Logga in

Visa fullständig version : Kommer du ta vaccinet?

Sidor : 1 [2]

Doctor Snuggles
2009-11-01, 15:13
Alternativt dels kolla de källorna och se hur mycket som är lögn och dels vad som är missvisande. Att t.ex. folk fått mässlingen trots vaccination betyder inte att de fått de på grund av vaccinationen.

Jorå, det är välkänt att folk också får bröstcancer av bröstcancerundersökningen.

BobaFett
2009-11-01, 15:20
Att t.ex. folk fått mässlingen trots vaccination betyder inte att de fått de på grund av vaccinationen.
Det som har hänt är att smittan i vaccinet inte är tillräckligt avdödad och folk blir smittade.

stafh
2009-11-01, 15:24
Nej
Va? Jo. :MrT:

olander08: helt hysteriskt att du drar upp smittkoppor som en anledning att INTE vaccinera sig. :D

delta_mats
2009-11-01, 15:26
Hur stor är risken att man blir smittad av influensan? Min sambo har uppvisat alla symptom på svininfluensan men jag har klarat mig än så länge. Hon har varit sjuk i 5-6 dagar. Jag har inte tagit någon spruta heller.

BobaFett
2009-11-01, 15:30

Nej på att det inte är samma sak att bli smittad, överleva och få immunitet som att vaccinera sig.

Doctor Snuggles
Hur stor är risken att man blir smittad av influensan? Min sambo har uppvisat alla symptom på svininfluensan men jag har klarat mig än så länge. Hon har varit sjuk i 5-6 dagar. Jag har inte tagit någon spruta heller.

Omöjligt att säga i såpass specifika och individuella fall. Beror på ditt immunförsvar, hygienen osv. Man kan också bli smittad utan att få några symptom alls.

stafh
Nej på att det inte är samma sak att bli smittad, överleva och få immunitet som att vaccinera sig.

Jo? På alla sätt som spelar roll.

olander08
2009-11-01, 15:31

olander08: helt hysteriskt att du drar upp smittkoppor som en anledning att INTE vaccinera sig. :D

Något retard förstod inte varför man kunde vara rädd för vaccin, genast tänkte jag på ett inlägg jag hade läst tidigare i veckan och letade upp det.

Oavsett vad källorna säger eller hur löjliga sidorna som "faktan" finns på så är det åtminstone några som är sanna och det rättfärdigar rädslan som vissa känner för vaccinet, vilket gör att kommentaren som jag svarade på är bland det löjligaste jag läst och att tycka att folks rädsla är orättfärdigad är som att i dagsläget säga att jordfan är platt, alltså har han fetfel.

Det var min enda poäng med mitt förra inlägg, käft nu.

Andy.da.wohoo
2009-11-01, 15:36
Skulle egentligen vaccinerat mig på skolan imorgon men fick ett telefonsamtal i torsdags av skolsyster som sa att vaccinet var försenat/slut.

Bara jag som tycker det sköts otroligt skitdåligt?

Doctor Snuggles
2009-11-01, 15:36
oleander verkar vara lite selektiv med att svara på inlägg. Kanske för att han vet att han har fel och bara vill trolla?

BobaFett
2009-11-01, 15:38
Jo? På alla sätt som spelar roll.

Som sagt, det är inte samma sak i längden. Det fungerar bara tillfälligt.

BobaFett
2009-11-01, 15:43
Schweiz stoppar vaccin till barn & gravida
Fri, 10/30/2009 - 06:28

Schweiz stoppar vaccineringen mot svininfluensan till gravida, barn under 18 år och vuxna över 60 år.

Anledningen är bristfällig information om hur grupperna påverkas av vaccinet.

– Vi förstår inte beslutet, säger Jan Liliemark, professor på Läkemedelsverket till Aftonbladet.

Schweiziska myndigheter anser inte att de fått tillräckliga provsvar för hur utsatta grupper reagerar på vaccinet.

Utvärdering av den brittiska medicinen, som även exporteras till Sverige, finns för vuxna människor. Men myndigheten Swissmedic uppger att man bara fått bristfällig information kring barn och saknar information kring gravida kvinnor.
Kan öka antalet som insjuknar

Nytt bråk om svenska influensavaccinet
Thu, 10/29/2009 - 17:11

Det vaccin vi har i Sverige har vållat debatt i Tyskland. Där finns ett annat vaccin, utan tillsatser, tillgängligt för regeringen.
Socialstyrelsen försvarar dock vaccinet.
- Tillsatsen kan ge mer lokala biverkningar men det finns inget som säger att det ger långvariga effekter, säger Anders Tegnell på smittskyddsenheten.

I Tyskland har debatten om vaccinet varit stor efter efter att Der Spiegel avslöjat att regeringen fått tillgång till ett vaccin, Celvapan, medan folket får Pandemrix som också används i Sverige.
Det som skiljer de båda åt är att Pandemrix innehåller ett så kallat adjuvans som stärker immunförsvaret.
Värk och feber

http://www.svininfluensan.com/

hampfuz
2009-11-01, 15:46

Källa på det?

stafh
2009-11-01, 15:51

Hur skiljer sig det på cellnivå mellan immunisering via vaccin och att bli sjuk "på riktigt"?

olander08
2009-11-01, 15:51
oleander verkar vara lite selektiv med att svara på inlägg. Kanske för att han vet att han har fel och bara vill trolla?

