Visa fullständig version : Sockerfritt/Vanligt godis, var tar energin vägen?
Kei Landin
2009-10-17, 18:33
Om vi säger att en person tränar 10-12 blandade pass (medel-hög intensiv träning) av styrka och kondition per vecka och antar att en följd av den träningen är att personens glykogendepåer är mer eller mindre tomma då han varit dålig med att äta tillräckligt mycket kolhydrater.
Om den här personen då vill äta en påse godis på 200g en kväll vad är då bäst för den här personen/mest optimalt för hans träning (i allmänhet)/träning dagen efter/återhämtningen under natten?
1. 200g Sockerfritt lösviktsgodis (mestadels sötat med maltitol, möjligtvis fruktos)
2. 200g Vanligt lösviktsgodis
3. 200g Vanligt lösviktsgodis + 2-3 (?) msk linfrön (med syfte att försöka sänka GI:t)
4. 200g Sockerfritt lösviktsgodis (mestadels sötat med maltitol, möjligtvis fruktos) + 2-3 (?) msk linfrön (kaka på kaka kanske? då jag förståt maltitol ska vara "långsamt" ändå)
Jag är extremt dåligt påläst när det kommer till de här sakerna, men det v erkar som om glykogendepåerna fylls med kolhydrater? Och att välfyllda glykogendepåer är positivt för träningen - man kan prestera bättre under högintensiv träning?
Om man nu är sugen på att äta godis en kväll med tanken att man slår två flugor i en smäll, "Jag får chansen att äta godis, samtidigt som jag kommer kunna träna hårdare" - Vad gynnar som sagt träningen mest? Vilket godis är bäst i det här fallet?
Viket sorts godis kommer kroppen lagra som energi som kommer användas vid träning?
Är det tex så att kroppen lagrar maltitol som fett ist? Eller att kroppen lagrar vanligt godis i glykogendepåerna, men inte om man sväljer linfrön samtidigt tex?
Ber om ursäkt för alla konstiga frågor, men jag kan ingentin när det kommer till sådana här saker. Hoppas kunna lära mig något :)
Marcus
LunaSpice
2009-10-17, 18:51
Oavsett varifrån kolhydraterna kommer så är glykogendepåerna i stort sett lika väl påfyllda efter 24 timmar ändå. Dessutom tycker jag det känns väldigt konstigt och rentav falsk marknadsföring att påstå att socker innehållande fruktos och maltilol skulle vara sockerfritt. Fruktsocker och sockeralkoholer ger också energi även om det inte är rent sackaros i dessa produkter.
Jaha..:confused:
Kör du på rent godis.
Sockerfritt godis kommer bara att ge dig problem med magen. Att köra med linfrön är overkill. Du kommer att suga åt dig alla kolhydraterna eftersom din insulinkänslighet är hög.
Kei Landin
2009-10-17, 19:03
ok, så det spelar ingen roll om jag väljer långsamma kolhydrater eller snabba? eller är det till och med så att snabba alltid är att föredra i mitt fall, oavsett om det är direkt efter träningen eller som mellanmål (kvällsgodis) eftersom kroppen kommer suga åt sig alla kolhydrater oavsett?
för en hårt tränande individ, är det alltid att föredra snabba kolhydrater framför långsamma? kan linfröna vara negativa för en sådan person?
Jättetacksam för era snabba svar för övrigt :)
Just godis är ett dåligt val eftersom det innehåller ca 25% fruktos.
Generellt så är långsamma kolhydrater bättre eftersom de innehåller mer vitaminer och mineraler. Rent maltodextrin eller cornflakes är rätt näringsfattigt.
Linfrön är bra för att ge volym åt avföringen. Fungerar din mage idag så strunta i linfröna.
LunaSpice
2009-10-17, 19:14
Jag har motoriska rubbningar i magtarmkanalen och ibland är det antingen "på" eller "av" så att säga. En ask läkerol gör susen så ja, magen blir rejält skum av alla typer av sockeralkoholer.
Kei Landin
2009-10-17, 19:25
Just godis är ett dåligt val eftersom det innehåller ca 25% fruktos.
Generellt så är långsamma kolhydrater bättre eftersom de innehåller mer vitaminer och mineraler. Rent maltodextrin eller cornflakes är rätt näringsfattigt.
Linfrön är bra för att ge volym åt avföringen. Fungerar din mage idag så strunta i linfröna.
Varför är fruktos negativt?
Men godis innehåller väl inte några nämnbara mängder vitaminer och mineraler ändå? Då är det väl endast snabbheten på kolhydraterna som är det intressanta. Om man endast ser till snabbheten på godiset är det fortfarande bättre med snabba kolhydrater nu på kvällen än de långsammare från maltitol?? (Fortfarande samma träningsmängd och intensitet)
Gå och köp en påse godis som innehåller något godis du gillar. Eller om du måste vara tokoptimal, skippa godiset.
Varför är fruktos negativt?
