Visa fullständig version : Neuromuskulär aktivitet under bänkpress med eller utan föruttröttning
King Grub
2009-10-13, 08:35
The purpose of the present study was to investigate the effects of exercise order on the tonic and phasic characteristics of upper-body muscle activity during bench press exercise in trained subjects. The preexhaustion method involves working a muscle or a muscle group combining a single-joint exercise immediately followed by a multi-joint exercise (e.g., flying exercise followed by bench press exercise). Twelve subjects performed 1 set of bench press exercises with and without the preexhaustion method following 2 protocols (P1-flying before bench press; P2-bench press). Both exercises were performed at a load of 10 repetition maximum (10RM). Electromyography (EMG) sampled at 1 kHz was recorded from the pectoralis major (PM), anterior deltoid (DA), and triceps brachii (TB). Kinematic data (60 Hz) were synchronized to define upward and downward phases of exercise. No significant (p > 0.05) changes were seen in tonic control of PM and DA muscles between P1 and P2. However, TB tonic aspect of neurophysiologic behavior of motor units was significantly higher (p < 0.05) during P1. Moreover, phasic control of PM, DA, and TB muscles were not affected (p > 0.05). The kinematic pattern of movement changed as a result of muscular weakness in P1. Angular velocity of the right shoulder performed during the upward phase of the bench press exercise was significantly slower (p < 0.05) during P1. Our results suggest that the strategies set by the central nervous system to provide the performance required by the exercise are held constant throughout the exercise, but the tonic aspects of the central drive are increased so as to adapt to the progressive occurrence of the neuromuscular fatigue. Changes in tonic control as a result of the muscular weakness and fatigue can cause changes in movement techniques. These changes may be related to limited ability to control mechanical loads and mechanical energy transmission to joints and passive structures.
Journal of Strength and Conditioning Research: October 2009 - Volume 23 - Issue 7 - pp 1933-1940. Neuromuscular Activity During Bench Press Exercise Performed With and Without the Preexhaustion Method
https://journals.lww.com/nsca-jscr/secure/pages/purchase.aspx?an=00124278-200910000-00003
130kg finsk sisu
2009-10-13, 08:55
Som vanligt räcker inte min engelska till. Kan någon ge en lite översättning? :)
Som vanligt räcker inte min engelska till. Kan någon ge en lite översättning? :)
Försökte mig på en översättning, men jag fastnade på första raden. Kan någon dra en summering på svenska?
mchemmer
2009-10-13, 20:38
Syftet med den aktuella studien var att undersöka effekterna av motion ordning på tonic och phasic egenskaper överkroppspositioner muskelaktivitet under bänkpress övning i utbildade personer. The preexhaustion method involves working a muscle or a muscle group combining a single-joint exercise immediately followed by a multi-joint exercise (eg, flying exercise followed by bench press exercise). Den preexhaustion Metoden innebär att arbeta en muskel eller muskelgrupp kombinera en enda gemensam övning omedelbart följas av en multi-joint motion (t.ex. flygande motion följt av bänkpress motion). Twelve subjects performed 1 set of bench press exercises with and without the preexhaustion method following 2 protocols (P1-flying before bench press; P2-bench press). Tolv personer utföras 1 set bänkpress övningar med och utan preexhaustion metod följande 2 protokoll (P1-flygande före bänkpress, P2-bänkpress). Both exercises were performed at a load of 10 repetition maximum (10RM). Båda övningarna utförs med en belastning av 10 repetition maximum (10RM). Electromyography (EMG) sampled at 1 kHz was recorded from the pectoralis major (PM), anterior deltoid (DA), and triceps brachii (TB). Elektromyografi (EMG) provtas vid 1 kHz spelades in från pectoralis major (PM), främre deltamuskel (DA), och triceps brachii (TB). Kinematic data (60 Hz) were synchronized to define upward and downward phases of exercise. Kinematiska data (60 Hz) var synkroniseras att definiera uppåt och nedåt faser av motion. No significant (p > 0.05) changes were seen in tonic control of PM and DA muscles between P1 and P2. Ingen signifikant (p> 0,05) iakttogs hos tonic kontroll av PM och DA muskler mellan P1 och P2. However, TB tonic aspect of neurophysiologic behavior of motor units was significantly higher (p < 0.05) during P1. Men TB tonisk aspekt av neurophysiologic beteende av motor enheter var signifikant högre (p <0,05) under P1. Moreover, phasic control of PM, DA, and TB muscles were not affected (p > 0.05). Dessutom phasic kontroll av PM, DA, och muskler TB påverkades inte (p> 0,05). The kinematic pattern of movement changed as a result of muscular weakness in P1. Den kinematiska rörelsemönster förändrats till följd av muskelsvaghet i P1. Angular velocity of the right shoulder performed during the upward phase of the bench press exercise was significantly slower (p < 0.05) during P1. Vinkelhastighet av höger axel som utförts under den uppåtgående fasen i bänkpress motion var signifikant lägre (p <0,05) under P1. Our results suggest that the strategies set by the central nervous system to provide the performance required by the exercise are held constant throughout the exercise, but the tonic aspects of the central drive are increased so as to adapt to the progressive occurrence of the neuromuscular fatigue. Våra resultat tyder på att de strategier som fastställs av det centrala nervsystemet och ge den prestanda som krävs av utövandet hålls konstant under hela övningen, men stärkande inslag i det centrala enheten höjs så att anpassa sig till den progressiva förekomst av neuromuskulär trötthet. Changes in tonic control as a result of the muscular weakness and fatigue can cause changes in movement techniques. Förändringar i tonic kontrollen på grund av muskel-svaghet och trötthet kan orsaka förändringar i rörelse tekniker. These changes may be related to limited ability to control mechanical loads and mechanical energy transmission to joints and passive structures. Dessa förändringar kan ha samband med begränsad förmåga att kontrollera mekaniska belastningar och mekanisk energiöverföring som leder och passiva strukturer.
