Visa fullständig version : Matval och hjärtkärlsjukdom: kohortstudie av svenska män med 12-årsuppföljning
http://www.mdpi.com/1660-4601/6/10/2626/pdf
Coronary heart disease is associated with diet. Nutritional recommendations are frequently provided, but few long term studies on the effect of food choices on heart disease are available.
We followed coronary heart disease morbidity and mortality in a cohort of rural men (N = 1,752) participating in a prospective observational study. Dietary choices were assessed at baseline with a 15-item food questionnaire. 138 men were hospitalized or deceased owing to coronary heart disease during the 12 year follow-up.
Daily intake of fruit and vegetables was associated with a lower risk of coronary heart disease when combined with a high dairy fat consumption (odds ratio 0.39, 95% CI 0.21-0.73), but not when combined with a low dairy fat consumption (odds ratio 1.70, 95% CI 0.97-2.98).
Choosing wholemeal bread or eating fish at least twice a week showed no association with the outcome.
Int. J. Environ. Res. Public Health 2009, 6, 2626-2638
Nitrometan
2009-10-13, 09:48
Frukt och mjölk alltså? Intressant.
Frukt och mjölk alltså? Intressant.
Druvor och ost! :-)
----
Ja, det är intressant att lågfett hade högre risk -- trots det nyttiga fruktogrönt-mantrat -- än högfett.
Jag skummade igenom den utan att hitta något om totalt intag av olika energigivare, missade jag det eller var det inte inkluderat?
Ola Wallengren
2009-10-13, 11:07
Jag skummade igenom den utan att hitta något om totalt intag av olika energigivare, missade jag det eller var det inte inkluderat?
De hade frågat om intaget av 15 olika livsmedel i lite olika intagskategorier, de har därför en väldigt begränsad bild av vad de faktiskt åt. Hur de grupperat kostfaktorerna kan ha varit helt avgörande för de resultat de fått utan att egentligen veta vad de fått svar på.
De hade frågat om intaget av 15 olika livsmedel i lite olika intagskategorier, de har därför en väldigt begränsad bild av vad de faktiskt åt. Hur de grupperat kostfaktorerna kan ha varit helt avgörande för de resultat de fått utan att egentligen veta vad de fått svar på.
Det var det jag reagerade på men jag trodde jag hade missat något avgörande.
Mjölkfett alltså. Damn att man inte längre kan käka mjölkprodukter, absolut godaste livsmedelsgruppen :/
Jag tycker aktivitetskontrollerna verkar för osäkra, det finns ingen garanti för att de var aktiva exakt 25 timmar i veckan om de inte övervakade med kamera 24/7.
Fisk flera gånger i veckan säger ingenting då det lika gärna kan vara skitmat som fiskpinnar eller fiskgratäng.
Däremot så är det intressant med mjölkens och fruktens effekt och det borde kanske studeras mer i detalj.
Nitrometan
2009-10-13, 12:02
Ja, det är intressant att lågfett hade högre risk än högfett.
Fast det sa de ju inget om?
Lågt/högt intag av mjölkfett nämndes men i övrigt inget om lågfett/högfett. Eller?
Fast det sa de ju inget om?
Lågt/högt intag av mjölkfett nämndes men i övrigt inget om lågfett/högfett. Eller?
Med avseende på mjölkfett, förstås.
Mjölkfett alltså. Damn att man inte längre kan käka mjölkprodukter, absolut godaste livsmedelsgruppen :/Laktosintolerant? Det är jag med, men det är ändå en av mina största energi- och proteinkällor.
Jag tycker aktivitetskontrollerna verkar för osäkra, det finns ingen garanti för att de var aktiva exakt 25 timmar i veckan om de inte övervakade med kamera 24/7.
Fisk flera gånger i veckan säger ingenting då det lika gärna kan vara skitmat som fiskpinnar eller fiskgratäng.
Däremot så är det intressant med mjölkens och fruktens effekt och det borde kanske studeras mer i detalj.
Aktivitetskontrollen syftade väl på om de var aktiva i jordbruket så mycket?
Laktosintolerant? Det är jag med, men det är ändå en av mina största energi- och proteinkällor.
Antingen pga lektinintolerans eller för att jag får eksem av det på något annat vänster (lång tids experimentering)
Aktivitetskontrollen syftade väl på om de var aktiva i jordbruket så mycket?
Ja men det är ju deras ändå aktivitetskontroll när det gäller fysisk aktivitet, då det har stor betydelse för utveckling av vissa hjärtsjukdomar, är någon mer fysiskt aktiv än någon annan så faller ju resultatet lite då man inte vet riktigt vad som påverkade det.
