handdator

Visa fullständig version : Anmäl er till Donationsregistret!

mattilainen
2009-10-14, 20:07
Ifall det finns en tråd om detta så är det bara bra med en till!

Tänkte höra med er vad ni tycker och tänker om organdonation, är ni för eller emot? Tänker ni donera efter er död eller inte?

Jag tänker så att när jag dött så skulle det bara vara något positivt om mina organ kunde rädda någon annan. Tänk vad glad jag hade blivit om någon skulle donerat sina organ om någon i min närhet hade blivit svårt sjuk och kunde räddats av en organdonation.

För er som vill anmäla er, här finns länken!
https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Hades
2009-10-14, 20:11
Självklart donerar jag! Inte har jag någon nytta av min kropp efter att jag har dött.

Raggis
2009-10-14, 20:12
Registrera mig samma dag som jag fyllde 18.

Finska Lejonet
2009-10-14, 21:09
Har alltid velat men glömt, ska anmäla mig i helgen när jag fixat mitt e-legg!

mattilainen
2009-10-14, 21:27
Har alltid velat men glömt, ska anmäla mig i helgen när jag fixat mitt e-legg!

Kan registrera dig utan e-legg, bara trycka i det.

Snobbe
2009-10-14, 21:35
Nej min kropp är min och jag ska frysa ner min hjärna sekunden innan jag dör så jag kan leva om 1000 år!!

Avesta
2009-10-14, 21:43
Tack för länken, fixad.

ahl-
2009-10-14, 21:46
Nu har jag inget belägg alls för vad jag skriver. Men senast det var en liknande tråd uppe så snackades det om att läkarna gör sina bedömningar i vissa fall utifrån om man är med i donationsregistret eller inte.

För att ta ett extremt förenklat exempel:
Låt säg att du har ett svagt hjärta och medicin finns att hjälpa dig men medicinen gör att 2-3 andra organ tar riktigt mycket stryk. Då kan det vara så att du blir lidande för att rädda några andra som suktar efter dina andra friska organ.

Apjavel
2009-10-14, 21:53
Så nu är det gjort

Ashenshugar777
2009-10-14, 21:54
Nej, kan inte säga att jag någonsin planerar att donera mina organ.

mattilainen
2009-10-14, 22:04
Nej, kan inte säga att jag någonsin planerar att donera mina organ.

Får man fråga varför?

Lite diskussion.

Ashenshugar777
2009-10-14, 22:21
Nä, mina organ är mina organ och om jag dör så dör dom med mig - ill be damned before some snyltare gets ma organz.

mattilainen
2009-10-14, 22:26
Nä, mina organ är mina organ och om jag dör så dör dom med mig - ill be damned before some snyltare gets ma organz.

Så om Vi säger någon du håller kär, din mamma eller pappa kanske? Syskon? råkar ut för en olycka eller varför inte slänga dit med att deras hjärta inte klarar så mycket mer. Så då tycker du att han/hon snyltar på andra om han/hon skulle behövt en organdonator?

Om något händer dig, skulle du inte vilja att folk donerat sina organ för att du skulle kunna fortsätta leva?

Raggis
2009-10-14, 22:27

Aboo, hårding.

Ashenshugar777
2009-10-14, 22:28
Så om Vi säger någon du håller kär, din mamma eller pappa kanske? Syskon? råkar ut för en olycka eller varför inte slänga dit med att deras hjärta inte klarar så mycket mer. Så då tycker du att han/hon snyltar på andra om han/hon skulle behövt en organdonator?

Om något händer dig, skulle du inte vilja att folk donerat sina organ för att du skulle kunna fortsätta leva?

Alla är bra argument, tänker inte argumentera emot dom.

Jag vill bara inte donera mina organ - hur heroiskt det än är att göra så. :)

kalle_banan
2009-10-14, 22:30
Där ja! Jag hoppas någon kommer kunna dra nytta av mina organ när jag dör.

mattilainen
Ok, jag förstår de som inte vill donera sina organ men att säga att folk snyltar på andra folk för att de måste få någon annans organ tycker jag är fult bara.

Lando
Bra tråd, tack för det, vet inte varför jag inte gjort det innan, men nu är det gjort!

p1r
2009-10-15, 00:38
Alla bestämmer över sina egna organ men de skulle vara intressant att höra av vilken anledning man inte vill donera efter döden?!

Vinter
2009-10-15, 01:00
Alla bestämmer över sina egna organ men de skulle vara intressant att höra av vilken anledning man inte vill donera efter döden?!

Religiösa extremister, själen sitter i magen osv..

