handdator

Visa fullständig version : Nya ICA-reklamen, kul eller osmaklig?

Krokodil
2009-10-16, 19:04
Satte kaffet i vrångstrupen när jag såg nya ICA-reklamen med "praktikant-Jerry".

Vad tycker ni... Kul eller över gränsen?

sunkan
2009-10-16, 19:06
Helt klart kul

Börje H
2009-10-16, 19:06
Kul.

MasterChief
2009-10-16, 19:08
wtf?

Vet inte vad jag ska tycka. Helt klart ett nytt grepp.

Krokodil
2009-10-16, 19:09
Länk till filmen... (http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butiker_dynamic&viewid=1549531&showMenu=butiker_4)

MasterChief
2009-10-16, 19:10
ICA kommenterar (vilket onekligen rätar ut en del frågetecken):

- Vi vill lyfta upp och beröra de fördomar som finns kring de här frågorna. Filmen är en del i treårig satsning tillsammans med Samhall och Sveriges kommuner där vi tillsammans vill väcka opinion, berättar Magnus Wikner, marknadschef för Ica.
Projektet går under namnet ”Vi kan mer” och tanken är att Ica under kommande tre åren ska rekrytera 500-1000 personer med olika funktionshinder.

Wille005
2009-10-16, 19:11
Inte alls kul tyckte jag, ändå brukar jag gilla förnedrande humor.

snej
2009-10-16, 19:11
Rätt så kul. Men bröst-reklamen var ju kung!

Chaan
2009-10-16, 19:12
Tjejen såg ju trevlig ut :kinky:

Chrilli
2009-10-16, 19:13
Reklamens syfte kanske inte är att vara rolig utan väcka debatt/ha större syfte? Som deras marknadschefen sa så är det ju ett större arbete runt om som får större belysning nu.

Pejij
2009-10-16, 19:14
ICA's reklamer är aldrig roliga, så alternativet att den är kul passar inte. Jag tycker inte att det är över gränsen, men kul är det inte.

Cilia
2009-10-16, 19:15
Jag tycker den är kul. Tycker inte den är förnedrande.

spoonchest
2009-10-16, 19:17
Folk blir nog alldeles för träffade för att uppskatta skämtet i det hela. Jag tycker det var kul av dels den anledningen, sen att jag också kände mig träffad.

Frillan
2009-10-16, 19:20
bruden är ju sjukt jävla snygg....fy fan

MAXX
2009-10-16, 19:20
tycker mer det är deras reaktion som gör den kul än mongoliden i fråga.

agazza
2009-10-16, 19:21
stenkul

Osten80
2009-10-16, 19:26
ICA:s reklamer är sällan roliga, och den här var inget undantag. Däremot påminde den om en "reklamsnutt" på "anslagstavlan" för typ tjugo år sedan, där en mongolid blev filmad i duschen och glatt berättade att han också minsann kissar i duschen, underförstått att han var som oss andra som också gjorde det i smyg.

Jure
2009-10-16, 19:29
Id hit him!

Salus
2009-10-16, 19:46
Skrattade som fan åt honom!

Scratch89
2009-10-16, 19:47
Jag tyckte inte att det var roligt. Varför såg de ut som om han var spetälsk? Nä, smaklöst.

mattilainen
2009-10-16, 19:49
Sluta ta allt så seriöst. Tycker det var roligare än andra reklamer

"Ha ni aldrig sett en pjaktickant förut?"

tjabon
2009-10-16, 19:50
Helt klart bra !!

Kom att tänka på Youtube klassikern "Retarded policeman" där en kille med Downs
driver med allmänhetens uppfattning om förståndshandikappade.

agazza
2009-10-16, 19:54
det roliga var hur skådespelarna riktigt förmedlade hur mycket folk inte vet hur dom ska hantera situationen. Alltså det verkliga livet är roligt.

maximuscle
2009-10-16, 19:57
sluta ta allt så seriöst. Tycker det var roligare än andra reklamer

"ha ni aldrig sett en pjaktickant förut?"

+1

MangeByggarn
2009-10-16, 19:57
Mongolida Jerry tyckte säkert det var kul och hamna i TV. :)

LadyG
2009-10-16, 20:09
Jerry, är det inte killen från "En annan del av Köping"?

Klart humoristisk reklam :)

Luttis
2009-10-16, 20:15
jag tyckte inte att det var roligt. Varför såg de ut som om han var spetälsk? Nä, smaklöst.

+1

mattilainen
2009-10-16, 20:16
+1

WOHO! Min först +1 tror jag: =)

Scratch89
2009-10-16, 20:41
I nästa reklam ska de ha en svart, överviktig person, som knarkar, är fattig och äter vattenmelon.

EDIT: Och en Warn-a-brotha-tröja.

stevebc
2009-10-16, 20:44
En smula smaklös och jag såg inte det roliga i det. Blev lite ledsen istället, men jag vet inte varför.

frambogir
2009-10-16, 20:44
Skitrolig!

Delta_
2009-10-16, 21:06
inte så värst kul men helt klart oväntad...känns ovanligt lågt för att vara en ica reklam...men det kanske det som är poängen på något konstigt sätt

stevebc
2009-10-16, 21:08
Trodde han skulle välta ut massa grejer eller stamma eller något. Nu stod han bara där och jag tyckte synd om honom. Fan också.