http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=sv&js=y&u=http%3A%2F%2Fwww.kolozzeum.com%2Fforum%2Fshowthr ead.php%3Ft%3D137683&sl=en&tl=sv&history_state0=&swap=1
Google översättningen var ingen höjdare.
En enklare översättning är att säga att nervsystemet aktiveras mer om man kör bänkpress med redan trötta muskler och att tekniken ändras iom att musklerna är trötta. Exakt med vilka mekanismer får någon som är piggare i huvudet än vad jag är just nu översätta.
überstarken
2009-10-13, 22:37
Är detta något speciellt för bänkpress eller visar det bara att träning med föruttröttade muskler ger större aktivering av nervsystemet?
NiklasAlm
2009-10-13, 22:51
Jag har aldrig fattat det här med nervsystemet. Vad är det man tränar upp som gör att man aktiverar nervsystemet bättre? Är det som när man lär sig åka skridskor att det är vingligt i början men (chansning) sen tränar man upp nervsystemet och så får man bättre balans eller hur funkar det egentligen? Vad menas egentligen med att nersystemet "aktiveras" mer? Varför blir nervsystemet "bättre" som jag förstått det om man tar tunga vikter men om man håller sig på högre reps så blir det inte lika mycket "bättre"?
Nån vänlig själ som vill redogöra för nicke nyfiken.
christian9
2009-10-13, 23:05
Jag har inga problem med engelskan, men dock med neurofysiologin. Vad fan menas med musklers "tonic and phasic characteristics"?? :confused:
Hur som helst, så här säger dom:
Syftet med denna studie var att undersöka hur övningsordning påverkar den "toniska" och "fasiska" karakterisitiken på aktiviteten hos överkroppsmuskulaturen under bänkpress hos tränade personer. För-uttröttningstekniken innebär att man låter en muskel eller muskelgrupp arbeta först i en enkel-leds övning, omedelbart följt av en flerledsövning (tex flyes följt av bänkpress). Tolv försökspersoner gjorde 1 set bänkpress, med respektive utan föruttröttningsmetoden enligt två protokoll (P1: flyes före bänk; P2: enbart bänk). Både övningarna gjordes på en vikt svarande mot 10RM. EMG samplad på 1 kHz lästes av från pectoralis major (PM), deltoideus anterior (DA) och triceps brachii (TB). Kinematisk data synkroniserades på 60 Hz för att urskilja vad som tillhörde den positiva respektive negativa fasen av lyftet. Ingen nämnvärd skillnad (p > 0.05) i den "toniska" kontrollen av PM och DA sågs mellan P1 och P2. Men, den toniska aspekten av uppförandet hos de motoriska enheterna i TB var mycket högre (p < 0.05) under P1. Våra resultat antyder att strategierna som det centrala nervsystemet använder för att framtvinga den prestation som krävs är desamma ("hålls konstanta") genom övningen, men "the tonic aspects of the central drive" ökas för att anpassa sig till den progressiva neuromuskulära uttröttningen. Ändringar i "tonic control" pga svaga och uttröttade muskler kan ändra rörelsetekniken i övningen. Dessa ändringar skulle kunna ha att göra med begränsad förmåga att kontrollera mekaniska laster samt att överföra mekanisk energi till leder och passiva strukturer.
