Visa fullständig version : Räcker en Banan om dagen för att få sina vitaminer?
Räcker det med en Banan om dagen för att få i sig tillräckligt med vitaminer osv om man äter vanlig mat men inga andra frukter eller sallader?
Eller är det en omöjlig fråga att svara på?
Räker en Banan om dagen för att få sina vitaminer?
Det har jag vääääääääääääldigt svårt att tro. Eller rättare sagt, nej det räcker inte.
Om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med vitaminer så kan du ju köpa ett vanligt vitamin och mineral tillskott. Kostar inte många kronor.
Det har jag vääääääääääääldigt svårt att tro. Eller rättare sagt, nej det räcker inte.
Om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med vitaminer så kan du ju köpa ett vanligt vitamin och mineral tillskott. Kostar inte många kronor.
Ja kör redan på det men kommer fortsätta i samma mönster då för orkar inte äta frukt!!! *gah!*
barbafant
2009-10-13, 12:48
det beror ju helt på vad som ingfår i det du kallar "vanlig mat". De flesta skulle nog anse att det ingår en del grönsaker i "vanlig mat". Om du äter kött så innehåller det ju en hel del vitaminer och mineraler som djuret fått i sej, dock inte alla.
Så som din fråga är formulerad nu så... ja, det är omöjlig att svara på. Du kan ju annars kolla upp vad en banan innehåller och vad din vanliga mat innehåller och vad man bör få i sej. Sen kan du lista ut svaret själv. Posta gärna vad du kommer fram till.
Vanlig mat innehåller bara 45% av RDI.
barbafant
2009-10-13, 12:57
men om man äter 2 2/9 st vanlig mat, blir det 100 RDI då eller? ;)
Sen är mängden relevant osv osv osv :P
det beror ju helt på vad som ingfår i det du kallar "vanlig mat". De flesta skulle nog anse att det ingår en del grönsaker i "vanlig mat". Om du äter kött så innehåller det ju en hel del vitaminer och mineraler som djuret fått i sej, dock inte alla.
Så som din fråga är formulerad nu så... ja, det är omöjlig att svara på. Du kan ju annars kolla upp vad en banan innehåller och vad din vanliga mat innehåller och vad man bör få i sej. Sen kan du lista ut svaret själv. Posta gärna vad du kommer fram till.
Skriver jag: inga andra frukter eller sallader?, då menar jag det :)
AmericanDragon
2009-10-13, 13:08
HAha trodde topic var en felstavning och skulle egentligen vara "röker en banan om dagen" :D
HAha trodde topic var en felstavning och skulle egentligen vara "röker en banan om dagen" :D
Det är det också det stavas med ck :thumbup:
Det är det också det stavas med ck :thumbup:
Menar du att det skule stavas Röcker :confused::confused:
barbafant
2009-10-13, 13:24
Skriver jag: inga andra frukter eller sallader?, då menar jag det
Jag är ledsen men du är fortfarande inte tydlig. Du skriver att du inte äter 'sallader', men det finns ganska andra många sorters grönsaker än sallad. Är det så att du egentligen menar att du inte äter några grönsaker alls? Eller menar du att du inte äter rätten 'sallad' ( ex ceasarsallad, ostsallad, tomfisksallad)?
Det kanske vore enklare om du listade de saker du vanligen äter?
Dricker du mycket mjölk? Hur mycket ägg äter du? Nötter?
Ge lite exempel på "vanlig mat" eftersom den inte innehåller så mycket frukt.
Menar du att det skule stavas Röcker :confused::confused:
Är du rätt person att göra sig lustig på någon annans bekostnad när det gäller stavning? Räker med ck ger Räcker.
Vad är det som händer i den här tråden?
Skriver jag: inga andra frukter eller sallader?, då menar jag det :)
Det finns vitaminer i annat än frukt och grönsaker. Så det beror på vad "den vanliga maten" är för något.
Är du rätt person att göra sig lustig på någon annans bekostnad när det gäller stavning? Räker med ck ger Räcker.
Vad är det som händer i den här tråden?
Ja det är jag nu har jag sagt det så kommer det inte bli ett evigt tjat om det i denna tråd :)
Det finns vitaminer i annat än frukt och grönsaker. Så det beror på vad "den vanliga maten" är för något.
Kött/Fisk & Ris/Potatis/Pasta & Mjölk + lite ägg.
Trodde detta var självklart som vanlig mat :naughty:
Ja det är jag nu har jag sagt det så kommer det inte bli ett evigt tjat om det i denna tråd :)
Men vad fan?! Jag svarade inte dig! Din fråga är dessutom totalt goddag yxskaft. Hur långt är ett snöre? Du kan själv se efter vad 100g banan innehåller och växla det mot hur mycket du äter per dag. "Vanlig Mat" innehåller varken någon mängdangivelse eller utgör något man kan ta fasta på. Vadå vanlig mat? Snackar vi om att leva på fläsknoisette och bea eller något annat?
Tänk EFTER gott folk. Det måste väl för höge farao finns NÅGON som kan tänka själv?
Alone_in_the_dark
2009-10-13, 13:44
Men vad fan?! Jag svarade inte dig! Din fråga är dessutom totalt goddag yxskaft. Hur långt är ett snöre? Du kan själv se efter vad 100g banan innehåller och växla det mot hur mycket du äter per dag. "Vanlig Mat" innehåller varken någon mängdangivelse eller utgör något man kan ta fasta på. Vadå vanlig mat? Snackar vi om att leva på fläsknoisette och bea eller något annat?
Tänk EFTER gott folk. Det måste väl för höge farao finns NÅGON som kan tänka själv?