Sundsarn
2009-10-16, 21:22
Jag tycker spontant att den är felvinklad. Min jämnåriga granne har down-syndrom och jag vet att dennes föräldrar skulle ta väldigt illa vid sig. Framförallt när jag själv tycker att (iaf just den) reklamen inte alls ger ut det budskap som omnämns. Tvärtom känns den filmsnutten som att man vill peka på personen och säga "Kolla han har down-syndrom, haha. Köp vår falukorv" *grr*

maximuscle
2009-10-16, 21:40
WOHO! Min först +1 tror jag: =)

haha :):thumbup:

Coldsmith
2009-10-16, 21:41
Jag tycker spontant att den är felvinklad. Min jämnåriga granne har down-syndrom och jag vet att dennes föräldrar skulle ta väldigt illa vid sig. Framförallt när jag själv tycker att (iaf just den) reklamen inte alls ger ut det budskap som omnämns. Tvärtom känns den filmsnutten som att man vill peka på personen och säga "Kolla han har down-syndrom, haha. Köp vår falukorv" *grr*

Och ändå har den gjorts i samarbete med en organisation för handikappade, stöds av handikappade och vill belysa folks fördomar om just handikappade. Kanske dina grannar har fördomar om handikappade om de nu ska ta illa upp?
När jag såg den först så förstod jag att det skulle bli ett hett ämne, men är helt övertygad om att hetstoffet beror på folks fördomar och att dom har svårt att hantera "fenomenet" handikappade.

Hur i hela fridens namn får du det till "kolla han har downs, hahah, köp vår korv"? Det är för mig obegripligt.

Min uppfattning är att de som är negativa till reklamen är politiskt korrekta utåt men har egna förutfattade meningar och problem med handikappade. Det är just därför det träffar så klockrent. Reklamen är gjord för att skapa debatt, det är ju uppenbart!

Matsa
2009-10-16, 21:48
Det lär väl vara den första i en serie reklamsnuttar där han kommer vara med. Det budskap de vill förmedla (förutom "köp våra grejer!") kanske framgår tydligare efter ytterligare ett par snuttar?

Hur som helst tyckte jag inte att den var vare sig smaklös eller felvinklad.

Scratch89
2009-10-16, 21:49
Hur i hela fridens namn får du det till "kolla han har downs, hahah, köp vår korv"? Det är för mig obegripligt.

För de anställda stod och tittade på honom som något som katten dragit med in. "Vafan gör en sån där här?", typ. Tycker jag iaf.

Lellan
2009-10-16, 21:50
Plusettar Matsa lite, vi får väl se vad det blir mer för snuttar.

Kändes mer som en "ha, där kände du dig allt lite fördomsfull va? Hälsningar riksförbundet för handikappade" än reklam för att sälja ica´s varor. Men inte smaklös, grejen är väl att man själv ska känna sig lite fundersam över sin egen el andras reaktion, lite obekväm och kanske ifrågasättande.

Coldsmith
2009-10-16, 21:52
För de anställda stod och tittade på honom som något som katten dragit med in. "Vafan gör en sån där här?", typ. Tycker jag iaf.

Tyckte du det var roligt? Kände du dig sugen på korv?

Scratch89
2009-10-16, 21:52
Tyckte du det var roligt? Kände du dig sugen på korv?

Nej och nej, och det är en av anledningarna till att jag tyckte att reklamen var osmaklig. Varför skulle jag tycka att det var roligt?

Coldsmith
2009-10-16, 21:56
Nej och nej, och det är en av anledningarna till att jag tyckte att reklamen var osmaklig. Varför skulle jag tycka att det var roligt?

För att det påstods att tanken var att man skulle tänka "haha, va kul, downs, jag vill köpa korv".
Vilket uppenbarligen INTE är tanken. Utan det inte alls om korvköp, utan det handlar om folks fördomar och problem med handikappade.

Lasse Kongo
2009-10-16, 22:12
Grymt kul, tror Jerry kommer äga alla o va skitdryg mot alla+att han blir Stigs nya favvo och slutligen kommer han blonda mesen komma på Cindy o Jerry hånglandes ute på lagret.

NiklasAlm
2009-10-16, 22:18
haha detta kommer bli riktigt bra tror jag, älskar icas reklamer

erks
2009-10-16, 22:20
Kul som fan! Tycker Jerry framstår som sjukt skön. Hur pallar ni grina?

mini
2009-10-16, 22:26
För att det påstods att tanken var att man skulle tänka "haha, va kul, downs, jag vill köpa korv".
Vilket uppenbarligen INTE är tanken. Utan det inte alls om korvköp, utan det handlar om folks fördomar och problem med handikappade.

Reklam görs inte utan att företaget bakom tror att det ger en ekonomisk vinst, så även om Scratch har kapat ett par steg så är han inte helt fel ute.

frambogir
2009-10-16, 22:34
PK-poäng eller inte, det är en skitrolig reklam! :D

NiklasAlm
2009-10-16, 22:41
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1742097/nya-reklamfilmen-vacker-debatt-jag-tror-den-kan-gora-nagot-bra

Librish
2009-10-16, 22:52
det ända jag tar anstöt av är att ica tror att folk i allmänhet reagerar så... eller har jag missuppfattat det hela?

vem står liksom och stirrar på en funktionshandikappade person i 5+ sek? sen så var den ju inte rolig någonstans så den känns lite meningslös hittills, men fler kommer antar jag.

joriice
2009-10-16, 23:13
Skrattar som fan varje gång. Faktiskt :D

stafh
2009-10-16, 23:15
I nästa reklam ska de ha en svart, överviktig person, som knarkar, är fattig och äter vattenmelon.