Nice variation på argumentium ad ignorantiam.
Ingen har någon som helst aning om de eventuella långvariga effekterna av att inte ta vaccinet heller. Med samma logik så bör folk vaccinera sig pga det.

Nej, det är sant. Men jag har inte hört från folk med lämplig utbildning (eller utan för den delen) som antytt eller föreslagit att det skulle vara dåligt för mig som individ att inte ta vaccinet, annat än den, enligt mig, försumbara risken att dö. Om jag nu insjuknar i svininfluensan så ser jag det som en uppenbar chans att utnyttja min arbetsgivare som så länge utnyttjat mig.

Jag inser varje gång jag ger mig in i en diskussion att jag inte är tillräckligt insatt/påläst/motiverad att omforma någons åsikt som redan är djupt förankrad, men likt förbannat så glömmer jag bort det varje gång. Därför svaraDE jag inte på ditt inlägg.

www.theflucase.com

Ta åt er det som verkar vettigt, förkasta allt annat. Det är vad jag har gjort. Out.

Doctor Snuggles
2009-11-01, 16:00
Nej, det är sant. Men jag har inte hört från folk med lämplig utbildning (eller utan för den delen) som antytt eller föreslagit att det skulle vara dåligt för mig som individ att inte ta vaccinet, annat än den, enligt mig, försumbara risken att dö. Om jag nu insjuknar i svininfluensan så ser jag det som en uppenbar chans att utnyttja min arbetsgivare som så länge utnyttjat mig.

Jag inser varje gång jag ger mig in i en diskussion att jag inte är tillräckligt insatt/påläst/motiverad att omforma någons åsikt som redan är djupt förankrad, men likt förbannat så glömmer jag bort det varje gång. Därför svaraDE jag inte på ditt inlägg.

www.theflucase.com

Ta åt er det som verkar vettigt, förkasta allt annat. Det är vad jag har gjort. Out.

Heh, ok men du missade den huvudsakliga poängen. Vet du vad "argument from ignorance" innebär?

delta_mats
2009-11-01, 20:20
Hur kommer det sig att man kan bli smittad men inte få några symtom?
Och om jag inte blivit smittad hur kommer det sig? Jag vågar påstå att det enda som kan öka risken mer för smittspridning i mitt fall är om någon smittad nyst mig rakt i ansiktet typ. Kan vissa personer vara resistenta trots att man inte vaccinerat sig?

Sparrisen
2009-11-01, 20:34
Något retard förstod inte varför man kunde vara rädd för vaccin, genast tänkte jag på ett inlägg jag hade läst tidigare i veckan och letade upp det.

Oavsett vad källorna säger eller hur löjliga sidorna som "faktan" finns på så är det åtminstone några som är sanna och det rättfärdigar rädslan som vissa känner för vaccinet, vilket gör att kommentaren som jag svarade på är bland det löjligaste jag läst och att tycka att folks rädsla är orättfärdigad är som att i dagsläget säga att jordfan är platt, alltså har han fetfel.

Det var min enda poäng med mitt förra inlägg, käft nu.

Är det mig du kallar retard? Eftersom jag doktorerar inom virologi så anser jag mig vara mer insatt än dig (med risk för att du besitter mer kunskap än vad du hittills visat upp). Jag är inte rädd för vaccinet alls, och tycker inte att någon ska behöva vara det. I min mening tycker jag att det är en självisk handling att inte ta vaccinet - men har samtidigt full respekt för dem som väljer att avstå - i slutändan är det ens eget val och inget tvång.

delta_mats
2009-11-01, 20:37
Är det mig du kallar retard? Eftersom jag doktorerar inom virologi så anser jag mig vara mer insatt än dig (med risk för att du besitter mer kunskap än vad du hittills visat upp). Jag är inte rädd för vaccinet alls, och tycker inte att någon ska behöva vara det. I min mening tycker jag att det är en självisk handling att inte ta vaccinet - men har samtidigt full respekt för dem som väljer att avstå - i slutändan är det ens eget val och inget tvång.

Bra, då kanske du kan svara på min fråga jag ställde ett snäpp upp?

Sparrisen
2009-11-01, 20:49
Hur kommer det sig att man kan bli smittad men inte få några symtom?
Och om jag inte blivit smittad hur kommer det sig? Jag vågar påstå att det enda som kan öka risken mer för smittspridning i mitt fall är om någon smittad nyst mig rakt i ansiktet typ. Kan vissa personer vara resistenta trots att man inte vaccinerat sig?

Mig veterligen kommer alla infektioner att ge symptom. Influensavirus sprids lätt på bl.a. små luftburna partiklar och är således mycket smittosamma. De har ett mycket tåligt yttre hölje som gör det motståndskraftigt mot icke-fysiologiska miljöer (vi kan vara tacksamma över att mer virulenta/farliga virus i regel saknar detta hölje och därmed har en mycket lägre smittokapacitet). Varför just du inte har smittats kan jag såklart inte svara på.

