Logga in

Visa fullständig version : För mycket mjölkprotein

Slartibartfast
2009-10-17, 20:19
Hur mycket mjölkprotein är det vettigt att som mest äta i relation till det totala dagliga proteinintaget. Blir lätt mycket mjölkprotein för mig (mjölk, kvarg, grynost, vasslepulver). Lättätet och gott.

Sverker
2009-10-18, 10:08
Jag skulle sätta mängden vid intaget av kalcium.

Kasein innehåller mycket mer kalcium är vassleprotein. Mjölk är också en stark källa till kalcium;)

Någonstans över 2 gram / dag verkar kunna ge prostatacancer pga mängderna D-vitamin minskar i kroppen. Finns massor av trådar om detta.

agazza
2009-10-18, 10:36
Snabb fråga på det, ifall man skulle sola ofta skulle man (i teorin) kunna dricka mer mjölk med mindre risk för prostatacancer?

Eller är skillnaderna försumbara?

Eddie Vedder
2009-10-18, 11:11
Snabb fråga på det, ifall man skulle sola ofta skulle man (i teorin) kunna dricka mer mjölk med mindre risk för prostatacancer?

Om det nu ÄR så att teorin om högt kalciumintag ökar risken för prostatacancer och om det i så fall har med sänkta D-vitaminnivåer att göra så är inte den teorin orimlig nej.

Men i Sverige är bara solens strålar starka nog under sommarhalvåret dock.

Scratch89
2009-10-18, 11:32

Inte helt omöjligt. Under vinterhalvåret (eller ja, de tio månaderna som det inte är sommar :D) kan man kanske äta mer fet fisk och ta D-vitamintillskott.

agazza
2009-10-18, 12:16
Blir det samma effekt fast tvärtom då?

Ifall man solar ofta, och dricker mycket mjölk, blir riskerna mindre då för hudcancer?

Trance
2009-10-18, 12:17

Ifall man solar ofta, och dricker mycket mjölk, blir riskerna mindre då för hudcancer?

Tror du ärligt talat att någon kan svara på det?

Black Star Abyss
2009-10-18, 12:21

Tror det är farligare att vara för lite i solen än något för mycket. Bara man inte bränner sig behöver man inte tänka mer på det, så är min inställning.

agazza
2009-10-18, 12:28
Tror du ärligt talat att någon kan svara på det?

Jag spånar bara, jag vet inte hur mycket andra vet om hur kroppen fungerar.

Ifall hudcancer skulle ha med d-vitamin att göra så kan det väl vara en möjlighet att det skulle kunna vara som jag säger?

King Grub
2009-10-18, 12:29
Det är inget som någon kan yttra sig om. Alla svar på frågan blir tagna ur luften.

stafh
2009-10-18, 12:48
Men i Sverige är bara solens strålar starka nog under sommarhalvåret dock.
Har det verkligen med fotonenergin att göra? Jag trodde bara att det var minskad exponering som var problemet.

stafh
2009-10-18, 12:50

Hudcancer är väl inte knutet till D-vitamin? Har för mig att det är strålningen i sig som orsakar cancern.

agazza
2009-10-18, 13:42
Hudcancer är väl inte knutet till D-vitamin? Har för mig att det är strålningen i sig som orsakar cancern.

Vilken strålning? uv strålning?

Jag har ingen aning faktiskt, vill bara diskutera det här vidare då jag gillar sol och mjölk.

Trodde inte man hade hittat ett tydligt samband mellan sol och hudcancer än

mikaelj
2009-10-18, 15:27
Har det verkligen med fotonenergin att göra? Jag trodde bara att det var minskad exponering som var problemet.

Ja, fel frekvens. Det är D-vitaminvinter på våra breddgrader från oktober till mars.

Eddie Vedder
2009-10-18, 16:20
Har det verkligen med fotonenergin att göra?

Ja

stafh
2009-10-18, 16:56
Coolt.

mikaelj
2009-10-18, 18:03
http://mikael.jansson.be/log/at-mer-vitamin-dejlig
http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/