Tycker du att de framställde mongojerry på ett stereotypiskt sätt?

Du glömde kycklingen btw.

High1ander
2009-10-16, 23:30
Jag tycker den är bra. Den visar en chef som anställer en person med handikapp och skiter i om hans "normala" personal sitter där med hakan i golvet.

Visste också på direkten att den skulle bli kontroversiell, men det är pga. folk så jävla gärna vill se negativa saker och läsa in sånt i alla sammanhang som rör handikappade.

Kotten
2009-10-16, 23:34
Så bara för att dom visar en person med downs syndrom så är det smaklöst och dåligt??.Varför ska inte en en person med.funktionshinder/utvecklingsstörning kunna vara med i tv på samma vilkor som alla andra.Det är dock ganska normalt att folk som inte är bekanta med ämnet reagerar och tycker att det är osmakligt.Handlar om omognad och osäkerhet.Hade säkert tyckt lika när jag var 18 år.Jag har jobbat med funktionshindrande i flera år och det största målet i jobbet är att dom ska ha samma förutsättningar och möjligheter som alla andra.Jag tycker att det här är skitbra.

tjabon
2009-10-16, 23:53
Så bara för att dom visar en person med downs syndrom så är det smaklöst och dåligt??.Varför ska inte en en person med.funktionshinder/utvecklingsstörning kunna vara med i tv på samma vilkor som alla andra.Det är dock ganska normalt att folk som inte är bekanta med ämnet reagerar och tycker att det är osmakligt.Handlar om omognad och osäkerhet.Hade säkert tyckt lika när jag var 18 år.Jag har jobbat med funktionshindrande i flera år och det största målet i jobbet är att dom ska ha samma förutsättningar och möjligheter som alla andra.Jag tycker att det här är skitbra.

Helt rätt.
Jag är van vid att umgås med alla möjliga och omöjliga människor.
Däribland en del med Downs som jag också känner personligen.
Första gångerna jag såg filmen, så fattade jag faktiskt inte grejen med det hela. När så småningom lampan tändes, tyckte jag att det var aningen pinsamt för ICA´s del.

Librish
2009-10-16, 23:59

fast det jag tycker är smaklöst är ju inte att killen har downs utan att ica verkar tro att normalsvenssons reaktion på att se en funktionshindrad är att stå och glo som ett fån. jag kanske är lite blind för sånt eftersom min mamma är sjukgymnast och jobbar specifikt med barn med funktionshinder men ingen av mina andra vänner har brytt sig speciellt mycket dom få gånger vi stött på funktionshindrade människor.

The_RobRoy
2009-10-17, 00:01
En sån kille jobbar på den ICA butik jag alltid handlar på, han verkar fasen jobba hårdast av allihop. Creds till honom brukar jag tänka!

Reklamen var ju sådär, men den blir nog bättre med en följetong.

Kotten
2009-10-17, 00:15
Nästa del kommer vara något i stil med att han faktiskt kan jobba bra och att dom gillar honom,första delen var det här med fördommar.Så tror jag det blir.

Matsa
2009-10-17, 00:18
Ja, så tror jag med det blir. Och i sista delen tar han över och äger dem alla. ;)

LoTiX
2009-10-17, 00:25
fast det jag tycker är smaklöst är ju inte att killen har downs utan att ica verkar tro att normalsvenssons reaktion på att se en funktionshindrad är att stå och glo som ett fån. jag kanske är lite blind för sånt eftersom min mamma är sjukgymnast och jobbar specifikt med barn med funktionshinder men ingen av mina andra vänner har brytt sig speciellt mycket dom få gånger vi stött på funktionshindrade människor.

Fick samma reaktion som du. Varför i hela friden står de och stirrar på honom?

mr ruhl
2009-10-17, 00:31
tyckte den var riktigt kul och längtar till nästa del :D

Lellan
2009-10-17, 00:40

Håller inte med - är väl inte så att de tror att medelsvensson gör det, utan mer vill puscha för att man ska reagera precis som du gör - på att de som representerar medelssvenssons i reklamen är mer puckade än han som representerar handikappade.

Din reaktion är ju precis vad man vill uppnå. Ser inget fel i det heller.

Drfg
2009-10-17, 00:43
Fick samma reaktion som du. Varför i hela friden står de och stirrar på honom?

I en tidigare reklam står de och stirrar på bröst, tyckte ni det var osmakligt också? Det ska vara roligt, inte någon slags dokumentär :)

<Mike>
2009-10-17, 00:44
Jag tycker att folk överreagerar. Vad ska man göra istället, skita i att nånsin visa dessa människor med funktionsnedsättningar i tv? Låtsas som att dom inte finns och leva lyckligt och ovetande? Bara bry som om sig själv? Vad man uppmärksammar här är folks osäkerhet/okunskap kring ämnet och inte de funktionsnedsatta människornas funktionsnedsättning.
Varför är det så hemskt när just dessa människor driver med sig själv? Jag blev väldigt inspirerad när jag såg en funktionsnedsatt ståuppkomiker på kanal 1 en gång. Kommer inte ihåg vad han heter, han satt i rullstol och var verkligen stereotyp cpkillen, men han sa att han brukade börja sina shower med att stöna och låtsas att han fick spasmer. Publiken blev alltid helt tyst och alla blev alltid chockade. Sedan sa han givetvis att han bara drev med dom. Snacka om att ha självdistans :D
Såna som honom gör att andra kan känna sig mer avslappnade i funktionsnedsattas närhet. Därför tycker jag att detta bara är bra!

