handdator

Visa fullständig version : Reglera puls med andning?

Asdf
2009-10-16, 12:18
Hej!
Jag mätte min vilopuls nyligen, och vad jag faktiskt vetat om sen innan men inte tänkt på är att pulsen förändras med andningen, men varför?

Andas jag ut långsamt försiktigt går pulsen ner markant, andas jag in igen återgår den till normalt tempo

-Englund
2009-10-16, 17:20
Prova att andas kort in, lång ut... Kan säga att det känns som att pulsen halveras:D

Trashcan
2009-10-16, 18:58
Har upptäckt samma sak, tycker det är svårt att mäta vilopulsen exakt. Så fort jag tänker "Nu ska jag mäta vilopulsen" ändras den åt nåt håll. Om jag håller andan kan det kännas som att hjärtat nästan stannar. :smash:

Pjotor
2009-10-16, 19:13
Förändringarna beror på förändringar i bröstkorgens inre tryck. Dock var det så länge sedan jag läste fysiologi att jag inte vill spekulera i exakt hur.

HardAsHell
2009-10-19, 21:00
Prova att andas kort in, lång ut... Kan säga att det känns som att pulsen halveras:D

Sen börjar läpparna bli blåa efter ett tag :-)

När man andas in jobbar kroppen mer med att få ut syret från lungorna till hjärtat som i sin tur jobbar mer med att pumpa ut det. Ganska logiskt?

Vilopulsen tar du ju under 1 minut (minst) och du mäter därmed ett medelvärde av såväl inandningarnas snabbare puls som utansningarnas långsammare puls.

Pjotor
2009-10-20, 18:44
När man andas in jobbar kroppen mer med att få ut syret från lungorna till hjärtat som i sin tur jobbar mer med att pumpa ut det. Ganska logiskt?

Logiskt, men fel. Förändringarna beror på tryckskillnaderna i bröstkorgen (som jag skrev tidigare). Blodets syrsättning är inte inblandad.

Znyggt
2009-10-20, 18:54
Eller så sover du bara med din pulsklocka =)

eleni
2009-10-20, 19:16
Det kallas för respiratorisk sinusarytmi. Vill ni veta mer får ni googla :)