handdator

Visa fullständig version : Träningskläder?

tsp
2009-10-14, 15:19
Jaa, vad styrketränar ni i? Själv har jag ett bra tag kört nikeshorts med inbyggd "kalsong" i bomull samt linnen eller tröjor i bomull. Har dock med tiden märkt att det inte är någon fantastisk kombo..

Jag svettas rätt rejält när jag tränar, byxorna är riktigt blöta och tröjan över hela ryggen, fram under armarna och en del på bröstet. Detta sätter sina spår i kläderna och shortsen börjar bli rätt unkna nu efter några månader/ett halvårs i princip dagligt användande. Hur fan ska man slippa att byxorna med tiden luktar pung och tröjorna svett efter 10min? I nuläget använder jag varje tröja en gång, sedan in i tvättmaskinen på 40 grader. Byxorna kör jag en snabb sköljning av i tvättmaskinen efter varje användning och tvättar dem i 60 grader var 4 dag ungefär.

Vad ska jag köpa för kläder som i alla fall håller sig fräscha i ett år trots daglig användning och rikligt svettande?

fiskebulle
2009-10-14, 15:23
Köp något som inte är bomull? Bomull suger ju upp som fasiken, dessutom behåller det ju lukten aslänge.

Kanske ett vanligt underställ, typ Helly Hansen eller Craft eller ngt. Eller så kan du kolla in woolpower. De gör främst underställ för skidåkning, men även typ t-shirts. De suger upp svett och håller dig varm, men de luktar nästan ingenting.

LindaS
2009-10-14, 15:44
Oftast tights och t-shirt eller linne. Varierar lite på vad jag ska köra.

barbafant
2009-10-14, 16:04
kör i avklippta mjukisbraller (bomull), vanliga billiga kallingar från åhlens (bomull), random tisha med ugly tryck (bomull), random nötta strumpor (syntet/bomull), pjuck m platt inomhussula dvs ej joggingsula.
Tränar två ggr /vecka, har två uppsättningar byxor samt mera av allt annat. Ja inte skorna då. Eftersom allt alltid är nytvättat då jag tränar så luktar det aldrig (I hope). Ja, inte av kläderna i alla fall.

spoon
2009-10-14, 16:36
När jag tränar kondition så kör jag med funktions t-shirt och ett par shorts. Har tre uppsättningar och det klarar jag mig på i en vecka. Kolla på löparkläder eller funktionskläder

Mr.Sjöborg
2009-10-14, 17:00
Brukar alltid köra i shorts+linne,näst skönaste kombon på kläder ever, innan kommer lätt bara shorts dock inte lika accepterat på gymmet:(

Men har märkt att vårat gym är svinkallt nu, så tex idag blev de mukisbrallor+linne+hood.

skorna är ett par gamla nike sneakers;)

ceejay
2009-10-14, 17:02
basketshorts basketskor och random t-shirt

Joakim pettersen
2009-10-14, 17:06
tränar med t-shirt och mjukisbyxor, ibland shorts. Ytterst sällan i linne, men det kan vara skönt att träna i linne! Skorna är ett par lyftarskor.

NiklasAlm
2009-10-14, 19:01
Blir tvungen o ta mina mjukisbrollor eftersom jag inte har några fickor i mina träningsshorts. Till det har jag ett linne eller en t-shirt. Funderar på o köpa svettband, bara för att man känner sig så cool när man bänkar med det ;).

