handdator

Visa fullständig version : Vatten viktigt för uppbyggnad av muskler?

teal
2009-10-13, 14:49
Som topicen säger, hur viktigt är det att få i sig ordentligt med vatten under en dag?

jag dricker aldrig vatten då jag itn etränar, och under ett pass dricker jag c:a en halvliter som mest..

Kan detta vara hämmande för muskeltillväxt? har kikat runt ltie och det är alltid dubbla budskap.

Danke

Apos78
2009-10-13, 15:03
Ett visst vattenintag är viktigt för kroppens alla funktioner och där ingår även proteinsyntesen. Exakt vilket/vilka steg som kräver vatten kan jag inte säga. Vid ett för lågt vätskeintag kan man ganska snart se en negativ effekt på prestationen (det räcker med en dehydrering motsvarande någon procent av kroppsvikten).

944RS
2009-10-13, 15:03
Dubbla budskap?

Menar du att rimlig mängd vatten skulle försämra?

teal
2009-10-13, 15:05
Dubbla budskap?

Menar du att rimlig mängd vatten skulle försämra?

Nej, mer att vissa säger att vatten är helt onödigt vid träning och att man lika gärna kan dricka mjölk/juice whatever då andra säger att vatten är viktigt och att man bör få i sig de 1.5-2 liter per dag de anser vara nödvändigt.

Eddie Vedder
2009-10-13, 15:10
Nej, mer att vissa säger att vatten är helt onödigt vid träning och att man lika gärna kan dricka mjölk/juice whatever då andra säger att vatten är viktigt och att man bör få i sig de 1.5-2 liter per dag de anser vara nödvändigt.

Mjölk och juice ÄR ju vatten. Det innehåller lite annat också men nästan enbart vatten. Ordet "vätska" är kanske mer rimligt att använda.

Att från dryck få i sig kanske 1.5 liter under en dag är säkert bra. Åtminstone om man äter en kost med hyfsat mycket vätska (t.ex. spannmålsprodukter som kokats och grönsaker) och inget extremt högt protein- och/eller saltintag.

Vätskebalansen är det viktigaste för kroppen och det som prioriteras först att tillsgodose (vi dör fortare om vi inte får i oss vätska än mat) men mängderna som ibland rekommenderas att dricka är ofta överdrivna. "8 glas om dagen" är ju en gammal rekommendation t.ex. och den bygger på typ ingenting. Vad är ens "ett glas" för något?:Virro

teal
2009-10-13, 17:39
Tack så mycket för svaren allesammans

Sniggel
2009-10-13, 17:44
Kan ju vara fel på andra hållet också, att man dricker för mycket vatten (vätska). Det kan urlaka kroppen och göra att man kissar väldigt ofta (vilket kan leda till inkontinens på äldre dar).
Antar dock att man kan balansera ut det med ett större intag av salter (m.a.p urlakningen).

creperiet
2009-10-13, 18:22
Hur är det med påståendet att ett högt vätsketryck (glykogen- och mineralbundet) inne i muskelceller sänder signaler för hypertrofi?

Ean
2009-10-13, 18:22
Det är väl först i extremt höga halter av vattenintag som det börjar bli skadligt? Jag kan känna mig väldigt yr ibland vid tunga övningar som jag har dålig vätskebalans. Siktar alltid på att ha "genomskinligt" piss. Så fort jag har någon gul nyans så dricker jag ett glas.

Sedan har jag hört skräckexempel på folk som tryck i sig flera liter, ibland över 5 liter på ett träningspass, det är ju rent så pipan då kroppen bara kan ta upp ca 1dl/10min