Trance
2009-11-02, 17:13
Kommer du ta vaccinet? Jag ser att du inte har röstat än, varför?

Missade detta innan. Jag har tagit vaccinet.

mikaelj
2009-11-02, 17:16
Vårdcentralen lär väl inte vilja ta prover i efterhand, men jag undrar om jag inte faktiskt redan haft grisflunsan.

spann
2009-11-02, 18:54
måste för morsan, men hade nog tagit endå. ska till malaysia över nyår, hade vart surt å bli smittad där.

tommie-92
2009-11-02, 19:01
Måste också för morsan, ska dessutom ner till thailand/malaysia 1mån i vinter, som spann sa, lite surt att få det där nere..

foxx
2009-11-02, 19:02
Nej.

userfriendly
2009-11-02, 19:07
Jaaa.. drar till Ghana om en månad, så vaccin-kvinnan sa att det nog var bra..

BobaFett
2009-11-02, 23:16
Snackade med en på jobbet som hörde på nyheterna att om man var förkyld så kunde man inte få svininfluensan, tycker att det låter helskumt. Nån som känner till något om det?

Ganymedes
2009-11-02, 23:18
Snackade med en på jobbet som hörde på nyheterna att om man var förkyld så kunde man inte få svininfluensan, tycker att det låter helskumt. Nån som känner till något om det?

Eh. oj. Läste fel. :)

Lillgrabben
2009-11-02, 23:20

Jag läste ngt om att ifall man haft en annan förkylning nyligen, så skulle immunförsvaret vara mera berett att försvara sig mot andra virus.

Kommer inte ihåg var jag läste det, men det var i samband med att jag läste om "grissjukan" på läkemedelverkets hemsida. Kanske var där ngnstans?

Jag kan lika gärna ha fel, men det ringer en liten klocka då jag läser var du skriver...

Bullen!
2009-11-03, 18:28
jag hoppas att de som väljer att inte ta vaccin tänker sig för i övrigt. så man inte sitter och gosar med någon 2årig kusin eller liknande på exempelvis julafton där många vuxna kan vara kring små barn.

man tar ju inte vaccinet för sin egen skull. utan för att minimera risken för att riskgrupper som inte klarar sjukan lika bra inte bli smittade.

jag tänker inte vara så självisk att jag låter bli sprutan iaf.

delta_mats
2009-11-03, 18:34
jag hoppas att de som väljer att inte ta vaccin tänker sig för i övrigt. så man inte sitter och gosar med någon 2årig kusin eller liknande på exempelvis julafton där många vuxna kan vara kring små barn.

man tar ju inte vaccinet för sin egen skull. utan för att minimera risken för att riskgrupper som inte klarar sjukan lika bra inte bli smittade.

jag tänker inte vara så självisk att jag låter bli sprutan iaf.

Personligen har jag börjat fundera på hur smittsamt viruset egentligen är. Min sambo har varit hemma i en vecka med influensan, eftersom jag varit hemma och pluggat så har vi umgåtts med varandra i princip dygnet runt. Jag har inte haft influensan tidigare och jag har inte tagit något vaccin.

kalllee
2009-11-03, 18:39
ska ta mitt imorgon så får se hur jag känner mig, är ganska förkyld redan

CroCop
2009-11-03, 19:08
Jaaa.. drar till Ghana om en månad, så vaccin-kvinnan sa att det nog var bra..

Haha. Ghana, ja oväntat.:naughty:

Fatcan
2009-11-03, 19:09
Jag vet inte...påverkar det proteinsyntesen? :D

MangeByggarn
2009-11-03, 19:14
Tog min idag via skolan och det värker lite vid axeln nu när jag lyfter upp armen, men läkaren sa att det inte var någon fara. Vanliga biverkningar av vaccinet är feber och lite smärta.

Morrris
2009-11-03, 19:43
Jag ska inte ta sprutan imorgon kl 10:00.

Mr.Cosybear
2009-11-03, 19:59

Jag läste ngt om att ifall man haft en annan förkylning nyligen, så skulle immunförsvaret vara mera berett att försvara sig mot andra virus.

Kommer inte ihåg var jag läste det, men det var i samband med att jag läste om "grissjukan" på läkemedelverkets hemsida. Kanske var där ngnstans?

Jag kan lika gärna ha fel, men det ringer en liten klocka då jag läser var du skriver...

En fråga i relation till dessa. Om man tar vaccinet när man är förkyld, blir vaccinet då verkningslöst?

mangemani
2009-11-03, 20:45
nej,ska ej ta det

snej
2009-11-03, 21:02
Hade tänkt att det sablans vaccinet, men de mupparna skjuter ju fram det heeela tiden. Så nu hinner jag fan inte med det innan jag sticker till Australien.

träningsgossen
2009-11-03, 21:18
En fråga i relation till dessa. Om man tar vaccinet när man är förkyld, blir vaccinet då verkningslöst?
Om du enbart är förkyld (ingen feber) är det ingen fara.

JJ
2009-11-03, 21:22
Klart jag ska. Värmde upp med lite Twinrix och Bostrix Polio idag så jag får vänta ett par veckor.

userfriendly
2009-11-03, 21:40
Haha. Ghana, ja oväntat.:naughty:

Innovativt skämt *kissass*

Sparrisen
2009-11-03, 21:49

Nej det fungerar lika bra iaf.