Men godis innehåller väl inte några nämnbara mängder vitaminer och mineraler ändå? Då är det väl endast snabbheten på kolhydraterna som är det intressanta. Om man endast ser till snabbheten på godiset är det fortfarande bättre med snabba kolhydrater nu på kvällen än de långsammare från maltitol?? (Fortfarande samma träningsmängd och intensitet)Du behöver inte snabba kolhydrater för att fylla på glykogendepåerna, de nämner det längre upp. De kommer fylla på sig bra genom maten du äter.
Det finns en fruktosskräck på Kolozzeum.
Hur som helst så är små mängder fruktos på 5 - 10 % av kolhydraterna positivt för återhämtningen. Att skicka in stora mängder fruktos på en gång verkar kunna ge vissa skador på levern. Finns något abstrakt som King grub postat om fruktos innan träningen. Jag antar att effekten kvarstår till viss del även timmen efter träningen.
Kei Landin
2009-10-17, 20:00
aha ok,
om något är väl sockerfritt godis sämre i mitt fall om man ser till den laxerande effekten.
och sockerfritt godis har ju nästan lika mycket kcal som vanligt godis..
Sammanfattning;
Det spelar det ingen roll om jag väljer att äta vanligt godis eller sockerfritt godis då min insulinkänslighet är hög.
Vanligt godis fördelar; Ingen laxerande effekt
Sockerfritt godis fördelar; Lite mindre kcal
--
Träna mycket-hög insulkänslighet-vanligt gods lika bra eller bättre än sockerfritt godis
aha ok,
om något är väl sockerfritt godis sämre i mitt fall om man ser till den laxerande effekten.
och sockerfritt godis har ju nästan lika mycket kcal som vanligt godis..
Sammanfattning;
Det spelar det ingen roll om jag väljer att äta vanligt godis eller sockerfritt godis då min insulinkänslighet är hög.
--
Träna mycket-hög insulkänslighet-vanligt gods lika bra eller bättre än sockerfritt godisSockerfritt godis har ju nästan inga kcal per 100g? Just pga sötningsmedel? Annars så har du nog hittat ganska dåligt sockerfritt godis :P
Kei Landin
2009-10-17, 20:10
Sockerfritt godis har ju nästan inga kcal per 100g? Just pga sötningsmedel? Annars så har du nog hittat ganska dåligt sockerfritt godis :P
sockerfritt godis har vanligtvis ungefär 300kcal/100g.
sockerfritt godis i lösvikt brukar vara sötat med sockeralkoholer så som maltitol, och är ibland sötat med fruktos. Inte aspartam eller något liknande.
men som sagt! Sammanfattning;
--
Träna mycket-hög insulkänslighet-vanligt gods lika bra eller bättre än sockerfritt godis
Någon bekräftelse på min fina slutsats??
Sockerfritt godis har ju nästan inga kcal per 100g? Just pga sötningsmedel? Annars så har du nog hittat ganska dåligt sockerfritt godis :P
Du verkar ha glömt bort att allt godis inte är sötat med aspartam eller sukralos, även Maltitol som är vanligt ger energi. Sen är det en fråga om var den huvudsakliga energin kommer ifrån, i en sockerfri chockladkaka kommer fortfarande huvuddelen av energiinnehållet från fett och det har sötningsmedlet inget att göra med även om den laxerande effekt som överkonsumtion av vissa sötningsmedel sannolikt påverkar upptaget något negativt.
Marcus Landin: Måste du ha godis så hade jag valt vanligt godis men helst mat. Jag skulle nog säga att maltodextrin är bättre än godis likaså även om det är näringsfattigt då det inte fyller upp buken lika mycket som sockerarter samt inte har lika negativ inverkan på tandhälsan.
Du verkar ha glömt bort att allt godis inte är sötat med aspartam eller sukralos, även Maltitol som är vanligt ger energi. Sen är det en fråga om var den huvudsakliga energin kommer ifrån, i en sockerfri chockladkaka kommer fortfarande huvuddelen av energiinnehållet från fett och det har sötningsmedlet inget att göra med även om den laxerande effekt som överkonsumtion av vissa sötningsmedel sannolikt påverkar upptaget något negativt.
Marcus Landin: Måste du ha godis så hade jag valt vanligt godis men helst mat. Jag skulle nog säga att maltodextrin är bättre än godis likaså även om det är näringsfattigt då det inte fyller upp buken lika mycket som sockerarter samt inte har lika negativ inverkan på tandhälsan.Ja, men isåfall så är det väl en kolhydrat? Och kolhydrat är väl ett samlingsnamn för sockerarter? Men ja, jag förstår.
Ja, men isåfall så är det väl en kolhydrat? Och kolhydrat är väl ett samlingsnamn för sockerarter? Men ja, jag förstår.
Har jag hävdat att det inte är en kolhydrat? Att det är uppbyggt av glukos-molekyler gör det inte till en sackarid, det är den fullständiga 3D-strukturen som bestämmer funktionen, inte de enskilda byggstenarna.
