Visa fullständig version : Fettförbränning vid låg eller hög intensitet...
för kraftigt överviktiga tonåringar.
Fat oxidation rate during and after a low- or high-intensity exercise in severely obese Caucasian adolescents.
Lazzer S, Lafortuna C, Busti C, Galli R, Tinozzi T, Agosti F, Sartorio A.
Eur J Appl Physiol. 2009 Oct 10. [Epub ahead of print]
The objective is to study the effects of low-intensity (LI) or high-intensity (HI) equicaloric exercises on energy expenditure (EE) and substrate oxidation rate during and after the exercises in severely obese Caucasian adolescents. Twenty obese boys (BMI-SDS 3.04 +/- 0.52, %Fat Mass 38.2 +/- 2.1%) aged 14-16 years (pubertal stage >3) participated in this study. Maximal oxygen uptake (V'O(2max)) and maximal fat oxidation rate were determined with indirect calorimetry using a graded exercise test on a treadmill. EE and substrate oxidation rate during equicaloric low-intensity (LI, 42% V'O(2max) for 45 min) and high-intensity (HI, 67% V'O(2max) for 30 min) exercises on a treadmill and during post-exercise recovery period (60 min) were determined with indirect calorimetry. Maximal fat oxidation rate was observed at 42 +/- 6% V'O(2max) (62 +/- 5% HR(max)) and fat oxidation rate was 0.45 +/- 0.07 g/min. The total amounts of EE, during the LI and HI exercises, and the post-exercise recovery periods were not significantly different (1,884 +/- 250 vs. 1,973 +/- 201 kJ, p = 0.453), but the total amount of fat oxidised was significantly higher (+9.9 g, +55.7%, p < 0.001) during the LI exercise than during the HI exercise. However, fat oxidation rates during the post-exercise recovery periods were not significantly different following LI and HI exercises. Total fat oxidised was significantly higher during the LI than during the HI exercise in obese adolescents. However, the equicaloric exercise intensity did not influence EE, fat and carbohydrate oxidation rate during the recovery period.
Frumpish
2009-10-15, 18:09
equicaloric exercises on energy expenditure = whaaat?
Har jag fattat rätt om jag säger att LI gav en högre fettförbränning?
King Grub
2009-10-15, 18:22
Ja, träning vid den nivån (42% av VO2Max) ger en större fettoxidation än träning på 60-70% av VO2Max för den grupp av individer som studerades här, dvs kraftigt överviktiga, helt fysiskt otränade.
För normalt aktiva och tränade personer nås maximal fettoxidation vid en intensitet av 60-65% av VO2Max.
equicaloric exercises on energy expenditure = whaaat?
Har jag fattat rätt om jag säger att LI gav en högre fettförbränning?
De gjorde av med lika mycket kalorier när de tränade så intensiteten påverkade inte vad som hände efter träningen.
Jag skulle vilja se siffror på hur väl tränande deltagarna var då en bättre kondition gör att mängden kolhydratet minskar vid en given intensitet.
Peter Hansen
2009-10-15, 19:49
vet inte om jag bidrar med något här men kör på ändå.
När jag hade klienter, som PT, som var överviktiga och ville gå ner i vikt såg jag till att de fick en god grundkondition innan jag började att prioritera lågintensiv träning. tanken var förstås att de skulle bli effektivare och kunna bränna mer kcal/timme.
När jag hade klienter, som PT, som var överviktiga och ville gå ner i vikt såg jag till att de fick en god grundkondition innan jag började att prioritera lågintensiv träning. tanken var förstås att de skulle bli effektivare och kunna bränna mer kcal/timme.
Intressant sätt att se det på. Fast "lågintensiv cardio" kan oftast promota konditionen hos otränade i början. Men jag antar att du hade en del intensiva pass inlagt i deras plan för att snabbare få upp konditionen?
