Visa fullständig version : Steka kyckling?
Gosti123
2009-10-18, 13:56
Tycker ni det går bra med att steka kycklingen istället för att ha den i ugnen? Har hört att det blir godare i ugn, men att steka den borde väl ändå smaka gott?
Vad tycker ni?
fileér?
snabb stekning för yta, sen ugnen i ugnspåse, eller tvärtom kanske det var. Finns massor av trådar om det :P
Stek tills du har lite stekyta på båda sidor riktigt hett. Sen, in i ugnen på 100-120 grader i 20-30 minuter. Det är det ultimata sättet att tillaga filéer.
Turbonisse
2009-10-18, 14:14
Stek i grillpanna, och låt stå på plattan under lock
Handlar om krydda och timing. Om jag inte orkar köra den i ugnen, yta på båda sidorna (2 min i hetpanna) och sen sänka värmen och låta dem köra lite till beroende på tjocklek. När jag känner med fingret på kycklingen skall det kännas osm jag tar mig på hakan ungefär. då tar jag bort kycklingen och låter den vila några minuter så brukar den både vara saftig och god.
Gosti123
2009-10-18, 15:18
Kan man steka kycklingen och förvara den i kylen? Hur länge tror ni den håller sig?
Kan man steka kycklingen och förvara den i kylen? Hur länge tror ni den håller sig?
Det går bra, kyl ner och c:a 4 dagar skall väl gå ann. lukta och titta innan du äter.
Vill du slippa ugnen, så halvtina den och skär den den i smala skivor, ta bort blodkärl och dyl.
Räcker att steka den med kryddor, blir ännu godare med t.ex vitkål, vitlök och dyl. eller att slänga i nån random Uncle Bens sås.
Se dock till att vätskan från kycklingen helt/till största delen har förångats innan du slänger på nåra såser eller äter den, annars kan man (ihop med tidigare nämnda blodkärl) få en ganska oangenäm kycklingsmak.
Giljotinen
2009-10-18, 21:25
Kycklingfiléeer är sjukt gott att steka. Se dock till att skära upp den lite i medan du steker så att den blir genomstekt.
om jag steker så brukar jag skära dom i bitar o steka så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.