Action Fighter
2009-10-14, 19:08
Har inte kört ett pass utan linne på två år tror jag. Kär alltid i linné, Gasp är en favorit.
Sen är det oftast shorts som gäller, fast vill egentligen köra i träningsbyxor fast orkar inte gå och köpa fler.
Kör jag rygg blir det alltid linnen med mycket utrymme runt armarna och annars kan det vara vad annat som helst.

timson
2009-10-14, 19:46
Kör i ett par GASP träningsbyxor tillsammans med ett linne eller en t-shirt (oversized) med avklippta ärmar. Ibland om det är riktigt kallt slänger jag på mig en hoodtröja.
Hatar shorts i allmänhet så det blir det ytterst sällan.

enzodiac
2009-10-14, 20:23
Mjukisbyxor och linne oftast.

feyin
2009-10-14, 20:30
badbyxor och en tight t-shirt :D

<-- se bild

tp_88
2009-10-14, 20:35
Mjukisbyxor + t-shirt/linne, samt en hood-tröja i början av passet vintertid.

patrikjo
2009-10-14, 20:53
Jaa, vad styrketränar ni i? Själv har jag ett bra tag kört nikeshorts med inbyggd "kalsong" i bomull samt linnen eller tröjor i bomull. Har dock med tiden märkt att det inte är någon fantastisk kombo..

Kan inte det där vara problemet? Jag brukar köra i några puma-shorts, som har lite tunnare tyg i skrevet för att ventilera bättre. Svetten fångas antingen upp i kalsongerna eller vädras bort direkt.

Inga problem att köra med samma i en 4-5 träningspass iaf.

Peter.B
2009-10-14, 21:10
Om man använder ett plagg dagligen och svettas mkt i det är det väl klart att det blir lite unket efter ett år? :smash:

Funktionsmaterial är ju bra som folk har sagt... Annars brukar badbyxor funka bra, tränar jag alltid i.

Action Fighter
2009-10-14, 21:23
Är väl bara tvätta plagget efter varje pass. Mina plagg från för 2 år sedan känns inte alls särskilt unkna måste jag säga.

Christyle
2009-10-14, 21:33
svart linne/vitt linne mma shorts eller jogging byxor joggingskor

Big.A
2009-10-14, 21:35
Par gröna shorts med "growhuge" T-Shirten, bästa kombo ever!

thomast
2009-10-14, 22:09
Oftast tights och t-shirt (...)

Som hon där uppe, fast inte samma kläder.

Raschmus
2009-10-15, 10:15
Jag har en galen attityd när jag tränar.

:D

Mourten
2009-10-15, 10:53
Haha +1 Rasmus.

Har:
1 tanktop svart gasp
1 tanktop orange gasp
2 t-shirtar gasp (tack koffe)

Byxor:
mjukisar gasp utom vid ben, då shorts. Ska börja med tights när benen tillåter de i storlek :D

tsp
2009-10-15, 11:44
Kan inte det där vara problemet? Jag brukar köra i några puma-shorts, som har lite tunnare tyg i skrevet för att ventilera bättre. Svetten fångas antingen upp i kalsongerna eller vädras bort direkt.

Inga problem att köra med samma i en 4-5 träningspass iaf.

Jo, det är antagligen en stor del av problemet. Sen så kör jag kommando i brallorna dessutom. :D Fast det spelar typ ingen roll för jag svettas så mycket att byxorna blir genomblöta även om jag har kalsonger på mig, bara det att mina fina kalsingar också blir förstörda och inte bara träningskläderna..

Men jaa, kan inte någon som har pejl på det här bara säga till mig vad jag ska ta på mig på underkroppen? :D Liksom länka bild till ett par byxor som är bra mot mitt problem, och som hör hemma på ett gym! Löpartights känns t.ex. inte rätt av något skäl.

Hur ska man som enorm svettlök göra med underkläder? Känns drygt att köpa typ 7 par kalsonger att ha som "gymkalsonger" men jag vill heller inte förstöra mina vanliga kalsonger.

rooz
2009-10-15, 11:48
Jo, det är antagligen en stor del av problemet. Sen så kör jag kommando i brallorna dessutom. :D Fast det spelar typ ingen roll för jag svettas så mycket att byxorna blir genomblöta även om jag har kalsonger på mig, bara det att mina fina kalsingar också blir förstörda och inte bara träningskläderna..

