handdator

Visa fullständig version : Mitt kostintag okej?

plattenbullen
2009-10-13, 21:19
Hej,

Vill kolla med er lite kunnigare om mitt val av kost och upplägg står sej bra på det långsiktiga planet. Och även om det är något jag borde tillföra eller generellt ändra. Därför tänker jag inte gå in så noga på detaljer.

Kan börja med mina träningsrutiner,

Måndag, 30 min löpning
Tisdag gym
Onsdag fotboll 90 min
torsdag löpning 30 min
fredag - gym
lördag - Vilodag
söndag - fotbollsmatch.

Jag fokuserar mycket på konditionsträning för det är viktigt för fotbollen, sen prioriterar jag att ha låg fettprocent.

Överlag så ser mitt kostschema ut så här

4 Mål om dagen, frukost, lunch, mellanmål, och middag.

Proteinkällor: Mjölk, Vit fisk, Kycklingfile, magert kött, ägg
Kolhydrat: Ris, grönsaker, havregryn
Fett: Dressing till maten, steker maten i vegitabilisk olja. sen fett från kött, fisk osv.

Nu till lite frågor, tänk långsiktigt, för att hålla bästa möjliga formen, samtidigt som jag ska kunna orka med träningen och kunna utnyttja kolhydraterna som energi till max.

Just nu så delar jag upp kolhydraterna på 3 mål, frukost, lunch och middag. Jag känner att jag utnyttjar det bäst då, för jag laddar med kolhydrater under dagen så jag sen orkar med träning osv på kvällen.Sista målet utesluter jag gärna kolhydrater, och äter proteinrika mål pga. mättnaden och jag vill hålla kalorierna nere, jag har lätt att överäta kolhydrater.

Vad säger ni om det uppläget?

Fett får jag i mej mest under lunch och middag, fast även lite på morgonen tack vare äggen. Det det känns bra och egentligen ingenting jag undrar över.
Fast kom gärna med åsikter, tänk

Protein äter jag gärna till varje mål, känns som att det behövs inte argumenteras för, jag tränar mycket och musklerna behöver protein.

Som sagt det här är hur jag äter långsiktigt sett. Klart frukt och godis och sånt glider in lite här och där, men det känns dom det kvittar för jag har en bra balans känner jag och jag mår bra. Det är mer en Livs-check om man kan säga så. Målet är ju i längden att kunna leva ett hälsosamt liv, där jag är pigg och frisk och kan spela fotboll. Plus att jag även ska orka med annat så som skolan (Pluggar på unversitet) och det sociala livet utöver det.

Slutfråga: Har jag bra koll på kosten och inställningen?

Kensha
2009-10-13, 21:40
Var inte för rädd för kolhydrater, du behöver dem för att orka med träningen ifall du ska ligga på lågt fettintag. Så som du tränar så kan du äta kolhydrater med gott samvete tycker jag.

Jag brukar strunta i att äta bröd som är kolhydratsrika och mättar dåligt på mig, lägger då till lite extra vid servering av pasta och potatis, riset brukar jag låta vara som det är.

Om detta är endast utav en check så tycker jag att du lever sunt. Ifall du rör på dig sådär mycket så ska du absolut inte vara rädd för kolhydrater i min mening dock. Hur ligger ditt protein-intag till? Vad sägs om en extra vilodag? Jag hade personligen tröttnat efter ett tag ifall jag hade följt det dära schemat utan minst två vilodagar. Antingen skulle jag plocka bort en av löpningsdagarna och gjort det till en extra vilodag, eller så hade jag jag sprungit lite extra men inte så intensivt (ifall du springer väldigt fort) under ena dagen, låtsäga 50-60 min och sedan vilat en extra dag.

Jag tycker inte att du ska vara rädd för fett heller. Ifall du ska orka med att hålla detta schema, må bra, leva sunt, orka prestera, hålla humöret uppe och som viktigast orka studera på universitetet så tycker jag inte att du ska skära ner allt för mycket på kolhydrater och fett. Välj bort brödet, ät normala portioner pasta/ris/potatis och kanske byt ut lunchen mot äggröra/omelett/ägg ifall du vill skära ner på något. Personligen skulle jag nästan ökat på mängden kolhydrater för att ens orka med.

Jag prövade med att skära ner extremt på kolhydraterna samtidigt som jag tränade hårt, och höll även ett lågt fettintag. Det resulterade efter ett tag med att jag frossade i mig kolhydrater.

Scratch89
2009-10-13, 22:22
Varför ska han skära ner på brödet, om han samtidigt inte ska vara rädd för kolhydrater? Bröd är en av de bästa kolhydratskällorna som finns.

Kensha
2009-10-14, 01:36
Varför ska han skära ner på brödet, om han samtidigt inte ska vara rädd för kolhydrater? Bröd är en av de bästa kolhydratskällorna som finns. Vissa finner t.ex pasta som mycket mer mättande än vad bröd är, andra vice verse. Det är väll en smaksak.