Visa fullständig version : Vad för mat upplever ni att ni får finnar av?
Halfhigh1
2009-10-17, 21:42
Som trådnamnet lyder så undrar jag vad ni brukar få finnar av?
Själv får jag mycket finnar ifall jag äter större mängder av snabba kolhydrater (antar att mitt insulin höjer sig)
Hur ställer ni er till myterna?
Ost
Choklad
Chips
Godis
En fråga, ifall jag äter mycket livsmedel som innehåller protein, tex kyckling,kvarg,kött,fisk,ägg osv får man finnar av det proteinet eller är de bara proteindrinkar som ger det, för jag fick det av kosttillskott så jag använder mig inte av kosttillskott förutom Omega - 3 tabletter och det skall ha en läkande effekt mot finnar.
Just kvarg, har ni upptäckt att ni får finnar av det, då menar jag milbona kvarg med lite fett.
Även kryddor, har ni märkt att ni får finnar av tex kanel eller chili (stark mat i allmänhet)
Tar gärna emot några fina studier som läkare har skrivit.
Folk säger att man inte får finnar av mat, men jag märker direkt när jag har ätit för mycket kolhydrater och jag är 110% säker på det.
Halfhigh1
2009-10-17, 21:45
mjölk
Mjölkprodukter i allmänhet eller bara mjölk?
Halfhigh1
2009-10-17, 21:47
Gainer.
Tror du att de är gainern som gör det eller tror du att det är de stora mängder kolhydrater du får i dig?
Insulin toppar?
Min hud blir ren och fint, helt finnfri under deff..
Får finnar under bulk. Dock inte mkt. Får aldrig finnar på ryggen elr nåt, nångång på låret, men mest i ansiktet.
Halfhigh1
2009-10-17, 21:55
Insulin toppar?
Min hud blir ren och fint, helt finnfri under deff..
Får finnar under bulk. Dock inte mkt. Får aldrig finnar på ryggen elr nåt, nångång på låret, men mest i ansiktet.
Antar att du intar mer kolhydrater under bulk än deff och det kanske är den största bidragande faktorn?
Tror du att de är gainern som gör det eller tror du att det är de stora mängder kolhydrater du får i dig?
Jag har för lite empirisk data för att dra någon slutsats där. Allt jag vet är att när jag lägger in gainer i min kost så börjar de ploppa upp finnar, och när jag lägger av så drar de sig tillbaka.
Jag upplever faktiskt att jag får mindre finnar av standardmjölk än mellanmjölk, kan vara placebo men jag tror verkligen på det.
Chocklad vet jag att jag fick finnar av men godis och chips har jag inte ätit på många år så vet ej.
Får personligen mer finnar av alkohol och rött kött än något annat i min nuvarande "diet".
Halfhigh1
2009-10-17, 22:25
Jag upplever faktiskt att jag får mindre finnar av standardmjölk än mellanmjölk, kan vara placebo men jag tror verkligen på det.
Chocklad vet jag att jag fick finnar av men godis och chips har jag inte ätit på många år så vet ej.
Får personligen mer finnar av alkohol och rött kött än något annat i min nuvarande "diet".
Ursäkta min "noob" nybörjar fråga, vad menar du med rött kött? All sorters kött dvs, nötfärs,påläggsskinka,fläskfile osv?
Ost, mjölk, pizza, choklad typ.
PixelMiner
2009-10-17, 23:15
Jordnötter, Choklad, Chips
Har alltid tänkt att choklad har en renande effekt snarare, får tänka om då kanske.
Mjölk slår till direkt på mig.
Jag har aldrig sett något samband, har väldigt sällan finnar.
Chips och choklad är i stort sett det enda som funkar
MrBurner
2009-10-18, 00:04
Chips och gainer (hemmablandad) är de saker som sällan slår fel. Känns ju som insulin spelar roll. Chips är f ö. nästan det enda riktigt onyttiga jag äter och när jag väl äter det så kan det bli alldeles för stora mängder tyvärr.
Däremot, även om det bara är ett litet energiunderskott jag ligger på så får jag väldigt sällan finnar.
Messmör, fast det var några år sedan jag led av problemet nu.
Utan tvekan chips och choklad. Det slår aldrig fel.
Choklad (särskilt O'boy känns det som :() och kött.
L Johnsson
2009-10-18, 08:43
Alkohol.
yepp samma här
dream_theater_
2009-10-18, 09:00
snus/rökning och alkohol får jag säga.
Halfhigh1
2009-10-18, 09:28
snus/rökning och alkohol får jag säga.
När jag var i Magaluf så var de ungefär mitt dagsintag av "föda" och jag fick inte en finne. Kan bero på att man bada i saltvatten och solade dagarna in och ut.
I vanliga fall så röker jag inte eller snusar, även ifall det är fest. Alkohol dricker jag sällan så jag vet faktiskt inte, är jag dock ute och dricker alkohol och sedan kanske äter massa chips eller drar en bakfyllepizza så slutar det i finnar.
ManuelIT
2009-10-18, 09:51
choklad
Maltodextrin i shakern efter passen ger mig inte finnar, men väldigt knottrig hud och ful hud.