En infektion av ett vanligt förkylningsvirus (rhinovirus) kan trigga immunförsvaret/cellerna i de yttre luftvägarna och därmed försvåra för ytterliggare infektioner DEN vägen. Vaccinet tas i regel subkutant, dvs genom nålstick i underhudsfettet.

Trance
2009-11-03, 21:58
Nej det fungerar lika bra iaf.

En infektion av ett vanligt förkylningsvirus (rhinovirus) kan trigga immunförsvaret/cellerna i de yttre luftvägarna och därmed försvåra för ytterliggare infektioner DEN vägen. Vaccinet tas i regel subkutant, dvs genom nålstick i underhudsfettet.

Intramuskulärt skulle jag vilja säga.

Sparrisen
2009-11-03, 22:57
Intramuskulärt skulle jag vilja säga.

Det stämmer. Vaccinet kan tas antingen subkutant eller intramuskulärt. Det senare torde vara vanligast, då i axeln/överarmen.

mangs
2009-11-04, 01:05
Klart jag skall vaccinera mig, eftersom jag har en ettåring här hemma så vill jag inte bidra till att han kanske blir smittad. hade jag inet haft barn, speciellt inte i dagis-ålder så hade jag kanske truntat i det men å andra sidan så gör man ju samhället en tjänst om man tar den så man inte smittar vidare. Jag tror varken vaccinet eller flunsan är såpass allvarlig om man inte tillhör en riskgrupp eller har väldig otur.

Three pigs
2009-11-04, 18:27
Har nu tagit vaccinet. Hur funkar det med att förtära alkohol? Tror ni det är lugnt att köra en fin fylla på fredag? Om jag är feber- och i övrigt symtomfri.

PepzAdept
2009-11-04, 19:38
Tog min idag via skolan och det värker lite vid axeln nu när jag lyfter upp armen, men läkaren sa att det inte var någon fara. Vanliga biverkningar av vaccinet är feber och lite smärta.

det och 203 biverkningar till eller vad de nu hade hittat? Fundersam till varför så många andra länder är så skeptiska eller återhållsamma med vaccinet medan Sveriges styre är odelat positiva till det?

Vet inte hur jag ska göra. Men finns väl inget att tillgå nu ändå så behöver väl knappast tänka på det just nu.

Nelson81
2009-11-04, 19:41
tog den en timma sen, mest för att det är fränt.

Trance
2009-11-04, 19:45
det och 203 biverkningar till eller vad de nu hade hittat? Fundersam till varför så många andra länder är så skeptiska eller återhållsamma med vaccinet medan Sveriges styre är odelat positiva till det?

Vet inte hur jag ska göra. Men finns väl inget att tillgå nu ändå så behöver väl knappast tänka på det just nu.

Vilka länder pratar du om?

henk4n
2009-11-04, 19:50
Asså fan va folk har hackat upp sig på biverkningar.. Min syster hade bara lite frossa på kvällen och morgonen sen var allt bra. Ingen utav de biverkningarna som är dokumenterade är värre än att ligga flera dagar med feber och värk etc eller att man på något sätt smittar en person som tillhör en riskgrupp

Ni som inte tänker vaccinera er, Va fan! Va solidariska mot era medmänniskor!! Om någon person som ni håller kärt var en riskgrupp så skulle ni väl vilja att ALLA vaccinerades?? Det är ju gratis också så jag fattar inte varför man inte ska vaccinera er.

delta_mats
2009-11-04, 20:15
Asså fan va folk har hackat upp sig på biverkningar.. Min syster hade bara lite frossa på kvällen och morgonen sen var allt bra. Ingen utav de biverkningarna som är dokumenterade är värre än att ligga flera dagar med feber och värk etc eller att man på något sätt smittar en person som tillhör en riskgrupp

Ni som inte tänker vaccinera er, Va fan! Va solidariska mot era medmänniskor!! Om någon person som ni håller kärt var en riskgrupp så skulle ni väl vilja att ALLA vaccinerades?? Det är ju gratis också så jag fattar inte varför man inte ska vaccinera er.

Asså vad folk har hakat upp sig på smittorisken. Jag lever ihop med min sambo som haft flunsan och jag har klarat mig bra.
Varför ska jag springa och trycka medicin/vaccin titt som tätt bara för att influensan kommer? Kalla mig egoistisk men jag vill inte trycka medicin årligen för att ett dussin människor i Sverige går åt i influensa. Jag tycker det här är en hysteri, det finns så otroligt mycket man kan göra för sina medmänniskor som inte görs annars, men nu ska alla plötsligt vara solidariska. Så fort media drar igång börjar folket kackla som hönor.

henk4n
2009-11-04, 20:31
Asså detta är ingen vanlig influensa utan pandemi. Det som gör det hela speciellt! Jag hade förstått dig om det gällde vanliga influensan (har aldrig vaccinerats mot någon influensa förens nu) Men denna pandemi slår mot vår unga befolkning (precis nu rapporterades att en 8årig finsk flicka dött). Vi är precis i början och november och nu sprids svinnfluensan rekord snabbt. Detta handlar inte om du ska vaccineras årligen utan just nu vid detta fallet.
Kan ju också förstå om det hade kostat 300kr att vaccinerats, men nu är det GRATIS så va faaaan. Vart sitter era hjärtan någonstans??? Kan ju säga att t. ex min mamma går på cellgifter nu och om hon skulle bara få en släng av feber är det VÄLDIGT allvarligt.