Men jaa, kan inte någon som har pejl på det här bara säga till mig vad jag ska ta på mig på underkroppen? :D Liksom länka bild till ett par byxor som är bra mot mitt problem, och som hör hemma på ett gym! Löpartights känns t.ex. inte rätt av något skäl.

Hur ska man som enorm svettlök göra med underkläder? Känns drygt att köpa typ 7 par kalsonger att ha som "gymkalsonger" men jag vill heller inte förstöra mina vanliga kalsonger.
Lär dig tvätta kläderna då? Lätt och nyttigt då din flickvän lämnade dig..

Shorts, har ett par vanliga Nike, utan "innernät/foder" eller mjukisar

Svettas du ordentligt, funktions-shirts. Kostar mer än en vanlig, men riktigt bra;)

z_bumbi
2009-10-15, 12:04
Om kläderna luktar så blötlägg med ättika i vattnet.
Tvätta varmt, bomull 60 grader.
Bomull är inte på något sätt sämre än de flesta syntetmaterial vad gäller lukten. Syntetmaterial suger också åt sig lukter och även om en del plagg är behandlade så försvinner den behandlingen efter ett tag.
Tvätta byxorna varannan dag istället för att bara skölja dem varje. Slitaget bör bli likvärdigt eller t o m mindre och du använder tvättmedel dubbelt så ofta. Häng ut och vädra de övriga dagarna.
Fundera på att använda parfymfritt tvättmedel, kombinationen parfym och svett kan ibland bli en katastof och parfymen döljer ju också om kläderna luktar illa direkt från tvättmaskinen.
Fundera på att skaffa fler träningskläder så att du kan tvätta kläderna och sen hänga ut dem och vädra ur rejält mellan varven.
Se över kosten, mycket protein ger t ex en skarpare lukt på svetten.
Är det verkligen kläderna som luktar så att det inte bara är du som bara svettas dvs något helt naturligt?

Själv tränar jag i långbyxor och någon t-shirt. Inget av det luktar mig veterligt värre än vad jag gör i mig själv.

jens__E
2009-10-15, 14:53
Tränar alltid i GASP byxor och antingen linne eller t-shirt. Beror på vad jag ska träna.

Har två par byxor som jag växlar mellan.
Tränar max 4 dagar i samma byxor sen åker dom i tvätten och då har dom andra hunnit blivit torra och ingångna här hemma så dom är redo för gymmet.

jontet
2009-10-15, 22:17
shorts med innerbyxor ala badbyxor är värdelöst. finns ingen poäng med ett extra lager tyg där på ett inomhusgym. innerbyxan är enkel att klippa bort med en sax. Ärmlös tshirt/linne på överkroppen då även rymliga funktionsmaterial tshirts skaver i vissa övningar runt armhållan

tsp
2009-10-16, 01:31
Lär dig tvätta kläderna då? Lätt och nyttigt då din flickvän lämnade dig..

Shorts, har ett par vanliga Nike, utan "innernät/foder" eller mjukisar

Svettas du ordentligt, funktions-shirts. Kostar mer än en vanlig, men riktigt bra;)

Men lägg av din tjocka tönt. Jag tänker inte försvara min hygien för din skull.

Dock är det skillnad på att gå och päronträna en och en halv timme 4 gånger i veckan eller träna hårt och intensivt 7 gånger i veckan. I det senare fallet gäller det att oavsett hur mycket man tvättar kläderna så slits materialet i mina träningskläder och tar med tiden åt sig av den dagliga svetten, då tyget uppenbarligen inte är tillverkat med detta i åtanke.

Tack för tipset om funktionströjor, har köpt mig en sådan som jag använder vid löpträning. Funkar än så länge med ett par fräscha linnen när jag är i gymmet.

