Visa fullständig version : Hur mycket kaloriöverskott för optimal styrka utan överdriven viktuppgång?
Sodertalje
2009-10-10, 11:38
Tja! Jag har postat en hel del ämnen eftersom jag börjat ta initiativet o bli seriös då jag flyttat in ensam och börjat studera här i Uppsala. Träningen, likaså kosten har börjat bli seriös och nu är det fullaste allvar som gäller! Så nästa kuggfråga blir; ungefär hur mycket kaloriöverskott bör jag ligga på om jag vill uppnå maximal styrka utan att lägga på mig onödiga kilon? Om jag summerar det enkelt så vill jag successivt bli större. Jag har lätt för att lägga på mig i magen så fort jag hamnar på stort kaloriöverskott och då ser det förjävligt ut.
Någon som kan hjälpa till lite...
Frågan är omöjlig att svara på då det är du som avgör det och dessutom skriver du inget om dig själv vilket dessutom gör varje gissning extremt oprecis.
mattilainen
2009-10-10, 11:57
Hur mycket vill du gå upp i veckan, månaden? Annars är väl 200 + någorlunda?
Fredrik_S
2009-10-10, 12:14
Har du lätt för att lägga på dig en mängd fett som du anser är för hög på magen så skulle jag välja att äta på kaloriballans hela tiden(åtminstonde sikta på det) och försöka prestera bättre och bättre i gymet.
Sodertalje
2009-10-10, 17:41
Ålder: 18
Tränat i: 1,5 år
Längd: 176cm
Vikt: 77kg
Bänk: 110*1 rep
Ca 1-2kg / månaden!
There u go...
Eddie Vedder
2009-10-10, 18:31
Vill du ha den takten på din viktökning så är ju kanske en strävan efter 400 kcal per dag ganska okej. Skulle jag ha din vikt på 176 cm skulle all viktuppgång vara helt utesluten men vi är alla olika med olika målsättningar och känner du att den takten är bra så kör.:)
Den viktigaste markören är INTE en siffra dock, det får du inte snöa in dig på. Den bästa markören för en lyckad bulk är tydliga ökningar och bra energi i gymmet. Ökar du rejält i gymmet samtidigt som vågen stiger successivt utan att du för den delen känner att du blir för fet så är ökningarna bra oavsett vilket kaloriöverskott du tror att du ligger på (det stämmer aldrig till 100%).
Så välkommen till Uppsala! PM:a om du är intresserad av att köra ihop någon gång.:)
Sodertalje
2009-10-10, 19:47
Så välkommen till Uppsala! PM:a om du är intresserad av att köra ihop någon gång.:)
Tackar hehe. Jag tränar på stallet, eftersom ja pluggar på BMC...du med eller?
Eddie Vedder
2009-10-10, 20:07
Tackar hehe. Jag tränar på stallet, eftersom ja pluggar på BMC...du med eller?
Ja jag pluggar på BMC men tränar inte på Stallet. Men som sagt, PM:a gärna. I den här tråden ska vi inte spamma med privat snack.:)
Det finns flera motsägelser i första inlägget men med tanke på längd och kroppsvikt och om jag läser det som står dvs maximal styrkeökning utan överdriven viktuppgång så.
*Upp ca 15 kg första året.
*Kombinera med ett bra styrkeprogram för hela kroppen, och efter det året ska du ha ett max i fler övningar än bänk. T ex böj, mark, frivändningar, militärpress (allt beror på vilken typ av styrka du vill ha)
*Kör två högintensiva konditionspass per vecka.
*Det blir ett verkligt överskott på runt 500 kcal dvs inte bara 500 kcal som läggs på det som äts idag utan 500 kcal beräknat på att all träning, annan ökad aktivitet och ökad förbränning är borträknade. Kaloriförbrukningen kommer också att öka under året så var beredd att justera upp kalorierna men det är inte heller någon nackdel att ligga något högre i början och lite lägre på slutet.
*Efter ett år så justera kroppsvikten (om det behövs) med tanke på fett. Du ska inte ner till den nivån du har idag men om det mot förmodan har lagt på sig större mängder så kan det vara bra att plocka bort lite.
*År två så sikta på ca 10 kg uppgång.
*Upprepa samma upplägg vad gäller träningen.
*Nu är det troligen dags för en justering av fettmängden och plocka bort ner till dagens nivå ellet motsvarande.
Nu väger du beroende på resultat ca 85-90 kg och kan se till att öka lite långsammare säg 10 kg per två år och sen justera fettmängden.
Ingen överdriven viktuppgång och det finns en grund för att bli stark.
Att ligga runt kaloribalans gör inte att du utnyttjar träningen bäst och därmed inte utvecklar mest styrka över tid.
Om maximal styrka inte är målet så kör någon annan variant.
Sodertalje
2009-10-11, 09:46
Tack så mkt Z_bumbi. Det hjälper, men ändå känns det rätt så extremt med 15 kg, men iom att det sträcker ut sig över ett år så är det OK. Jag har tidigare vägt 91kg o varit smällfet, så att bränna fett för mig är inga problem (-20kg på 4 månader). Denna sommar deffa jag ner mig från 83 till 73kg. Så nu gäller det, precis som du förklarat, att gå upp med en maximal styrka!