Sen kan jag hålla med dig i det sista, men om du nu har en chans att vara solidarisk, varför inte va det då? Lovar att du eller din samba har någon i din närhet som är en riskgrupp och varför då inte skydda den personen med vaccin som du fått gratis?

delta_mats
2009-11-04, 20:52
Jag är i en riskgrupp, 30 år gammal och astma. Influensa dödar varje år människor, det är inget nytt. Många äldre människor på äldreboenden dör pga förkylningar varje år, ingen som verkar bry sig om det?

Sparrisen
2009-11-04, 22:01
Min åsikt har redan framkommit i tråden och den är att alla som kan bör vaccinera sig.

En sak som irriterar mig i dagens debatt i massmedia är alla dessa journalister som självutnämner sig som "experter". Det är de allt som oftast inte! De flesta av landets större dags- och kvällstidningar har medicinska journalister vars huvuduppgift är att bevaka och rapportera om medicinska nyheter - men långt ifrån alla har en medicinsk bakgrund. Många har inte ens gått en naturvetenskaplig utbildning på gymnasiet. Det finns dock undantag, där journalisten t.o.m. har läkarutbildning i botten, men de är få till antalet (känner bara till 2 stycken i landet). Även en så ansedd nyhetskälla som svt låter titt som tätt deras egna medicinska reporter intervjuas i direktsändningar med titeln "expert" i rutan. Medicinska journalister är, likt andra journalister inom andra vitt skilda specialområden, ofta ganska tafatta när det gäller tolkning och granskning av fakta. Det finns också många fall där medicinska journalister i dagstidningar uppslukats av ett fåtal forskarrapporters resultat och, oavsett mängden motbevisande rapporter och rekommendationer från såväl läkare och myndigheter, konstant fortsätter sin personliga rapportering. I slutändan har dessa journalister ett huvudsyfte - att under tidspress få fram säljande artiklar.

Svinpäls
2009-11-04, 22:06
Asså detta är ingen vanlig influensa utan pandemi. Det som gör det hela speciellt! Jag hade förstått dig om det gällde vanliga influensan (har aldrig vaccinerats mot någon influensa förens nu) Men denna pandemi slår mot vår unga befolkning (precis nu rapporterades att en 8årig finsk flicka dött). Vi är precis i början och november och nu sprids svinnfluensan rekord snabbt. Detta handlar inte om du ska vaccineras årligen utan just nu vid detta fallet.
Kan ju också förstå om det hade kostat 300kr att vaccinerats, men nu är det GRATIS så va faaaan. Vart sitter era hjärtan någonstans??? Kan ju säga att t. ex min mamma går på cellgifter nu och om hon skulle bara få en släng av feber är det VÄLDIGT allvarligt.

Sen kan jag hålla med dig i det sista, men om du nu har en chans att vara solidarisk, varför inte va det då? Lovar att du eller din samba har någon i din närhet som är en riskgrupp och varför då inte skydda den personen med vaccin som du fått gratis?

Källa på att svininfluensan har orsakat fler dödsfall än andra influensavirus?

Hillseeker
2009-11-04, 22:15
Där kom det där ordet igen...solidaritet *cry*
De människor som är i en riskgrupp eller som är det minsta rädda för att bli sjuka bör ta vaccinet men att i solidaritetens namn hävda att jag ska ta ett vaccin för att inte smitta ned andra som då redan borde vara immuna i och med att det finns ett fullt fungerande vaccin är bortom mitt förstånd.
Är ni rädda för att bli sjuka, vaccinera er. Kom inte och skyll på mig.

Trance
2009-11-04, 22:19
Där kom det där ordet igen...solidaritet *cry*
De människor som är i en riskgrupp eller som är det minsta rädda för att bli sjuka bör ta vaccinet men att i solidaritetens namn hävda att jag ska ta ett vaccin för att inte smitta ned andra som då redan borde vara immuna i och med att det finns ett fullt fungerande vaccin är bortom mitt förstånd.
Är ni rädda för att bli sjuka, vaccinera er. Kom inte och skyll på mig.

Skall bara nämna att alla kan inte ta vaccinet då folk kan vara t.ex. allergiska.

spange
2009-11-04, 22:25
kan någon förklara varför solidaritetsvaccinering kommit upp på tapeten just inför h1n1, då den vanliga flunsan dödar rätt många inom sina riskgrupper/år? borde vara lika viktigt då, med tanke på att mortaliteten i säsongsinfluensanvanligtvis är högre (än vad den nya influensan är än så länge.)

jakke
2009-11-04, 22:31
Skulle dom komma ut på min arbetsplats skulle jag fundera på saken. Såklart måste sjuksköterskan vara snygg också.

PepzAdept
2009-11-04, 22:31
Vilka länder pratar du om?