_slipknot1_
2009-10-15, 01:20
ty för länk, anmäld o klar:thumbup:

Robert Svensson
2009-10-15, 01:31
Måste man ha en anledning till att man inte vill donera sina organ? Är nog mer så att det är svårt att sätta fingret på varför man inte vill.

Jag tänker anmäla mig till donationsregistret. Har en kusin som fick ett nytt hjärta i grevens tid så det känns självklart för min del i alla fall — men kan förstå dem som inte vill.

Hades
2009-10-15, 06:19
Måste man ha en anledning till att man inte vill donera sina organ? Är nog mer så att det är svårt att sätta fingret på varför man inte vill.

Man måste inte ha en anledning; Det är ju upp till var och en om man vill donera. Men om man inte har en god anledning kan man räkna med att bli ifrågasatt. Och ja, man får ifrågasätta.

mini
2009-10-15, 06:24
Anmäld sedan tidigare och jag ger bort allt som kan vara av intresse. Jag är ju ändå slut när jag är död. Att donera medan jag lever är en annan femma...

shut teh face
2009-10-15, 07:05
Ja varit med där länge nu. De ska få ta allt möjligt skit när jag dör.

Karvig
2009-10-15, 09:06
självklart donerar jag! Inte har jag någon nytta av min kropp efter att jag har dött.

+1.

944RS
2009-10-15, 09:18
Anmäld!

rapzidi
2009-10-15, 09:41
Fint, tack för den länken.
Annars räcker det ju med att ha en lapp i plånboken där det står att man vill donera eller att säga till ens nära och kära, men det här var ju smidigare. Det ena utesluter ju inte det andra iofs.

För övrigt hoppas jag att mina nära och kära känner mig bra nog för att veta att jag vill donera, även om jag inte hade sagt något.

Ljuvligt
2009-10-15, 10:05
Jag har haft en lapp i plånboken och diskuterade det med familjen för drygt två-tre år sedan om att jag är/vill bli donator. Men anmälde mig nu så att det finns svart på vit, ifall frågetecken skulle uppstå. Jag vill ha klartgjort det så att ingen behöver stå med det för dem kanske tuffa beslutet åt mig.

Personligen gillar jag tanken på att kunna erbjuda hjälp till personer även om min egna tid är slut.

OT: Lämnar även blod (tycker att det går lite hand i hand), var faktiskt iväg och gjorde det för 2 timmar sedan.

rapzidi
2009-10-15, 11:04
Jo, precis. Är ju såklart lika bra att vara anmäld också.

Gutt, alla borde väl egentligen försöka lämna blod då och då. Får ju till och med sms när blodbussen är i området om man är anmäld.

Robert Svensson
2009-10-15, 14:30
Man måste inte ha en anledning; Det är ju upp till var och en om man vill donera. Men om man inte har en god anledning kan man räkna med att bli ifrågasatt. Och ja, man får ifrågasätta.

Ja, men den »anledningen« är ju svårt att hitta för att folk ska acceptera den.

Jag har inte sagt att man inte får ifrågasätta. Bara det att jag själv en gång i tiden var emot att donera, men jag fann aldrig någon anledning till varför jag inte ville. Jag ville helt enkelt inte.

Det kan nog ligga lite i att det aldrig hade påverkat mig eller någon inom familjen förut — när det sedan drabbade en släkting så var beslutet inte så svårfattat. Någon räddade livet på min kusin och då vill jag, om jag kan, ge den möjligheten till någon annan också.

Luttis
2009-10-15, 16:00

Är det något du vill berätta för oss andra??

Nordenator
2009-10-15, 16:33
Det borde för mig kännas självklart att donera mina organ. Jag vet inte varför det tar emot då jag varken har någon religiös övertygelse eller tror på liv efter döden. Får låta tanken gro så kan jag förhoppningsvis med självklar övertygelse svara ja om någon månad / något år.

Morrris
2009-10-15, 16:44

Han har superorgan. Evigt liv, omänsklig styrka, you know the drill...

Torwald
2009-10-15, 16:50
Anmäld!

Ashenshugar777
2009-10-15, 16:51

Han har superorgan. Evigt liv, omänsklig styrka, you know the drill...

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3928820&postcount=15

Läs 10 gånger och se min verkliga åsikt.

Morrris
2009-10-15, 16:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3928820&postcount=15

Läs 10 gånger och se min verkliga åsikt.

Luttis markerade ordet om i ditt inlägg, ser du det?

Tur att du inte kan donera bort din känsla för ironi.

