Visa fullständig version : Funderingar
wildchild666
2009-10-11, 22:59
Jag har tränat seriöst i runt ett halvår, och "deffar" just nu. Jag kör bara med ögonmått, och tänker allmänt på vad jag äter. Har gått ner väldigt mycket bara med att tänka på vad jag stoppar i mig.
I princip dom enda kolhydraterna jag är om dagen är dom som finns i en burk kvarg 500gr (milbona).
Nu har jag börjat bli otroligt trött, jag är känslosam och en otroligt huvudvärk runt 1 h om dagen. Samt att idag råkade jag vrida till axeln väldigt...Den hoppade ur led på mig, jag gick iväg en stund där det inte fanns folk och slet tillbaka den.
Jag tror jag vet varför det hände, jag körde på på "bulk" vikter, 40 kg hantlar i sittande axelpress. Vet inte varför jag gjorde så, men alltså kroppen känns allmänt helt förstörd, jag tappar vikt men fy fan vad detta sliter på kroppen.
Hur känns eran kropp inför deff? Och en hel konstig fråga säkert...hur mycket kcal finns det ca i en cheeseburger 10 kr ifrån McDonalds? Tänkte unna mig en sådan varannan fredag..
btw, angående axeln, kommer ta det lugnt med axelträning i nån vecka, svullnade upp och är öm. Fy fan, det var inte kul ! Den hoppade ur led långt bak, samtidigt som jag hade 40 kg hantel i handen!
Trapper Buzz
2009-10-11, 23:04
40 kg hantel efter ett halvårs "seriös" träning låter inte särskilt seriöst.
300kcal på cheeseburgaren.
wildchild666
2009-10-11, 23:08
Jo jag har tränat 2-3 år ungefär, men sista halvåret har jag varit seriös. Eller menar du att det är lite?
Jag är 21 år gammal, jag kör på 40 kg hantlar i sittandehantel press...när jag äter mkt mat och är på topp på det planet är det inga problem. Idag var jag skitladdad av nån konstig anledning och körde på dom vikterna. Då hoppade axeln ur led. Är sliten i kroppen, tappar mkt fett och så. Men det känns som det sliter.
Tänkte hur det känns för er när ni deffar, tycker ni jag borde äta lite mer kolhydrater?
wildchild666
2009-10-11, 23:09
300 kcal, då kanske man kan käka 2 milbona 500 gr kvarg + funlight och en cheeseburgare varannan fredag. Då ligger man ju på runt 1000 kcal.
wildchild666
2009-10-11, 23:10
Tack föressten för ditt svar...=)
Jag började deffa och träna hårt för några månader sedan.
Jag blev också känslosam och fick huvudvärk efter ca 4 veckor. Vilket jag tror berodde på att jag började få ordentligt ont i ömmande leder. (överallt och hela tiden, inte bara under träning, och på konstiga ställen som ljumskarna och armbågarna)
Hård träning på kcal minus inser man ju automatiskt sliter på kroppen.
Då nerdade jag mig och googlade runt och läste om träning, deff och leder.
Jag läste bl.a om MSM och började ta det. ...Efter 2 veckor med det så hade jag noll ont, var inte det minsta känslosam utan back to cool ;o) och var på topp igen och har varit sedan dess.
Du kanske skulle prova?
wildchild666
2009-10-11, 23:33
Okej låter precis som mig. Det tar väldigt på lederna, fan axeln hoppade ju ur led på mig ikväll t.e.x ! Så det måste ju vara för att man deffar.
Jag ska kolla upp det på en gång och se vad det är för något ! Tack för tipset !!!
Låter underbart om det funkar.
Ja för mig funkade det i alla fall och underbart är ordet ;o)
Jag trodde jag skulle behöva gå på värktabletter dagligen tills jag nått målvikten.
Trapper Buzz
2009-10-11, 23:42
Pratar vi en eller två hantlar här*40?
wildchild666
2009-10-11, 23:54
Mimix: låter jättebra, ska köpa litegrann för att testa !