Lade inte det på minnet dessvärre. Men de pratade om det på nyheterna i veckan. De ville inte ge det till gamla och unga innan det hade gjorts fler tester som visade att det skulle vara ofarligt för dem.

capture
2009-11-04, 22:59
Lade inte det på minnet dessvärre. Men de pratade om det på nyheterna i veckan. De ville inte ge det till gamla och unga innan det hade gjorts fler tester som visade att det skulle vara ofarligt för dem.

Har för mig att det var Schweiz om minnet inte sviker.

Osten80
2009-11-04, 23:01
Har för mig att det var Schweiz om minnet inte sviker.

http://sydsvenskan.se/sverige/article562717/Schweiz-stoppar-vaccin-till-barn.html

Three pigs
2009-11-05, 00:05
Jag frågar igen. Är det lugnt att dricka 2 dagar efter vaccinet om man inte har feber/andra bieffekter?

Sparrisen
2009-11-05, 01:22
Jag frågar igen. Är det lugnt att dricka 2 dagar efter vaccinet om man inte har feber/andra bieffekter?

Jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle vara säkert.

Hillseeker
2009-11-05, 09:07
Ja det är inga som helst problem med det.

Kejet
2009-11-05, 09:15
Jag röstade nej men jag är inte säker. Kommer att ha möjlighet att ta vaccinet på måndag nu i skolan. Eftersom jag går i skolan och träffar mycket människor (kommer att göra det nu när praktiken drar igång också) så kanske det är bäst att jag vaccinerar mig.

Mats J
2009-11-05, 10:45

Jag tog vaccinet förra fredagen, fick lite ont i armen och var lite lite seg dagen efter. Det var allt, på söndagen tränade jag som vanligt utan minsta problem. Jag frågade också efter vad man bör tänka på efter vaccinationen, men fick till svar att det inte finns några restruktioner.

Valet känndes jäkligt enkelt för mig, 1 dags lätt seghet + lite ont i armen mot i bästa fall 1 veckan jobbig influnsa i sämsta fall - döden.

rooz
2009-11-05, 11:42
Röstade även jag nej, men kom ju på att jag ska till Frankrike över nyår, där min kusin bor med 2 småbarn!

Bäst att vaccinera sig så inte knoddarna blir sjuka:thumbup:

ispåse
2009-11-05, 12:00
Ja, absolut.

Dels för min egen skull och dels för att minska smittspridningen, genom att en stor del av befolkningen är vaccinerade:thumbup:

Solidaritet kallas det.

Sluta köra bil så slipper vi utsläpp, solidaritet!

Ironbabe
2009-11-05, 12:08
Ja!

machine gun
2009-11-05, 12:21
Jag röstade nej, men så började jag jobba med svårt sjuka personer och jag vill inte gärna smitta någon stackars cancersjuk människa med influensa om jag kan undvika det. Så jag har nog ändrat mig. Fast just nu verkar det dröja innan man kan vaccinera sig i Sthlm, så risken finns väl att man ändå hinner bli sjuk först.

Everest
2009-11-05, 12:22
Sluta köra bil så slipper vi utsläpp, solidaritet!

Tycker du själv att det krävs lika stor uppoffring att åka att vaccinera sig en gång som att sluta åka bil?

delta_mats
2009-11-05, 13:27
Tycker du själv att det krävs lika stor uppoffring att åka att vaccinera sig en gång som att sluta åka bil?

Man får väl sätta det i relation med vad man åstakommer?

gnagaren
2009-11-05, 13:37
Nej, kommer inte vaccinera mig. Inte ens tänkt tanken....

Bullen!
2009-11-05, 16:04
Personligen har jag börjat fundera på hur smittsamt viruset egentligen är. Min sambo har varit hemma i en vecka med influensan, eftersom jag varit hemma och pluggat så har vi umgåtts med varandra i princip dygnet runt. Jag har inte haft influensan tidigare och jag har inte tagit något vaccin.

har man barn så "måste" man bära dom upp på sig. bada dom. byta på dom torka deras snor, ta tempen, osv osv osv.

smittorisken är enorm.

men visst, i ditt fall så har du ju inte insjuknat. så det kan man ju inte tala mot.

Åse Columbus
2009-11-05, 16:23
för skojs skull så googla på D-vitamin + influensa....lite mer kött på benen...dessutom rätt bra information!!!

DanielF
2009-11-05, 16:40
för skojs skull så googla på D-vitamin + influensa....lite mer kött på benen...dessutom rätt bra information!!!

Bra på att sprida falsk information ja.

There is evidence that during the winter months many people may be Vitamin D insufficient (not really deficient). So taking some extra vitamin D is reasonable. But there is no evidence to suggest that you can rely upon this measure to prevent getting the flu or that it will decrease morbidity and mortality from the flu.

skaparn
2009-11-05, 17:39
Jag blev medsläpad på en expedition idag bara för att få veta att de prioriterade riskgrupper blabla. Jag känner att den lilla geist jag lyckades piska upp i stundens ingivelse helt försvann och sannolikheten för att jag ska ta vaccinet är nu nere på 0. Min syster kommer ner i helgen och tar säkert med sig smittan från Skellefteå, så i vilket fall kommer jag få flunsan nu - eller aldrig få den.

sundvall
2009-11-05, 17:48
Vaccinerade mig för hepatit A förra veckan då jag ska till Thailand 1a december. Borde inte vara några problem att vaccinera sig mot svininfluensan innan jag åker right? Tänkte om det skulle krocka med vaccinet mot hepatit eller något.