Det Java tänkte på
http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=553&vikt=100
Fredrik_S
2009-10-13, 13:45
Kött/Fisk & Ris/Potatis/Pasta & Mjölk + lite ägg.
Trodde detta var självklart som vanlig mat :naughty:
Det enda på pappret som det antagligen blir för snålt av är nog C-vitamin. Men bara för att pappret säger en sak är det inte säkert det blir så i verkligheten.
Finns mängder med mer eller mindre kända ämnen och faktorer som påverkar mer än just dom kartlagda vitaminerna och mineralerna.
Ät en paprika om dagen så är du iaf säkrad på C-vitamin fronten.
Fortsätt med din banan och multivitamintablett så kommer det gå bra.
Eftersom du äter ganska allsidigt förutom de goda och nyttiga grönsakerna så får du i dig en hyffsad mängd av vitaminer ändå.
Potatis innehåller c-vitamin även om det är en väldigt liten mängd i förhållande till paprika.
Eddie Vedder
2009-10-13, 14:47
Banan är knappast vitaminrikt, frukt är överhuvudtaget vitamin- och mineralfattigt och v
äldigt överskattat. Det enda som vissa frukter kan bidra med och sär inte animalier är överlägset är C-vitamin. Banan är dock en dålig C-vitaminkälla, bättre ur kaliumsynpunkt och B6-synpunkt.
Banan är knappast vitaminrikt, frukt är överhuvudtaget vitamin- och mineralfattigt och v
äldigt överskattat. Det enda som vissa frukter kan bidra med och sär inte animalier är överlägset är C-vitamin. Banan är dock en dålig C-vitaminkälla, bättre ur kaliumsynpunkt och B6-synpunkt.
Kiwi kanske är att föredra?
Har för mig att den gula ska vara "nyttigare"
Paprika, lök, morot och broccoli och du kommer få i dig en hel del ämnen som din "normala mat" kanske har mindre av. Om jag får gissa :D
Scratch89
2009-10-13, 15:26
Som Eddie redan varit inne på, så brukar varken frukt eller grönsaker vara den stora vitamin- och mineralkällan i en normal kost. En kost baserat på kött, fisk, ägg och mjölk täcker i princip varje vitamin, förutom eventuellt vitamin C.
Jaha okej då kanske jag som inte gillar frukt kan skita i det då och äta lite mer vanlig mat + mina vitamintabletter *drool*
Jag äter ju även sallad fast jag inte skrivit det :D hehe
Fredrik_S
2009-10-14, 00:03
Jaha okej då kanske jag som inte gillar frukt kan skita i det då och äta lite mer vanlig mat + mina vitamintabletter *drool*
Jag äter ju även sallad fast jag inte skrivit det :D hehe
Sallad som i salladsblad? Eller sallad som i en baldning av grönsaker?
Sallad gurka tomat och majs är extremt näringsfattiga och de två första har i princip inga vitaminer eller mineraler alls i sig. De är inte mycket nyttigare än ett glas vatten...
Trapper Buzz
2009-10-14, 00:09
Piller är bäst; det har bevisats många gånger här.
Grönsaker och frukt onödigt.
Möjligen att ett färskdödat storvilt kan tömmas på blod, som ätes direkt,
det är också oftast mycket c-vitaminrikt, särskilt på hösten. *
Obs ironi, även om blodets c-vitaminhalt är Dagsens sanning.
OneManArmy
2009-10-14, 05:43
Ingen som äter frukt för att det är gott? :P
Eddie Vedder
2009-10-14, 05:45
Jo.
I alla fall nu på hösten äter jag mycket äpplen när de finns att plocka färskt överallt. Eller när det bjuds på frukt vid något möte eller så. Men inte slösar jag pengar på att köpa frukt i alla fall.
Trapper Buzz
2009-10-14, 07:05
Ofta nedsatt pris på skapliga äpplen, Svenska äpplen tycker tyvärr är ganska otäcka.
Tror det kommer en tid med bra priser på clementiner och andra citrus nu;
själv hittade jag billiga apelsiner på min annars svindyra Tempo igår.
Tycker priset kan motiveras med att vissa frukter är farligt goda. Ett par sharon av icke-israelsikt ursprung är inte fel :).
Trapper Buzz
2009-10-14, 07:15
Sharon är grym. I Trapperns mun smakar israelisk lika gott som vilken annan som helst.
Jag äter normalt fall stora mängder frukt för det är så otroligt gott. Älskar all frukt! Dock ska jag tävla nu så jag har tagit bort frukten men på ätardagen så blir det frukt!
malfunction
2009-10-14, 07:53
Jag äter både för smaken och för att det är nyttigt. Ungefär 1 kg om dagen.
Trapper Buzz
2009-10-14, 07:55
1 kg. Där låg man i lä:D! Iofs med ungarna blir det nog 1½-2kg minst om dan.
barbafant
2009-10-14, 17:12
Men vad gäller vitaminer och mineraler i kött, fisk, ägg, mjölk: de finns ju där för att djuret har käkat det, eller? Så man kanske är lite beroende av att djuret har fått en bra och blandad kost och hur är det egentligen med det när det gäller animaliskt krubb från 'industriellt' uppfödda djur? Jag vet iaf att jag läst att förhållandet mellan olika fettsyror i ägg varierar med vad hönan fått käka, jag gissar att det kan gälla mjölk med?
Sen så undrar jag över t ex antioxidanter, kan man räkna med att de finns i kött, fågel och fisk? Blir det inte så att de antioxidanter som djuret äter s.a.s. förbrukas i djurets kropp för att bryta ner fria radikaler? Så att djuret skulle behöva utfodras med ett överskott för att köttet ska innehålla antioxidanter?
Spekulationer, jag vet. Finns det nån forskning eller kan man göra kvalificerade gissningar ändå?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.