Hur är det med motivationen om man pushar någon som är otränad och ovan vid fysisk aktivitet, hårt? Det kanske beror på lite på individen iofs.
Är det inte så också att en kropp med större mängd muskler förbränner mer energi oavsett aktivitet? Då skulle man ju kunna tänka sig att det är effektivt att även styrketräna för att på det sättet öka förbränningen?
Yeahvlen
2009-10-16, 12:21
Ja, det är effektivt att styrketräna vid viktnedgång.
Dock är det väl inte troligt att de kommer lägga på sig muskelmassa under deras viktnedgångsperiod.
Öka och öka "förbränningen", det ökar ämnesomsättningen, och på så vis blir "energi ut" större. Själva styrketräningspasset förbrukar inte speciellt mycket energi.
Är det inte så också att en kropp med större mängd muskler förbränner mer energi oavsett aktivitet? Då skulle man ju kunna tänka sig att det är effektivt att även styrketräna för att på det sättet öka förbränningen?
Jag skulle vilja säga att den viktigaste effekten av styrketräningen vid viktnedgång, är att undvika att muskelmassa förbränns, så att större mängd fett försvinner för varje kg kroppsvikt man tappar. Att man får ökad muskelmassa (eller inte tappar lika mycket), och högre ämnesomsättning, är bara en liten extra bonus.
Ja, det är effektivt att styrketräna vid viktnedgång.
Dock är det väl inte troligt att de kommer lägga på sig muskelmassa under deras viktnedgångsperiod.
Öka och öka "förbränningen", det ökar ämnesomsättningen, och på så vis blir "energi ut" större. Själva styrketräningspasset förbrukar inte speciellt mycket energi.
En överviktig otränad person har stor möjligheter att öka sin muskelmassa under en viktnedgångsperiod om denne börjar styrketräna.
Hur är det med motivationen om man pushar någon som är otränad och ovan vid fysisk aktivitet, hårt? Det kanske beror på lite på individen iofs.Det skiljer sig väldigt mycket. Jag har haft 55 åriga damer som aldrig tränat tidigare, som kört på så svetten rinner och de haft träningsvärk i flera dagar. Oftast är det dock svårt att få personer som aldrig tränat att verkligen ta i.
King Grub
2009-10-16, 16:40
Ja, varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal extra per dygn.
Är det bara jag eller är inte det här väldigt old news?
Symphony Flex
2009-10-16, 16:50
Ja, varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal extra per dygn.
coolt. visste inte att det var så lite.
otränade tjockisar kommer väl inte tappa så muskel kött under en bantning alls va? de har väl mycket goda förutsättningar att "bygga" även under viktnedgång...
Yeahvlen
2009-10-16, 17:09
En överviktig otränad person har stor möjligheter att öka sin muskelmassa under en viktnedgångsperiod om denne börjar styrketräna.
Jag vet att otränade personer med högre kroppsfettprocent mycket väl kan öka (eftersom vi är inne på detaljstigen så vet jag även att alla kan det). Men samtidigt tror jag personer som redan varit grovt överviktiga inte har speciellt stor tanke på födointag. Deras ökade muskelmassa tror jag heller inte utgör några nämnvärda mängder i förhållande till kroppsfett.
Läs: Dock tror jag inte de kommer lägga på sig nämnvärda mängder muskelmassa under viktnedgångsperioden.
Yeahvlen
2009-10-16, 17:21
Edit button wasn't much of a friend of mine.
Det ska stå att det var konstigt skrivet i mitt tidigare inlägg. Jag vet om att otränade personer mycket väl kan öka, utan svårigheter. Men bevaringen (om möjligt ökningen) av fettfri massa måste vara prioriterat hos styrketränande individer som försöker gå ned i vikt.
Är det bara jag eller är inte det här väldigt old news?
Jag har inte sett något liknande tidigare men jag lusläser å andra sidan inte ämnet så noga då det praktiskt inte påverkar hur man motiverar en person när det gäller träning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.