Trapper Buzz: Jag sitter på en bänk med ryggstöd, och har 1 40kgs hantel i varje hand och pressar upp dom ovanför mitt huvud. Varför är det så svårt att förstå =D ?
Har du något tips eller vad vill du =)?
wildchild666
2009-10-11, 23:56
btw, tar runt 70-80 kg i militärpress, brukar sitta ner när jag kör tungt med ett bälte. Ingen smith stång.
Men nog om det, det var fan inte kul det där med axeln. Nu kommer jag fega på axelträningen tills deffen är färdig. Och ska helt klart pröva msm !
Trapper Buzz
2009-10-11, 23:57
Sinnessjuka vikter tycker jag. Bygg styrka i bänken istället. :)
wildchild666
2009-10-12, 00:00
sinnesjuka vikter vet jag inte...men alltså det är när jag kör tungt så kör jag på dom där. Men vad menar du med bygg styrka i bänken istället?
wildchild666
2009-10-12, 00:01
Mimix: Hahaha! Därför jag gjorde edit...blev helt fel =) där snackar vi sinnesjuka vikter =)...
Ti hii
Ja jag såg det din fuskis ;o)
Fick ju lite snabbt editera och deleta mig då ju.
Säker kan jag ju inte vara.
Men jag ändrade ingenting på min kosthållning eller träning så min (avsevärda) förbättring tycker jag borde bero på MSM.
P.S.
Fast tuff (läs dumdristig) som man är så började jag på en halv tesked direkt och ökade till en hel efter 4 dagar. Det kanske inte är en bra ide om man inte har en mage av stål. Så om du ökar dosen enligt anvisningarna så kanske det tar någon vecka längre innan effekten kommer.
D.S.
Personligen tycker jag detta är viktigast under deff:
* Undvika att bli sliten
* Undvik att äta på ett sätt som gör att du blir seg i huvudet
* Högt proteinintag (högre än rekommenderat intag vid kaloribalans eller överskott )
Dessa 3 punkter tycker jag gör att det blir ett måste att:
* Anpassa träningsmängden så att man tränar lagom och sköter viktnedgången i huvudsak med kost
* Har koll på kalorimängd, protein, fett o kolhydrater så att man vet att man inte ligger för lågt på någon utav dem (här får man experimentera fram o tillbaka, vissa klarar t ex väldigt bra att dra ner mycket på kolhydrater utan att prestationen går i botten, andra kanske kan dra ner väldigt mycket på fett)
* Försöker äta extra näringsrika livsmedel (jag äter t ex inte en cheeseburger på diet, mängden mikronutrienter och mättnaden det ger är inte värt det för den kalorimängden man får, för mig) eftersom man får i sig mindre mat överlag.
* Lyssna på kroppen och utvärdera varje vecka, dels hur snabbt då går ner och dels hur allt känns och om du kan se skillnader i t ex hur du presterar om du höjer fettintaget från 30 till 60g (exempel taget ur luften).
Är du trött o sliten, Ta det försiktigt på träningen och gör justeringar så att du blir pigg igen!
edit
Det funkar för en del att gå på känn och få fantastiska resultat, självklart. Men i många fall så kan det leda till:
* För stort kaloriunderskott (sliten och förlorar muskelmassa)
* Frosseri-risk pg a livsmedelsval som mättar dåligt och/eller för lågt kaloriintag -> uteblivna deff-resultat
* För lågt proteinintag (förlorar muskelmassa)
* För låg kolhydrat- eller fettmängd (prestationen dalar -> muskler förloras)
* Kostens näringsammansättning är dålig, vilket på sikt kan leda till prestationsförsämringar (förlorar muskelmassa återigen) eller vid lång tid, tom näringsbrist.
Hej Sniggel.
Hur stort kaloriunderskott skulle du säga är för stort...?
Jag har (och med bra resultat) beräknat mitt energibehov på min målvikt och inte min nuvarande mumintrollform. Och dessutom inte räknat in stress- aktivitetsfaktorn i mitt BEE, så jag vet att jag ju ligger mer än de rekommenderade (i deffguiden) -500.
