Visa fullständig version : Livsmedelsverket ändrar kostråd om bröd och fullkorn
Livsmedelsverket vill ändra det nuvarande kostrådet om bröd och fullkorn till ett fullkornsråd som lyder: ”Välj i första hand fullkorn när du äter pasta, ris, bröd, flingor och gryn.” I dag finns ett rikt utbud av fullkornsprodukter i handeln. Samtidigt visar studier att spannmål i form av fullkorn har positiva hälsoeffekter. Det nya rådet går nu ut på öppen konsultation.
Tyckte det här var intressant. Det förra rådet tyckte jag faktiskt var lite märkligt, så jag tycket inte det är så konstigt att de ändrar rådet. Jag undrar om de kommer med fler revideringar inom närmaste framtiden.
Alltid bra att de klipper tidigare onödiga band till livsmedelsindustrin. Det rådet var baserat på luft och Brödinstitutets marknadsavdelning. Vi har tidigare även sett Hjärt- och lungfonden avsluta sitt samarbete med Unilever om Becel på grund av det magra kunskapsläget.
Hur var kostråden om bröd tidigare? (välj gärna fullkorn?)
"Bröd till varje måltid, gärna fullkorn. (...) Bröd innehåller mycket fibrer som mättar länge, men också vitaminer och mineraler"
Oh ja, rena vitamineraltabletten! Dessutom mättar bröd sämst i förhållande till mycket annan mat som också innehåller fibrer. Vilken planet kommer de ifrån?
"Bröd till varje måltid, gärna fullkorn. (...) Bröd innehåller mycket fibrer som mättar länge, men också vitaminer och mineraler"
Oh ja, rena vitamineraltabletten! Dessutom mättar bröd sämst i förhållande till mycket annan mat som också innehåller fibrer. Vilken planet kommer de ifrån?
Vad finns det annars för bra alternativ?
Eddie Vedder
2009-10-18, 19:43
Vad finns det annars för bra alternativ?
Vill man inte äta bröd skippar man bröd helt enkelt. Bara at ha mer mat på tallriken ju. Mer köttfärssås är ju ett alternativ t.ex.
Trapper Buzz
2009-10-18, 19:44
Lite trendigt och mycket svenskt att hacka på bröd.
Norskarna är i min bok generellt ett sunt folk och dom äter ju bara smörgåsmat till lunch.
Eddie Vedder
2009-10-18, 19:49
Lite trendigt och mycket svenskt att hacka på bröd.
Norskarna är i min bok generellt ett sunt folk och dom äter ju bara smörgåsmat till lunch.
Ja ungefär lika trendigt och svenskt som att vända ALLT till att det är "typiskt svenskt". Du glömde att lägga till en harang om "jantelagen" också.
Utbudet på "köpebröd" är jag väl rätt kritisk till. Det hindrar ju förstås en inte från att baka eget förstås, vilket dessutom är väldigt ekonomiskt.
Cerberus
2009-10-18, 20:06
bröd är lättätet och rätt omättande. Personligen får ja hellre i mig kolhydrater från lite volymösare källor som t.ex havregryn eller kokade gula ärter. Om folk verkligen skulle följa råden att äta bröd jämt(och de brukar ju ha en hel del pålägg på också) så borde de troligtvis bli rätt tjocka rätt snabbt tror jag, iom lättvändigheten att äta bröd.
bröd är lättätet och rätt omättande. Personligen får ja hellre i mig kolhydrater från lite volymösare källor som t.ex havregryn eller kokade gula ärter. Om folk verkligen skulle följa råden att äta bröd jämt(och de brukar ju ha en hel del pålägg på också) så borde de troligtvis bli rätt tjocka rätt snabbt tror jag, iom lättvändigheten att äta bröd.
Bröd är ju annars en rätt heterogen livsmedelsgrupp. Det finns ju betydligt bättre alternativ än vitt formfranska. Jag ser inga som helst problem med att äta bröd till varje måltid, sen kanske rekommendationerna inte var så väl underbyggda.
Bröd är ju annars en rätt heterogen livsmedelsgrupp. Det finns ju betydligt bättre alternativ än vitt formfranska. Jag ser inga som helst problem med att äta bröd till varje måltid, sen kanske rekommendationerna inte var så väl underbyggda.
Finska rågkusar, pumpernickel och polskt surdegsbröd funkar ganska bra. Allt vanligt mjukt sockerkulörfärgat "mörkt" bröd funkar inte.
Men oavsett ger det fortfarande ganska dåligt med mättnad per kalori.
