handdator

Visa fullständig version : Tonfisk! hur mycket äter ni!

Mega_man1000
2009-10-12, 21:39
Shoo

Ni som brukar käka tonfisk efter träningen eller huvudtaget! Hur många burkar käkar ni på en gång på en dag? käkar ni en eller två eller kanske till och med tre? Är bara nyfiken att höra*popcorn*:thumbup:

F.W.Y.H
2009-10-12, 21:41
1 burk åt gången(max/dag), har slutat missbruka vissa livsmedel och börjat variera protein intaget istället.

SiSenior
2009-10-12, 21:54
2-3 gånger i veckan. Blir oftast att jag äter det i målet efter träningen eftersom det går så pass snabbt att få framställt. 2 eller 3 brukar (75g/ burk avrunnen) beroende på vad jag ätit tidigare under dagen.

dt06mj2
2009-10-12, 21:54
Har precis återupptäkt tonfisk. Har tidigare köpt happy tuna och tvingat i mig. Nu köpte jag istället willys tonfisk, blandade i ett ägg och stekte med salt och pepper, helt underbart gott!

Är bara en burk om dagen just nu, men kommer säkert öka intaget vissa dagar.

stevebc
2009-10-12, 21:55
En burk om dagen. Billigt och gott (därför att jag köper det i en färdig sallad, som ändå är billig).

Jure
2009-10-12, 22:05
Förr 1-5 om dagen
Nu 1-5 i veckan

Varför? Det är dyrare ( och smakar sämre) än tex kyckling. Nötfärsen är billigare dessutom med.

JG_81
2009-10-12, 22:08
Kanske 1-3 burkar i veckan. Inget jag tycker är särskilt gott, men det är enkelt att "tillaga" (dock inte särskilt billigt om man köper en bättre variant).

Trapper Buzz
2009-10-12, 22:23
Ursäkta dum fråga: Är denna slags marinmat bättre för oss styrkefolk än annan fisk/marinmat?

Cerberus
2009-10-12, 22:48
aldrig i princip, inte så gott, dyrt och innehåller väl generellt sett mkt tungmetaller.

Morty
2009-10-12, 22:58
Ursäkta dum fråga: Är denna slags marinmat bättre för oss styrkefolk än annan fisk/marinmat?

Nej, finns vad jag vet inget speciellt i tonfisk som skulle göra den bättre. Den är smidig i sin lilla burk, bara.

vicarious
2009-10-12, 23:00
Inget alls. Kyckling är billigare.

Trapper Buzz
2009-10-12, 23:01
Gott på pizza.. Men tungmetall passar bättre i öron än i magen...
Sardiner och sardeller är nog annars min passion. Och understundom makrill.
För att inte tala om strömmingsfilé... *drool* .. Och bläckfisk.. Piggvar..

Morty
2009-10-12, 23:02
För att inte tala om strömmingsfilé... *drool* ..

Apropå giftiga fiskar? ;)

Trapper Buzz
2009-10-12, 23:03
Mycket hype med detdär giftet?

Snorkelfarsan
2009-10-12, 23:03
Sen är det ju många gram protein/kr jämfört med andra fiskar

Trapper Buzz
2009-10-12, 23:08
Där satt den, Snorkelfarsan! Man ska alltså glufsa i sig det där ändå då?

stevebc
2009-10-12, 23:52
Ursäkta dum fråga: Är denna slags marinmat bättre för oss styrkefolk än annan fisk/marinmat?Nej, men jag orkar inte äta makrill 20 gånger om dagen :)

Sen är det lite billigare också. Finns ofta bättre fynd i frysdisken men jag orkar inte laga mat, samt att jag saknar frysfack och har typ 2 kubikcentimeter kylskåpsplats. Så det blir mycket konserver.

Trapper Buzz
2009-10-13, 00:00
Har inte sagt att det är fel, inte alls, tvärtom, ni skulle se vad jag äter under mina barnfria veckor. Var bara urbota nyfiken på vad som utmärkte tonfisken från andra firrar.

Tack för citatet. Så blev man förevigad. Tack snön, också. :)

Scratch89
2009-10-13, 07:45
Tonfisk är bland det äckligaste som finns. Jag kommer ihåg att jag tvingade i mig en hel del förut, men nu vet jag inte när jag åt det senast. Antalet burkar jag ätit sen jag flyttade till Göteborg kan jag räkna på mina fingrar.

stevebc
2009-10-13, 10:55
Tonfisk är bland det äckligaste som finns. Jag kommer ihåg att jag tvingade i mig en hel del förut, men nu vet jag inte när jag åt det senast. Antalet burkar jag ätit sen jag flyttade till Göteborg kan jag räkna på mina fingrar.Och då är det ändå i en stad där man äter väldigt, väldigt mycket fisk.