(Jag känner att jag använde ordet "funktionsnedsatt" en del gånger i det här inlägget xD)

tntballe
2009-10-17, 00:48
Har den där ICA-personalen någonsin betett sig normalt? Brukar ni grina när dom inte gör som personalen på lokala Ica-butiken gör?

Scratch89
2009-10-17, 00:53
Reklam görs inte utan att företaget bakom tror att det ger en ekonomisk vinst, så även om Scratch har kapat ett par steg så är han inte helt fel ute.

Du och jag mini, du och jag...

Matsa
2009-10-17, 01:05
Jag tycker att folk överreagerar. Vad ska man göra istället, skita i att nånsin visa dessa människor med funktionsnedsättningar i tv? Låtsas som att dom inte finns och leva lyckligt och ovetande? Bara bry som om sig själv? Vad man uppmärksammar här är folks osäkerhet/okunskap kring ämnet och inte de funktionsnedsatta människornas funktionsnedsättning.
Varför är det så hemskt när just dessa människor driver med sig själv? Jag blev väldigt inspirerad när jag såg en funktionsnedsatt ståuppkomiker på kanal 1 en gång. Kommer inte ihåg vad han heter, han satt i rullstol och var verkligen stereotyp cpkillen, men han sa att han brukade börja sina shower med att stöna och låtsas att han fick spasmer. Publiken blev alltid helt tyst och alla blev alltid chockade. Sedan sa han givetvis att han bara drev med dom. Snacka om att ha självdistans :D
Såna som honom gör att andra kan känna sig mer avslappnade i funktionsnedsattas närhet. Därför tycker jag att detta bara är bra!

(Jag känner att jag använde ordet "funktionsnedsatt" en del gånger i det här inlägget xD)

Han heter Jesper Odelberg och han är helt underbart grym! Jag är ledsen för att jag blir ganska OT nu men när du nu nämnde honom så bara måste jag posta det här klippet:

7T5zt_GbJJY

<Mike>
2009-10-17, 01:21
Han heter Jesper Odelberg och han är helt underbart grym!

Haha! Han är det! :D tack!

Yes
2009-10-17, 01:50
Om jag ska ogilla nåt med reklamen så är det om de vill försöka få det till något dumt eller fel att stå och glo som ett fån i det läget. Jag tror det är precis den reaktion de flesta skulle få, även om många också hade försökt dölja det bättre.

Reaktionen är helt naturlig med tanke på att det inte är något man hade förväntat sig och är man inte redan inställd på det så vet man inte hur man ska förhålla sig till det.

Något jag finner smaklöst med sånt här är när man låtsas att en person med downs är precis som alla andra och att folk borde skämmas när de reagerar som att personen är annorlunda, vilket denne faktiskt är.

(Jag hoppas jag inte ska behöva lägga till diverse brasklappar för att det här inlägget ska läsas på rätt sätt)

Doctor Snuggles
2009-10-17, 02:40

En väldigt vanlig stereotyp i sverige.
Och menar du att det är bättre att stirra på en spetälsk som om h*n vore ... spetälsk?

Biceps
2009-10-17, 03:58
om jag ska ogilla nåt med reklamen så är det om de vill försöka få det till något dumt eller fel att stå och glo som ett fån i det läget. Jag tror det är precis den reaktion de flesta skulle få, även om många också hade försökt dölja det bättre.

Reaktionen är helt naturlig med tanke på att det inte är något man hade förväntat sig och är man inte redan inställd på det så vet man inte hur man ska förhålla sig till det.

Något jag finner smaklöst med sånt här är när man låtsas att en person med downs är precis som alla andra och att folk borde skämmas när de reagerar som att personen är annorlunda, vilket denne faktiskt är.

(jag hoppas jag inte ska behöva lägga till diverse brasklappar för att det här inlägget ska läsas på rätt sätt)

+1

MasterChief
2009-10-17, 07:05
ICA (med samhall) har uppenbarligen lyckats med tanke på att alla har en åsikt. Nu vill alla se hur det går för Jerry.

Tycker greppet är genialt och vågat och ska ha all eloge.

rQx
2009-10-17, 08:14
Är det ens meningen att reklamen ska vara kul? Den ska väl snarare väcka debatt? Vilket den uppenbarligen gjorde.

Wille005
2009-10-17, 08:15
ICA (med samhall) har uppenbarligen lyckats med tanke på att alla har en åsikt. Nu vill alla se hur det går för Jerry.

Tycker greppet är genialt och vågat och ska ha all eloge.
Ursäkta om jag råkar såga ditt välformulerade inlägg, men jag skiter totalt i hur det går för Jerry.

Tolkia
2009-10-17, 08:28
Och menar du att det är bättre att stirra på en spetälsk som om h*n vore ... spetälsk?
Exemplet med spetälska är i svenska snarast att betrakta som ett idiom.

Själv förhåller jag mig skeptisk till tolkningarna att ICA:s syfte med reklamen är att förbättra tillvaron för funktionshindrare, minska fördomarna i det svenska samhället och rent allmänt göra tillvaron lite vänligare och mer Timoteidoftande. Väcka uppmärksamhet och tjäna pengar brukar vara det primära syftet med reklam.

MasterChief
2009-10-17, 08:39
Ursäkta om jag råkar såga ditt välformulerade inlägg, men jag skiter totalt i hur det går för Jerry.