RebelYell
2009-10-15, 16:58
Nä, ser helst att de försöker rädda mig om jag skadar mig allvarligt.

mattilainen
2009-10-15, 17:32
Vad kul att höra att så många redan är anmälda och har anmält sig :) Skicka länken vidare vet jag ;)

Ashenshugar777
2009-10-15, 18:29
Luttis markerade ordet om i ditt inlägg, ser du det?

Nej jag märkte inte det :)

Jag skulle aldrig donera bort min känsla för ironi :>

Morrris
2009-10-15, 19:08
Nej jag märkte inte det :)

Jag skulle aldrig donera bort min känsla för ironi :>

Bra, för den är unik!

:cheers:

Apos78
2009-10-15, 19:29
Känns som en självklarhet att donera. Träffar dagligen personer som står på allehanda väntelista och kan man då korta den kön vid tillfälle så varför inte. Håller mina organ i grymt skick också så det är verkligen en vinst för båda :).

Luttis
2009-10-15, 19:36
Bra, för den är unik!

:cheers:

:laugh:

snej
2009-10-15, 19:47
Orka bry sej om organ och tillbehör efter döden. Gör vad ni vill med mej säger jag, en skinnpläd kanske? All my organs belongs to you, njoy!

Salus
2009-10-15, 21:03
tack för länken!

Ska fixa det direkt, har ett sånt där kort i min plånbok ("jag har tagit ställning") men gissar att det är bättre att anmäla sig till registret också.

:)

mattilainen
2009-10-15, 22:04
tack för länken!

Ska fixa det direkt, har ett sånt där kort i min plånbok ("jag har tagit ställning") men gissar att det är bättre att anmäla sig till registret också.

:)

Kan ju kanske hända att du inte har plånboken om det händer dig något och då kommer inte bara din familj få klara av sorgen utan också ta ställning till om du ska eller inte bli en organdonator. Enbart för att slippa att familjen ska få ta den ställningen i den situationen är det värt att antingen anmäla sig för eller emot.

stafh
2009-10-15, 22:13
Har haft kort i plånboken sen jag var 16, registrerade mig i registret för ett par år sedan.

Personer som väljer att inte donera har nog "otur när de tänker".

mattilainen
2009-11-05, 22:27
Bump!

Rockhard
2009-11-05, 22:37
Nej jag ska inte donera någonting. Är ganska skeptisk till hela grejen att flytta organ mellan människor. Känns extremt, är en människa så sjuk att transplantation krävs, ja då vet jag inte. Hur mycket ska man laga människor som är trasiga? Nåt ska man väl dö av också?!

Tolkia
2009-11-05, 22:44
Nu har jag inget belägg alls för vad jag skriver. Men senast det var en liknande tråd uppe så snackades det om att läkarna gör sina bedömningar i vissa fall utifrån om man är med i donationsregistret eller inte.

För att ta ett extremt förenklat exempel:
Låt säg att du har ett svagt hjärta och medicin finns att hjälpa dig men medicinen gör att 2-3 andra organ tar riktigt mycket stryk. Då kan det vara så att du blir lidande för att rädda några andra som suktar efter dina andra friska organ.
Urban legend, eller som man säger på svenska, en Klintbergare.

Jag är anmäld sedan länge. Det verkar vara svårt att få mitt blod att duga för donation, angående blodgivningsbiten, men organen är det vad jag vet inget fel på. När det gäller hur andra väljer att göra kan jag ju tycka att den som skulle kunna tänka sig att ta emot ett organ bör kunna tänka sig att även donera. Är man död så har man ju inte sjukt stor nytta av dem i vilket fall som helst.

Baha
2009-11-06, 05:44
Urban legend, eller som man säger på svenska, en Klintbergare.

Jag är anmäld sedan länge. Det verkar vara svårt att få mitt blod att duga för donation, angående blodgivningsbiten, men organen är det vad jag vet inget fel på. När det gäller hur andra väljer att göra kan jag ju tycka att den som skulle kunna tänka sig att ta emot ett organ bör kunna tänka sig att även donera. Är man död så har man ju inte sjukt stor nytta av dem i vilket fall som helst.

han har delvis rätt.

Roosen
2009-11-06, 06:00
Tack för din anmälan till Donationsregistret

Hade tänkt att göra det tidigare, men det har bara runnit ut i sanden.
:thumbup:

Fokusera
2009-11-06, 08:16
Done!
Varför har jag inte tänkt på detta tidigare!

Fokusera
2009-11-06, 08:20
Jag anser att människor som inte är villiga att donera sina organ efter sin död, har allvarliga problem. Varför i helvete skulle man inte hjälpa någon ?, det kostar dig ju lixom inget du är ju död ?.

Bitterhet,snålhet ?