TACK
Sodertalje
2009-10-11, 09:48
BTW´, det kanske är helt fel tråd men vilka kosttillskott anser du hade hjälpt till med detta?
Just nu kör jag på
- Self omninutrition micro whey active 100% 1 dl till frukost
- NO-xplode ca 40min innan träning (tar snart slut så blir det vanligt mono)
- BS EAA 10g innan träning och efter träning (nyligen bytt, innan körde jag på 40g vassle + 40g malto)
- FX Slow innan läggdags
Plus vitaminer, mineraler och omega 3 ofcourse
Ulf A Big
2009-10-11, 09:48
Tack så mkt Z_bumbi. Det hjälper, men ändå känns det rätt så extremt med 15 kg, men iom att det sträcker ut sig över ett år så är det OK. Jag har tidigare vägt 91kg o varit smällfet, så att bränna fett för mig är inga problem (-20kg på 4 månader). Denna sommar deffa jag ner mig från 83 till 73kg. Så nu gäller det, precis som du förklarat, att gå upp med en maximal styrka!
TACK
Med din viktbakgrund kommer du bara bli fet...
Jag var överviktig hela min barndom fram tills jag var 18. Då gick jag ned i vikt samtidigt som jag började träna. Gick ned till normalvikt, något under, och försökte genomföra en bulk och deff som jag läst att man skulle göra. Det gick inte så värst bra. Trots att jag gjorde det relativt långsamt (upp 1kg i månaden) så hamnade jag på plus minus noll. Dessutom tyckte var det var psykiskt och fysiskt jobbigt.
Nu tänker jag inte så längre, utan jag ser bara till att träna och försöka bli starkare på gymmet och sedan gå hem och äta en stor måltid. Därefter äta efter hunger. Det har fungerat väldigt bra. Jag väger mig inte, men jag har blivit mer muskulös och starkare utan att ha blivit fetare. För mig känns bulk-deff mest kontraproduktivt, och jag tror att det har att göra med att jag var fet större delen av mitt liv. Så, mitt råd är att skynda långsamt.
TACK
Om du redan deffat ner dig till 73 och nu ligger på "bara" 77 så har du ett bra utgångsläge men om du tycker 15 kg är för snabbt så kör på runt 10 kg. Då ökar chansen att du helt slipper slösa bort tid på en justering efter ett år och den tiden du tjänar där är guld värd för en långsiktigt styrkeökning. T ex så justera bara ner kosten så att du ligger stilla när du ökat 10 kg (eller låt den naturliga ökningen av förbrukningen sköta om den regleringen). Sen får du självklart justera planen vartefter då alla reagerar olika. Sätt t ex in en kontroll i kvartalet då du på något sätt väger av vad som händer.
Din tidigare vikt skulle jag inte oroa mig för i någon större omfattning och om du nu med seriös träning under mer än 3,5 år när en liknande vikt är kroppssammansättningen en hel annan.
Ulf A Big
2009-10-11, 10:32
Jag manar bara till försiktighet när man har en bakgrund som fet är det lätt att bli fet igen och i början märks det inte så mycket men över tid börjar fettcellerna att fylla upp sig till den storlek som den hade då man var som fetast. Muskler är mest en produkt av träning och ett adekvat energiintag räcker över tid. Man lägger inte på sig 15 kg muskler på ett eller två år utan det tar oftast ett tiotalår konsekventa träningsår.
Om du har ett sätt att äta på, som håller dig viktstabil. Fortsätt med det och ät 500 extra kcal på träningsdagar (förutsätter att du tränar 3-4 ggr i veckan).
Ett annat sätt kan vara att:
Ät på ett sätt så att vikten är stabil (ät normalt). Följ en plan i din träning hur du ska öka vikterna (normal träning, normalt ätande). När du vet med dig att nästa vecka kommer att bli riktigt svår (kanske inte klarar det), ligg på ett överskott på 300-500 kcal varje dag i en vecka o se om styrkan tar fart.
Tar den mycket fart, gå tillbaka till normalt ätande nästa vecka.
Är det precis så att du klarar det. Gå tillbaka till normalt ätande i nästa vecka och gör en nedtrappning/deload eller vilovecka. Fortsätt sen med normalt ätande (ingen planerad bulk) tills det blir svårt igen.
Klarar du inte att öka vikterna trots kaloriöverskottet. Ta en deload/vilovecka i nästa vecka, gå tillbaka till normalt ätande och se över din träning.
Justera systemet efter hand som du kommer fram till egna slutsatser.
Det jag är inne på är att känna av när du kan utnyttja en minibulk för att komma över en träningsplatå. Det är nog då det gör som mest nytta. Självklart måste man försöka känna skillnad på "jag behöver mer kalorier" och "jag behöver trappa ner träningen tillfälligt".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.