HMB
2009-10-13, 13:01
Blir väl max en tonfiskburk om dagen, då i form av en tonfiskröra bestående av tonfisk+soja+majonnäs tillsammans med pasta, ruskigt gott.

Fredrik_S
2009-10-13, 13:49
Max en gång i månaden.... Max alltså.. Verkligen max

muddler
2009-10-13, 14:16
petar väl ca 4 burkar i veckan nu efter ett uppehåll med tonfisk på nästan 1 år.

Scratch89
2009-10-13, 15:28
Och då är det ändå i en stad där man äter väldigt, väldigt mycket fisk.

Fin fisk, ja. Kattmatstonfisk på burk klarar jag mig utan. ;)

50cent
2009-10-13, 15:36
1 burk dagligen om inte jag har bra med pengar, då köper jag istället färdig grillad kyckling

Emil_Larsson
2009-10-13, 16:05
1-2 burkar i veckan. Äter det för att det är gott, 5kr per burk på Coop är svårslaget så det kan man kosta på sig. Grymt gott att ha på mackan med dressing, sallad och gurka på, eller så köper morsan det någon gång i veckan och så gör vi tonfisksallad med dressing, ägg, ost, grönsaker.

Ch4rles
2009-10-13, 16:08
Två burkar i månaden kanske. Då som tonfiskröra där man geggar samman en burk med ägg, majonnäs, fetaost och rödlök. Pinsamt gott! Förut gjorde jag en god rätt där jag fräste lök i smör och curry och blandade sedan i tonfisk (hela bitar, inte fiskmos) och kikärter. Väldigt gott var det också. Nu blev jag faktiskt sugen på det, men har dessvärre redan börjat på middagen.

vicarious
2009-10-13, 17:27
1 burk dagligen om inte jag har bra med pengar, då köper jag istället färdig grillad kyckling

Bara ett tips, fryst kyckling är mycket billigare än tonfisk om man ser till protein per krona. Fast det beror kanske på vilken tonfisk man köper. Jag har inte fått några positiva intryck av den billigaste tonfisken på marknaden iaf, som jag antar är Euroshopper..

ICAs tonfisk är helt okej, men då kostar den ju därefter.. 100-120kr/kilot om jag inte missminner mig.

Troikha
2009-10-13, 17:37
2-3 ggr i veckan, tonfisk i vatten, 120g kött per gång. Blandar sallad, rödlök, 50g lättcremefraiche och den avrunna tonfisken. På med röran på två skivor Raskerbröd - Mmmmmm:D Har det som lunch tillsammans med 3 dl mjölk.

the thing
2009-10-13, 17:37
asså om jag inte har fel så innehåller ju 100 gram tonfisk 24 g proteiner? det är ju jävligt bra.

vicarious
2009-10-13, 19:08
asså om jag inte har fel så innehåller ju 100 gram tonfisk 24 g proteiner? det är ju jävligt bra.

Varierar nog från märke till märke men ja, 20-25g protein / 100g är nog standard.

Kyckling innehåller nästan lika mycket, ungefär 20-22g protein / 100g har jag för mig.

Någon kanske har koll på hur mycket Euroshoppers tonfisk kostar per burk eller per kg? Är den sånär ätbar?

ICAs tonfisk är jag nästan säker på ligger runt 110-120kr per kg. Jämför man det med Kronfågels kycklingfiléer (90-100kr/kg) blir skillnaden inte så stor iofs..

Däremot om man jämför med Euroshoppers kycklingfiléer som kostar 45-50kr/kg blir det en jävla skillnad. Men som sagt, någon som har prisuppgifter på Euroshoppers tonfisk? Orkar inte kila iväg till affären, får väl kolla imorgon annars :)

forslund
2009-10-13, 20:14
Någon kanske har koll på hur mycket Euroshoppers tonfisk kostar per burk eller per kg? Är den sånär ätbar?

