Visa fullständig version : Första deffningen, tips ?
exponent
2009-10-17, 11:50
Hejsan.
Har nu sedan en vecka startat min deffning, och hoppas jag skulle kunna få lite hjälp med några frågor. För övrigt är jag 17år.
Start vikt: 100kg
Längd : 190cm
Mål: 85kg
Måltiderna ser i nuläget ut såhär:
Frukost ( Havregrynsgröt samt ett mörkt fulkornsbröd )
Lunch ( Skolans, mycket grönsaker vad det än är för mat )
Middag ( alltid hemma-lagat, kött, fisk, kyckling , fullkornsris, potatis, pasta )
Någon frukt på kvällen.
Träning i nuläget :
Måndag , Ben och mage på gymmet.
Tisdag , konditions träning, springer ca 3-4km
Onsdag , Bröst samt armar på gymmet
Torsdag , Konditionsträning, springer ca 3-4km
Fredag , Rygg samt axlar på gymmet
Lördag , Vilo dag.
Söndag , Bröstpass gymmet
(Jag kör fortfarande samma antal reps på gymmet.)
Första veckan har jag av detta gått ned 1300gram, är detta för mycket då jag vill behålla muskelmassan ? Vill heller inte få överbliven hud, tips på hur jag kan undvika detta ?
Tacksam för alla tips och ändringar i mitt program.
Mvh
Läs deffguiden. Se till att få i dig mycket protein.
Jag rekommenderar Keso, kesella eller något annat proteinrikt vid frukost/kvällsmat.
Kör du med några tillskott?
exponent
2009-10-17, 12:28
Jag rekommenderar Keso, kesella eller något annat proteinrikt vid frukost/kvällsmat.
Har läst deffguiden, men tänkte på fler personliga tips :)
Nej, inga tillskott för tillfället. :)
Har läst deffguiden, men tänkte på fler personliga tips :)
Nej, inga tillskott för tillfället. :)Mitt personliga tips, det jag kom på under min deff var, bregott istället för becel/lätta gjorde att jag lättare fick i mig nog med fett och mindre kolhydrater. Kesella eller keso var bra för att förhindra mig från att få i mig för lite protein. Vassle kan vara bra att ha ifall man inte får i sig nog med protein från kosten.
Att äta mycket kött/fisk i skolan var också något jag siktade på, detta funkade prima för min del iaf.
exponent
2009-10-17, 14:38
Mitt personliga tips, det jag kom på under min deff var, bregott istället för becel/lätta gjorde att jag lättare fick i mig nog med fett och mindre kolhydrater. Kesella eller keso var bra för att förhindra mig från att få i mig för lite protein. Vassle kan vara bra att ha ifall man inte får i sig nog med protein från kosten.
Att äta mycket kött/fisk i skolan var också något jag siktade på, detta funkade prima för min del iaf.
Okej, tack för tipsen :)
chrilledude
2009-10-17, 15:10
Minska kolhydrater, alltså pasta/ris/bröd/potatis. Och sen inget godis/läsk/chips osv :) Good luck!
Dra ner på spriten, jag la av helt. Sedan äta rätt kolhydrater.
exponent
2009-10-17, 18:23
Tack för svaren, ska tänka på det ni skrivit.
Hur mycket är det lagom att gå ned per vecka, då tanken är att gå ned 15kg ?
Tack för svaren, ska tänka på det ni skrivit.
Hur mycket är det lagom att gå ned per vecka, då tanken är att gå ned 15kg ?0,5 - 1kg är lagom, fast den första veckan brukar iaf jag gå ner mer då jag förlorar lite vätska också.
exponent
2009-10-17, 20:14
0,5 - 1kg är lagom, fast den första veckan brukar iaf jag gå ner mer då jag förlorar lite vätska också.
Aha okej, kanske därför jag gick ned 1.3 kg då :)
instinct
2009-10-21, 13:20
Har läst om att proteinintaget bör ligga på 50-60 % av ens kost (?)
Är inte proteindrink ett väldigt bra alternativ då man deffar?
Och man ska givetvis ta proteindrinken i samband med styrketräning för att bevara sina muskler.
Har läst om att proteinintaget bör ligga på 50-60 % av ens kost (?)
Är inte proteindrink ett väldigt bra alternativ då man deffar?
Och man ska givetvis ta proteindrinken i samband med styrketräning för att bevara sina muskler.
Det är bättre att gå efter g/kg. Där minst 2g/kg kroppsvikt är att föredra.
Proteindrink kan vara bra att ta efter träning (eller som mellanmål eller till måltider), förmodligen är EAA bättre då det är effektivare och innehåller mindre mängd kalorier.
Nackdelen med drinkar är att de mättar dåligt dock. Protein från livsmedel är bättre ur både ett mättnadsperspektiv och använder man proteindrinkar fel (för stor mängd vid fel tillfälle) så kan de inte utnyttjas lika bra som en bit kött.
Ett bra standardupplägg tycker jag är att ta 10g EAA direkt innan träning samt 10g efter och för övrigt komma upp i minst 2g/kg protein från vanlig mat (EAA:n inräknad) .
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.