Gissar på att de är insulintoppar som gör det?
hahavaffan
2009-10-18, 09:55
Vet inte om det är sömn- eller vätskebristen man får av att vara ute och svina på fyllan, eller om det är all skräpmat, sprit, öl och läsk man trycker i sig under en kväll, men jag får garanterat finnar av det.
Får sällan akne av någonting.
dream_theater_
2009-10-18, 10:37
När jag var i Magaluf så var de ungefär mitt dagsintag av "föda" och jag fick inte en finne. Kan bero på att man bada i saltvatten och solade dagarna in och ut.
I vanliga fall så röker jag inte eller snusar, även ifall det är fest. Alkohol dricker jag sällan så jag vet faktiskt inte, är jag dock ute och dricker alkohol och sedan kanske äter massa chips eller drar en bakfyllepizza så slutar det i finnar.
Jag röker inte heller nu för tiden, varken till vardags eller fest. Men jag vill minnas när jag tog studenten, så blev det två hårda veckor med snusning rökning och alkohol, och det var inte receptet för en vacker hy. ;)
von huff
2009-10-18, 10:43
Efter träning, vet ej om det är träningen eller gainerns fel.
Mjölkprodukter lite
Alkohol mycket
Scratch89
2009-10-18, 11:30
Överätning.
kreatin (antar att det är sammankopplat med ökade mängder androgener).
Ursäkta min "noob" nybörjar fråga, vad menar du med rött kött? All sorters kött dvs, nötfärs,påläggsskinka,fläskfile osv?
Ja, med det avser jag rött kött. Jag äter dock aldrig påläggsskinka så det har jag ingen erfarenhet av men äter jag t.ex. nötfärs eller fläskfilé så känner jag av det vad det avser min hy.
Upplever att alkohol (inmundigat i form av öl) har motsatt effekt för mig. Faktiskt.
Agremont
2009-10-18, 13:16
Choklad är det enda jag kommer på.
dream_theater_
2009-10-18, 13:48
Upplever att alkohol (inmundigat i form av öl) har motsatt effekt för mig. Faktiskt.
Kan bero på all b-vitamin kanske? Det ska väl vara bra för nyllet.
dream_theater_
2009-10-18, 13:48
kreatin (antar att det är sammankopplat med ökade mängder androgener).
Njaaaa?
Njaaaa?
Jo.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=136275&highlight=kreatin+dht
Halfhigh1
2009-10-18, 15:25
Som jag skrev i början av tråden, får man finnar av Kvarg? Jag kan äta typ 250 g på en dag kanske, sen blir de mycket skinka,kyckling,kalkon,nötfärs,stek,linfrö,fläskfi le,fisk,leverpastej. Det är där ungefär min protein källa kommer ifrån, vad av det skulle ni säga att ger finnar?
Att äta leverpastej som det är har blivit en favorit, kör på sport leverpastej som är 150 kcal/100 g, kan lätt trycka 200 g på en dag;P Är de dåliga vibbar där?
Ingen särskild maträtt eller råvara,,inte ens någon särskild kosthållning. Att däremot växla från lågfett till högfett (vilket jag antar påverkar hormonbalansen i viss utsträckning) kan för mig resultera i en del s.k. finnar. Jag är dock idag, 29 år ung, nästan helt befriad från detta fenomen och det var jag inte för endast ett par år sedan så det finns alltid hopp.
//Anders
Choklad och vissa kosttillskott.
Upplever också att finnarna försvann när jag drog ned på den totala mängden mat. Otroligt skönt att inte få ont varje gång man lutar sig tillbaka i en stol.
Eddie Vedder
2009-10-18, 20:19
Kan bero på all b-vitamin kanske? Det ska väl vara bra för nyllet.
Alkoholintag är snarare ogynnsamt för B-vitaminstatusen, olika B-vitaminbrister är otroligt vanligt bland alkolister t.ex.
Visst finns det lite av någon B-vitamin i öl (vet dock inte vilken/vilka) men nackdelarna med alkoholintaget i sig överstiger nog fördelarna med ölintaget även ur B-vitaminsynpunkt.
MrBurner
2009-10-18, 22:01
Försämrar alkoholen upptaget av B-vitamin eller är det någon annan bakomliggande anledning till det?
Eddie Vedder
2009-10-19, 06:18
Försämrar alkoholen upptaget av B-vitamin eller är det någon annan bakomliggande anledning till det?
Ja och etanolomsättningen kräver B-vitaminer. vet som sagt inte exakt vilka på rak arm.
Pellegris
2009-10-19, 11:27
Jag har haft finnar lite till och från. Men nu testade jag med att sluta dricka mjölk. Innan drack jag 1liter om dagen och nu ingenting, på sin höjd soja- eller havremjölk. Har aldrig haft finare hy än nu. Kanske bara är en tillfällighet, jag vet inte.
Alkohol! Ojoj vilken skillnad..
mycket mycket pantontentansyra är bra emot finnar.. reducerar produktion av överflödig fett.. Men måste beställa kosttillskott mot de.. finns inte bara att köpa så där... tror de heter vitamin-b5 också..
och det är inte farligt eller dåligt för kroppen vid stora intag.. googla de vettja :)
men tror jag får finnar av gainer bl.a. , är väl de höga snabba doserna av kolhydrater (?).
Mjölk!
(Har hört att zink-tabletter ska funka bra mot finnar så får väll testa det någon dag.)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.