handdator

Visa fullständig version : Podcast som viktminskningshjälpmedel

z_bumbi
2009-10-15, 18:30
American Journal of Preventive Medicine
Volume 37, Issue 4, October 2009, Pages 263-269

Pounds Off Digitally Study: A Randomized Podcasting Weight-Loss Intervention

Gabrielle M. Turner-McGrievy PhD, RDa, Corresponding Author Contact Information, E-mail The Corresponding Author, Marci K. Campbell PhD, RDa, Deborah F. Tate PhDa, b, Kimberly P. Truesdale PhDa, J. Michael Bowling PhDb and Lelia Crosby BAc

aDepartment of Nutrition, University of North Carolina at Chapel Hill, Chapel Hill, North Carolina

bDepartment of Health Behavior and Health Education, University of North Carolina at Chapel Hill, Chapel Hill, North Carolina

cLineberger Comprehensive Cancer Center, University of North Carolina at Chapel Hill, Chapel Hill, North Carolina

Available online 16 September 2009.

Refers to: Opportunities and Challenges in Behavioral Informatics: Observations on the Pounds Off Digitally Study
American Journal of Preventive Medicine, Volume 37, Issue 4, October 2009, Pages 377-378,
Beth C. Bock
PDF (77 K)
Background

As obesity rates rise, new weight-loss methods are needed. Little is known about the use of podcasting (audio files for a portable music player or computer) to promote weight loss, despite its growing popularity.
Design

A 12-week RCT was conducted.
Setting/participants

The study sample comprised overweight men and women (BMI=25–40 kg/m2; n=78) in the Raleigh–Durham NC area.
Intervention

In 2008, participants were randomly assigned to receive 24 episodes of a currently available weight-loss podcast (control podcast) or a weight-loss podcast based on social cognitive theory (SCT) designed by the researchers (enhanced podcast) for 12 weeks.
Main outcome measures

Weight was measured on a digital scale at baseline and follow-up. Both groups also completed questionnaires assessing demographic information, food intake, physical activity, and SCT constructs at the introductory and 12-week meetings. Additional questionnaires at the 12-week meeting assessed perceptions of the intervention.
Results

Data collection and analysis occurred in 2008 and intention-to-treat was used. Enhanced group participants (n=41) had a greater decrease in weight (−2.9±3.5 kg enhanced group vs −0.3±2.1 control group; p<0.001 between groups) and BMI (−1.0±1.2 kg/m2 enhanced group vs −0.1±0.7 kg/m2 control group; p<0.001 between groups) than the control group (n=37) and had greater weight-loss–related knowledge (p<0.05), elaboration (p<0.001), and user control (p<0.001) and less cognitive load (p<0.001).
Conclusions

The results of this study suggest that the use of behavioral, theory-based podcasting may be an effective way to promote weight loss.

martikainen
2009-10-16, 06:50
En del studier är ju rätt lustiga. Slutkommentaren "may be an affective way" väldigt ludigt. Men jag tror nog de flesta förstår att det är betydligt lättare att ge sig ut på en morgonpromenad, eller stå på crosstrainern en timma om dagen om man har något man kan släppa tankarna till.

Langster
2009-10-16, 08:09
När jag dietade i början av året lyssnade jag nästan alltid på podcaster när jag gick promenader! Och det gick ju bra.

Men nu handlade absolut ingen av de podcasterna om viktminskning, men i mitt tycke är podcaster nästan mer effektivt än musik när det gäller att få bort tankarna från det monotona man faktiskt utför.

Podcaster är grymt, en stor revolution egentligen som inte fått den uppmärksamhet som fenomenet förtjänar.

Cerberus
2009-10-16, 10:53
ja podcaster är otroligt bra oavsett vad man gör! Visste inte att de va så populärt faktiskt! Ja lyssnar ofta om ämnen som intresserar mig psykologi, biologi/evolution, tv-spel och liknande. Jättekul att göra trist kardio till en lektion i något som intresserar mig.

z_bumbi
2009-10-16, 21:51
Men jag tror nog de flesta förstår att det är betydligt lättare att ge sig ut på en morgonpromenad, eller stå på crosstrainern en timma om dagen om man har något man kan släppa tankarna till.

Det var iofs inte det som de undersökte.