Yip_man
2009-11-06, 08:57
kanske pgav att man inte får välja vem som ska ha ens organ. Hade det funnits klausuler som uteslöt äldre,våldsmänn/kvinnor, vissa etniciteter osv, då hade nog fler anmält sig.

Cilia
2009-11-06, 09:01
Japp, gjorde det när den första av dom andra trådarna i ämnet startades.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=96052&highlight=donationsregistret

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=121570&highlight=donationsregistret

rooz
2009-11-06, 09:02
Jag anser att människor som inte är villiga att donera sina organ efter sin död, har allvarliga problem. Varför i helvete skulle man inte hjälpa någon ?, det kostar dig ju lixom inget du är ju död ?.

Bitterhet,snålhet ?

Jag kanske inte har lust att hjälpa alla? Mina organ kanske går till en mördare/ våldtäktsman och det är INTE vad jag önskar!

Så, iprincip +1 på Yipman

Rockhard
2009-11-06, 11:26

Bitterhet,snålhet ?

Död är ett relativt begrepp.

Stoltz
2009-11-06, 12:02
Jag vet inte varför men det är något som bär emot som in i helvete varje gång jag tänker på det.

Väldigt konstigt, då jag inte tror att jag på något sätt kommer behöva dem efter min död, och jag tror inte att min själ lever vidare genom dem.

stafh
2009-11-06, 12:06

WrjwaqZfjIY

mamawi
2009-11-06, 20:55
kanske pgav att man inte får välja vem som ska ha ens organ. Hade det funnits klausuler som uteslöt äldre,våldsmänn/kvinnor, vissa etniciteter osv, då hade nog fler anmält sig.

"pgav MAN Inte får välja...) - obs mina versaler på man!

Vem är "man" -du? andra?

Nu är det ju faktiskt så att äldre personer inte erbjuds organ (iofs lite beroende på din definition av äldre och typ av organ) . Sen kan man ju undra hur du tänker när du inte vill donera till vissa "etniciteter"? Eller tror du bara det gäller andra människors inställning till donation?

Skall vi få välja vem vi skall få organ ifrån också? Eller skall vi bara vara ytterst tacksamma att möjligheten till donation och transplantation finns för de som behöver det?

mamawi
2009-11-06, 20:56

Onekligen, MEN inte inom sjukvården och lagen.

hangatyr
2009-11-06, 21:36
jag har en lapp i plånboken där jag går med på donation. MEN: borde vi alla egentligen inte istället för att donera vägra donation? På så sätt tvingas stamcellsforskningen ta ett stort kliv framåt!

Som en spinoff-effekt så kunde vi odla människokött så att alla vi som vill, men inte törs vara kannibaler, kan prova. Smakar det verkligen som fläskkött?

mamawi
2009-11-06, 21:42
jag har en lapp i plånboken där jag går med på donation. MEN: borde vi alla egentligen inte istället för att donera vägra donation? På så sätt tvingas stamcellsforskningen ta ett stort kliv framåt!

Som en spinoff-effekt så kunde vi odla människokött så att alla vi som vill, men inte törs vara kannibaler, kan prova. Smakar det verkligen som fläskkött?

och de 5, 10 eller 20 år det tar innan stamcellsforskningen har kommit till paraktisk användning i kliniken skall vi bara låta folk dö?

hangatyr
2009-11-06, 21:43
och de 5, 10 eller 20 år det tar innan stamcellsforskningen har kommit till paraktisk användning i kliniken skall vi bara låta folk dö?

jepp, ibland måste man knäcka några ägg för att göra en omelett. tänk på människoköttet vi alla kommer få smaka på! för att inte tala om att alla zombieproblem upphör: OK, de vill ha hjärnor, låt oss odla fram en bunt och sälja till dem!

Sess
2009-11-06, 21:48
Anmäld sedan många år. Tycker det är en självklarhet ifall något av mina leftovers kan vara till nytta för någon annan.

mamawi
2009-11-06, 21:53
jepp, ibland måste man knäcka några ägg för att göra en omelett. tänk på människoköttet vi alla kommer få smaka på! för att inte tala om att alla zombieproblem upphör: OK, de vill ha hjärnor, låt oss odla fram en bunt och sälja till dem!

de som saknar hjärna har inte vett nog att förstå att de behöver en

hangatyr
2009-11-06, 21:56
de som saknar hjärna har inte vett nog att förstå att de behöver en

zombies har hjärnor. men de har även en osläckbar hunger efter nya, färska hjärnor att äta. med odlade hjärnor så kan vi ha en zombiepopulation som håller sig lugn utan att jaga oss levande.