Trapper Buzz
2009-10-18, 20:31
--Du glömde att lägga till en harang om "jantelagen" också.
Skulle vara olikt mig.
Men smörgås har dåligt rykte i Sverige.
http://www.gerryriskin.com/smorgasbord.jpg
Trapper Buzz
2009-10-18, 20:49
Nå, steve, ingen blir profet i sitt eget hemland.. Så heller icke smorgååsbordet.
Började nog redan på 1930-talet, uppfattningen av att man blir fet av mackor i sig.
jag skulle säga att mängden eller ö.h.t förekomsten av smör, val av pålägg,
antal skivade leverpastejbitar etc samt givetvis vilkensorts börd mackan baserats på
styr fetlagdheten hos ätaren.
Hellre fem nyttiga mackor om dagen än en McD-hamburgare vid huvudmålen..
cosmic_dancer
2009-10-18, 21:12
Bröd är gott. Jag försöker alltid välja bra rågbröd men sen går jag även efter vad som är gott. Hönökaka är gott och väldigt fiberlöst men det är gott och därför vill jag äta det. Sålänge det inte är kilovis man trycker isig så ser jag ingen anledning till att jag ska helt utesluta ett bröd jag tycker om.
kalajset
2009-10-18, 21:27
Det var på tiden att de ändrade kostråden gällande bröd, det finns i mitt tycke en del andra tveksamheter också i vad livsmedelsverket rekommenderar och inte, men råden ang. bröd var mycket, mycket otidsenliga.
OT så gillar jag bröd, men jag äter det knappt alls under diet, (deff), mycket "onödigt" då det som sagt mättar sådär bra generellt sett. Annars är bröd ofta svingott, alltifrån det mörkaste av mörka, till den ljusaste franskan. Nästan godast av alltihop är rostat, vitt bröd, men en stor klick smör på. *drool*
LunaSpice
2009-10-18, 21:49
Alltid bra att de klipper tidigare onödiga band till livsmedelsindustrin. Det rådet var baserat på luft och Brödinstitutets marknadsavdelning. Vi har tidigare även sett Hjärt- och lungfonden avsluta sitt samarbete med Unilever om Becel på grund av det magra kunskapsläget.
Bra ordval. ;)
För övrigt, baka eget bröd. Godast, nyttigast och billigast!
Finska rågkusar, pumpernickel och polskt surdegsbröd funkar ganska bra. Allt vanligt mjukt sockerkulörfärgat "mörkt" bröd funkar inte.
Men oavsett ger det fortfarande ganska dåligt med mättnad per kalori.
Jag är med på att bröd kan mätta dåligt och inte verkar fungera toppen för vissa människor. Att bröd som livsmedel skulle vara kasst för alla däremot tycker jag är fel.
Jag är med på att bröd kan mätta dåligt och inte verkar fungera toppen för vissa människor. Att bröd som livsmedel skulle vara kasst för alla däremot tycker jag är fel.
Problemet med bröd är att folk inte har vett att ha tillräckligt med pålägg.
Bra ordval. ;)
För övrigt, baka eget bröd. Godast, nyttigast och billigast!
Like this?
http://media.jansson.be/file/15972-2/08-P1050021.JPG
http://mikael.jansson.be/log/the-perfect-bread
(finax har förresten börjat sälja Manitoba Cream i vanliga mataffärer nu, såg det på Coop Konsum i Gamlestan idag)
cosmic_dancer
2009-10-19, 04:07
[QUOTE=mikaelj;3935757]Problemet med bröd är att folk inte har vett att ha tillräckligt med pålägg.
Like this?
http://media.jansson.be/file/15972-2/08-P1050021.JPG
http://mikael.jansson.be/log/the-perfect-bread
Vad är tillräckligt med pålägg då? Ser ut som et gott brö.
Vad är tillräckligt med pålägg då? Ser ut som et gott brö.
Ett väldigt gott bröd, sannerligen.
Tillräckligt med pålägg är ungefär lika tjockt, eller tjockare, som brödskivan. Bara bröd mättar inte något vidare eller ger särskilt mycket näring. Se till hur danska smörrebröd är i bröd:pålägg-förhållande.
Nitrometan
2009-10-19, 09:01
Se till hur danska smörrebröd är i bröd:pålägg-förhållande.
Ah. Jag gjorde lite empiriska studier i våras på ett antal danska näringsställen.
Pålägget vägde alltid minst dubbelt så mycket som brödet. Flera gånger vägde pålägget mer än tre gånger så mycket som brödet.
Och jag som gillar det danska rågbrödet.
