning att ändra, än.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.