mamawi
2009-11-07, 12:51
zombies har hjärnor. men de har även en osläckbar hunger efter nya, färska hjärnor att äta. med odlade hjärnor så kan vi ha en zombiepopulation som håller sig lugn utan att jaga oss levande.

jag syftade inte just på zombies, för de liksom folk i allmänhet har väl en hjärna, hur den sen används, det är en annan fråga

Nilsjohan
2009-11-08, 20:26
Donationsregistret i all ära, men det är viktigare att berätta för sina anhöriga om ens inställning till att donera

mamawi
2009-11-08, 23:20
Donationsregistret i all ära, men det är viktigare att berätta för sina anhöriga om ens inställning till att donera

Absolut, då det tyvärr förekommer (ofta) att anhöriga motsätter sig donation, trots att den avlidne sagt JA på ett eller annat sät tinnan och kanske tom anmält sig till registret. Ytterst få läkare går emot anhörigas vilja.

mattilainen
2012-02-26, 20:58
dags för en bump. Kanske nya medlemmar som kan tänkas att donera sina organ efter sin död.

dream_theater_
2012-02-26, 21:38
Nu har jag med anmält mig!

Tjuckot
2012-02-26, 21:52
Anmälde mig för ett tag sen faktiskt. Har ett donationskort i mitt etui. Ingen poäng i att vara egoistisk när man är i limbo.

mattilainen
2012-02-26, 21:52
Nu har jag med anmält mig!

sedär du! Bumpen var bra då :D

dream_theater_
2012-02-26, 21:53
Anmälde mig för ett tag sen faktiskt. Har ett donationskort i mitt etui. Ingen poäng i att vara egoistisk när man är i limbo.

När man är i vad? Får man ett donationskort?

sedär du! Bumpen var bra då :D

Jajamen!

Chris
2012-02-26, 23:05
Ni som är med i registret, tycker ni även det är okej att donera t.ex ögonen och huden?

Jag skulle kunna tänka mig att donera t.ex mitt hjärta eller lungor, men det är något just med ögonen och huden som gör att det vill jag inte. Tänk om dina bekanta skulle se en röd skinnflådd snubbe ligga i kistan på begravningen utan ögon...

Rent logiskt så har det ju ingen betydelse exakt vad man donerar... men om man skriver in sig i registret får man då kryssa i exakt vad man kan tänkas donera? eller blir det "allt eller inget"?

Maejn
2012-02-26, 23:20
Vet inte om det tagits upp tidigare, men frågar ändå.

Om jag bestämmer mig för att bli organdonator, hur stor är då chansen att dom kommer till nytta? Är redan blodgivare och det känns bra att veta att mitt blod faktiskt kommer att användas.

mattilainen
2012-02-26, 23:29
Ni som är med i registret, tycker ni även det är okej att donera t.ex ögonen och huden?

Jag skulle kunna tänka mig att donera t.ex mitt hjärta eller lungor, men det är något just med ögonen och huden som gör att det vill jag inte. Tänk om dina bekanta skulle se en röd skinnflådd snubbe ligga i kistan på begravningen utan ögon...

Rent logiskt så har det ju ingen betydelse exakt vad man donerar... men om man skriver in sig i registret får man då kryssa i exakt vad man kan tänkas donera? eller blir det "allt eller inget"?
Du kommer få välja exakt vad du vill/inte vill donera.

Vet inte om det tagits upp tidigare, men frågar ändå.

Om jag bestämmer mig för att bli organdonator, hur stor är då chansen att dom kommer till nytta? Är redan blodgivare och det känns bra att veta att mitt blod faktiskt kommer att användas.
För det första så måste man dö en så kallad hjärndöd, alltså att din hjärna "dör". Du får alltså inte dö genom en "vanlig" död eller av t.ex. en hjärtinfarkt. Så även om man vill ge bort sina organ så är det otroligt liten chans att man faktiskt får göra det. Ofta krävs det att man ligger i respirator och man anses vara hjärndöd för att få donera.

Men sen kan man ju säga att om du dör av en hjärndöd så är det ganska stor chans att du får donera då det alltid behövs, det är ALLTID folk på en väntelista.

Ado2000
2012-02-27, 12:01
När man är i vad? Får man ett donationskort?

Jajamen!

tror han mena då han är död och är på övergångsstället där det bestäms om han kommer till himlen eller helvetet men om han nu donerar ett organ vilket är ju en osjälvisk tanke och räddar nån liv så borde det vara en garanti för himlen

Nitrometan
2012-02-27, 13:17
När man är i vad?

http://en.wikipedia.org/wiki/Limbo

Den del av dödsriket dit de kommer som inte var döpta innan de dog. Dock inte en officiell del av katolska kyrkans lära.