Sockerarter är en olycklig översättning av sugars då det kan avse flera saker, det jag syftar på är att man inte kan jämföra en typ av kolhydrat med en annan även om byggstenarna i stort sett är de samma precis som man inte kan jämföra en protein med en annan då samma aminosyror i olika följder har helt olika funktioner. Socker är en för mig en funktion snarare än en beståndsdel.
Har jag hävdat att det inte är en kolhydrat? Att det är uppbyggt av glukos-molekyler gör det inte till en sackarid, det är den fullständiga 3D-strukturen som bestämmer funktionen, inte de enskilda byggstenarna.
Sockerarter är en olycklig översättning av sugars då det kan avse flera saker, det jag syftar på är att man inte kan jämföra en typ av kolhydrat med en annan även om byggstenarna i stort sett är de samma precis som man inte kan jämföra en protein med en annan då samma aminosyror i olika följder har helt olika funktioner. Socker är en för mig en funktion snarare än en beståndsdel.Du har inte sagt det nej, men när man säger sockerfritt godis så kopplar jag det till 0 eller nära 0 kcal.
MrBurner
2009-10-17, 23:55
Det försäljarna vill att den stora massan ska tänka spontant också, tror jag då.
Känns som att det är vanligast att stöta på godis med sötningsmedlet Maltitol.
Fredrik_S
2009-10-17, 23:57
Du har inte sagt det nej, men när man säger sockerfritt godis så kopplar jag det till 0 eller nära 0 kcal.
Då har du gått på reklamen.
Sockerfritt godis har generellt 200-350 kcal per 100 gram...
Men vad är felet med att svara på hans fråga?
Han vill äta det bästa godiset för åter hämtning/smak
Finns godis som består av nästan enbart glukos och då kan allt lagras in i musklerna. Välj det och ta något glasmjölk till så blir det nog skit bra :D
Då har du gått på reklamen.
Sockerfritt godis har generellt 200-350 kcal per 100 gram...Inte det jag kallar för sockerfritt,köpte sockerfritt godis för en massa år sen har jag för mig. Gått på reklamen vet jag väl inte, har inte ens sett någon reklam om något sådant ;)
Kei Landin
2009-10-18, 06:53
Tack så jättemycket för alla svar! de har varit väldigt givande.
Ibland känns det som om sänker standarden på kolozzeums forum med mina halvdumma och konstigt formulerade frågor, ber om ursäkt för det :smash:
Finns godis som består av nästan enbart glukos och då kan allt lagras in i musklerna. Välj det och ta något glasmjölk till så blir det nog skit bra :D
och tack tabbe, precis vad jag var ute efter!
LunaSpice
2009-10-18, 07:43
Forumet är till för att ställa frågor. Dumma som bra. Spelar ingen roll, det viktiga är att vi kan hjälpa till.
Finns godis som består av nästan enbart glukos och då kan allt lagras in i musklerna. Välj det och ta något glasmjölk till så blir det nog skit bra :DMat är bra för återhämtningen, sen kan han väl äta det han tycker är godast då.
Mat är bra för återhämtningen, sen kan han väl äta det han tycker är godast då.
Godis är också bra för återhämtningen han frågade helt enkelt vilket godis som var bäst med återhämtning som mål.
På ingredienserna ska det stå glukos sirap och inte fruktos då kan det lagras.
Godis är också bra för återhämtningen han frågade helt enkelt vilket godis som var bäst med återhämtning som mål.
På ingredienserna ska det stå glukos sirap och inte fruktos då kan det lagras.Bra och bra, ifall man vill ha en ursäkt för sig själv för att äta godis så visst. Du tror alltså att det kommer att bli skillnad på hans resultat ifall han väljer godis med fruktos istället för glukos? Du vet att hans glykogendepåer kommer hinna fylla på sig ganska bra innan nästa pass såvida han inte tränar flera ggr per dag.
Scratch89
2009-10-18, 11:35
Bra och bra, ifall man vill ha en ursäkt för sig själv för att äta godis så visst. Du tror alltså att det kommer att bli skillnad på hans resultat ifall han väljer godis med fruktos istället för glukos? Du vet att hans glykogendepåer kommer hinna fylla på sig ganska bra innan nästa pass såvida han inte tränar flera ggr per dag.
Han sa ju i första inlägget att han tränade ett tiotal pass i veckan, vilket blir ett par gånger om dagen ibland. Då skulle jag säga att återhämtningen är rätt så viktig. Och ja, vid små mängder godis kan det bli skillnad om det är 50% glukos och 50% fruktos, jämfört med 100% av varje.
Sen om man äter ett kilo godis kanske skillnaden blir mer försumbar... *popcorn*
King Grub
2009-10-18, 11:54
Glykogeninlagringen är minst lika effektivt även om fruktos ingår.
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=20674861
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.