När vi ändå är inne på studier som inte säger så mycket...
J Intern Med. 2007 Apr;261(4):366-74.
Low carbohydrate-high protein diet and mortality in a cohort of Swedish women.
Lagiou P, Sandin S, Weiderpass E, Lagiou A, Mucci L, Trichopoulos D, Adami HO.
OBJECTIVE: The long-term health consequences of diets used for weight control are not established. We have evaluated the association of the frequently recommended low carbohydrate diets - usually characterized by concomitant increase in protein intake - with long-term mortality. DESIGN: The Women's Lifestyle and Health cohort study initiated in Sweden during 1991-1992, with a 12-year almost complete follow up. SETTING: The Uppsala Health Care Region. SUBJECTS: 42,237 women, 30-49 years old at baseline, volunteers from a random sample, who completed an extensive questionnaire and were traced through linkages to national registries until 2003. MAIN OUTCOME MEASURES: We evaluated the association of mortality with: decreasing carbohydrate intake (in deciles); increasing protein intake (in deciles) and an additive combination of these variables (low carbohydrate-high protein score from 2 to 20), in Cox models controlling for energy intake, saturated fat intake and several nondietary covariates. RESULTS: Decreasing carbohydrate or increasing protein intake by one decile were associated with increase in total mortality by 6% (95% CI: 0-12%) and 2% (95% CI: -1 to 5%), respectively. For cardiovascular mortality, amongst women 40-49 years old at enrolment, the corresponding increases were, respectively, 13% (95% CI: -4 to 32%) and 16% (95% CI: 5-29%), with the additive score being even more predictive. CONCLUSIONS: A diet characterized by low carbohydrate and high protein intake was associated with increased total and particularly cardiovascular mortality amongst women. Vigilance with respect to long-term adherence to such weight control regimes is advisable.
Ola Wallengren
2009-10-13, 17:18
Mer än 20 ggr fler deltagare och en mycket bättre kostundersökningsmetodik samt justering för energiintag, mättat fett och övriga riskfaktorer gör ändå denna studie ofantligt mycket bättre. Varför de väljer att analysera kolhydrat och protein som någon slags motsats till varandra förstår jag däremot inte riktigt, det är väl inte några direkt vanligt förekommande kostmönster tycker jag.
Man får väl titta på vad som mer har publicerats från den studien för att få en bättre bild.
LunaSpice
2009-10-13, 20:30
Där ser man! Då är mitt ständiga kvällsmål bestående av banan och ett stort glas mjölk inte helt fel alltså. :)
Där ser man! Då är mitt ständiga kvällsmål bestående av banan och ett stort glas mjölk inte helt fel alltså. :)
lol där kom den första :thumbup:
LunaSpice
2009-10-13, 20:59
lol där kom den första :thumbup:
Den första vad? :)
Mjölkens tryptofan och bananens tryptamin ger en skjuss på bildandet av serotonin...kanske;)
Frumpish
2009-10-14, 08:18
Victory!!! min frukost och kvällsmat i snart två månader: turkisk yoghurt, keso, äpple/banan, kokosraspel, kakao :D
så jefla gott!
LunaSpice
2009-10-14, 11:39
Mjölkens tryptofan och bananens tryptamin ger en skjuss på bildandet av serotonin...kanske;)
Exakt! Det är just därför jag tar det på kvällen för att underlätta sömnen. Ibland slänger jag in avokado också, även detta pga. tryptofanet. :)
Eddie Vedder
2009-10-14, 13:08
Exakt! Det är just därför jag tar det på kvällen för att underlätta sömnen. Ibland slänger jag in avokado också, även detta pga. tryptofanet. :)
Och återigen kan vi konstatera att vetenskapen visar att "mamma hade rätt". Gamla beprövade huskurer ftw!:D
Ola Wallengren
2009-10-14, 15:04
Under förutsättning att det verkligen fungerar. Mjölkens innehålla av stora neutrala aminosyror och inte minst tyrosin skapar inte några bra förutsättningar för en ökad transport av tryptofan över blod-hjärnbariären.
Bara bananer är nog bättre i så fall.
LunaSpice
2009-10-14, 15:09
Jag skulle väl inte påstå att jag äter banan, dricker mjölk och äter avokado uteslutande för sömnens skull. Mjölk tillsammans med fett (avokado t.ex.) kvällstid ger en långsammare aminosyreutsöndring under natten för kroppens GH och IGF att ha mer att arbeta med. Flera vinster med just denna kombination + att det är gött!
Ola Wallengren
2009-10-14, 15:10
Eller, jag vet inte riktigt vad det gäller bananerna, rörde ihop det med dopamin så viss koppling finns det.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17194559?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.