Ok, men att följa tråden om "Nya ICA-reklamen" på kolo gör man såklart.

Själv förhåller jag mig skeptisk till tolkningarna att ICA:s syfte med reklamen är att förbättra tillvaron för funktionshindrare, minska fördomarna i det svenska samhället och rent allmänt göra tillvaron lite vänligare och mer Timoteidoftande. Väcka uppmärksamhet och tjäna pengar brukar vara det primära syftet med reklam.

Nu tycker jag du är lite väl cynisk. Varför behöver det ena utesluta det andra?

Currenthill
2009-10-17, 08:50

ICA:s syfte är säkerligen att tjäna pengar, och ett synnerligen bra sätt att göra det är genom denna typ av profilering. Samhall å andra sidan gör väl rätt i att ta tillfället i akt. Marknadsföringspengar som hjälper dem att skapa debatt - och kanske just lyckas förbättra tillvaron för funktionshindrade.

Ett sådant här samarbete behöver inte innebära att båda parter har samma mål.

Elfsberg
2009-10-17, 09:13
Äh. Det är helt okej att vara mongo.
Jag förstår att folk finner filmen lustig, även om inte jag gör det.

Nible
2009-10-17, 09:25
Jerry, är det inte killen från "En annan del av Köping"?

Han är med i Glada Hudik teatern.

Tycker varken att reklamen är rolig eller förnedrande.

LadyG
2009-10-17, 09:31
Han är med i Glada Hudik teatern.

Tycker varken att reklamen är rolig eller förnedrande.

Jaaa, nu känner jag igen honom! Tack :)

tp_88
2009-10-17, 09:52
Inte det minsta kul, och åtminstone en aning osmaklig imo.

ChrisDEFC
2009-10-17, 10:41
Med tanke på att denna tråd har skapats så har väl budskapet i reklamen till viss del uppnåtts. Dessutom hört en hel del vänner diskutera denna reklam så trots att jag blev lite lätt chockad när jag såg den första gången börjar jag nu gilla tanken bakom. Svar på topicfrågan då -Kul OCH osmaklig men med en bra tanke och ser fram emot fortsättningen.

Yes
2009-10-17, 10:52
Jag hoppas de kommer exploatera det hela ordentligt för att tjäna massor med pengar på det. Vill inte se några försök att vara gulligullsnälla och plocka sympatipoäng så de kan känna sig goda. Sånt är i själva verket inte snällt alls. Att tjäna pengar på funktionshindrade vore däremot bra, för båda. Det innebär ju trots allt att även funktionshindrade får ett värde på arbetsmarknaden, där de kan vara produktiva och tjäna egna pengar, vilket faktiskt vore att hjälpa dem på riktigt

joriice
2009-10-17, 10:56
Jag undrar om personer med downs syndrom blir lessna nu av reklamen, buhubuhu.

- Kreh
2009-10-17, 11:39
Orka bry sig. (Har ingen åsikt)

Baan
2009-10-17, 12:06
Jag har sett på den och försökt ha en åsikt men den berör inte på något sätt. Var meningen att chocka genom att småskoja lite om Downs syndrom var det ingen dötschock direkt.

dt06mj2
2009-10-17, 12:14
Inte kul alls, men gillar man inte att skratta åt mongon så gör man inte det.

jakke
2009-10-17, 12:14
Tycker den var ok. Jag skrattade inte åt mongot utan med honom. Driver lite med fördomar som finns där ute.

Librish
2009-10-17, 12:38
Om jag ska ogilla nåt med reklamen så är det om de vill försöka få det till något dumt eller fel att stå och glo som ett fån i det läget. Jag tror det är precis den reaktion de flesta skulle få, även om många också hade försökt dölja det bättre.

(Jag hoppas jag inte ska behöva lägga till diverse brasklappar för att det här inlägget ska läsas på rätt sätt)

jag tycker att det ÄR dumt att glo som ett fån på någon, oavsett vem. ok om det skulle vara så att han hade ansiktet upp-och-ner och hade tre ben, men något så pass vanligt som downs (om det nu är downs han har) är väl inte en så 'big deal'?

som sagt, jag sitter inte och är sjuhelvetes förnärmad eller något sådant, men lite osmaklig tycker jag allt att reklamen är. rolig förstår jag inte hur den ska vara.

Doctor Snuggles
2009-10-17, 12:40

...och jag gjorde mig lustig över idiomet, subtil som jag är.

Ska man vara krass så är det nog dubbla effekten ica är ute efter, väcka uppmärksamhet och få goodwill, vilket båda i slutändan är tänkt till att öka försäljningen.

Yes
2009-10-17, 13:10
jag tycker att det ÄR dumt att glo som ett fån på någon, oavsett vem. ok om det skulle vara så att han hade ansiktet upp-och-ner och hade tre ben, men något så pass vanligt som downs (om det nu är downs han har) är väl inte en så 'big deal'?

som sagt, jag sitter inte och är sjuhelvetes förnärmad eller något sådant, men lite osmaklig tycker jag allt att reklamen är. rolig förstår jag inte hur den ska vara.
Det tycker inte jag. Ställs man inteför en ovanlig situation är det snarare dumt att inte göra det, och låtsas att allt är som vanligt. Sånt ställer liksom till vår uppfattning om hur saker brukar eller ska vara, och då är det naturligt att stå som ett fån tills man fått huvudet runt det. Inte konstigare än att ett barn pekar och tittar när denne ser en svart person för första gången.