Ado2000
2012-02-27, 13:21
http://en.wikipedia.org/wiki/Limbo

Den del av dödsriket dit de kommer som inte var döpta innan de dog. Dock inte en officiell del av katolska kyrkans lära.

var det inte så Dante tolka det i sin dikt att det var ditt dom odöpta hamnade ?? är det inte så också att inom den katolska kyrkan att man först måste gå igenom skärselden innan man hamnar nånstans ?

Nitrometan
2012-02-27, 13:29
var det inte så Dante tolka det i sin dikt att det var ditt dom odöpta hamnade ?? är det inte så också att inom den katolska kyrkan att man först måste gå igenom skärselden innan man hamnar nånstans ?

Jo, så kan man se det.

Purgatorium (skärselden) enligt wikipedia:
Purgatory is the condition or temporary punishment in which, it is believed, the souls of those who die in a state of grace are made ready for Heaven. This is a theological idea that has ancient roots and is well-attested in early Christian literature, while the poetic conception of purgatory as a geographically situated place is largely the creation of medieval Christian piety and imagination.

The word "purgatory", derived through Anglo-Norman and Old French from the Latin word purgatorium. has come to refer also to a wide range of historical and modern conceptions of postmortem suffering short of everlasting damnation, and is used, in a non-specific sense, to mean any place or condition of suffering or torment, especially one that is temporary.

Dödn. Och vars vi hamnar efter den. Om man donerar sina organ så vet man åtminstone att de finns kvar.

Tjuckot
2012-02-27, 13:56
Sicken konversation jag gav upphov till :)

Donationskort hittade jag på mitt sjukhus. Finns säkert på vårdcentral/sjukhus/internet.

På mitt står det "Jag har tagit ställning @ framsidan och på baksidan kan man välja mellan "för transplantation och annat medicinskt ändamål (ex medicinsk forskning om diabetes", "enbart för transplantation" sedan kan man fylla i själv "Donationen gäller med undantag för följande organ/vävnader", samt slutligen kan man markera "Nej, jag donerar inte mina organ eller vävnader". Plus namn m.m.

mattilainen
2012-02-27, 15:27
skriver ni in er i donationsregistret så behövs det ju inget donationskort, bara så ni vet.

dream_theater_
2012-02-27, 17:20
Så, om jag får en pil i huvudet under mina livegames så får jag inte donera? What the hell!

mattilainen
2012-02-27, 18:11
Så, om jag får en pil i huvudet under mina livegames så får jag inte donera? What the hell!

beror helt på. Om din blodcirkulation fortsätter tills dom förklarar dig hjärndöd på sjukhuset och du är "död" så att säga så kommer du säkerligen få det. Dock inte om du dör på plats. Organen är känsliga och måste ha cirkulation.

dream_theater_
2012-02-27, 22:10
beror helt på. Om din blodcirkulation fortsätter tills dom förklarar dig hjärndöd på sjukhuset och du är "död" så att säga så kommer du säkerligen få det. Dock inte om du dör på plats. Organen är känsliga och måste ha cirkulation.

Jag känner en hel del hjärndöda människor, men de kan fortfarande gå. Godkända?

mattilainen
2012-02-27, 22:40

http://captionsearch.com/pix/3by2yxm83s.jpg

Dock ingen som vill ha såna organ ändå ;)

JoHannibal
2012-02-28, 07:11
Jag gick ur Svenska kyrkan samtidigt som jag anmälde mig till donationsregistret för ca: 6-7 år sedan!

På mig får dom plocka vad dom vill om det kan ge någon annan ett bättre liv/rädda ett liv. Jag vill inte bli begravd, men jag antar att det är svårt att välja det själv ;)

Nitrometan
2012-02-28, 08:03

Ja. Lämna in ett förslag till Socialstyrelsen om att det bara är att hämta dessa organ.

aclS1pGHp8o

ducedo
2013-09-03, 15:24
Såg precis en intressant föreläsning från Lunds Universitet om hur Sverige skulle kunna dra nytta av korsdonation. Kände därför att det var passande att dra upp tråden igen. Här är den aktuella länken för er som vill anmäla sig:

http://www.livsviktigt.se/Sa-har-tar-du-stallning/Sidor/default.aspx

mattilainen
2013-10-18, 13:44
Tänkte bumpa denna tråd, alltid nyttigt!

