Visa fullständig version : En fråga till här då... Denna gången om varma mackor!
Låt säga jag har 2 skivor vitt bröd, inget smör, ost på. Jag lägger dom i toast: Blir det mer kalorier när dom är värmda/grillade än när man äter det "naturell"?
Det har min morsa tutat i mig hela mitt liv...
King Grub
2003-09-03, 20:29
Originally posted by BigKay
Låt säga jag har 2 skivor vitt bröd, inget smör, ost på. Jag lägger dom i toast: Blir det mer kalorier när dom är värmda/grillade än när man äter det "naturell"?
Det har min morsa tutat i mig hela mitt liv...
NEJ! Vad skulle de kalorierna komma ifrån? Kommer Smörgåstomten och häller på dem? :booty: Däremot blir kolhydraterna snabbare.
Ok. Fan vad bra, altså om man tar mellanmörkt bröd, fettsnål ost och kör i toasten så är det inte SÅ onyttigt! YEAH :) :eating:
Jag har faktiskt också haft samma tanke som dig när jag var yngre. Lixom att smält oss skulle vara sliskigare och mer onyttigt, men mitt sunda förnuft fick mig på andra tankar. Man kan ju undra var den föreställning kommer ifrån, men att det är gott är då något som är säkert! :eating: :D
Haha smält ost, jag minns att vi kunde smälta några skivor ost och äta dom rakt av
Originally posted by Jon2
Haha smält ost, jag minns att vi kunde smälta några skivor ost och äta dom rakt av
det är sjukt gott. brukde lägga enbart ost i toasten och sen käka :eating: :eating:
Bekännelse från en deffare...
Igår åt jag 4 varma mackor med ost (extra lagrad prästost) och skinka (källarrökt från charken)... ojoj vad onyttigt men faaaaaaaaaaans så gött! Men vad skall man göra när anden är stark och köttet svagt ?
Jag lovar jag hade kunnat ät 8-10 till...
:angel:
King Grub
2003-09-04, 08:32
Originally posted by loboman
Bekännelse från en deffare...
Igår åt jag 4 varma mackor med ost (extra lagrad prästost) och skinka (källarrökt från charken)... ojoj vad onyttigt men faaaaaaaaaaans så gött! Men vad skall man göra när anden är stark och köttet svagt ?
Jag lovar jag hade kunnat ät 8-10 till...
:angel:
Vad är onyttigt med bröd, ost (finns inget proteinrikare, massor av kalcium och mineraler, testo-höjande fetter) och skinka (både magert och proteinrikt)?
LunaSpice
2003-09-04, 08:44
Originally posted by King Grub
Vad är onyttigt med bröd, ost (finns inget proteinrikare, massor av kalcium och mineraler, testo-höjande fetter) och skinka (både magert och proteinrikt)?
Tror han syftade på GI-värdet hos vitt bröd. :) Jag käkar också varma mackor ibland...smält ost är gudomligt gott, tillsammans med skinka, ananas och tomat. Åååh...:eating:
King Grub
2003-09-04, 08:51
Originally posted by LunaSpice
Tror han syftade på GI-värdet hos vitt bröd. :) Jag käkar också varma mackor ibland...smält ost är gudomligt gott, tillsammans med skinka, ananas och tomat. Åååh...:eating:
Mmm... Tror jag med. Alltför många tror att högt/lågt GI är synonymt med onyttigt/nyttigt.
shirunai
2003-09-04, 09:22
Dietost/lightost(whatever) på 10gram fett per 100g och 30g protte :hbang:
Originally posted by King Grub
Mmm... Tror jag med. Alltför många tror att högt/lågt GI är synonymt med onyttigt/nyttigt.
Mjoo, men det finns ju ett sånt samband. Fast jag antar att det du vill säga är att det inte gör nåt om man äter det ibland. Det är ju helheten som räknas...
King Grub
2003-09-04, 12:55
Originally posted by -GP-
Mjoo, men det finns ju ett sånt samband. Fast jag antar att det du vill säga är att det inte gör nåt om man äter det ibland. Det är ju helheten som räknas...
Inte är sambandet när det gäller varma mackor stort inte. Osten sänker GI:t rejält. Ett glas mjölk till och du är nere under 60. Men visst, det finns betydligt mer "nyttigheter" i t ex grovt rågbröd.
Om det är spec farligt eller inte beror ju lite på hur ens individuella kolhydrats tålighet är med.
Japp det var kolisarna och GI jag tänkte på... Tänkte dricka ett glas vatten med Psylliumfrön till för att sänka GI men det blev inte så... Det blev ett stooooooooort glas äppeljuice istället...
Du menar att man sänker GI om man dricker mjölk till...?
King Grub
2003-09-04, 15:18
Originally posted by loboman
Du menar att man sänker GI om man dricker mjölk till...?
Mjölk har väldigt lågt GI, ja, och bidrar naturligtvis till att sänka måltidens totala GI.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.