handdator

Visa fullständig version : Hjälp med tacklingsövningar för hockey

Joakim pettersen
2009-10-13, 16:39
Hittade ingen tråd om detta när jag sökte, antingen finns det ingen eller så är det jag som inte förstår mig på sökfunktionen.

Jag söker tips på övningar för att kunna tackla så bra som möjligt i hockey, övningar som inte har med fria vikter att göra. Antar att amerikanska fotbollsspelare och vissa hockeykillar är experter på detta, men säkert någon styrkelyftare eller random person som vet om just detta. Så kom gärna med tips angående styrke- och tacklingsövningar både på och utanför hockeyplanen.

P.S! Säg till om något är oklart.

Control_61
2009-10-13, 17:19
http://www.coachescorner.nu/Pages/pdf/VTE_1/narkampsspel.pdf

Kolla igenom det där.

Annars är det koordination, balans, timing och så vidare. Inget som är så lätt att påverka senare tonåren.

Tackla mycket, stärk upp hela kroppen (framförallt ben och bål) samt lär dig vara smart i närkamper och tacklingar.

emi23j
2009-10-13, 17:29
^^Vad han sa.

Annars kör ju amerikanska fotbolls spelare med "dummies" för att träna tacklingar.

Det mesta handlar dock om bålstyrka skulle jag säga. Brottning är ju kanske något som du bör börja med om ni inte redan kör det genom hockeyn.

Control_61
2009-10-13, 17:34
^^Vad han sa.???????

Visst handlar tacklingar om styrka men det är av underordnad betydelse jämfört med fart, skridskoskicklighet och tajming.

Åk massa grillor, lär dig åka grillor ordentligt, hitta en bra balans osv.

Lär dig exempelvis tackla ordentligt (med skuldra/lats/axel).

Joakim pettersen
2009-10-13, 18:22
^^Vad han sa.

Annars kör ju amerikanska fotbolls spelare med "dummies" för att träna tacklingar.

Det mesta handlar dock om bålstyrka skulle jag säga. Brottning är ju kanske något som du bör börja med om ni inte redan kör det genom hockeyn.

???????

Visst handlar tacklingar om styrka men det är av underordnad betydelse jämfört med fart, skridskoskicklighet och tajming.

Åk massa grillor, lär dig åka grillor ordentligt, hitta en bra balans osv.

Lär dig exempelvis tackla ordentligt (med skuldra/lats/axel).

Jag kan tackla, har det naturligt i mig + att jag alltid gillat att tackla. Det är dock till ett hockeylag jag behöver få denna information, de behöver träna upp sin förmåga att dela ut och ta emot tacklingar och dom har inte tillgång till gym (deras träningshall är inte samma som a-laget har). Har läst länken redan, hittade en del där:) Har ju såklart egna tips och sånt men skulle vara kul att ha en hel del att välja på. Tränaren har frågat mig om hjälp så jag gör det jag kan för att hjälpa till

EkarN
2009-10-13, 21:04
Aha, vart rädd där att det var hockey som gällde Jocke:D

Joakim pettersen
2009-10-13, 23:00
Aha, vart rädd där att det var hockey som gällde Jocke:D

Kanske, kanske inte;)

smeander
2009-10-14, 11:32
Knäböj, benpress, vadpress, stela mark, marklyft, good mornings, hypersträck, benlyft och resten av magövningarna.
Dock så är tekniken viktigare än styrkan även om styrkan underlättar en hel del, men bra balans, bra teknik, bra spelförståelse och tajming är det som behövs för att ta och ge tacklingar.

Ett jäkligt bra sätt för att få upp balansen och få fram ett par starka vrister är att använda sig av en s.k balansplatta, stå och gör diverse övningar på den såsom stretching, "flygplan" och benlyft så kommer balansen att förbättras och vristerna kommer bli starkare. Ett par starka vrister är bra för balansen och jäkligt bra i sarghörnen.

Jag var långt ifrån den starkaste eller tyngsta i laget när jag spelade hockey, men när det kom till tacklingar, backskott och styrka i sarghörnen så var jag två steg före alla andra. Det är inget man lär sig utan det är något man föds till, att kunna tacklas är en talang och det viktigaste är bra balans, bra teknik, bra spelförståelse och tajming.

Det är precis som killen som alltid har bäst klubbteknik eller han som har bäst skridskoteknik, vissa har bäst tacklingsteknik och vissa ska ge fan i att ens försöka lära sig tacklas.
För det är den som inte kan tacklas som ofta skadar andra eller sig själv allvarligt.

z_bumbi
2009-10-14, 11:47
Det är inget man lär sig utan det är något man föds till, att kunna tacklas är en talang och det viktigaste är bra balans, bra teknik, bra spelförståelse och tajming.

Allt du räknar upp är träningsbart så vilken egenskap är det man inte kan lära sig?

emi23j
2009-10-14, 11:55
Ett jäkligt bra sätt för att få upp balansen och få fram ett par starka vrister är att använda sig av en s.k balansplatta, stå och gör diverse övningar på den såsom stretching, "flygplan" och benlyft så kommer balansen att förbättras och vristerna kommer bli starkare. Ett par starka vrister är bra för balansen och jäkligt bra i sarghörnen.

Visst är vrister bra för balansen. Men ännu viktigare är bålstyrkan.

Det bör även påpekas att stå på en balansplatta och göra övningar bara är effektivt tills man lärt sig, när man väl lärt sig att stå på balansplattan och utföra övningar så förlorar den sitt syfte, då måste man göra något svårare.

I övrigt tror jag inte det är vristerna som är den svaga länken för hockeyspelarna, utan mer rörlighet och bålstyrka (som i de flesta idrotter). Det är ju ganska känt att hockeylag brukar träna brottning vilket är väldigt effektivt för närkampsspel.

Jag var långt ifrån den starkaste eller tyngsta i laget när jag spelade hockey, men när det kom till tacklingar, backskott och styrka i sarghörnen så var jag två steg före alla andra. Det är inget man lär sig utan det är något man föds till, att kunna tacklas är en talang och det viktigaste är bra balans, bra teknik, bra spelförståelse och tajming.

Att kunna tacklas är i hög grad tränbart. Det krävs som tidigare talare har sagt balans, teknik, styrka och tajming. Spelförståelse krävs det väldigt lite av, det krävs dock att man kan se mönster i hur "offret" rör sig så man kan förutse hur han kommer att röra sig, så man enklare kan pricka rätt.