<Mike>
2009-11-05, 18:06
Gick och vaccinerade mig idag för att få mina föräldrar att sluta oroa sig :) Egentligen skulle dom bara vaccinera personer med högst risk t.ex astmatiker etc såg jag när jag kom dit men dom gav mig en spruta ändå och sa att dom inte kunde neka till dom som ville ha vaccin.

Har iaf gått en timme nu och jag känner inget nånstans, hur lång tid ska det ta innan man blir öm i armen?

Larsson85
2009-11-05, 22:16
Hur länge överlever smittan utanför kroppen. Om någon lämnar smitta på ett handtag, hur länge är det farligt att röra vid detta handtag då?

jakke
2009-11-05, 22:30
Jag röstade nej, men så började jag jobba med svårt sjuka personer och jag vill inte gärna smitta någon stackars cancersjuk människa med influensa om jag kan undvika det. Så jag har nog ändrat mig. Fast just nu verkar det dröja innan man kan vaccinera sig i Sthlm, så risken finns väl att man ändå hinner bli sjuk först.

Hmm, har en kollega som tog vaccinet idag. Han gick bara dit och bad om en spruta. Men det verkar vara lite olika mellan olika v-centraler, bara att ringa runt om du är mån om att få en spruta

Hank
2009-11-06, 01:06
Någon som är äggallergiker och vaccinerat sig ändå? Vad säger dem om det?

JG_81
2009-11-06, 01:23
Icke. Jag har haft en rejäl influensa precis. Tyckte inte att det var någon idé att gå och testa sig för A(H1N1) men mycket tydde på att det var just svininfluensa, och då bör man ju redan vara immun...

<Mike>
2009-11-06, 01:25
Någon som är äggallergiker och vaccinerat sig ändå? Vad säger dem om det?

På blanketten jag skulle fylla i frågades det bland annat om man var äggallergiker så jag antar att det finns någon slags risk inblandat med det.

Kan också meddela att jag fortfarande inte känner av något alls, är bara lite öm exakt där jag tog sprutan.

Three pigs
2009-11-06, 01:44
Det kändes värt det iallafall. Jag blev lite öm och kände mig lite febrig ett par timmar efter, sen var det lugnt. Lite öm idag, inte mycket dock (tog den igår eftermiddag)

Rahf
2009-11-06, 05:47
Har redan gått igenom flunsan.

PowPow
2009-11-06, 08:02
Fick kallelse igår. Men jag måste ta twinrix nästa vecka också.. Kan man ta båda så tätt inpå varandra?

Annars får man ju prioritera känns det som. twinrix före svininfluensan..

Zäta
2009-11-06, 08:17
Själv tror jag inte att dom låter ett vaccin vaccinera hela jäkla världen om det är farligt :P

Om vaccinet är "farligt" eller inte är nog en fråga av sekundär art för de som styr över oss...
Det detta handlar om är samhällsekonomi. Nothing more, nothing less.

Pengar FTW :hbang:

Mats J
2009-11-06, 08:42
Om vaccinet är "farligt" eller inte är nog en fråga av sekundär art för de som styr över oss...
Det detta handlar om är samhällsekonomi. Nothing more, nothing less.

Pengar FTW :hbang:

Troligen :smash:

JJ
2009-11-06, 09:33
Fick kallelse igår. Men jag måste ta twinrix nästa vecka också.. Kan man ta båda så tätt inpå varandra?

Annars får man ju prioritera känns det som. twinrix före svininfluensan..

2 veckor mellan sprutorna. Jag tog Twinrix i tisdags.

wintersnowdrift
2009-11-06, 09:48
Jag blev medsläpad på en expedition idag bara för att få veta att de prioriterade riskgrupper blabla. Jag känner att den lilla geist jag lyckades piska upp i stundens ingivelse helt försvann och sannolikheten för att jag ska ta vaccinet är nu nere på 0. Min syster kommer ner i helgen och tar säkert med sig smittan från Skellefteå, så i vilket fall kommer jag få flunsan nu - eller aldrig få den.

Så länge hon inte varit i Avabäck och drar med sig lungsoten ner hade jag varit rätt lugn.

On-topic: Vaccinationspatrullen var på min skola igår för att ta sig an högriskgruppen(?) högskolestudenter. Folk är förvånansvärt motiverade för kötiden för att få ett stick i armen var cirka 1,5 timme. Jag brukar i princip bara bli sjuk en gång per vinter och har redan haft en sväng feber+snuva (dock inte influensa), så jag avstod att lägga så pass mycket av min dyrbara tid på att köa. Återstår att se om synden straffar sig själv eller om det räcker att mina studiekamrater vaccinerat sig.

//Kristin

skaparn
2009-11-06, 10:11
Så länge hon inte varit i Avabäck och drar med sig lungsoten ner hade jag varit rätt lugn.