Om kläderna luktar så blötlägg med ättika i vattnet.
Tvätta varmt, bomull 60 grader.
Bomull är inte på något sätt sämre än de flesta syntetmaterial vad gäller lukten. Syntetmaterial suger också åt sig lukter och även om en del plagg är behandlade så försvinner den behandlingen efter ett tag.
Tvätta byxorna varannan dag istället för att bara skölja dem varje. Slitaget bör bli likvärdigt eller t o m mindre och du använder tvättmedel dubbelt så ofta. Häng ut och vädra de övriga dagarna.
Fundera på att använda parfymfritt tvättmedel, kombinationen parfym och svett kan ibland bli en katastof och parfymen döljer ju också om kläderna luktar illa direkt från tvättmaskinen.
Fundera på att skaffa fler träningskläder så att du kan tvätta kläderna och sen hänga ut dem och vädra ur rejält mellan varven.
Se över kosten, mycket protein ger t ex en skarpare lukt på svetten.
Är det verkligen kläderna som luktar så att det inte bara är du som bara svettas dvs något helt naturligt?

Själv tränar jag i långbyxor och någon t-shirt. Inget av det luktar mig veterligt värre än vad jag gör i mig själv.

Tvättar alltid träningskläder (förutom de som uppenbart inte tål det) i 60 grader, läste nånstans att det behövs den tempen för att bakterier osv ska dö.

Nä väl, får väl gå och titta i lite affärer och se om jag hittar några nya kläder som verkar shyssta. Ifall ingen har tips på specifikt plagg då..

leopoldi
2009-10-16, 02:04
Jag tränar oftast i MMA Shorts linne + med ngn sponsrad pokertröja som jag brukar få gratis. Jag är inget modelejon på gymmet direkt.

Dock är jag hygien freak, tvättar alltid alla kläder efter varje träning, även shorts o byxor. Jag tillhör den kategorien som duschar 2-3 gånger om dagen med. Jag vet jag är ett freak...

Fredrik_S
2009-10-16, 02:28
Nä väl, får väl gå och titta i lite affärer och se om jag hittar några nya kläder som verkar shyssta. Ifall ingen har tips på specifikt plagg då..

50 kronors t-shirts på h m... spelar ju ingen roll om de luktare efter ett halvår.. bara å köpa en ny....

nio
2009-10-16, 10:18
Jag har så jävla många gamla tshirts som bara ligger och väntar på att nötas ut så att jag äntligen kan slänga dem. Tränar i det, 1 gång per tvätt, och gympabraller i syntet som jag tvättar var 3-4e träning.

nio
2009-10-16, 15:10
Ett problem är ju dock när man är ordentligt mör i armarna samtidigt som tshirten är dyngsur av svett, då får man kämpa i omklädningsrummet för att få av den.

space
2009-10-16, 16:03
Tränade mkt i bomullsbyxor vilket sög så slutade vara snål och köpte ett par GASP brallor i 100% poly, ett av mina bästa köp ever även om det sved i plånboken.. Tränar dock "nästan" alltid i dem, känner att jag måste slänga på mig ett par andra random bomullsskitbyxor för omväxlingsskull.. men blir att köpa en GASP byxa till.. nångång.
Sen blir det linne/t-shirt, men som många andra, har det börjat bli kallt(eller kanske bara inbillar sig?:S) så hooden åker på då och då!
sen är det ju ett par joggingskor.

-Englund
2009-10-16, 17:15
utan skor först och främst

tsp
2009-10-16, 19:23
50 kronors t-shirts på h m... spelar ju ingen roll om de luktare efter ett halvår.. bara å köpa en ny....

Joo, det är ju sant. Och man kan ju köpa random billiga shorts också. Men grejen är att det blir ju dyrare om man ska behöva köpa massa nya kalsonger också. xD

Morrris
2009-10-17, 10:17
Ett par GASP byxor som jag fått gratis, eller adidasbrallor.
Valfri reklamtshirt från nåt event.

MasterChief
2009-10-17, 10:20
Shorts och T-shirt. Alltid.

Griffin
2009-10-17, 11:33
Gasp tränings byxor.
Och Betther bodies Linne.
Har en "hood" Tröja tills jag börjar svettas på.