Downs i sig är förstås inte så ovanligt men att chefen kommer sådär och presenterar den nya förstärkningen på arbetsplatsen är det. Normalt informerar man om sånt i förväg just för att undvika den situationen. Gör man inte det kommer folk stå där och tänka "WTF!? Hur jag ska ställa mig till det här?".

Det är dock otroligt typiskt att folk gör sitt yttersta för att låtsas som ingenting, vilket bara blir ännu mer pinsamt: "Oj, nån som sitter i rullstol för han har inga armar och ben... bäst att inte titta, eller inte glo iaf... titta lite försiktigt kanske. Inget konstigt här inte. Han är precis som vem som helst. Nej, nu tittar jag för länge. Le istället. Glöm inte le. Guuu tänk om han tror jag tittar för länge, så oförskämt av mig...".

Det om något är ju att betrakta personen som ett freak.

MangeByggarn
2009-10-17, 13:58
Smarte jävel ^^
iCJ9DH41zc8

Ännu en
DSdEAtN8WoE

Yes
2009-10-17, 14:06
Haha, dom var riktigt bra ju! :D

ceejay
2009-10-17, 14:08
haha :D

muddler
2009-10-17, 14:13
Den är skön, och så kan man småfnittra lite i mjugg. Jag tänker dock bara på "Riget" när jag ser honom :D

Apjavel
2009-10-17, 14:17
Så jäkla kul, helt sjukt vad jag garvar varje gång jag ser den. Deras bästa än så länge.

Wille005
2009-10-17, 14:26
Dom nya var väl lite bättre. Han det där cepet är kul att skratta åt, det är ju det hela grejen går ut på. :)

Dreas
2009-10-17, 14:34
Haha, de två nya är faktiskt bra på riktigt :)

Stoltz
2009-10-17, 14:35
Ser inte hypen riktigt.

Det kändes mitt i prick från vad jag sett.

Nitrometan
2009-10-17, 16:01
Det kändes mitt i prick från vad jag sett.
"Skyll inte på praktikanten!"

Betyder det att det är en praktikant på reklamfirman som har kläckt idén?

Librish
2009-10-17, 17:29
dom två nya var ju lite roliga :D

Det tycker inte jag. Ställs man inteför en ovanlig situation är det snarare dumt att inte göra det, och låtsas att allt är som vanligt. Sånt ställer liksom till vår uppfattning om hur saker brukar eller ska vara, och då är det naturligt att stå som ett fån tills man fått huvudet runt det. Inte konstigare än att ett barn pekar och tittar när denne ser en svart person för första gången.

Downs i sig är förstås inte så ovanligt men att chefen kommer sådär och presenterar den nya förstärkningen på arbetsplatsen är det. Normalt informerar man om sånt i förväg just för att undvika den situationen. Gör man inte det kommer folk stå där och tänka "WTF!? Hur jag ska ställa mig till det här?".

Det är dock otroligt typiskt att folk gör sitt yttersta för att låtsas som ingenting, vilket bara blir ännu mer pinsamt: "Oj, nån som sitter i rullstol för han har inga armar och ben... bäst att inte titta, eller inte glo iaf... titta lite försiktigt kanske. Inget konstigt här inte. Han är precis som vem som helst. Nej, nu tittar jag för länge. Le istället. Glöm inte le. Guuu tänk om han tror jag tittar för länge, så oförskämt av mig...".

Det om något är ju att betrakta personen som ett freak.

jag antar att vi helt enkelt har olika åsikter. jag anser att man aldrig ska stå och dumglo på någon, så enda gången det skulle ske är när man blir så förvånad att man inte kan hjälpa det.

så jag antar att det jag tycker är lite icky med den första är att det framställs så ovanligt med funktionshindrade som jobbar att alla tappar hakan.

Yes
2009-10-17, 17:41
jag antar att vi helt enkelt har olika åsikter. jag anser att man aldrig ska stå och dumglo på någon, så enda gången det skulle ske är när man blir så förvånad att man inte kan hjälpa det.

så jag antar att det jag tycker är lite icky med den första är att det framställs så ovanligt med funktionshindrade som jobbar att alla tappar hakan.
Jag är inte mycket för att gömma och fejka ens reaktioner och uttryck.

Som situationen presenterades är den rätt ovanlig. I vilket fall som helst blev ICA-personalen förvånade. Det får man bli.

Botrik
2009-10-17, 17:48
bruden är ju sjukt jävla snygg....fy fan

Vilken brud? :confused:

EkarN
2009-10-17, 18:01
Haha slutklämmen var ju asrolig:D Förstår inte vad som är fel med den här filmen?

Librish
2009-10-17, 20:02
Jag är inte mycket för att gömma och fejka ens reaktioner och uttryck.

Som situationen presenterades är den rätt ovanlig. I vilket fall som helst blev ICA-personalen förvånade. Det får man bli.

och jag tyckte det var konstigt att dom blev så förvånade. det får man tycka.

Matsa
2009-10-17, 20:15
Men om de inte överdrev deras reaktioner i den första filmen tror jag inte att fortsättningen hade funkat lika bra. Ulf behandlar ju Jerry som om han vore helt bakom flötet i film två, det rimmar väl ganska väl med Ulfs reaktion i film ett t.ex?