Det har hon lagt ut på entreprenad till sina barn

machine gun
2009-11-06, 10:15
Hmm, har en kollega som tog vaccinet idag. Han gick bara dit och bad om en spruta. Men det verkar vara lite olika mellan olika v-centraler, bara att ringa runt om du är mån om att få en spruta

Jag tror att vårdpersonal räknas som en riskgrupp, så jag ska testa att gå dit på måndag. De flesta får ju annars vaccinet via arbetsplatsen, men jag är bara timanställd och jobbar på flera ställen, så då får man fixa det själv.

PowPow
2009-11-06, 10:34
2 veckor mellan sprutorna. Jag tog Twinrix i tisdags.

Mkey... då är frågan vad man ska prioritera. Hinner bara med en av dem innan resan.. Har ju redan fått en spruta twinrix, så lite skydd har man väl redan där?

JJ
2009-11-06, 10:54
Mkey... då är frågan vad man ska prioritera. Hinner bara med en av dem innan resan.. Har ju redan fått en spruta twinrix, så lite skydd har man väl redan där?

Jo. Var ska du då? Och hur många fall av oink har de där? Det är antagligen du som kan göra den bästa riskbedömningen.

PowPow
2009-11-06, 11:10
Jo. Var ska du då? Och hur många fall av oink har de där? Det är antagligen du som kan göra den bästa riskbedömningen.

Jordanien. Inte skitstor risk... får fundera..

oink?

JJ
2009-11-06, 11:14
oink?

sa grisen.

PowPow
2009-11-06, 11:23
sa grisen.

Aha.. haha. Trög idag, och kan inte ens skylla på att det är måndag..

Eddie Vedder
2009-11-06, 20:08
On-topic: Vaccinationspatrullen var på min skola igår för att ta sig an högriskgruppen(?) högskolestudenter. Folk är förvånansvärt motiverade för kötiden för att få ett stick i armen var cirka 1,5 timme. Jag brukar i princip bara bli sjuk en gång per vinter och har redan haft en sväng feber+snuva (dock inte influensa), så jag avstod att lägga så pass mycket av min dyrbara tid på att köa. Återstår att se om synden straffar sig själv eller om det räcker att mina studiekamrater vaccinerat sig.

//Kristin

Samma sak på BMC. Kön var helt sjuk en timme före dess att det skulle öppna. Tydligen är det dessutom bara studenter som får vaccinera sig där. Läkarmottagningen på Götgatan hade imorse en skylt om att vaccinet är slut. Har varit rusch där också i flera dagar.

Så här i Uppsala verkar det vara en väldig vaccinationshets.

MasterChief
2009-11-06, 20:13
Tog den idag på jobbet. Värker en hel del i armen och hade stundvis tryck över bröstet.

Andy.da.wohoo
2009-11-06, 20:15
Togs idag i skolan klockan 11, inga biverkningar ännu mer än att det stramar lite i armen när jag rör den ibland.

WHITEFOLKS
2009-11-06, 20:21
Där jag är finns inget vaccin att ta direkt och jag tror inte de får in större mängder innan Februari.

Får väl hoppas att man överlever ändå :D

Super_Johan
2009-11-06, 23:12
Samma sak på BMC. Kön var helt sjuk en timme före dess att det skulle öppna. Tydligen är det dessutom bara studenter som får vaccinera sig där. Läkarmottagningen på Götgatan hade imorse en skylt om att vaccinet är slut. Har varit rusch där också i flera dagar.

Så här i Uppsala verkar det vara en väldig vaccinationshets.

Tycker de borde gå snabbt på BMC med tanke på studierna man bedriver där borde de ju finnas kompetent personal :D

Var snuskigt lång kö på ekonomikum också, så drog till vaccinationsbyrån. Inte mycket bättre där, köade i 2h15 minuter. :smash:

Ignatius72
2009-11-07, 10:59
Ja, på tisdag ska jag göra det. Smågrabbarna (4 o 5)har tagit det utan några som helst biverkningar. Inte ens ont i armen. Lilleman blir väl kallad när som helst också.

EkarN
2009-11-07, 11:30
Igår togs så sprutan;)

syrén
2009-11-07, 17:42
Det här med att man inte skulle sprida smittan bara för att man är vaccinerad, stämmer verkligen det?

Härom veckan diskuterades det på radion att om man kan få smittan även fast man är vaccinerad. Man blir ju inte sjuk eftersom man har vaccinet, men man sprider den. Jag hade tyvärr inte möjighet att lyssna klart på diskussionen, så jag vet inte om det finns något belägg för det.

Vad tros?

stafh
2009-11-07, 19:13
Det här med att man inte skulle sprida smittan bara för att man är vaccinerad, stämmer verkligen det?

Härom veckan diskuterades det på radion att om man kan få smittan även fast man är vaccinerad. Man blir ju inte sjuk eftersom man har vaccinet, men man sprider den. Jag hade tyvärr inte möjighet att lyssna klart på diskussionen, så jag vet inte om det finns något belägg för det.

Vad tros?

Klart man kan sprida det även om man är vaccinerad, på samma sätt som ett dörrhandtag kan sprida det.

BobaFett
2009-11-08, 14:59
Ro1WL5ketWg

BobaFett
2009-11-08, 15:04
H0aIoa97X5k