Jag tror den kostar 7kr per burk här i butiken. 140g tonfisk också. Åt en burk senast idag. :eating:

TheGredde
2009-10-13, 20:24
Äter sällan tonfisk, kanske varannan månad och det blir antingen efter fredagsträningen eller på lördagen och då i färsk form. Jag äter aldrig (högst sällan) burktonfisk, bara om den serveras av någon och då blir det inbakat i smörgåstårta.

InSipiD
2009-10-13, 20:40
Varierar nog från märke till märke men ja, 20-25g protein / 100g är nog standard.

Kyckling innehåller nästan lika mycket, ungefär 20-22g protein / 100g har jag för mig.

ICAs tonfisk är jag nästan säker på ligger runt 110-120kr per kg. Jämför man det med Kronfågels kycklingfiléer (90-100kr/kg) blir skillnaden inte så stor iofs..

Däremot om man jämför med Euroshoppers kycklingfiléer som kostar 45-50kr/kg blir det en jävla skillnad. Men som sagt, någon som har prisuppgifter på Euroshoppers tonfisk? Orkar inte kila iväg till affären, får väl kolla imorgon annars :)

Inte bara prismässig skillnad, tillagningstiden skiljer den med =)
tar 15 sekunder att öppna en konserv och börja äta =)

Mega_man1000
2009-10-13, 21:09
oj nu kanske jag låter dum men vart ligger Euroshoppers? :)

Rockhard
2009-10-13, 21:17
oj nu kanske jag låter dum men vart ligger Euroshoppers? :)

Vart? Det är ICA som säljer Euroshopper.

dream_theater_
2009-10-13, 21:27
Och då är det ändå i en stad där man äter väldigt, väldigt mycket fisk.

Det är också en stad där alla luktar väldigt, väldigt mycket fisk. :D

Scratch89
2009-10-13, 21:39
Det är också en stad där alla luktar väldigt, väldigt mycket fisk. :D

Du ska nog sluta umgås med de där sömniga damerna nere vid Frihamnen...

vicarious
2009-10-13, 22:29
Jag tror den kostar 7kr per burk här i butiken. 140g tonfisk också. Åt en burk senast idag. :eating:

7kr för 140g tonfisk är ett bra pris. Då hamnar man på samma kilopris som Euroshoppers kyckling, d vs ca 50kr.

Frågan är ju hur bra den smakar. Jag har inte provat så kan inte uttala mig.

Läser man lite recensioner verkar det dock inte så lovande..

http://www.tonfiskburk.se/?service=review&reviewId=14

http://www.tonfiskburk.se/?service=review&reviewId=15

Nu är detta "finfördelad tonfisk".. Har Euroshopper en produkt som inte är lika finfördelad? Den kanske smakar bättre..

ICAs tonfisk ligger runt 15-20kr burken har jag för mig, beror lite på vart man handlar.

Martin Löwgren
2009-10-13, 22:32
Jag kör endast Abbas (körde dessa 6-7kr förut men smakar fan röv och innehåller sällan över en 18gram protein per 100gram).

Abbas är riktigt najs, 25gram protein och smakar mycket gott *flex*

Blir nog cirka 5-8 burkar i veckan.

tsp
2009-10-13, 22:41
Äter inte längre bara en konserverad tonfisk direkt ut burken. Är det konservfisk det handlar om så kör jag på tonfiskröra (tonfisk, kvarg, rödlök, kryddor) på smörgås, eller också rör jag ner fisken i en bönsallad eller pastasallad. Det är gott.

Men det är ju en helt annan grej med riktig tonfiskfilé som man grillar snabbt och sedan käkar med tzatziki eller liknande, färska tomater samt stekt/klyft/hasselbacks-potatis och mycket flingsalt!

Konserver blir det väl kanske 2 i veckan nu mera då mor och far börjat köpa mer av annan fisk. Förut kunde det väl bli 7-8 konserver på en vecka. Tonfiskfilé däremot är mer sällsynt, blir väl någon gång per kvartal.

stevebc
2009-10-13, 23:02
Fin fisk, ja. Kattmatstonfisk på burk klarar jag mig utan. ;)That reminds me! Måste kolla på kilopriset på kattmatstonfisken nästa gång, det är mycket möjligt att den är billigare.

HMB
2009-10-14, 12:17
Måste slå ett slag för eldorados tonfisk (i olja), 26% protein, smakar riktigt bra samt inge brosk i. Lätt i klass med icas dyrare varianter.

forslund
2009-10-14, 12:20
Frågan är ju hur bra den smakar. Jag har inte provat så kan inte uttala mig.

