Visa fullständig version : Äter innan träning, hungrig igen efter
Hej, antingen är det jag som är dålig på att söka eller fanns det inga riktiga svar på min fråga.
Det är så att jag äter lunch ungefär 1½-2h innan träning. Lunchen brukar bestå av ungefär 2½ dl pasta och 3 stekta ägg. Men även om jag äter det före träning, så blir jag ändå hungrig igen direkt efter träning. Borde jag lägga om så jag går och tränar tidigare och äter direkt efter träning?
Jag tar esapro, hur kommer upptaget av det påverkas efter träning om jag äter då?
Längd: ca. 170cm
Vikt: 66.4kg
Jag har även som mål att gå upp i vikt. :eating:
/MVH
Linso
Ät 30 min innan träning.
Träna
Vassle / bcaa
Ät igen så snabbt du kan.
Elfsberg
2009-10-17, 20:59
Vad är problemet?
Givetvis blir man hungrig nån gång efter träningen.
Fredrik_S
2009-10-17, 23:43
I dont get it?
Du ska ju äta efter träning, det är då du ska äta så mycket mat som möjligt om du vill gå upp i vikt. Därför är det bara bra om du är hungrig efter träning.
MrBurner
2009-10-17, 23:50
Nu får gärna folk korrigera mig om jag har fel.
Borde inte den lunchen kunna ersättas av något lättare så att den ESAPro människan tar ger bättre effekt? Men då givetvis äta ett större mål efter träningen.
Fredrik_S
2009-10-18, 00:13
Nu får gärna folk korrigera mig om jag har fel.
Borde inte den lunchen kunna ersättas av något lättare så att den ESAPro människan tar ger bättre effekt? Men då givetvis äta ett större mål efter träningen.
Det är nog betydligt större risk att en så stor omställning som att ändra storleken på en redan normal lunch i ett fungerande koncept ger nackdelar, än att någon form av mikrooptimering av ett möjligtvis mer optimalt förhållande för ett kosttillskott ska ger fördel.
Elfsberg
2009-10-20, 07:22
Ah. Om det inte är riktigt mycket mat han äter till lunch så ska den inte vara ivägen 90-120 minuter senare..
vicarious
2009-10-20, 10:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112543
Hej, antingen är det jag som är dålig på att söka eller fanns det inga riktiga svar på min fråga.
Det är så att jag äter lunch ungefär 1½-2h innan träning. Lunchen brukar bestå av ungefär 2½ dl pasta och 3 stekta ägg. Men även om jag äter det före träning, så blir jag ändå hungrig igen direkt efter träning. Borde jag lägga om så jag går och tränar tidigare och äter direkt efter träning?
Jag tar esapro, hur kommer upptaget av det påverkas efter träning om jag äter då?
Längd: ca. 170cm
Vikt: 66.4kg
Jag har även som mål att gå upp i vikt. :eating:
/MVH
Linso
Ja det låter ju helt normalt?
Ska du upp i vikt ska du inte låta EAA komma ivägen för mat, det vore att skjuta sig själv i foten. Sen som folk redan har påpekat så ger EAA effekt även vid normalt ätande.
Yeahvlen
2009-10-21, 09:37
Var glad att du har lätt för att äta direkt efter.
Personligen tycker jag träning stimulerar mättnadskänslan bättre än något annat :/
Var glad att du har lätt för att äta direkt efter.
Personligen tycker jag träning stimulerar mättnadskänslan bättre än något annat :/
Märker du skillnad på cardio o styrketräning?
Jag är ofta vrålhungrig efter styrketräning, även om jag förbrukat en sådär 150 kcal. Medans ett konditionspass som förbrukar betydligt mer, gör det lättare för mig att äta mindre. Vet att det är tvärtom för vissa.
Yeahvlen
2009-10-21, 12:13
Märker du skillnad på cardio o styrketräning?
Jag är ofta vrålhungrig efter styrketräning, även om jag förbrukat en sådär 150 kcal. Medans ett konditionspass som förbrukar betydligt mer, gör det lättare för mig att äta mindre. Vet att det är tvärtom för vissa.
Ingen större skillnad. Efter lågintensiv konditionsträning ökar hungerkänslor något mer. Men ju intensivare konditionsträningen blir, desto mindre kan jag äta.
Styrketräning är nästintill detsamma. Praktiskt taget moment 22 att få i sig mat på minst en timma. Önskar gärna att man hade varit vrålhungrig, dock! :)
Håller med om att styrketräning ökar aptiten mycket mer än vad den förbrukar i energi. När det gäller konditionsträning tycker jag att det är tvärtom, till en viss tid. Om jag vill gå ned i vikt och börjar springa ett par gånger i veckan blir det till en början hungerdämpande, men efter säg tre veckor försvinner den dämpningen och kroppen börjar bli hungrig efter energiförbrukningen igen. Vet inte om det är inbillning, men så upplever jag det.
Eddie Vedder
2009-10-21, 17:35
Vet inte om det är inbillning, men så upplever jag det.
Anorektisk effekt av konditionsträning är väldigt vanligt och det finns både empirisk och vetenskaplig evidens för det.
Anorektisk effekt av konditionsträning är väldigt vanligt och det finns både empirisk och vetenskaplig evidens för det.
Vilket låter logiskt då en varelse som ofta behöver "springa längre sträckor", har nytta av att väga mindre. Då är det praktiskt om den varelsen får mer mättnad än vanligt.
cAMP-K som står för mycket av denna effekt?
Eddie Vedder
2009-10-21, 19:25
cAMP-K som står för mycket av denna effekt?
Möjligt.
Ghrelin, PPY och leptin påverkas också. Här är en studie som jag postade för ett tag sedan om tränings påverkan på PYY och Ghrelin. Där såg man i valig ordning påverkan från konditionsträningen men intressant nog även för styrketräning (vilket tidigare är mindre undersökt):
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124930
Yeahvlen
2009-10-22, 12:22
Proteinrika måltider och ökad mängd konditionsträning borde påverka ghrelin något fruktansvärt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.