Eira
2013-10-18, 13:47
bra bump.
Signade upp mig

tearz
2013-10-18, 16:23
bra bump.
Signade upp mig

Samma här. cofffee

PixelMiner
2013-10-18, 16:47
Jag är beredd att hålla med DN's Hanne Kjöller (http://www.dn.se/ledare/signerat/organdonation-en-fraga-om-att-ge-och-ta-inte-ge-eller-ta/) om frågan borde vara ifall man var beredd att både ge och ta emot organ. Att bara tänka sig att ta emot organ är ju som att vara med i ett försäkringssystem utan att betala någon premie.

Men självklart har jag redan anmält mig till donationsregistret. Om jag skulle dö så är det väl utmärkt om någon annan skulle kunna räddas med hjälp av reservdelar ifrån min kropp. Det är ju knappast så att jag har någon nytta av dem.

mattilainen
2013-10-18, 16:56
Sedär :) Tycker det är jättebra att folk tar ansvaret och antingen går med och säger ja till donation, eller säger nej. Detta kan komma att göra att familjen slipper få dessa frågor vid eventuell händelse. Tänk att först få veta att sin familjemedlem dött och sedan kommer frågan mer eller mindre direkt om donation av organ ska göras.. Gör man istället ett val innan något händer (om något händer..) så slipper familjen ta detta ansvar. Det tycker jag man är skyldig sin familj! Så, gör ditt val, vare sig det är ja eller nej.

PixelMiner
2013-10-18, 17:51
Sedär :) Tycker det är jättebra att folk tar ansvaret och antingen går med och säger ja till donation, eller säger nej. Detta kan komma att göra att familjen slipper få dessa frågor vid eventuell händelse. Tänk att först få veta att sin familjemedlem dött och sedan kommer frågan mer eller mindre direkt om donation av organ ska göras.. Gör man istället ett val innan något händer (om något händer..) så slipper familjen ta detta ansvar. Det tycker jag man är skyldig sin familj! Så, gör ditt val, vare sig det är ja eller nej.

Ja, och dessutom är det ju bra att man dessutom meddelar sin familj om sitt val. Så det inte blir en chock för dem att man gått med i donationsregistret. Är de medvetna om vilket val man har gjort så blir det ju enklare att acceptera att någon skall in och ta organ.

mattilainen
2016-10-07, 09:22
Dags att bumpa denna då. Roligt om det fortsätter locka folk!

Neithan
2016-10-07, 09:30
Såg till att jag var avregistrerad från allt. Tack för påminnelsen!

hurril
2016-10-07, 10:00
Detta borde inte ens vara avvalbart.

Neithan
2016-10-07, 10:48
Detta borde inte ens vara avvalbart.

Kina har det systemet. Du behöver inte ens vara död.

Har själv givetvis aktivt tagit ställning mot att donera mina organ. Tänk om de skulle hamna i en SDare?

ARMSTARK
2016-10-07, 14:09
Har inte läst hela tråden, kan tom ha svarat tidigare i denna 7 år gamla tråd.
Hur som helst, jag tycker att ALLA borde vara automatiskt med i donationssystemet. Naturligtvis ska man kunna gå ur systemet men då kan man inte heller förvänta sig att få några organ den dagen man behöver det, man har ju aktivt valt att inte vara med.

hurril
2016-10-07, 14:13
Kina har det systemet. Du behöver inte ens vara död.

Har själv givetvis aktivt tagit ställning mot att donera mina organ. Tänk om de skulle hamna i en SDare?

Är du konsekvent och tackar nej till donerade organ och blod också?

Kabuto
2016-10-07, 14:18
Har inte läst hela tråden, kan tom ha svarat tidigare i denna 7 år gamla tråd.
Hur som helst, jag tycker att ALLA borde vara automatiskt med i donationssystemet. Naturligtvis ska man kunna gå ur systemet men då kan man inte heller förvänta sig att få några organ den dagen man behöver det, man har ju aktivt valt att inte vara med.

+1
Alla bör vara donatorer som standard med rättighet att avregistrera sig.

hurril
2016-10-07, 14:29
Varför ska man ha rätt att avregistrera sig?

Kev88
2016-10-07, 14:40
Varför ska man ha rätt att avregistrera sig?

För att personen i fråga kanske inte gillar andra människor/mänskligheten överlag.

Neithan
2016-10-07, 14:54
Är du konsekvent och tackar nej till donerade organ och blod också?

Skulle givetvis ta emot donerade organ eller blod. Ser inte vad det har att göra med att vara konsekvent eller inte däremot. Om någon kastade en femhundring på mig skulle jag nog ta emot den, men jag skulle inte kasta en femhundring på någon annan.