(jag har inte bestämt mig för ifall jag är duktig eller bara dum)
...Att jag nu står still i vikt...kan det bero på att jag har för stort kaloriunderskott...?
wildchild666
2009-10-12, 09:38
Ops, man fick visst inte länka till någon butik...
Sniggel, vilka bra tips och råd...! Jag ligger på runt 1000 kcal ibland mindre. Jag tränar styrketräning 6-7 ggr i veckan och kör 2 kondition pass i veckan. Jag brukar ta några sockerfria powerkings innan träning så man blir lite piggare. Kör väldigt hårt och jag känner jag börjar bli riktigt sliten.
Så jag tror jag ska lyda dig, jag ska för de första pröva mimix råd och pröva den där "medicinen" och börja äta lite mer som du sa.
Okej jag håller med om cheeseburgaren, den låg på ca 300 kcal och väger runt 100gr. Man kan få 500 gr kvarg för 2 kr till och ligger på runt samma kcal...
Jag är ungefär lika stark överallt, nästan, förutom i ryggen där har det dalat riktigt... Nej jag börjar äta lite lite till !
vicarious
2009-10-12, 10:06
Du ligger på ett alldeles för stort underskott. Därför blir du trött och sliten och orkar mindre. Jag skulle personligen inte välja att nolla kolhydratsintaget, det är aningen extremt.
När du har tränat behöver du fylla på dina glykogendepåer i musklerna innan de ska tränas nästa gång. Detta behöver inte ske just efter träningen, om det är styrketräning vi pratar om. Men de måste fyllas på någon gång, och utan några kolhydrater alls i kosten har jag svårt att se att de kommer bli fyllda. Blir de inte fyllda kommer du inte ha särskilt mycket energi nästa gång du tränar.
Att din axel hoppade ur led beror troligtvis på att du:
# Äter för lite/tränar för mycket jämfört med vad du stoppar i dig -> blir okoncentrerad och hängig - > tekniken och utförandet blir dåligt - > lätt att skada sig.
Du har troligtvis tappat muskelmassa p ga ditt stora kaloriunderskott.
Var detta första gången din axel hoppade ur led? Du bör vila med överkroppsträningen ett tag och uppsöka en sjukgymnast tycker jag. Om du struntar i att åtgärda problemet nu är sannolikheten att axeln hoppar ur led fler gånger väldigt stor.
I fortsättningen förespråkar jag militärpressar eller axelpressar i maskin där du slipper balansmomentet som kommer med hantlar, vilket lätt gör att axeln kan hoppa ur led.
Lycka till!
Yeahvlen
2009-10-12, 10:07
Hej Sniggel.
Jag har (och med bra resultat) beräknat mitt energibehov på min målvikt och inte min nuvarande mumintrollform. Och dessutom inte räknat in stress- aktivitetsfaktorn i mitt BEE, så jag vet att jag ju ligger mer än de rekommenderade (i deffguiden) -500.
...Att jag nu står still i vikt...kan det bero på att jag har för stort kaloriunderskott...?
Varför räknar du inte bara ut ditt energibehov på din nuvarande vikt, tar minus med X antal "kalorier" som du vill att ditt energiunderskott ska motsvara? :)
Är du kraftigt överviktig kan du sänka siffran något mer än ifall du bara "deffar" för att få bort lite kroppsfett.
Anledningen till att du står still är för du underskattat matens energi, alternativt tittat på vågen dag ett, endast :)
wildchild666
2009-10-12, 11:33
Du ligger på ett alldeles för stort underskott. Därför blir du trött och sliten och orkar mindre. Jag skulle personligen inte välja att nolla kolhydratsintaget, det är aningen extremt.
När du har tränat behöver du fylla på dina glykogendepåer i musklerna innan de ska tränas nästa gång. Detta behöver inte ske just efter träningen, om det är styrketräning vi pratar om. Men de måste fyllas på någon gång, och utan några kolhydrater alls i kosten har jag svårt att se att de kommer bli fyllda. Blir de inte fyllda kommer du inte ha särskilt mycket energi nästa gång du tränar.
