Visa fullständig version : Ätardag under deff?
Tjo!
Hur är det under deffen gällande en dag i veckan. Kan man inte unna sig nått gott? jag irriterar mig på köttbullarna o bakon i fysen hehe.
En undran med om det är sant som en kompis sa en gång, att man kan ta en dag i veckan och svulla och vräka i sig fett till och med dricka fett om inte han bara drev med mig, men han menade att kroppen får fullt schå att bearbeta fettet så om man återgår till den normala kosten dagen efter så lurar man kroppen och därav dras fett från kroppen. Hoppas han har rätt för isåfall blir de matfest idag!:hbang:
Kan? Klart du kan :) Jag hade hellre gjort som du, unnat mig något extra istället för många andra - frossa skit :)
Och din kompis drev med dig, eller så var han inte helt införstådd / 100% , kanske en släng av downa? Vad vet jag.
Kan? Klart du kan :) Jag hade hellre gjort som du, unnat mig något extra istället för många andra - frossa skit :)
Och din kompis drev med dig, eller så var han inte helt införstådd / 100% , kanske en släng av downa? Vad vet jag.
Downa har han inte men ok då kanske han drev med mig.
Men jag tog upp det en gång med en hälsosköterska och om ja minns rätt så verk ade gå att chocka kroppen sådär. undrar också kan man ta en stark öl eller 2?
Cerberus
2009-10-16, 11:01
bättre o unna sig lite gott än o ägna hela dagen till att slå världsrekord i flest kcal innan dygnets slut.
om ja hade kört riktiga ätardagar igen hade ja nog gjort det högst varannan eller var tredje vecka, då har man väl förhoppningsvis skapat så pass bra matvanor att grisa loss inte ska va lika lockande(kan va tvärtom dock). Men om man gör det så sällan brukar det iaf inte påverka deffen extremt mkt än om man grisar varenda vecka.
Man kan väl "lura" kroppen på en ätardag genom att hålla nere fettintaget och överäta kolhydrater. Kolhydraterna lagras in i musklerna istället för som fett.
Man kan väl "lura" kroppen på en ätardag genom att hålla nere fettintaget och överäta kolhydrater. Kolhydraterna lagras in i musklerna istället för som fett.
Ja, fast problemet är väl att när glykogendepåerna är fulla, kommer kroppen att använda kolhydrat i större utsträckning än fett, tills att depåerna är låga igen (vilket de brukar vara under deff titt som tätt).
Å andra sidan är det mer avancerat än så, för större mängd glykogen gör att man presterar bättre vid träningspass (chans till högre energiutgifter än vanligt, samt större muskelbesparande effekt vid styrketräningspass) och det kan även påverka hormoner som styr ämnesomsättningen.
Fortfarande kalorier in och ut som styr förstås, men gör man det rätt kan påverka var kalorierna tar vägen (muskler/fett/glykogen) i positiv bemärkelse.
Upplägget med stor mängd kolhydrater och låg mängd fett tror jag lämpar sig bäst fysiologiskt vid en ätardag (speciellt om man följer en lågkolhydratsdeff). Det kan ju dock ibland vara viktigt med de psykologiska effekterna av livsmedel rikt på andra makronutrienter.
King Grub
2009-10-16, 13:18
Men kolhydraterna stänger av fettförbränningen i stället.
Min helt personliga uppfattning om ätardagar är
- Varför ska jag slita 6 dagar i veckan för att få äta vad jag vill den 7:de dagen.
- Är det inte bättre att göra ett diet upplägg som du trivs med från början. En diet behöver inte bestå av proteinpulver, ris och kyckling. Ska du ändå komma i form, så se till att det inte blir ett helvete.
Köttbullar ska inte vara några problem att få in i ett upplägg. Det bästa är dock att få baka sina egna, då väljer du själv livsmedel. Jag brukar göra mina på älgfärs och ha massor av vitlök och basilika i.
Så, ja, du kan äta dina köttbullar om de går in i din kaloribudget.
Kommer du ändå ha en "grisdag" så vore det ju skönare att ta bort den och få äta lite mer varje dag istället.
En undran med om det är sant som en kompis sa en gång, att man kan ta en dag i veckan och svulla och vräka i sig fett till och med dricka fett om inte han bara drev med mig, men han menade att kroppen får fullt schå att bearbeta fettet så om man återgår till den normala kosten dagen efter så lurar man kroppen och därav dras fett från kroppen.
Broscientist?
Commando1980
2009-10-16, 14:29
Tjo!
Hur är det under deffen gällande en dag i veckan. Kan man inte unna sig nått gott? jag irriterar mig på köttbullarna o bakon i fysen hehe.
En undran med om det är sant som en kompis sa en gång, att man kan ta en dag i veckan och svulla och vräka i sig fett till och med dricka fett om inte han bara drev med mig, men han menade att kroppen får fullt schå att bearbeta fettet så om man återgår till den normala kosten dagen efter så lurar man kroppen och därav dras fett från kroppen. Hoppas han har rätt för isåfall blir de matfest idag!:hbang:
det är energibalansen på längre sikt som avgör om din diet blir lyckad eller inte.