Jämfört med Abbas tonfisk smakar den ju mindre, helt klart. Den är även mer finhackad och vattnig. Men den smakar ändå tonfisk, så klarar man av en lite mer finmald tonfisk tycker jag den är helt okej. Jag brukar ändå hacka sönder abbas tonfisk till samma konsistens.

Framför allt är det så pass mycket billigare och tillsammans med keso blir det en god röra, oavsätt. :thumbup:

dt06mj2
2009-10-14, 12:20
Måste slå ett slag för eldorados tonfisk (i olja), 26% protein, smakar riktigt bra samt inge brosk i. Lätt i klass med icas dyrare varianter.

Jag håller inte med. Eldorados tonfiskröra verkar vara lite allt möjligt nermalt till en sörja. ICA har nästan hela filébitar i sina konserver.

HMB
2009-10-14, 12:53
Jag håller inte med. Eldorados tonfiskröra verkar vara lite allt möjligt nermalt till en sörja. ICA har nästan hela filébitar i sina konserver. Du pratar om deras salladstonfisk eller vad den heter, den jag pratar om innehåller hela filébitar.

JoeyP
2009-12-15, 09:03
Tonfisk är kingen.

Att äta tonfisk rent smakar skit. Speciellt om man inte ens mikrar den utan äter direkt ur burk.

Där emot ska jag ge ett riktigt nice tips till dem som vill försöka gilla tonfisk en sista gång!

Simpelt!
2-300gram wokgrönsaker eller blandgrönsaker, stek i matolja ganska länge, salta! + Mikra 1-2 burkar tonfisk (på en tallrick såklart) sen blandar ni allt ihop och salta om det behövs!! FIFAN VA GOTT Tar knappt 10min.

Mega_man1000
2009-12-15, 09:18
nice tips ;)

Onigiri
2009-12-15, 11:19
Varm tonfisk smakar bajskorv!

Jag äter aldrig tonfisk längre, håller mig till nötfärs och feta fiskar istället... är så innerligt dödstrött på tonfisk. Blev säkert 10 burkar i veckan förr.

JoeyP
2009-12-15, 11:23
Makrill är ju jävligt nice ! Men dyrt och inte lika bra.

King Grub
2009-12-15, 11:26
Inte lika bra? Det är väl bättre? Mindre kvicksilver och mer fiskfett.

Salus
2009-12-15, 11:27
Jag tycker också tonfisk är bättre.

martin86
2009-12-15, 12:27

Hur tänker du då?

Bozar
2009-12-15, 13:16
Blir nog 5 burkar i veckan i snitt, snabbt och tillräckligt gott i olivolja. Makrill tycker jag bättre om men eftersom man måste äta minst två burkar för att få i sig en liknande dos protein så blir det lite för dyrt i längden.

Rimmon
2009-12-15, 13:17
3 burkar i veckan brukar jag landa på, varierar med makrill på konserv och en hel del fryst abborre.
Har alltid tyckt om tonfisk och är duktig på att variera det så jag har aldrig ens varit nära på att tröttna.
http://img135.imageshack.us/img135/7582/tonfisk.jpg

Ristretto
2009-12-15, 15:10
Klämde nyss en burk tillsammans med Johnny's grov-starka senap. Annars tycker jag det är rätt gott som det är, direkt ur burken också.

Jag brukar nog landa på 5-10 burkar à 140g i veckan.

Liven
2009-12-15, 16:12
I stort sett aldrig. Men köpte 3 burkar Makrill á 80g. Luktar som kattmaten men blir gott när man lägger det på en macka och sen massa ost över och in i micron.

Bra kvällsmål med protein. :)

frambogir
2009-12-15, 16:12
ingen alls.

Eddie Vedder
2009-12-15, 17:31
inte lika bra.

Vill herrarna motivera?:)

Vore intressant faktiskt, jag håller definitivt inte med.

Angående tonfiskalternativ utöver "rent" så är biffar gott tycker jag. Blanda önskad mängd tonfisk och önskad mängd ägg och rör om ordentligt i en bunke tillsammans med lite kryddor, vatten, salt, kanske hackad lök, lite champinjoner etc. och stek. Billigt, snabbt, gott och enkelt.:thumbup:

Själv kör jag en burk tonfisk (vilket är typ 140 gram enligt burken) och blandar med två ägg. Men då gillar jag äggsmaken och vill man ha mer biff och mindre omelett räcker nog ett ägg.:)

Ristretto
2009-12-15, 17:47

Tonfisk innehåller ju inget fett, alltså mer protein per kcal. dessutom är det billigare så länge man köper salladsskitfisken. Det kanske är detta herrarna syftar på?

