handdator

Visa fullständig version : Någon som kör pull-ups för biceps?

Scorpionida
2009-10-08, 22:11
Någon som kör pull-ups för biceps här? Dvs smalt grepp med handflatorna mot dig.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/WTChinUpUnderhand.gif

Tycker det är få.... tja ingen som kör det på gymmet där jag tränar och få som rekommenderar det i ett bicepspass här på kolo. Tycker själv det är rätt så roligt:) Är den mindre effektiv eller vad handlar det om?

Arne Persson
2009-10-08, 22:12
Nej

Medusa
2009-10-08, 22:16
Jag tycker den är riktigt bra, men helt enkelt en övning som inte är lika populär som curlsen.. Fortsätt med den om du gillar den..

Davitian
Nej

Han frågar om det är någon som kör, inte om det är någon som inte kör.

Petoria
Nej

Vilken fråga var det svar på? *rolleyes*

ceejay
2009-10-08, 22:18
kör inte chins nej men jag kör så i latsdrag ;)

Martin Löwgren
2009-10-08, 22:28
Någon som kör pull-ups för biceps här? Dvs smalt grepp med handflatorna mot dig.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/WTChinUpUnderhand.gif

Tycker det är få.... tja ingen som kör det på gymmet där jag tränar och få som rekommenderar det i ett bicepspass här på kolo. Tycker själv det är rätt så roligt:) Är den mindre effektiv eller vad handlar det om?
Jo fast som ett smalt latsdrag med rak stång - suverän övning som dessutom piskar latsen ordentligt.

Illustrerade mannen
2009-10-08, 23:09
Öhhh... Är det inte så att med handflatorna MOT ansiktet heter det Chins och med handflatorna FRÅN ansiktet heter det pull-ups?... Eller är det tvärtom? Jag kör det för biceps... Alltså med handflatorna MOT ansiktet. Finns trådar om denna begreppsförvirring... Vet inte om något "beslutats" angående svensk terminologi... Vorde ju bra om man kunde bestämma något... Vi svenskar skiljer ju oss från övriga i denna fråga...

EIGuapo
2009-10-08, 23:15
Öhhh... Är det inte så att med handflatorna MOT ansiktet heter det Chins och med handflatorna FRÅN ansiktet heter det pull-ups?... Eller är det tvärtom? Jag kör det för biceps... Alltså med handflatorna MOT ansiktet. Finns trådar om denna begreppsförvirring... Vet inte om något "beslutats" angående svensk terminologi... Vorde ju bra om man kunde bestämma något... Vi svenskar skiljer ju oss från övriga i denna fråga...

Tvärt om är det väl?

ceejay
2009-10-08, 23:15

Egentligen så är det som du säger

Pullups, handflatorna från ansiktet.
Chins, handflatorna mot ansiktet.

Scorpionida
2009-10-08, 23:17
Ok! Inte den minsta tvekan där:thumbup:

EIGuapo
2009-10-08, 23:20

"Egentligen så är det som du säger" vad menas med det? *gah!*

Låter som du säger något för att hålla EIGuapo glad i denna tråd eller något i den stilen :P haha

Scorpionida
2009-10-08, 23:21

I exrx är pull-up handflatorna vända bort från ansiktet och man höjer sig tills nacken är i höjd med händerna.

Chins är handflatorna också vända från ansiktet med hakan som dras upp till stången.

Omvända pull-ups eller chins är däremot handflatorna mot ansiktet.

Griip
2009-10-08, 23:29
Mindre effektiv jämfört med vad?

Ministry
2009-10-09, 06:00
Ja! Jag kör bara olika former av chins för biceps.
Tänker övningar istället för muskelgrupper.

/M

emi23j
2009-10-09, 06:54
Ja.

chin-ups för biceps (handflator mot kroppen) och pull-ups (handflator mot kroppen) är i princip den enda biceps övningarna jag kör. Eller ja, jag kör hammercurls stående på 1-ben 1 gång i veckan också.
Ur ett funktionsmässigt perspektiv tror jag pulls/chins är bättre för biceps styrka än vanliga curls.

Langster
2009-10-09, 07:47
Ja, det händer. En bra övning för biceps tycker jag.

Mourten
2009-10-09, 07:52
Nej. Jag är oftast sliten i axlar/lats på mina armpass, så blir begränsad där ist för i biccarna.

Arne Persson
2009-10-09, 07:56
Vilken fråga var det svar på? *rolleyes*

He he... lite skojande bara...

Kör INTE pull-ups för biccorna.... det finns det betydligt bättre bicepsövningar för det. Jag kör i såfall pull-ups för RYGGEN och försöker använda mina biceps et. al. så lite som möjligt...
Jag kanske har missförstått övningen....:confused:

:)

MasterChief
2009-10-09, 07:56
Gillar att supersetta denna med skivstångscurls.

