Visa fullständig version : Effekter av träningsuppehåll!
Jag och en vän håller på att skriva ett arbete om Hur kroppen påverkas när man slutat att träna. Hur snabbt man blir av med alla positiva effekter av träningen osv.
Som exempel, Det klassiska Sommaruppehållet som brukar bli ca 3-4mån med sämre mat och mindre rörelse. Vad har då hänt med kroppen och hur lång tid tar det innan man är tillbaka där man började?
Det är svårt att hitta studier i detta, så nu vänder jag mig till er som håller på att träna.
Skulle vara riktigt trevligt om ni ville dela med er av era egna erfarenheter tankar och funderingar. Brukar ni köra uppehåll?, Varit borta längre tid på grund av en skada? Hur känns det både fysiskt och psykiskt?
Uppskattar alla tankar och funderingar kring detta!
Verbatim
2009-10-15, 15:25
Jag har tagit ett träningsuppehåll på 9 månader, har tänkt att börja snart igen, brukar ta träningsuppehåll från och till, dock inget så långt som detta förut.
Resultat, jag blev fet, vilket ställde mig en rätt viktig extensiell fråga, vad ska jag göra med detta? Göra något åt det var inte på tal, jag har inget intresse i träning just nu. Jag bestämde mig för att arbete med det, istället för mot det, och det finns bara en slags tjockisar som är uppskattade i samhället, fat n jolly, kraftig och intellektuell är inget värt, tjock och deppig är ett no no, dom uppskattas inte i samhället. Så jag gick in helt på att bli fat n jolly, köpte mig ett par hawaii tröjjor, tittade på standup, söp in inspiration till skämt. Insåg att skämta om sin fetma är acceptabelt och högt uppskattat, det cementerar fat n jolly karaktären till grunden.
En vanlig fälla är att snacka om saker som inte passar in på fördommarna av tjockisarna, folk utgår ifrån att du alltid har varit tjock, att dra skämt om före detta flickvänner, bråk, eller andra skämt, av obscen och icke obscen natur är inte rekommenderat, det förstör fat n jolly karaktären som jag har lagt så mycket tid på att cementera i folks medvetande.
Hoppas det hjälper, Mvh Fat n jolly.
Det är väl allmänt känt att man tappar muskelmassa och styrka om man slutar träna och inte stimulerar musklerna. Sen finns det väl något som folk talar om som heter muskelminne, så att man får tillbaka styrkan rätt så snabbt efter man har börjat träna igen.
von huff
2009-10-15, 17:48
Om man inte skulle träna under sommaren alls så tror jag att det skulle ta ca 3månader att komma tillbaka till samma nivå man låg på förut men det beror på hur läne man tränat och hur man ätit osv fast jag har sett folk på kolozzeum som kommit tillbaka väldig snabbt efter uppehåll
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.