Commando1980
2009-10-16, 14:31
om jag skulle dieta nu så skulle jag övht inte ha några ätardagar utan jag skulle utforma dieten så att jag varje dag äter mat jag gillar.
Fredrik_S
2009-10-16, 15:00
Enkelt matematiskt så går det åt pipan med giganstiska ätardagar
Kcal underskott på 500 per dag
Utom en dag med överskott på 4000 kcal
-(500*6)+4000 = +1000 kcal
Du kommer med andra ord gå upp i vikt över en längre period trots underskott i 6 dagar och en massiv grisdag en dag....
RebelYell
2009-10-16, 15:11
Folk som förespråkar ätardagar i "grisdagsbemärkelsen" är i min erfarenhet de som grovt felberäknar sin kaloribalans. Det är ett helvete att ligga på -1000 eller kanske -1500 kcal per dag. -500 funkar ljusår ljusår mkt bättre och behovet av grisdagar minskar kraftigt. Visst blir det problem när man kommer lågt på BF, men carb refeeds kan hjälpa då!
Snorkelfarsan
2009-10-16, 16:15
När jag deffade i våras körde jag under en månad ett upplägg där jag åt lite mer i slutet på varje vecka (eller varje 7-dagars period). Dock ingen ätardag.
Det första 3-4 dagarna låg jag på cirka 1000kcal underskott, sedan 500 i 2-3 dagar och sista dagen låg jag på kaloribalans alternativt något över.
Cerberus
2009-10-16, 18:17
Folk som förespråkar ätardagar i "grisdagsbemärkelsen" är i min erfarenhet de som grovt felberäknar sin kaloribalans. Det är ett helvete att ligga på -1000 eller kanske -1500 kcal per dag. -500 funkar ljusår ljusår mkt bättre och behovet av grisdagar minskar kraftigt. Visst blir det problem när man kommer lågt på BF, men carb refeeds kan hjälpa då!
tycker verkligen att refeeds och free meals gör susen för att få en o låta bli grisardagar. Sen hoppas jag ju att man får alla de positiva fysiologiska effekterna av en refeed som Lyle Mcdonald hypotiserat. Om inte så fyller man iaf på glykogenlagrena och bygger lite muskler om man tränar samma dag.
Eddie Vedder
2009-10-17, 06:57
Är det här samma polare som du berättade om i din andra tråd? För är det samma erson inser du ju redan där att han har fel.
Är det här samma polare som du berättade om i din andra tråd? För är det samma erson inser du ju redan där att han har fel.
Nej en annan polare. Inte en aning, därför ställde jag frågan här. Ok jag antar man kan gotta sig på en fredag men kanske inte som han sa till mig. Igår fredag åt jag bakon med köttbullar och lite övrigt, samt lagom med chips på kvällen och 2 glas rödvin så jag slipper bakfylla samt ha nått roligt.
Bacon och köttbullar är ju perfekt deffmat. Vad menar du?
Fredrik_S
2009-10-17, 16:51
Nej en annan polare. Inte en aning, därför ställde jag frågan här. Ok jag antar man kan gotta sig på en fredag men kanske inte som han sa till mig. Igår fredag åt jag bakon med köttbullar och lite övrigt, samt lagom med chips på kvällen och 2 glas rödvin så jag slipper bakfylla samt ha nått roligt.
Om jag läser mellan raderna på rätt sätt så verkar du tro att köttbullar och bacon skulle vara något dåligt i deffsyfte.
Det är absolut inte dåligt att inkludera sån mat i en deff. Chipsen lär nog däremot vara sämre på att ge bra mättnad per kalori.
Bacon och köttbullar är ju perfekt deffmat. Vad menar du?
Om jag läser mellan raderna på rätt sätt så verkar du tro att köttbullar och bacon skulle vara något dåligt i deffsyfte.
Det är absolut inte dåligt att inkludera sån mat i en deff. Chipsen lär nog däremot vara sämre på att ge bra mättnad per kalori.
Ok. Ja får väll läsa på lite mer, de köttbullar jag käkade är typ de billigaste från euroshopper och tänkte på ifall bakonet var för fett i deff syfte.
Chipsen var bara för att de va fredagkväll och jag ville bara helt koppla ifrån nyttigt o träning men jag vet om de dåliga transfetterna då:P
Hmm btw! Jag tror kanske jag har blandat ihop deff och att heltenkelt gå ned i fett till smalläge. Jag snackade med en träningskolega på gymmet och ja sa de, va deffad du är tills då jag insåg att jag blandade ihop det, Han sa nej att han inte är deffad utan han har bara förlorat överskotts fläsket då han simmade efter varenda gympass.:)
OneManArmy
2009-10-17, 20:14
inget fel på köttbullar men skulle göra egna istället för att köpa halvfabrikat.. speciellt från budget märken.
Ätar dagar är väl ingen höjdare tycker jag.. Tveksamt till att man vill ligga i diet en hel vecka för att sen fucka upp allt med att trycka i sig ett par pizzor o en chipspåse på helgen.