Jag vet inte riktigt vad dom är på spåren här, men sista två meningarna antyder ju att man äntligen närmar sig ett vetenskapligt bevis för att tekniska lyft lätt övergår i sk "fullyft" när man börjar bli trött. :)
Skaffa gymkort ffs. :)
christian9
2009-10-13, 23:15
Äsch, glömde ju en rad där. Dom säger också att den "fasiska" kontrollen av samtliga muskler var oförändrad (p > 0.05), att det kinematiska rörelsemönstret ändrades pga muskelsvaghet i P1, samt att vinkelhastigheten på höger axel var betydligt långsammare under den positiva fasen av bänken i P1.
Är det en positiv sak att nervsystemet arbetar mer?
Trapper Buzz
2009-10-13, 23:50
Ska man tolka detta som att det är bättre eller sämre att bänka i slutet av passet?
Blir fikonspråk för den icke fackkunnige. Lite info kring försöksgrupp, mål/syfte etc?
christian9
2009-10-14, 00:21
Bättre eller sämre... nu kan jag som sagt inte det här med neurofysiologi, men som jag förstod det så är alltså pre-exhaustion tekniken ingen särskilt lyckad träningsmetod. Föruttröttning av bröst här ledde ju till att hjärnan piskar på triceps istället för att hjälpa till med det brösten inte orkar. Att lägga bänk sist i ett pass skulle således kunna vara smart om du vill vänja kroppen vid en lyftteknik som involverar mer armar än bröst.
Trapper Buzz
2009-10-14, 00:25
Det är alltså enligt studien optimalt att träna tidigt i passet?
Eller mittemellan .. :) ?
christian9
2009-10-14, 00:43
Efter 12 min och 45 sek. ;)
Nej men dom drar inte några sånna slutsatser i studien. Optimalt för vad? Dom presenterar fakta "as is", Grub style, sen får du avgöra själv hur du vill tillämpa det.
Mina egna mångåriga empiriska självstudier av bänkpress säger dock tydligt att vill du bli bra på bänk ska du träna bänk FÖRST, MYCKET och TUNGT. :)
Dessutom ska man alltid gå och lägga sig före 01:45 på natten. *slap*
Trapper Buzz
2009-10-14, 00:47
Efter 12 min och 45 sek. ;)
Nej men dom drar inte några sånna slutsatser i studien. Optimalt för vad? Dom presenterar fakta "as is", Grub style, sen får du avgöra själv hur du vill tillämpa det.
Mina egna mångåriga empiriska självstudier av bänkpress säger dock tydligt att vill du bli bra på bänk ska du träna bänk FÖRST, MYCKET och TUNGT. :)
Dessutom ska man alltid gå och lägga sig före 01:45 på natten. *slap*
Inga nyheter du presenterar där :smash: men icke desto mindre sanningar.
Men jag försöker vaska ur de empiriska slutsatser som erhållits ändå.. Testar:
"Om man är trött när man bänkar, griper triccarna i vare sig man vill eller inte."
Tack och godnatt på förhand, christian!
Langster
2009-10-14, 11:04
Egentligen, så kanske det är bra att köra förutröttning ibland då, för att träna upp nervsystemet. Om nervsystemet är vant vid att det ska koppla in alla resurser som finns när kroppen ska bänka borde man bli starkare när musklerna inte är förutröttade.
130kg finsk sisu
2009-10-14, 11:31
Kan detta vara en av orsakerna till t.ex Sheikoprogrammens effektivitet? Dvs att man tränar nervsystemet oerhört bra i.o.m den stora volym man utför och ibland så att säga 2 vändor i bänkpress? Tankar?
Jag ska se om jag kan få tag i hela studien. Blev lite intresserad nu när du skrev ditt inlägg sisu.
Jo intressanta tankar i denna tråden faktiskt.
Kanske finns bra sätt att tillämpa föruttröttning även hos SL-folk.
Istället för att köra assistansövningar (för en svag länk) efter en primär övning, kanske man kan föruttrötta de muskler som är alldeles för dominanta i en övning och kanske på så vis omprogrammera tekniken i en övning till det bättre?
Istället för att köra assistansövningar (för en svag länk) efter en primär övning, kanske man kan föruttrötta de muskler som är alldeles för dominanta i en övning och kanske på så vis omprogrammera tekniken i en övning till det bättre?
Funderade i de banorna också.
Jag har länge haft problemet att jag jobbar för mycket med axlarna när jag kör bänkpress. Gjorde så att jag la in hantellyft framåt före bröstövningarna, och fick vips bättre kontakt med bröst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.