Visa fullständig version : Knakande Knä
burkmannen
2009-10-16, 13:07
Hej! Mitt vänstra knä knakar nästan varje gång jag böjer mig ner eller så och jag undrar vad det kan bero på och om det är farligt? Om man te.x lägger handflatan på knäet så känner man knakningen och tycker det är störande går det få bort på något sätt?
Chaaarles
2009-10-16, 13:32
Så länge det inte gör ont så ska det inte vara några problem.
Herr Oberst
2009-10-16, 13:34
Den gamla menisken som spökar lite. Jag har samma problem här. Har även haft ett par upphakningar av lättare grad.
Fast så länge det inte är värre än så är det nog inget att oroa sig för. Är ditt knä stabilt i övrigt så lär troligtvis ingen åtgärda problemet ändå
Ingen aning om du kan få bort det. Har inte själv haft problem förrän jag körde i en maskin jag aldrig borde ha kört i (väldigt hög belastning samt dåliga vinklar för knät) och nu två år efteråt har jag ett högerknä som låter lite som ditt. I övrigt är det egentligen ingen fara, jag böjer ungefär lika tungt som tidigare. Jag tror det gradvis blivit lite bättre också. Tipset är alltså att köra rätt och kanske inte i första hand lätt utan våga belasta knät och på så sätt stärka det.
Knakande knä är som en mustasch, manligt och ballt!
Herr Oberst
2009-10-16, 14:01
Har inte själv haft problem förrän jag körde i en maskin jag aldrig borde ha kört i
+1
Jag la på en jävla belastning i bensparken och körde som ett djur. Dagen efter ångrade jag mig kraftigt
burkmannen
2009-10-16, 15:48
Det gör ju nästan aldrig ont i knäet kanske lite lite någongång men inte mycket. Knackar i armbågsleden med men kanske samma där? Gör inte ont så inget att oroa sig för?
Ironbabe
2009-10-16, 15:52
Mitt högerknä låter som en kexfabrik varje gång jag böjer det. Var hos idrottsläkare och fick remiss till MR. Inget som är fel i knäet enligt MR och jag har inte ont. Det enda som stör är att det låter/krasar och därmed blir lite obehagligt.
i en viss vinkel knakar mitt knä varje gång, men det har inte stört mig de senaste åren :)
CrazyJoeDavola
2009-10-16, 15:56
På mig så knakar i princip varje jäkla led, gör inte ont men hade ju varit bra att veta om det är något skadligt, men har ju varit så de senaste 15åren eller så och jag funkar ju ännu :)
burkmannen
2009-10-20, 20:08
Okej men knakandet är irriterande och och kan göra lite lite ont finns det inget sätt att få bort det?
Ett knakande knä är helt ofarligt så länge det inte gör ont.Båda mina knän knakar och jag har aldrig haft problem eller skadat dom.Svaret jag fick när jag frågade en expert inom ämnet var att det är helt normalt.
NiklasAlm
2009-10-21, 10:48
Jag har brutit min knäskål och har hört från osäkra källor att krasandet kan bero på brosk som bildats under läkningsprocessen, kanske är nåt liknande. Mitt låter sjukt mkt när man lägger handflatan på knäskålen också.
Samma problem här, fast med höger.
Vänster knä är dock hur stabilt som helst.
mattilainen
2009-10-21, 11:44
Knakar det inte när ledvätskan tränger ut? Kan ju inte vara bra men om det inte gör ont så..
burkmannen
2009-10-22, 20:39
Sen undrar jag också på övningar man kan göra för att stärka och stabilisera knäna? Hemmaträning då.
burkmannen
2009-10-26, 23:57
Om det kan kännas smått i knäna ibland är det farligt eller är det bara normalt? Aldrig känts förr men börjat nu på senare tid att det kan kännas lite ont när man går eller tränat sen suttit still ett tag. Och som ovan vad kan man göra för att motverka dåliga knän och bygga upp styrka/stabilisera knäna?
Jag har samma problem i högra och har kollat med läkare. Han sa att det var helt ofarligt, och ganska vanligt bland folk som tränar.
Fatalist
2009-10-27, 03:15
Mina knän knakade väldigt ljudligt och i flera olika vinklar för varje repetition knäböj jag gjorde precis när jag började träna igen för några månader sen, sen dess har det avtagit mer och mer och idag tror jag inte att jag hörde mer än ett litet knäpp under böjandet. Du kanske bara är lite stel och ovan, inte riktigt gängat igång det försakade stackars gångjärnet? :)
burkmannen
2009-10-27, 19:48
Kan ju vara det för jag har börjat kampsport men hållit på med det nu över 1 år så lät konstigt att det skulle börja nu? Kan göra lite ont och knaka så vilka övningar kan man göra för att stärka och stabilisera knäna hemma?
burkmannen
2009-11-07, 20:54
Jag får värkande knän efter jag åkt skidor inte längskidor utan "trickskidor"vad kan det bero på och vad kan man göra åt saken? träna på något spec sätt?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.