Nej jag kör runt 500-800 kalorier under balans på veckorna nu och kalori balans på helgerna. Fungerar bra för mig iallfall.
Sen är frågan vad som funkar bra för dig själv.
tänkte på ifall bakonet var för fett i deff syfte.
Nah, man kan äta fett och gå ned i vikt.
Hört talats om LCHF/Atkins?
Nah, man kan äta fett och gå ned i vikt.
Hört talats om LCHF/Atkins?
Ah jo!:) Tänkte faktiskt börja med den under månadskiftet, jag har inte tillräckligt med fet mat så de räcker tills jag får pengar då.
Utan nu försökte jag med den vanliga kostmetoden eller vad man nu ska kalla det, men du kanske förstår ungefär vad jag menar.
Jag blev väldigt glad då jag hörde talas om den metoden samt att man rasar i vikt på väldigt kort tid och bygger muskler samtidigt så fick de mig helt superglad över det hela.:D Jag vågar dock inte gå på den som en livsdiet förrens jag vet till 110% att inget händer med kroppen på lång sikt, hört både för och nackdelar om det i längden då, men ja under viktminskningsperiod så.:)
Fredrik_S
2009-10-18, 00:21
Ah jo!:) Tänkte faktiskt börja med den under månadskiftet, jag har inte tillräckligt med fet mat så de räcker tills jag får pengar då.
Utan nu försökte jag med den vanliga kostmetoden eller vad man nu ska kalla det, men du kanske förstår ungefär vad jag menar.
Jag blev väldigt glad då jag hörde talas om den metoden samt att man rasar i vikt på väldigt kort tid och bygger muskler samtidigt så fick de mig helt superglad över det hela.:D Jag vågar dock inte gå på den som en livsdiet förrens jag vet till 110% att inget händer med kroppen på lång sikt, hört både för och nackdelar om det i längden då, men ja under viktminskningsperiod så.:)
Om jag säger att jag vet en diet där man bygger 10 kg muskler på 3 veckor och samtidigt tappar 20 kg fett. Blir du superglad då också eller blir du skeptisk och kritisk?
Ett tips är att inte bli extatisk över olika dietmetoder som lovar än det ena och än det andra.
Vad är det för fel på den "vanliga" kostmetoden? Varför riskera göra en annan kontroversiell metod om du har en som fungerar?
Om jag säger att jag vet en diet där man bygger 10 kg muskler på 3 veckor och samtidigt tappar 20 kg fett. Blir du superglad då också eller blir du skeptisk och kritisk?
Ett tips är att inte bli extatisk över olika dietmetoder som lovar än det ena och än det andra.
Vad är det för fel på den "vanliga" kostmetoden? Varför riskera göra en annan kontroversiell metod om du har en som fungerar?
JAg blir kritisk. Så var jag först gällande LCHF men jag börja förstå hur effektiv den är samt börja lära känna folk som de gjort underverk för så jag känner mig mer övertygad. De har faktiskt tyvär inte hänt ett dugg med min mage med den vanliga kosten och fått mig att må dåligt av övervikten så eftersom jag drömt om att gå ned i vikt samt hört talas om nära man känner gått ned i fett vikt på så kort tid så är det svårt att undvika den dieten.
populous
2009-10-18, 13:13
Som alla säger här är det mest över större tid man ska räkna, kalorierna finns ju fortfarande där på ätardagen och läggs ovanpå allt annat man äter. Man har väl egentligen ätardag för att se fram emot något så det är lättare att hålla en strikt diet under resten av tiden. Lite som springa fat burn programmen på rullbandet: Lite lättare då man inte behöver ta i lika mycket, men det tar lite extra tid jämfört med hardcore folket som kör högre intensitet.
Jag skulle hellre rekommendera fuskmåltider, typ 1 eller 2 st i veckan. Samma grej men över lag så blir det mindre extra kalorier eftersom det är svårare att stoppa i sig så mycket på bara en måltid jämfört med en hel dag! Även dem ska räknas in i kalkylen dock.
Mr.Sarkastisk
2009-10-18, 13:44
Jag kan ganska lätt planera in en pizza, vilken dag som helst utan att överstrida mina normala kalorisiffror när jag deffar..
Hur optimalt det är att äta pizza varje dag under deffen är däremot en annan femma =)
sundvall
2009-10-18, 14:39
Ätardag under deff is the shit.
Igår drog jag i mig 2 ostkrokspåsar, 3 micro smörpop, 2L cola, kebabtallrik, en halv pizza, 20st S-märken, 4 snickers.
Det var gotti.
Imorgon börjar allvaret igen.
Mr.Sarkastisk
2009-10-18, 18:58
Ätardag under deff is the shit.
Igår drog jag i mig 2 ostkrokspåsar, 3 micro smörpop, 2L cola, kebabtallrik, en halv pizza, 20st S-märken, 4 snickers.
Det var gotti.
Imorgon börjar allvaret igen.
Hahah är du seriös?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.