Finns någon/några tråd där det debatteras huruvida Biceps enbart jobbar statiskt i denna övning eller inte.

edit: typ denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113501&highlight=biceps+sheogorath+statiskt

Ulf A Big
2009-10-09, 08:20
Jag kör pull-ups...
För min del så kör jag enligt ett mycket väl utprovat system av Arne Zatsiorsky för att ge rygg och biceps ett extra pass per vecka.
Bröst/rygg biceps, triceps axlar
Superset bröst ihop med pull-ups(Tar på biceps och rygg)
Vilodag
Rygg baksida axlar och biceps
Vilodag
Ben inklusive vader
Vilodag
Bröst/rygg bicep, triceps axlar
Supersets bröst ihop med pull-ups(Tar på biceps och rygg)
Osv

Ashenshugar777
2009-10-09, 09:34
f.ö verkar många vara förvirrade över vad för grepp som är chins eller pull ups

Chins: Handflatorna mot ansiktet (http://en.wikipedia.org/wiki/Chin-up)
Pull ups: Handflatorna bort från en. (http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_(exercise))

Mer Ontopic

Nej jag gör inte det för biceps, kör oftast väldigt brett grepp för latsen.

vicarious
2009-10-09, 09:53
"Egentligen så är det som du säger" vad menas med det? *gah!*

Låter som du säger något för att hålla EIGuapo glad i denna tråd eller något i den stilen :P haha

"Egentligen" = internationellt.

Då är

- chins supinerat grepp (handflatorna mot kroppen)
- pullups pronerat grepp (handflatorna från kroppen)

Här i Sverige är det däremot tvärtom.

Scratch89
2009-10-09, 10:57
Nej. Jag är oftast sliten i axlar/lats på mina armpass, så blir begränsad där ist för i biccarna.

Latsen kan jag förstå, men iom att armbågarna går framåt så tycker jag att axlarna inte blir påverkade alls, eller iallafall mindre. Däremot att göra någon form av latsdrag eller så skulle vara apjobbigt. :D

Testa och se om det inte funkar ändå. Kul övning!

johanw
2009-10-09, 12:46
Ja! Jag kör bara olika former av chins för biceps.
Tänker övningar istället för muskelgrupper.
/M

+1!
Mål nr.1 är att bli starkare i de övningar man kör.

-Englund
2009-10-09, 13:42
He he... lite skojande bara...

Kör INTE pull-ups för biccorna.... det finns det betydligt bättre bicepsövningar för det. Jag kör i såfall pull-ups för RYGGEN och försöker använda mina biceps et. al. så lite som möjligt...
Jag kanske har missförstått övningen....:confused:

:)

Lyssna på detta.
Förut när jag tränade andra övningar för biceps än bara smala supinerade chins, gjorde jag 3-dubbelt så många smala supinerade chins än breda pronerade pull-ups... Eller vad ni nu väljer att kalla det.
Nu är det enda jag kör som tar något på biceps det är pull-ups och chins, och numera gör jag lika många breda pronerade som smala supinerade.

Och JA, det ser roligt ut med bred rygg och smala armar...:smash:
Jag tänker dock ändå fortsätta att träna såhär av diverse anledningar.

Commando1980
2009-10-09, 14:15
Ja.

chin-ups för biceps (handflator mot kroppen) och pull-ups (handflator mot kroppen) är i princip den enda biceps övningarna jag kör. Eller ja, jag kör hammercurls stående på 1-ben 1 gång i veckan också.
Ur ett funktionsmässigt perspektiv tror jag pulls/chins är bättre för biceps styrka än vanliga curls.

varför kör du så? tränar du för någon speciell sport?

för en byggare så är det i högsta grad funktionellt att köra vanliga curls. då funktionen just är att bygga större biceps.

Mourten
2009-10-09, 14:19
Ja.

Såg en kille köra så på KAK igår, men de kan inte varit du. Varför kör man biceps stående på ett ben? För mig verkar de obotligt korkat.

stevebc
2009-10-09, 14:29
Ja. Det är den enda träning jag har med syftet (bl a) att träna biceps.

Action Fighter
2009-10-09, 17:05
Kör inte pull ups för biceps av samma anledning som Mourten.

major Pectoralis
2009-10-09, 17:13
Ja, jag kör "bicepschins" - aka "tjej-chins" - ibland. Tanken bakom är liknande den med smalbänk för triceps.

Morty
2009-10-09, 18:30
Hur går sådana här chins till? Supinerat och smalt grepp??

Scratch89
2009-10-09, 18:34
Hur går sådana här chins till? Supinerat och smalt grepp??

Ja.

Morty
2009-10-09, 18:54
Ja.

Jag kör mina viktade chins så (pullups) ibland, för ibland känns det lite i axelleden när man hänger på en vikt på 20 kilo eller mer.