handdator

Visa fullständig version : Side Bends farligt?

Control_61
2009-10-17, 09:07
Diskarna i ryggen är vad jag förstått extra känsliga vid rotation/böjning av ryggen.

Hur är det med bålövningen Side Bends/Sidolyft? Är den farlig? Tycker den är riktigt härligt "maxtyrka" utvecklare i bålen. Sätter den övningen ryggraden och diskarna i ett dåligt läge eller är den snarare bra i ett förebyggande syfte?

http://www.youtube.com/watch?v=7x30hOyDNrk&feature=related

Skit i förklaringen, det är själva övningen med tung vikt jag menar.

Martin Löwgren
2009-10-17, 10:01
Diskarna i ryggen är vad jag förstått extra känsliga vid rotation/böjning av ryggen.

Hur är det med bålövningen Side Bends/Sidolyft? Är den farlig? Tycker den är riktigt härligt "maxtyrka" utvecklare i bålen. Sätter den övningen ryggraden och diskarna i ett dåligt läge eller är den snarare bra i ett förebyggande syfte?

http://www.youtube.com/watch?v=7x30hOyDNrk&feature=related

Skit i förklaringen, det är själva övningen med tung vikt jag menar.Det blir en väldigt stor ensidig belastning (disken komprimeras på ena sidan under utförandet) men är du frisk och kry och har bra bålstabilitet och inte roterar eller böjer dig framåt/bakåt under utförandet ska den klara det.

Danne2k
2009-10-17, 13:32
Jag fick brutalt ont i korsryggen/diskarna i flera dagar efter ett par set med sidebends förut, dock spelade nog 4 faktorer in ganska mycket:

1: Det var första gången jag körde övningen
2: Hade inte tränat speciellt länge och hade ingen vidare bålstabilitet
3: Körde den i en sån där ställning där man kör rygglyft/ryggresningar i, dvs. hela kroppen var lutad
4: Jag körde för tungt

Med det sagt så tror jag ändå inte övningen är bra i längden, iaf inte om man kör den tungt. Jag körde den aldrig mer kan jag säga :)

Salus
2009-10-17, 13:37
Kanonövning i mitt tycke - kört den i flera år som komplement till annan core-träning!

major Pectoralis
2009-10-17, 13:57
Jag fick brutalt ont i korsryggen/diskarna i flera dagar efter ett par set med sidebends förut, dock spelade nog 4 faktorer in ganska mycket:

3: Körde den i en sån där ställning där man kör rygglyft/ryggresningar i, dvs. hela kroppen var lutad

Med det sagt så tror jag ändå inte övningen är bra i längden, iaf inte om man kör den tungt. Jag körde den aldrig mer kan jag säga :)

hm, du tror inte att det var träningsvärk du upplevde?

dt06mj2
2009-10-17, 14:08

Körde också den väldigt tungt, men kunde köra 12-rep:are i stor ROM så FÖR tungt var det nog inte. Däremot fick jag också ont, fastän jag vill se mig själv som att vara väldigt stark i bålen.

Har gått över till att köra hantelrodd och liknande som får sidan att jobba lite.

Danne2k
2009-10-17, 15:01
hm, du tror inte att det var träningsvärk du upplevde?

Verkligen inte, numera när man kört marklyft ett tag vet jag hur det känns att ha riktigt hård träningsvärk i ryggen jämfört med "vanligt" ryggont.

emi23j
2009-10-17, 17:01
jag fick då riktigt ont av övningen när jag körde den för några år sedan. Kändes som att jag blev "sne" i hela ryggen. Detta var definitivt inte något träningsvärk.

armedangel
2009-10-17, 22:50
jag kör den en gång i veckan ungefär, tycker den tar riktigt bra. Aldrig upplevt smärta, endast vanlig träningsvärk.

Black Star Abyss
2009-10-17, 22:54
Räcker det inte med tunga knäböj och marklyft för obliques? Övningen tilltalar då inte mig.

Salus
2009-10-17, 23:32
Så bra är knäböj:

http://traningslara.se/blogg/wp-content/uploads/2009/03/obliquernaaktivering.jpg

Från Guddi/Vedders blogg...

Black Star Abyss
2009-10-17, 23:39
Så bra är knäböj:

http://traningslara.se/blogg/wp-content/uploads/2009/03/obliquernaaktivering.jpg

Från Guddi/Vedders blogg...

Tack! :thumbup:

Iron claw
2009-10-18, 08:55
Side-bends är en riktig kanonövning för bålen! Särskilt om man kör med skivstång. Att man får ont av den är nog snarast betingat av ett klassiskt misstag, dvs. att man tränar med vikter som är tyngre än vad man klarar av. Kör man t.ex. DL för tungt får man oxå ont.

heraso
2009-10-18, 10:05
Side-bends är en riktig kanonövning för bålen! Särskilt om man kör med skivstång. Att man får ont av den är nog snarast betingat av ett klassiskt misstag, dvs. att man tränar med vikter som är tyngre än vad man klarar av. Kör man t.ex. DL för tungt får man oxå ont.

Hur kör du sidebends med skivstång?

jens__E
2009-10-18, 10:15
Hur kör du sidebends med skivstång?

Hehe det undrar jag också.

Jag kör den alltid med hantel.
Ska köra den idag faktiskt, var ett tag sedan nu. Ska bli roligt!