Det hela känns som en drift med deras reaktioner mer än en drift med Praktikant Jerry.

kalajset
2009-10-17, 21:58
Första reklamen kändes, hmm, tjaa, något konstig, (konstig som i "är det meningen att man ska skratta åt praktikanten?", men efter att ha läst denna tråd, sett de nya filmerna, och släppt sargen, så finns det bara en sak att säga, (iaf ang. de nya filmklippen): :laugh:

Sundsarn
2009-10-18, 00:33
Och ändå har den gjorts i samarbete med en organisation för handikappade, stöds av handikappade och vill belysa folks fördomar om just handikappade. Kanske dina grannar har fördomar om handikappade om de nu ska ta illa upp?

Nu är detta ett 4 sidor långt tillbaka citat men iaf...

Scratch var för övrigt inne på rätt spår.

Som sagt, deras dotter har down-syndrom och torde veta precis vad det innebär? *screwy* Jag är väl medveten om tanken med reklamen och har varit i kontakt med folk från dessa organisationer under min uppväxt just för att vi som barn skulle få en bättre förståelse för vår klasskamrat (jag gick på dagis med personen ifråga och hela min skolgång fram till 14-15 års ålder).

Det hindrar inte mig från att tycka att den reklamen är opassande. Intet sagt att reklamserien fortfarande kan bli lyckad i slutändan.

Dessutom har ingen av de jag känner med anhöriga med down-syndrom uppskattat den det minsta. Det handlar visserligen bara om 3 helt olika familjer men iaf.

Mina förhoppningar ligger i vilket fall i att detta samarbete ska resultera i någonting bra men jag väljer att inte tänka att reklamserien har fyllt sitt syfte förrän jag sett någon sådan indikation.

Edit: ser nu att det tydligen släppts mer reklam, ska kolla dem nu på en gång.

skaparn
2009-10-18, 08:03
En sån kille jobbar på den ICA butik jag alltid handlar på, han verkar fasen jobba hårdast av allihop. Creds till honom brukar jag tänka!

Reklamen var ju sådär, men den blir nog bättre med en följetong.

Pratar vi ICA Solna centrum nu? Jag såg nämligen den killen som annars ofta bara hängt i centrum och hejat på (Solna) AIK, nu praktiserandes på ICA. Jag tycker det är väldigt bra om samarbetet Samhall-ICA leder till något gott, och får effekter även på andra håll, men reklamen har jag inte sett och vet inte riktigt hur ICA vinklar det. Givetvis gör de detta i vinstsyfte, men vinst och att göra gott kan vandra hand i hand, så inget fel med det.

Om han bara kunde sluta hosta rätt ut. Jag har bacillskräck. Och då spelar det ingen roll vem som hostar.

Motorbreath
2009-10-18, 10:10
Först tänkte jag: Va fan? Sen tänkte jag: Va fan?

Luttis
2009-10-18, 10:23
Först tänkte jag: Va fan? Sen tänkte jag: lol!

Andra reklamfilmen är ju skitrolig!

Wille005
2009-10-18, 10:30
Först tänkte jag: Va fan? Sen tänkte jag: lol!

Andra reklamfilmen är ju skitrolig!
Jaha så du tycker det är okej att skratta åt cepen? Trodde inte du var sån. :furious:

The_RobRoy
2009-10-18, 10:33
Pratar vi ICA Solna centrum nu? Jag såg nämligen den killen som annars ofta bara hängt i centrum och hejat på (Solna) AIK, nu praktiserandes på ICA. Jag tycker det är väldigt bra om samarbetet Samhall-ICA leder till något gott, och får effekter även på andra håll, men reklamen har jag inte sett och vet inte riktigt hur ICA vinklar det. Givetvis gör de detta i vinstsyfte, men vinst och att göra gott kan vandra hand i hand, så inget fel med det.

Om han bara kunde sluta hosta rätt ut. Jag har bacillskräck. Och då spelar det ingen roll vem som hostar.

Japp ICA Kvantum Solna Centrum. Bör ju vara samma person :)

Ja när du säger det, han brukar gå runt och hosta. Bacillskräck låter onödigt..

Tabbe
2009-10-18, 10:54
Jag är emot hela grejen, varför ta in folk med downs syndrom?
Jag tycker dom är äckliga och vill inte ha dom i närheten av min mat.
Dregel,hostandes, peta i näsan/rumpan och toalett besök utan att tvätta händerna. Ja en polare har en lillebror med downs och det där är saker jag upplevt.

Luttis
2009-10-18, 13:46
Jaha så du tycker det är okej att skratta åt cepen? Trodde inte du var sån. :furious:

Öh, nej?

Så vitt jag vet har jag aldrig sagt det. Rätta mig om jag har fel..

Luttis
2009-10-18, 13:49
Dregel,hostandes, peta i näsan/rumpan och toalett besök utan att tvätta händerna. Ja en polare har en lillebror med downs och det där är saker jag upplevt.

Det där är nog rätt vanligt hos folk som inte har Mb Down oxå..

Pelle2
2009-10-18, 14:15

Är det inte downs?

rapzidi
2009-10-18, 14:31
Nästa del var ju mycket bättre. Roligare alltså.

lauria
2009-10-18, 21:19
Både och..

The Cure
2009-10-19, 00:34
Han det där cepet är kul att skratta åt, det är ju det hela grejen går ut på. :)

Nästan lika kul som att skratta åt folk med "Assburgers" :laugh:

MasterChief
2009-10-19, 07:56
Måste utrycka min varma känslor för personer med Downs. Har träffat några under mitt liv och en del av dem är helt underbara.