Att din axel hoppade ur led beror troligtvis på att du:
# Äter för lite/tränar för mycket jämfört med vad du stoppar i dig -> blir okoncentrerad och hängig - > tekniken och utförandet blir dåligt - > lätt att skada sig.
Du har troligtvis tappat muskelmassa p ga ditt stora kaloriunderskott.
Var detta första gången din axel hoppade ur led? Du bör vila med överkroppsträningen ett tag och uppsöka en sjukgymnast tycker jag. Om du struntar i att åtgärda problemet nu är sannolikheten att axeln hoppar ur led fler gånger väldigt stor.
I fortsättningen förespråkar jag militärpressar eller axelpressar i maskin där du slipper balansmomentet som kommer med hantlar, vilket lätt gör att axeln kan hoppa ur led.
Lycka till!
Tack så mycket för ditt svar. Ja jag börjar inse det jag också, men jag får i mig lite kolhydrater iallafall, jag äter runt 500 gr kvarg om dagen!
Hörredu...det där låter precis som mig just nu ! Helst att tekniken blir drabbad. Skitbra råd, jag kör på maskiner hädanefter tills deffen är klar och jag börjar äta mera.
Den hoppade ur led en gång när jag var 15 år, jag kraschade med en moped rätt ner i asfalten. Nu när den hoppade ur led så fick jag först en chock, jag hade 40 kg hantel i handen och höll i den ner till knäet, det knakade som satan. Det var folk på gymmet, så jag var tyst och gick till ett hörn lite diskret och hängde med armarna till golvet då *PLOPP* så åkte den tillbaka. Var skönt, jag höll telefonen i högerhanden på väg att ringa taxi :P.
Jo, jag söker upp en sjukgymnast om inte axeln blivit mkt bättre om 1 vecka... jag tar ditt råd där också och lugnar mig med överkropps träning, ska pröva köra biceps idag, väldigt lätt, går det inte så går det inte. Får köra mer kondition.
Tack för alla bra tips och råd !!!
Tack för inlägget Yeahvlen.
(Och hoppas wildchild666 inte tycker jag hijackar hans tråd nu)
Jag har inte räknat på min aktuella vikt eftersom jag inte vill minska och minska mina måltider vartefter jag går ner i vikt.
...Det hade känts som en alldeles för masokistisk 'belöning' helt enkelt ;o)
Var ganska ordentligt överviktig vid midsommar då jag vägde 81.2.
Vilket verkligen är en hel del om man bara ar drygt en och en halv meter ;o)
Nu står jag på 64 och mina muskler är klart synliga, så det är väl först nu det börjar bli deff kanske.
Har vägt och räknat och äter 865 kcal per dag. Så jag tror inte jag har underskattat energin i maten
(Jag har även räknat med de 63 kalorierna som mina oljekapslar ger.)
Jag äger egentligen inte ens en våg men för projektet Reclaim My Fitness så har jag lånat en av en kompis.
Och den har varit jättesnäll och dunkat mig i ryggen varje tisdag och sagt "Good on ya Kitten!!".
...Tills för 3 veckor sedan då den vägrat gå under 64 kg.
P.S.
Jag begick mitt första trådskapande här förra veckan. Fått några råd typ: Kör hårdare, kör kortare, ligg på energibalans ett tag...o.s.v
Så nu har jag legat på energibalans några dagar och hoppade över att väga mig igår men jag gissar på 64 still.
D.S.
smeander
2009-10-14, 12:01
McDonalds Cheeseburgare
Per 118,6 g (1 burgare)
301,8 kcal
16,4 g
28,9 g
13 g
Ont i kroppen kan bero på för lågt proteinintag, ont i huvudet kan vara vattenbrist eller helt enkelt att kroppen får för lite energi...
Inte bra att äta så lite kolhydrater, du har säkert tagit bort allt fett i kosten också för att hålla kalorierna nere? Ta bort kolhydraterna och äta fettsnålt är inte att rekommendera.
wildchild666
2009-10-16, 12:18
Min axel är bättre, har tagit det riktigt lugnt i veckan. Har börjat äta mer kolhydrater efter era råd, och vips...nu känner man sig glad igen :P...Ska på gymmet ikväll, sen kanske se idol :). Tack för alla tips, skitbra forum !!!
Ska slänga upp bilder sen på julafton har jag tänkt, före och efter bilder=)
Det ser ju sjukt ensidigt ut med bara kvarg och fun light? Äter du inget med fett i?
Hej Sniggel.
För att försöka vara korrekt svarar jag:
Ett för stor kaloriunderskott, kan leda till att du blir sliten, vilket leder till att du gör av med mindre energi (både uder träning och vardagliga aktiviteter), som i sin tur gör att du hamnar på kaloribalans men fortsätter att vara sliten.
Hur stort som är för stort kan bero på mycket. Jag själv har lyckats ligga på -750 per dygn o fått bra resultat (men har misslyckats många gånger på ett sånt stort underskott bör jag också påpeka). Jag rekommenderar det inte för någon som är nybörjare om man inte är överviktig eller kraftigt överviktig då man t om kan ligga högre.
edit
Det funkar för en del att gå på känn och få fantastiska resultat, självklart. Men i många fall så kan det leda till:
* För stort kaloriunderskott (sliten och förlorar muskelmassa)
* Frosseri-risk pg a livsmedelsval som mättar dåligt och/eller för lågt kaloriintag -> uteblivna deff-resultat
* För lågt proteinintag (förlorar muskelmassa)
* För låg kolhydrat- eller fettmängd (prestationen dalar -> muskler förloras)
* Kostens näringsammansättning är dålig, vilket på sikt kan leda till prestationsförsämringar (förlorar muskelmassa återigen) eller vid lång tid, tom näringsbrist.
Dessa 2 vill jag bumpa. Genom att prova på nya livsmedel som man inte gett en chans tidigare, men som man egentligen vet är nyttiga och framförallt mättande, blir det ofta lättare att hålla ett lägre kaloriintag, äta gott, bibehålla hög prestation.
Kanske ska skriva ner mitt senaste påhitt i kolhydratsväg som jag själv blev paff över hur gott och mättande det var. Ta en kik i Matlagning o Recept om en stund om ni är nyfikna :)
Att köra på en produkt som MSM är lite att lura kroppen att inte känna av de signaler som faktiskt kommer. Min åsikt.
Att köra på en produkt som MSM är lite att lura kroppen att inte känna av de signaler som faktiskt kommer. Min åsikt.
+123456789. Plus att om ens bantning gör en så sliten att man börjar överväga värktabletter för att kunna träna sköter man den inte särskilt bra.
RebelYell
2009-10-16, 15:02
Öhh, du ser jävligt lång ut (med tanke på armarna). 1000 kcal per dag funkar kanske för en stillasittande liten kvinna, men för en lång och kraftigt man........
Trapper Buzz
2009-10-16, 15:32
"Jo jag har tränat 2-3 år ungefär, men sista halvåret har jag varit seriös. Eller menar du att det är lite?" - Ursäkta sent svar, men.. Det är tokmycket.
Bygga styrka i bänken:
Släpp hantlarna någon vecka och kör bänk enligt modellen t.ex:
20kg ca 10-10 reps, 50kg 10, 80kg 6reps, 100kg 5*2 reps.
Sen smal och sen bred fattning. Repsa till failure på 80 och/eller 50.
Ja detär för lite kalorier.. +1 på RebelYell!
Tack Sniggel då tror jag att jag förstått det mesta rätt.
Jag låg på -900 i början när jag var ordentligt överviktig.
Nu när jag gått ner 17 kg och kör en diet med samma mängd energi så ligger jag på -500.
Du skriver i en annan post att man bör ha ett ännu högre proteinöverskott än t.o.m. vid byggning...?
Jag har beräknat mitt proteinbehov på vikten jag har när jag är fit.
Jag har tänkt att mina överflödiga kg fett väl inte behöver matas med extra proteiner...
...Har jag helt fel där...?
Oj nu gjorde du mig riktigt orolig Tolkia...;o/
Menar du att MSM bara har en smärtstillande effekt...?
Min pappa blev sjukpensionerad vid 40 efter att pillerglada läkare skrivit ut rena knarket till honom i åratal och hans knän var totalförstörda.
(Det är i och för sig 30 år sedan, få läkare gör så idag)
...Jag är inte så sugen på att gå i hans fotspår.
Jag kan erkänna att det hänt att jag har tränat på värktabletter.
Men även om det inte gör ont i lederna då när jag tar i...så känner jag tydligt att de är ostadiga och egentligen inte klarar vikterna.
Nu med MSM så känns de helt ok. Mycket stadigare och starkare.
Snälla säg att det inte bara är smärtstillande...;o/
[ÖnskarJagVarReligiösIkon]
wildchild666
2009-10-17, 00:06
Rebel Yell: Jag är ca 1,95 cm lång. Och vägde 99 kg idag. Jag har 0 koll på detta märker jag. Jag har läst King Grubs deffguide, gillar King Grub han har ju stenkoll.
Men ändå är jag skit när det gäller allt märker jag =P.. Jag tänkte 1000kcal verkade bra, men ja de sliter ju som satan. Som sagt har långa armar, blev väl jävligt svajjigt där uppe med den vikten och när man är liksom slut på allmänt.
TrapperBuzz: Okej men de låter bra=) .
Det där sättet att köra bänk lät jävligt intressant... Kan du förklara lite typ närmare?
Okej jag har lagt upp några bilder, pinsamt som satan första gången ja försöker posa + att jag har mobil med självutlösare. Ser ut som skit... Ska försöka kolla om nån kan knäppa kort åt mig så ni får se hur fettot ser ut. Magen är inge kul att visa än, ser ut som en ko.
http://img527.imageshack.us/img527/9752/foto078.jpg
http://img340.imageshack.us/img340/5253/foto077.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/566/dsc00004ufi.jpg
dom 2 översta bilderna tagna för några min sen... å det 3:e ifrån veckan.
Hmm ja, som sagt ser ut som ett mongo som försöker posa. Men ja=P
wildchild666
2009-10-17, 00:16
http://img26.imageshack.us/img26/117/iohjwqjf.jpg
http://img2.imageshack.us/img2/3781/iughiogh.jpg
Också nya bilder. Magen går jättesegt....har för mig det beror lite på gener var fett försvinner först... Skulle vilja att magen låg lite längre fram=)...
Trapper Buzz
2009-10-17, 00:18
"TrapperBuzz: Okej men de låter bra=) .
Det där sättet att köra bänk lät jävligt intressant... Kan du förklara lite typ närmare?"
Aa, de är bara att mata på. Kör tills det inte finns någotr kvar.
efter att sen fortsatt med tricep och bröst kanske 40-60 min efter bänkpasset/-n,
gå tillbaks på bänken och repsa loss på kropssvikten elleer t ex 80 eller 50.
Till failure.
Varannan gång har du en som hjälper dig med kloss.
Inga byggarfingrar på stången.
wildchild666
2009-10-17, 00:24
Okej tack ska pröva det nästa vecka=)
wildchild666
2009-10-17, 00:26
Men typ det ni kan se på bilderna, de man vill visa någorlunda, -10 kg Borde väll se OK ut då?
mattilainen
2009-10-17, 02:19
Men typ det ni kan se på bilderna, de man vill visa någorlunda, -10 kg Borde väll se OK ut då?
Det jag har lärt mig om att deffa är det att man aldrig blir ok. Alltså, 10 kg låter mycket men helt ärligt äri nte 10 kg mycket om man har "så mycket" fett. Jag har en gång vägt 115 kg och nu väger jag 90, jag ser början till magrutorna men det är säkerligen 10 - 15 kg innan jag ser dom riktigt. Ska ner till 85 nu och se hur det ser ut. Får fortsätta neråt om jag inte är nöjd.
Man tror ofta man är hård vid en viss vikt vilket ofta är helt fel. Mycket behöver säkert skalas av innan man ser hård ut.
wildchild666
2009-10-17, 10:12
ok...tack förr ditt svar!
chrilledude
2009-10-17, 10:26
Du har ju inte mycket fett alls, visa pic på din mage? :-)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.