Diomedea exulans
2016-10-07, 15:04
Donerar gärna lite organ. Kan gå igenom vilka organ jag rekommenderar och inte rekommenderar.

Hjärnan - inte mycket att ha. Otroligt glömsk, sömnsvårigheter, depressioner. Visst, rätt hög intelligens och kreativitet, men det finns mycket bättre dealar där ute.

Hjärtat - Normal vilopuls. Ett helt okej erbjudande, men höjer ett varningens finger för att det finns genetisk predisposition för infarkt.

Lever - helt fantatisk. Har inte druckit en droppe alkohol på flera år, tar aldrig olagliga droger. Se till att ställa er i kö för den nu.

Njurar - förmodligen väldigt bra, men kan vara en liten aning slitna pga högt proteinintag. Förmodligen inte dock, så ställ er i kö här också.

Knäna - Duger på sin höjd som hundmat. Om du hatar din hund.

Anus - fantastiskt för hårtransplantation.

Näsa - otroligt rak och fin. En näsa värdig en fotomodell. Fast ibland piper det när jag andas, och jag får lätt näsblod. Ett föremål för den fåfänga mottagaren som bryr sig mer om utseende än funktion.

Gerdler
2016-10-07, 15:06
OnT:
CRQY8a9BTkE

hurril
2016-10-07, 16:08
Skulle givetvis ta emot donerade organ eller blod. Ser inte vad det har att göra med att vara konsekvent eller inte däremot. Om någon kastade en femhundring på mig skulle jag nog ta emot den, men jag skulle inte kasta en femhundring på någon annan.

Du ser visst varför det blir ett problem med konsekvenserna där. Ditt femhundringsexempel är trasigt eftersom du inte tagit med behovet.

Det du säger är: alla ska finansiera mina behov (när jag har dem) men jag behöver inte vara med och finansiera andras (när de har dem.)

Givetvis kan du säga och göra så. Men det är inte en balanserad ekvation.

Neithan
2016-10-07, 17:48
Du ser visst varför det blir ett problem med konsekvenserna där. Ditt femhundringsexempel är trasigt eftersom du inte tagit med behovet.

Det du säger är: alla ska finansiera mina behov (när jag har dem) men jag behöver inte vara med och finansiera andras (när de har dem.)

Givetvis kan du säga och göra så. Men det är inte en balanserad ekvation.

Eftersom jag har läst anatomi kan jag upplysa dig om att jag bara har 2 njurar osv. Om man med den grundfaktan beaktar osannolikheten i att jag ska dö på ett sätt som gör donation möjlig, ser vi tydligt att mitt ställningstagande inte tillnärmelsevis påverkar organtillgången.

hurril
2016-10-07, 22:36
Eftersom jag har läst anatomi kan jag upplysa dig om att jag bara har 2 njurar osv. Om man med den grundfaktan beaktar osannolikheten i att jag ska dö på ett sätt som gör donation möjlig, ser vi tydligt att mitt ställningstagande inte tillnärmelsevis påverkar organtillgången.

Dummaste jag hört idag.

Derbel McDillet
2016-10-07, 22:41
Skulle givetvis ta emot donerade organ eller blod.

Vad är ditt problem då? Du blir gärna räddad men vägrar att vara med och rädda andra?

hugok
2016-10-08, 07:47
Någon som har länken igen? Den i första inlägget funkade inte.

Jag tycker egentligen inte att det ska vara ett aktivt val att donera, tycker att alla ska födas som organdonatorer med möjligheten att göra ett aktivt val att inte vara det. Gör man det aktiva valet att inte vara det hamnar man naturligtvis längst ned på i kölistan när man väl behöver ett organ.

leo1
2018-11-17, 21:22
Någon som har länken igen? Den i första inlägget funkade inte.

Jag tycker egentligen inte att det ska vara ett aktivt val att donera, tycker att alla ska födas som organdonatorer med möjligheten att göra ett aktivt val att inte vara det. Gör man det aktiva valet att inte vara det hamnar man naturligtvis längst ned på i kölistan när man väl behöver ett organ.

Ja, länken i ts fungerar inte.

Vad är det som gäller som organdonator? Dom får ta allt? Hur ofta tas det organ från en donator?

Edit :

https://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret

Aryt
2018-11-17, 21:34
Ja, länken i ts fungerar inte.

Vad är det som gäller som organdonator? Dom får ta allt? Hur ofta tas det organ från en donator?

Edit :

https://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret

Du får välja vad som får tas.
Det är väldigt ovanligt att organdonation blir aktuellt.
Nathan verkar ha varit den enda som haft någon koll i tråden (inte läst hela).

Newa
2018-11-17, 21:41
edit