Danska smörrebrödet är ju mer en lunchmacka(or) än liten frukostmacka.
Men proportionerna är ju helt klart mer det man skall gå tillväga. Går jag ut och köper en macka till lunch eller middag, så ärdet ju inte ost och skinka bara på utan får ju vara rejäla saker på.
Man får nog se smörrebröd som en pita fylld med grejer mer än morgonmacka.
När jag jobbade i köpenhamn var ju deras frukostvanor desto sämre, weinerbröd, crossianter, tebirkes med sylt eller choklad på. Min chef tog alltid wienerbröd med brie och björnbärsylt på och sedan t-birkes med chokladskiva (man köper tunna chokladskivor). Kan säga att under de 2 åren jag jobbade i Danmark gick man upp några kg hah.
Om man äter bröd till varje måltid så följer man förhoppningsvis också övriga kostråd och då har jag svårt att se hur brödet i sig skulle ha en så stor påverkan övervikt hos befolkningen? En bit bröd som en del av en vettig måltid är varken en kaloribomb eller något som påverkar mättnad i någon högre grad. Eftersom det dessutom står gärna fullkorn är det en bra källa för fibrer och det finns inget som säger att man skaäta en limpa per mål.
Nu går man från bröd gärna fullkorn till att rekommendera fullkorn från de flesta större kolhydratkällor vilket ger ökat fiberintag och ev lägre kaloriintag.
cosmic_dancer
2009-10-19, 14:24
Ett väldigt gott bröd, sannerligen.
Tillräckligt med pålägg är ungefär lika tjockt, eller tjockare, som brödskivan. Bara bröd mättar inte något vidare eller ger särskilt mycket näring. Se till hur danska smörrebröd är i bröd:pålägg-förhållande.
Men då är jag ju rätt ute... oftast när det gäller mängden påläggt. :thumbup:
machine gun
2009-10-19, 14:28
Vill man inte äta bröd skippar man bröd helt enkelt. Bara at ha mer mat på tallriken ju. Mer köttfärssås är ju ett alternativ t.ex.
Ja, köttfärssås är ju en klassisk källa till fullkorn.
Eddie Vedder
2009-10-19, 19:36
Ja, köttfärssås är ju en klassisk källa till fullkorn.
Nej det är det inte. Men han nämnde ju inte fullkorn heller. Bara vad man kan ersätta bröd med. Och jag tycker att mindre bröd och mer köttfärssås låter som ett bra val.
Scratch89
2009-10-19, 20:50
Folk som hackar på SLV-råden verkar glömma att det finns motionsråd också.
Ska man följa SLV-råden om 30 - 60 minuter träning varje dag så krävs det bra mycket mer fett och fika i kosten än vad dom rekommenderar, för att man inte ska tappa vikten och bli helt utmärglad.
Det har mina empiriska studier som pågått ett antal år nu visat klart och tydligt.
machine gun
2009-10-20, 18:02
Ska man följa SLV-råden om 30 - 60 minuter träning varje dag så krävs det bra mycket mer fett och fika i kosten än vad dom rekommenderar, för att man inte ska tappa vikten och bli helt utmärglad.
Det har mina empiriska studier som pågått ett antal år nu visat klart och tydligt.
30-60 min låg- till medelintensiv motion förbränner inte direkt massiva mängder energi.
Jag tränar betydligt mer än så och ligger relativt konstant runt ca 30 E % fett (dvs enligt rekommendationerna) och fikar inte heller speciellt mkt och jag blir inte utmärglad för det. Man måste ju självklart anpassa energinivån utifrån hur mkt man rör på sig.
30-60 min låg- till medelintensiv motion förbränner inte direkt massiva mängder energi.
Jag tränar betydligt mer än så och ligger relativt konstant runt ca 30 E % fett (dvs enligt rekommendationerna) och fikar inte heller speciellt mkt och jag blir inte utmärglad för det. Man måste ju självklart anpassa energinivån utifrån hur mkt man rör på sig.
Vadå, menar du att man inte behöver fika!? Nä den gubben går inte, fika är essentiellt :D
Doctor Snuggles
2009-10-20, 21:13
Ja ungefär lika trendigt och svenskt som att vända ALLT till att det är "typiskt svenskt". Du glömde att lägga till en harang om "jantelagen" också.
OOh, recursive pwn!
machine gun
2009-10-21, 10:06
Vadå, menar du att man inte behöver fika!? Nä den gubben går inte, fika är essentiellt :D
Är man cyklist är det givetvis ett måste. Det borde stå i någon klausul någonstans :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.