För ett tag sen satt jag bredvid en 20-årig tjej på tunnelbanan och hon satt och fipplade med sin mobiltelefon. Det kräver ju trots allt ett visst mått av IQ och koncentration att fixa en sådan sak. Så jag blev lite impad att hon trots sitt handikapp lärt sig en sådan sak. Tyder på kämparanda. Helt plötsligt så blir hon lite irriterad att hennes glasögon är smutsiga. Hon tar av dem och försöker torka dem rena med jackan, vilket uppenbarligen inte gav något bra resultat. Hon sitter och funderar på hur hon ska få dem rena så helt plötsligt så börjar hon slicka på glasen. Jag menar, vem kan inte charmas av en sådan logik! Hon blev tydligen nöjd med resultatet och började ivrigt att fortsätta sms:a.

Tabbe
2009-10-19, 08:08
Måste utrycka min varma känslor för personer med Downs. Har träffat några under mitt liv och en del av dem är helt underbara.

För ett tag sen satt jag bredvid en 20-årig tjej på tunnelbanan och hon satt och fipplade med sin mobiltelefon. Det kräver ju trots allt ett visst mått av IQ och koncentration att fixa en sådan sak. Så jag blev lite impad att hon trots sitt handikapp lärt sig en sådan sak. Tyder på kämparanda. Helt plötsligt så blir hon lite irriterad att hennes glasögon är smutsiga. Hon tar av dem och försöker torka dem rena med jackan, vilket uppenbarligen inte gav något bra resultat. Hon sitter och funderar på hur hon ska få dem rena så helt plötsligt så börjar hon slicka på glasen. Jag menar, vem kan inte charmas av en sådan logik! Hon blev tydligen nöjd med resultatet och började ivrigt att fortsätta sms:a.

Underbart :D

Nitrometan
2009-10-19, 08:09
MC is down with the Downs! :hbang:

Yes
2009-10-19, 08:15
Att slicka på glasögonen borde egentligen vara rätt smart. Eftersom saliven hjälper till att smälta maten borde den ju även kunna lösa upp skit på glasögonen. Kanske borde alla ta efter det. Det är smart att vara mongo!

Griffin
2009-10-19, 09:46
har ni sätt alla 3? isf är det ju han unga killen som blir mobbad av "praktikanten" :P tycker det är kul som fan

Stoltz
2009-10-19, 09:58

Jag hatar att säga detta, men...

Fruktansvärt många utan downs gör detta också. Rent mängdmässigt så är det nog fan så många fler i butiken som är äckliga som fan än vad det finns personer med downs som du behöver oroa dig för.

MasterChief
2009-10-19, 10:00
Tycker nog att Tabbes inställning är äckligare än att en person med Downs petar i näsan. Men det kanske bara är jag.

Nitrometan
2009-10-19, 10:01
Tycker nog att Tabbes inställning är äckligare än att en person med Downs petar i näsan. Men det kanske bara är jag.
Nej, det är inte bara du.

Griffin
2009-10-19, 10:04
Jag hatar att säga detta, men...

Fruktansvärt många utan downs gör detta också. Rent mängdmässigt så är det nog fan så många fler i butiken som är äckliga som fan än vad det finns personer med downs som du behöver oroa dig för.

Japp jag Petar i näsan :D*grr27*:hbang:
kanske inte allmän plats då :P

Kabuto
2009-10-19, 10:05

Min chef har gjort något liknande men med mobiltelefon :D

"Fan vad skitii skärmen är *stort slick över telefonen* perfekt"

Grisen
2009-10-19, 11:02
Jag tycker reklamen är bra, den belyser fördomar på ett roligt sätt och det är grymt att ICA tar ansvar och gör det tillsammans med duktiga och ansvarstagande intresseföreningar.

LadyG
2009-10-19, 11:05
tycker nog att tabbes inställning är äckligare än att en person med downs petar i näsan. Men det kanske bara är jag.

+1

Grisen
2009-10-19, 11:13
Ok, men att följa tråden om "Nya ICA-reklamen" på kolo gör man såklart.

Nu tycker jag du är lite väl cynisk. Varför behöver det ena utesluta det andra?

+1

Självklart har Ica vinstsyfte, så också med denna reklam. Men som sagt det ena behöver inte utesluta det andra.

MasterChief
2009-10-19, 11:24
Kanske Tabbe var ironisk. I så fall var det så vagt att jag inte förstod det.

ryss
2009-10-19, 11:29
haha del 3 med jerry var ju så jävla bra!

944RS
2009-10-19, 12:20

Jag har jobbat på Ica flera år och under de åren så hade vi ett flertal "praktikanter" med diverse handikap.

De har alltid med sig en handledare och hanterade maten/varorna precis på samma sätt som alla vi andra.

Eftersom det är en reklamFILM som det handlar om så måste väl folk ändå förstå skillnaden.

Cilia
2010-03-03, 22:38
Fattar inte den senaste ICA-reklamen. Någon som orkar förklara?

Ajin
2010-03-03, 23:20
Jag skulle gärna vilja se den filmen som ursprungligen fick igång denna tråden, antar att det handlade om en person med Downs?

Nitrometan
2010-03-04, 07:42
Fattar inte den senaste ICA-reklamen. Någon som orkar förklara?

Vilken av dem? Där han är skådespelare?

Nitrometan
2010-03-04, 07:44
Jag skulle gärna vilja se den filmen som ursprungligen fick igång denna tråden, antar att det handlade om en person med Downs?
Bra gissat.

51xyUO0_lfM