handdator

Visa fullständig version : Lösenordsskydda Word-dokument?

Poxeman
2009-10-16, 09:57
Tjena alla kunniga!

Jag har börjat skriva en liten dagbok på min dator som är tänkt att vara privat (behöver rensa huvudet emellanåt). Dokumentet skall inte kunna läsas av någon kompis / familjemedlem som lånar datorn.
Har ni tips på något smidigt sätt att låsa dokumentet så att man inte kan öppna det? Att använda olika inloggningar osv är inte aktuellt.

Mental
2009-10-16, 09:59
Skulle komprimera det i ett RAR eller ZIP arkiv med kryptering och lösenord.
Inbyggda skydd i officepaketet är inte mycket att ha!

MasterChief
Varför inte bara använda Attributes: Hidden?

Jagärsvag
http://support.microsoft.com/kb/730191/sv

Office inbyggda skydd verkar vara ganska uselt dock!

thunder
2009-10-16, 10:02
eller kryptera med truecrypt

MasterChief
2009-10-16, 10:06

Kan ju förklara mig lite. Du kan ju välja om datorn visar dolda filer. I de allra flesta fall så är datorer inställda på att inte visa dolda filer. Om du sedan döljer din word-fil och lägger den långt ner i ett mappsystem så minskar ju risken avsevärt att någon upptäcker den. Dock måste du komma ihåg att ta bort den från "Recent documents" och från "History" varje gång du skrivit i den.

Kanske är jobbigt nu när jag tänker efter :-/

Lättare bara med ett lösenord.

Poxeman
2009-10-16, 10:08
Kolo är grymt! Det blir ett enkelt lösenord, då kan jag ju ha filen liggande på skrivbordet och behöver inte mecka nånting.

Skulle komprimera det i ett RAR eller ZIP arkiv med kryptering och lösenord.
Inbyggda skydd i officepaketet är inte mycket att ha!

Vill kunna öppna snabbt, orkar inte krångla varje gång jag ska skriva.

Nja, har alltid på "visa dolda filer" och hade lätt glömt av det nån gång.

http://support.microsoft.com/kb/730191/sv

Office inbyggda skydd verkar vara ganska uselt dock!

Tack, borde kollat själv men tänkte inte så långt. Tror knappast att någon är så intresserad av att hacka min dagbok. Det är mer skydd mot "Ah, en dagbok... jag kollar lite"

eller kryptera med truecrypt
Overkill...

Tack alla för hjälpen! Jag är nöjd :thumbup:

ryss
2009-10-16, 10:10
Vill kunna öppna snabbt, orkar inte krångla varje gång jag ska skriva

Att öppna en nerpackad fil kan ju ta tid, en xvid film tar väl 1-2 minuter typ, ett word dokument kan inte ta mer än någon sekund? :)

Poxeman
2009-10-16, 10:25
Att öppna en nerpackad fil kan ju ta tid, en xvid film tar väl 1-2 minuter typ, ett word dokument kan inte ta mer än någon sekund? :)

*kissass*
:D

Trance
2009-10-16, 10:44
Har du en version av office som är yngre än typ 10 år så kan du välja kryptering och där har du några som folk absolut inte knäcker.

Spara som->verktyg->säkerhetsalternativ->avancerat. Välj en av de med långt namn som låter häftigt så kan alla som dissar Words inbyggda kryptering försöka hur mycket de vill.

(välj ett hyfsat lösenord bara)

MasterChief
2009-10-16, 11:23
Hittade en intressant text om krypteringen i Office och de olika versionerna:

http://www.oraxcel.com/projects/encoffice/help/How_safe_is_Word_2007_encryption.html#section1

Trance har ju rätt som vanligt:

Microsoft Office 2007 uses 128 bit AES for password encryption. In 2003, the US Government announced that the AES encryption algorithm may be used for classified information. This is specified in The National Policy on the use of the Advanced Encryption Standard (AES) to Protect National Security Systems and National Security Information (CNSSP-15).
"CNSSP-15 states that AES with either 128 or 256-bit keys are sufficient to protect classified information up to the SECRET level. Protecting TOP SECRET information would require the use of 256-bit AES keys as well as numerous other controls on manufacture, handling and keying. These same key sizes are suitable for protecting both national security and non-national security related information throughout the US Government." (www.nsa.gov, see also AES in wikipedia)

Word 2007 by default uses AES 128 bit strong encryption. Also, if you open a document created in the older versions of office (2002, 2003) in Office 2007 with the default encryption mode, the old encryption algorithm will be replaced with the strong 128-bit encryption. It�s even possible to use 256-bit encryption.

This means that Word 2007 encryption can be used for top secret information as far as the encryption algorithm is concerned. But the password strength is just as important.

Currenthill
2009-10-16, 11:36
Det har uppenbarligen blivit bättre ställt med krypteringen i Office. På jobbet använder vi fortfarande Office 2000 och jag fick tag i ett Exceldokument som behövde uppdateras. Tyvärr hade föregående ägare låst/skyddat dokumentet utan att efterlämna lösenordet.

Så jag provade att öppna det i Open Office. Det gick finfint. Därefter sparade jag ner det i Excel-format. Simsalabim! så var skyddet borttrollat. :smash: