Visa fullständig version : Kan man gå upp efter en "godiskväll"?
Förmodligen en skitdum fråga, men något jag länge funderat på. Kan man gå upp i vikt efter en riktig grisdag (när man inte deffar menar jag)?
Har nyligen tappat 20 kilo och kör nu på en grej jag fått för mig är bra, att ha någon dag i veckan som jag vräker i mig och försöka att sköta mig alla andra dagar med vanlig kost. Det funkar väl i längden? :bumbi
mattilainen
2009-10-11, 17:43
Vet inte riktigt hur du vill få svaret men
Hur mycket ska du få i dig per vecka, räkna ut det och sen om du äter säg 5 - 6 000 kcal en dag så kommer du ju få räkna med det, beroende på om du vill upp eller ner i vikt eller kanske stanna kvar där du är. Man går ju inte upp i vikt enbart för att man överäter en dag. Om du ska ner i vikt och överäter en dag kommer du antagligen få förlänga din diet för att kompensera detta, förstår du?
Kan man gå upp i vikt efter en riktig grisdag
Ja. Äter du mer än vad kroppen gör av med lagras det i kroppen. En del får högre ämnesomsättning av att överäta, så överskottet krymper aningens i praktiken.
Klämde du i dig ett kilo smör?
Okay, då förstår jag! Fick svar på frågan. Tanken är väl att jag vill gå upp i vikt när det gäller muskler, men blev bara nyfiken på om man kan lägga på sig efter att tex. ha ätit ett par smörpaket efter en kväll ( :P ).
King Grub
2009-10-11, 18:20
Jodå, någonstans måste energin ta vägen. En del av smörets kalorier följer med ut i toaletten, resten (majoriteten) blir kroppsfett. Smör innehåller inget som kan bilda muskler.
Hade extremexemplet varit rent protein i stället hade en större del blivit värme och en mycket större del av energin som tagits upp bildat muskelprotein i stället.
Hade det varit rena kolhydrater, typ socker, hade det lagrats som energi i musklerna till största delen, förutsatt att depåerna inte redan varit fulla. Inte mycket hade blivit kroppsfett, men å andra sidan hade fettförbränningen hämmats kraftigt i stället.
Haha, då har man lärt sig något nytt. Har alltid trott att det är omöjligt att lägga på sig efter en vräkdag, att man måste äta mycket regelbundet för att kunna lägga på sig. Är bra att tänka på att jag inte vräker i mig bara _för att_ det är en godisdag, utan lyssnar på kistan när jag är mätt. Undra hur mycket jag la på mig i fredags efter ett par öl, en chipspåse, en påse godis och pizza. :-)
-Englund
2009-10-11, 20:43
Det påverkar såklart så mycket som du gör det till. Äter du på ett visst sätt 1 gång i veckan i 1 år, istället för att bara "bra" varje dag i 1 år, så blir väl resultatet 52 delar av 365 "sämre"... Matematik som är enklare än den man lär sig när man börjar lågstadiet, man kan tänka lite innan man ställer frågor, det fungerar det med.
Jag brukar balansera en "godiskväll" med några underskott dagar eller rättare sagt äta nyttigare några dagar i veckan så man kan unna sig lite ibland.
Tror ligga på exakt balans varje dag blir segt utan bättre snittet ät i balans under veckan
Jag har märkt att hungern justerar sig ganska bra efter hur man äter, över en längre tid. Över julhelgen åt jag alldeles för mycket i alldeles för många dagar i rad. Tiden efter det var jag märkbart mindre hungrig, över en vecka minst. Blev nöjd på en skål grönkålssoppa och hade inget sug efter något sött.
Detsamma när jag för en tid sedan gick ned i vikt. I kanske en månad efter viktnedgången var jag nästan konstant hungrig, och det tog väldigt lång tid att få mättnadskänsla efter en måltid. Jag tror att kroppen är van vid en viss kroppsvikt och med hunger försöker sträva mot den, även i långa loppet.
Commando1980
2009-10-11, 23:59
Förmodligen en skitdum fråga, men något jag länge funderat på. Kan man gå upp i vikt efter en riktig grisdag (när man inte deffar menar jag)?
Har nyligen tappat 20 kilo och kör nu på en grej jag fått för mig är bra, att ha någon dag i veckan som jag vräker i mig och försöka att sköta mig alla andra dagar med vanlig kost. Det funkar väl i längden? :bumbi
visst kan man det. men det intressanta är din energibalans över en längre mätperiod. låt oss säga att du under 6 dagar skapar ett kalorieunderskott på 6x-500=-3000 kalorier sedan på din grisdag äter du +3000 kalorier över ditt energibehov så har du ju sabbat en veckas diet. (förenklat)
Jag är thaiboxare och tränar 6 dagar i veckan varav 1 dag styrketräning och jag ligger på kcal-. Kör med ätardag varje lördag och går inte upp i vikt av det =)
Jag är thaiboxare och tränar 6 dagar i veckan varav 1 dag styrketräning och jag ligger på kcal-. Kör med ätardag varje lördag och går inte upp i vikt av det =)
Vad vill du säga? Du skulle fortfarande gå upp om du hela tiden låg på överskott genom att göra så. Ingen magi direkt.
Fredrik_S
2009-10-12, 10:03
Jag har märkt att hungern justerar sig ganska bra efter hur man äter, över en längre tid. Över julhelgen åt jag alldeles för mycket i alldeles för många dagar i rad. Tiden efter det var jag märkbart mindre hungrig, över en vecka minst. Blev nöjd på en skål grönkålssoppa och hade inget sug efter något sött.
Detsamma när jag för en tid sedan gick ned i vikt. I kanske en månad efter viktnedgången var jag nästan konstant hungrig, och det tog väldigt lång tid att få mättnadskänsla efter en måltid. Jag tror att kroppen är van vid en viss kroppsvikt och med hunger försöker sträva mot den, även i långa loppet.
Håller verkligen med om det. När jag dietade ner mig under en längre tid förut så var jag väldigt hungrig i flera veckor ända tills jag hade nått den vikt som min kropp verkar trivas bäst med.
Det är hyfsat lätt att ligga på kaloriunderskott när jag väger lite mer än min standardvikt, däremot är det skitjobbigt att bara ligga på kaloribalans när jag väger mindre än standardvikten.
Det samma verkar gälla om jag vill upp i vikt, dvs lätt som en plätt att skapa överskott tills man når standardvikt och sedan får man börja äta trots mättnad.
Undra hur mycket jag la på mig i fredags efter ett par öl, en chipspåse, en påse godis och pizza. :-)
2 (ett par) öl: 500 kcal
En påse chips (300g): 1500 kcal
En påse godis (150g): 550 kcal
En nice pizza: 2000 kcal
summa på svullet: 4550 kcal. Om vi låtsas att detta var det enda du åt denna dag så kan vi säga att du låg 2000 kcal plus denna dag, eller typ 380 gram späck.
Om du redan ätit dig till energibalans (räknar 2500 kcal) så blir det istället +600 gram späck.
Jag har bara huvudräknat så det behöver inte stämma till 100% men borde vara typ rätt.
RebelYell
2009-10-12, 23:09
2 (ett par) öl: 500 kcal
En påse chips (300g): 1500 kcal
En påse godis (150g): 550 kcal
En nice pizza: 2000 kcal
summa på svullet: 4550 kcal. Om vi låtsas att detta var det enda du åt denna dag så kan vi säga att du låg 2000 kcal plus denna dag, eller typ 380 gram späck.
Om du redan ätit dig till energibalans (räknar 2500 kcal) så blir det istället +600 gram späck.
Jag har bara huvudräknat så det behöver inte stämma till 100% men borde vara typ rätt.
Skämtar du eller? För det första så kommer knappast kolhydraterna att omvandlas till fett, vidare kommer en mängd fett skitas ut. TEF kommer även att öka, och vad som händer med kalorierna från alkohol är väl ganska oklart, men man kan knappast räkna dem som vanliga kalorier.
Varför har folk plötsligt börja fråga mig huruvida jag skämtar? Måste man börja pubmedsöka för att bli tagen seriöst nuförtiden?
NEJ, RebelYell. Jag skämtade inte. Pga alkohol+kolhydrater så kommer fettoxidationen att vara mycket hämmad. Jag tror att mina beräkningar stämmer någorlunda med verkligheten, kanske en diff på 30-40%, högst.
men man kan knappast räkna dem som vanliga kalorier.
Hur räknar du dessa då? Har du någon extra kaloribudget för sprit?
RebelYell
2009-10-13, 00:03
Se t.ex.
www.ajcn.org/cgi/reprint/54/6/976.pdf
Eddie Vedder
2009-10-13, 05:36
Det finns hundra trådar om det. Kcal du får i dig från etanolen förefaller utnyttjas annorlunda och verkar inte ge riktigt lika mycket i slutändan. Som sagt, finns massa trådar där det har diskuterats förut.
Nu håller jag inte med om RebelYells utspel fullt ut men just etanoldelen stämmer till viss del. Att man skiter en mängd" med fett är förvisso ingen lögn men det handlar inte om mycket. Beror helt på vad han menar med "en mängd" men det är i alla fall inte mycket i realiteten.
shut teh face
2009-10-13, 06:08
Att omvandla överskottet av kalorier och göra om det till fett och påstå att det lagras känns i alla fall rätt fel. :p
Måste väl vara så att en större del blir glykogen i muskler och lever..
Att omvandla överskottet av kalorier och göra om det till fett och påstå att det lagras känns i alla fall rätt fel. :p
Vadå, så ni säger att ett överskott på energi i form av kolhydrater inte kan lagras som fett? Då kan man ju inte bli överviktig om man inte äter mer än nödvändigt med fett men ändå ligger på överskott. Det låter konstigt, men jag fattar kanske inte :smash:
shut teh face
2009-10-13, 06:46
Vadå, så ni säger att ett överskott på energi i form av kolhydrater inte kan lagras som fett? Då kan man ju inte bli överviktig om man inte äter mer än nödvändigt med fett men ändå ligger på överskott. Det låter konstigt, men jag fattar kanske inte :smash:
Så är det självklart inte. Den generella uppfattningen är som du tror, och det stämmer nog bäst av det vi vet idag. Men jag är av den åsikt att det finns många olika faktorer som spelar in. Inte bara att en liten mängd energi skits ut, och inte heller att lite lagras som glykogen. Jag är lite inne på att kroppen har ett normalvärde som den strävar emot och huruvida man lägger på sig 400g fett efter motsvarande mängd kalorier i överskott, beror mestadels på generna.
Hur effektiv är kroppen på att ta hand om energin, vart kommer det hamna; går allt oavbrutet till fettet medan övriga funktioner i kroppen får "nöja sig" med det lilla det får, andra människor kanske har en annorlunda ratio här? Hur mycket exakt kommer gå till framtida bruk (glykogen), skiljer det sig mellan människor (genetiskt). Etc Etc. Bara mina egna personliga åsikter.
De novo lipogenesis - nybildning av fett. Kroppen bygger långa mättade fettkedjor av kolhydrater om du överäter dem. Inte i hög utsträckning, men det sker, framförallt vid energiöverskott. Dumt vore det annars?
Det ihop med att fettförbränning avstannar kommer du gå upp i vikt...
Var tar fettet som annars skulle ha använts som energi vägen i en sådan situation?
Sen är ju frågan hur mycket glykogen någon kan lagra, äter man något så när vettigt för de flesta typerna av träning så är ju musklerna välfyllda (om kanske inte max) och levern skulle i alla fall fyllas på vartefter från maten.
Det finns hundra trådar om det. Kcal du får i dig från etanolen förefaller utnyttjas annorlunda och verkar inte ge riktigt lika mycket i slutändan. Som sagt, finns massa trådar där det har diskuterats förut.
Nu håller jag inte med om RebelYells utspel fullt ut men just etanoldelen stämmer till viss del. Att man skiter en mängd" med fett är förvisso ingen lögn men det handlar inte om mycket. Beror helt på vad han menar med "en mängd" men det är i alla fall inte mycket i realiteten.
Jag är medvetem om att etanol inte beter sig alls som andra energigivare i kroppen. Dock, att inte räkna de kalorierna som kalorier hade nog lagt underlag för betydligt med upplopp. Tänk dig:
Ett par öl: 500* 0.60 (etanolkalorier!) = 300 kcal.
Dessutom, hur ska man räkna dom om man inte ska räkna dom som vanliga kalorier? Jag tror att man lägger krokben för sig själv.
Scratch89
2009-10-13, 07:48
Men det handlar väl bland annat om att det blir en ökad värmeproduktion? Energin finns ju så klart där, men en del kommer att försvinna.
EDIT: Eller ja, energi försvinner inte, utan övergår till andra former...
Eddie Vedder
2009-10-13, 14:49
Dessutom, hur ska man räkna dom om man inte ska räkna dom som vanliga kalorier? Jag tror att man lägger krokben för sig själv.
Ja jag håller med. Men det hindrar inte att rebelYell hade rätt. Du undrade om man hade en annan kaloribudget för sprit och jag ser det inte som orimligt i alla fall.
Langster
2009-10-13, 15:02
I kaloribalans hade en mängd fett omsatts som energi och sedan lagrats in på nytt. När man vräker i sig godis tas energin från detta istället och sedan lagras ytterligare fett in. I slutändan är man fetare.
Vid alkoholintag sjunker omsättningen av fett och när man sedan äter lagras ytterligare fett in. I slutändan är man fetare.
Svårare än så behöver det inte vara. Tror jag.
Ang. alkoholfrågan: Skall man göra det avancerat och hålla sig med flera budgetar måste man nog tänka på att summera dem i slutänden. Visst kan man säga att man har en särskild alkoholbudget, men den ligger ju inte i något parallellt universum.
Eddie Vedder
2009-10-13, 15:13
Vid alkoholintag sjunker omsättningen av fett och när man sedan äter lagras ytterligare fett in. I slutändan är man fetare.
Både glukos- och fettmetabolismen undertrycks kraftigt men fortfarande förbrukas energin som alkoholen bidrar med och kaloribalansen gäller även där. Att man sedan antagligen är tröttare p.g.a. "sämre" energi från alkohol än från fett och kolhydrater är en annan sak.
Langster
2009-10-14, 11:10
Både glukos- och fettmetabolismen undertrycks kraftigt men fortfarande förbrukas energin som alkoholen bidrar med och kaloribalansen gäller även där. Att man sedan antagligen är tröttare p.g.a. "sämre" energi från alkohol än från fett och kolhydrater är en annan sak.
Ja... Antagligen är man ju dock fetare än innan procentuellt ändå eftersom fettet inte omsätts, andra kalorier - de från alkoholen - förbränns först och främst. Fettet ligger alltså kvar och byggs på nästa gång du äter.
Eddie Vedder
2009-10-14, 13:04
Ja... Antagligen är man ju dock fetare än innan procentuellt ändå eftersom fettet inte omsätts, andra kalorier - de från alkoholen - förbränns först och främst. Fettet ligger alltså kvar och byggs på nästa gång du äter.
Helt klart. Man kan dessutom räkna med en negativ muskelproteinbalans efter en rejäl fylla. Så kcalöverskott OCH negativ muskelproteinbalans är ju inte optimalt för snygg kropp direkt.;)
Personer som super mycket tenderar ju ofta att bli smalfeta också.
Helt klart. Man kan dessutom räkna med en negativ muskelproteinbalans efter en rejäl fylla. Så kcalöverskott OCH negativ muskelproteinbalans är ju inte optimalt för snygg kropp direkt.;)
Personer som super mycket tenderar ju ofta att bli smalfeta också.
Ha! Den skriver jag under på :D För 10 år sen va jag nock lite smalfet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.