Heatseeker
2009-10-22, 20:56
Svart bomullst-shirt med ************-tryck (har väl typ 10 st).
GASP-byxor i meshtyg.

Popeye
2009-10-23, 08:30
Jag går inte till gymmet för att vara söt när jag tränar.
Bommulsshorts från twinlab eller Gasp samt ett vanligt linne.
Det är det mest funktionella jag hittat. Har en svetthanduk med under passet.

Järvskan
2009-10-23, 09:48
Fotbollsshorts och urtvättad t-skjorta.

Finska Lejonet
2009-10-23, 09:55
Shorts och och t-tröja när jag kör ben och rygg.
Adidasmjukisar och t-tröja när jag kör allt annat.
Sen att jag använder samma tshirt som jag hade på mig när jag spelade innebandy för hammarby som 10-åring känns sådär lagom kul(är 20 år nu...var en liten köttbulle på den tiden). *gah!*

aggression
2009-10-23, 13:43
När jag tränar eftermiddag så tränar jag i t-shirten jag har haft på mig under dagen för att sedan byta den t-shirten efter jag har duschat till en ny och fräsch samtidigt som jag slänger den svettiga i tvätten. Mina t-shirts luktar inte unkna, tvättar de i 60 grader. Visserligen har jag alldeles för många t-shirts så det är sällan jag tränar i samma t-shirt mer än en gång på en månad.

Byxor kör jag på puma vindbyxor eller kortbyxor ala stefan holm. :(

Zworld
2009-10-23, 16:54
Linne och Gasp ''size mathers'' brallor

Juggernaut78
2009-10-24, 10:45
Verkar vara många som kör GASP. Behöver själv ett par nya nylonbyxor med blixtlås på fickorna vilket inte verkar finnas i någon lokal sportaffär *gah!*.
Ingen som råkar ha GASP heavy mesh pant (http://www.fitclothing.com/image.php?productid=2047) och vet om storlek L passar 190cm?

Mourten
2009-10-24, 10:49
Verkar vara många som kör GASP. Behöver själv ett par nya nylonbyxor med blixtlås på fickorna vilket inte verkar finnas i någon lokal sportaffär *gah!*.
Ingen som råkar ha GASP heavy mesh pant (http://www.fitclothing.com/image.php?productid=2047) och vet om storlek L passar 190cm?

Kan bli tight, jag har GASP meshbrallor men lite äldre modell.
Jag har XL i mina å jag e bara 178 cm.

Juggernaut78
2009-10-24, 10:54
Kan bli tight, jag har GASP meshbrallor men lite äldre modell.
Jag har XL i mina å jag e bara 178 cm.
Uj. Låter som jag skulle behöva XXL i så fall men då kommer jag väl se ut som en clown då mina lår absolut inte känns som "xxl" i omfång...

Mourten
2009-10-24, 10:55
Jag skulle säga kör på XL, mina e ju lite långa men dom sitter rätt bra annars. Alltså jag kan böjja etc utan att de e ivägen.

Martin Löwgren
2009-10-24, 10:59
Gula, fula byxor och sen något linne/t-shirt :D

Mr.Sjöborg
2009-10-24, 16:41
[QUOTE=Juggernaut78;3947277]Behöver själv ett par nya nylonbyxor med blixtlås på fickorna vilket inte verkar finnas i någon lokal sportaffär [QUOTE]

Köpte ett par sånna idag, adidas affären Hammarbysjöstad

Mimix
2009-10-24, 16:54
Svart linne och svarta jazzpants.
(De måste vara svarta då jag ääälskar mig när de torkat och man ser de salta ränderna och fläckarna)
+ En hoodie då jag fryyyser även när svetten rinner nu när jag dietar.

eskiil
2009-10-24, 18:01
http://spln.imageg.net/graphics/product_images/pG01-1575344dt.jpg

En äldre version av såna byxor (äkta 90-talskänsla över dem)

och någon gammal t-shirt man annars aldrig använder.