Eddie Vedder
2009-12-15, 17:50
Tonfisk innehåller ju inget fett, alltså mer protein per kcal. dessutom är det billigare så länge man köper salladsskitfisken. Det kanske är detta herrarna syftar på?

Inte syftade de på priset i alla fall. Joey nämnde ju att det är dyrare OCH sämre. Med andra ord finns det något han tycker är sämre med själva fisken oavsett pris.

Jag gissar att proteinet är anledningen som du säger. Men det gör knappast tonfisken till ett bätre val i mina ögon. 200 kcal från makrill kontra 200 kcal från tonfisk i vatten ger fortfarande riktigt fint med protein från makrillen men desto mer bra fett.:thumbup:

Degpekka
2009-12-15, 17:50
Ja, att det saknar fett är det enda jag kommer på som är bättre... kanske att det inte kladdar eller luktar så mkt heller. :P Ska man äta det rent direkt ur burken är ju även tonfisk godare. :)

NoPainNoGain
2009-12-15, 19:49
Inget, testade att äta en gång men lukten var helt fruktansvärd, det i kombination med smaken har gjort att jag numera har svårt att ens sitta jämte folk som äter det. Om det små mängder utblandat med sjuka mängder av kryddor och sås kan jag dock tänka mig att det är ätbart. Äter förövrigt bara saker jag tycker är gott, förstår inte folk som tvingar i sig detta enbart pga hög proteinhalt.

Salus
2009-12-16, 00:02

Angående tonfiskalternativ utöver "rent" så är biffar gott tycker jag. Blanda önskad mängd tonfisk och önskad mängd ägg och rör om ordentligt i en bunke tillsammans med lite kryddor, vatten, salt, kanske hackad lök, lite champinjoner etc. och stek. Billigt, snabbt, gott och enkelt.:thumbup:

Själv kör jag en burk tonfisk (vilket är typ 140 gram enligt burken) och blandar med två ägg. Men då gillar jag äggsmaken och vill man ha mer biff och mindre omelett räcker nog ett ägg.:)

yeah klart jag kan motivera.

Framförallt är det nog en fråga om tillgänglighet, i de affärer jag brukar handla har de bara makrill i tomatsås - som förvisso är gott men man tröttnar på det väldigt snabbt. En burk i veckan kanske kan slinka ned.

Om det fanns makrill utan tomatsås på konserv skulle jag kunna tänka mig äta mer makrill. Fast jag är ändå tveksam om jag skulle klara äta det lika länge som tonfisk utan att tröttna.

Yeahvlen
2009-12-16, 02:40
All tonfisk är gudomligt gott, måste jag säga :) 1 konserv om dagen brukar det bli.

För att inte tala om makrill i tomatsås. Mums!

Eddie Vedder
2009-12-16, 08:17
Om det fanns makrill utan tomatsås på konserv skulle jag kunna tänka mig äta mer makrill. Fast jag är ändå tveksam om jag skulle klara äta det lika länge som tonfisk utan att tröttna.

Har aldrig sett på konserv men frysta makrillfiléer finns på de flesta affärerna med någorlunda utbud.

JoeyP
2009-12-16, 09:51
Inte lika bra? Det är väl bättre? Mindre kvicksilver och mer fiskfett.

Det beror ju på vad man tänker på såklart.

Och kvicksilver är coolt :o

Bozar
2009-12-16, 12:49
Har aldrig sett på konserv men frysta makrillfiléer finns på de flesta affärerna med någorlunda utbud.

Dessvärre är det inte så många affärer som har ett någorlunda utbud i sådana fall. Rökt makrill är rätt ovanligt med men sjukt gott. Dessutom luktar det inte alls lika äckligt som konserverna.

Ristretto
2009-12-16, 14:23
Inte syftade de på priset i alla fall. Joey nämnde ju att det är dyrare OCH sämre. Med andra ord finns det något han tycker är sämre med själva fisken oavsett pris.

5:90kr för 140g tonfisk. Vilken makrill är billigare?:confused:

Eddie Vedder
2009-12-16, 16:36
5:90kr för 140g tonfisk. Vilken makrill är billigare?:confused:

Ingen såklart. Har jag väl aldrig påstått heller?