Logga in

Visa fullständig version : Oj, nu blev jag taggad på att köpa bil från usa!

krilleh
2009-10-08, 17:19
Glodde lite för skoj skull på ebay och började kika runt efter 325or. Jag har länge velat haft sådana (05or och uppåt) men dom har varit lite för dyra för min del. Sitter själv med en 523 00a för tillfället men vill ha en snabbare och nyare bil. Min 523a är i silver vilket jag också tycker är en riktigt trist färg. Är mer ute efter vitt eller rött.

Nåja. Fastna iaf för tre bilar på ebay

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2006-BMW-325-i-COLD-WEATHER-PREMIUM-PACKAGE_W0QQitemZ130334146496QQcmdZViewItemQQptZUS _Cars_Trucks?hash=item1e58853fc0

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-3-Series-XI-2006-BMW-325XI-AWD-Sedan-All-Wheel-Drive-325-XI_W0QQitemZ280398624737QQcmdZViewItemQQptZUS_Cars _Trucks?hash=item41490f77e1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-3-Series-325XI-2006-BMW-325-XI-W-NAVI-FULLY-LOADED-AWD_W0QQitemZ130334741003QQcmdZViewItemQQptZUS_Car s_Trucks?hash=item1e588e520b

Den sista (gråa) är ju billigare så därför lockar den. Trots att jag tycker den röda är så jääävla snygg lack på. Vita också :-)

Vad tycker ni kolofolk? Vill ha lite spontan feedback!

Dollarn är ju för övrigt rätt låg nu jämnför med i våras, så därför jag är lite extra sugen :)

von huff
2009-10-08, 17:27
Jo billigt men skatterna+frakt+annat till så blir det endel.Kollade själv att man får några år gamla mustanger för runt 10 000dollar.

Nog blir det säkert billigare i slutändan att köpa från USA men du får nog räkna med att slutsumman stiger MYCKET

wepp
2009-10-08, 17:27
Har inte så mycket kunskap, men du får lägga på ganska mycket från priset när du tar hem från USA, Tull moms osv räkna 30% av bilen i extra kostnader ca...

von huff
2009-10-08, 17:29
Har du kollat med Tyskland?Där finns ju ochså billigare bilar och det finns ju företag som ordnar med frakt och sådant

krilleh
2009-10-08, 17:30
Sänks inte de där om man skickar bilen som en gåva? för isåfall är det en vän till mig som kommer köpa bilen i usa och sedan skicka den personligen till mig i sverige

Mental
2009-10-08, 17:32
Sänks inte de där om man skickar bilen som en gåva? för isåfall är det en vän till mig som kommer köpa bilen i usa och sedan skicka den personligen till mig i sverige

Bara om du kan övertyga tullen om att den är värd under 400kr. Och den är nog lite stor för att gömma va :P
Tull och Moms och Frakt är det som tillkommer + kostnaden för att registrera den i sverige, dessutom brukar försäkringen vara högre på bilar som inte är svensksålda.

tossefar
2009-10-08, 17:32
Haha skickar bilen som gåva?

Bara containern kostar 100k.

Mental
2009-10-08, 17:34
Från tullens hemsida:

Gåva från utlandet
Gåva från ett land utanför EU

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
* försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

* gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
* det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.

Exempel:
Om moster Berit (bosatt i USA) skickar ett paket till sin syster Barbro. Paketet innehåller presenter till Barbro och systerbarnen, Linnéa och Leo. Moster Berit har specificerat innehållet i paketet

* Linnéa får ett par jeans värda 500 kronor och en Mp3-spelare värd 600 kronor
* Leo får en kikare värd 500 kronor och en skjorta värd 400 kronor
* Barbro får en glasvas värd 800 kronor.

Både jeansen och kikaren blir avgiftsfria eftersom de ligger inom värdegränsen. Mp3-spelaren, skjortan och glasvasen har ett sammanlagt värde av 1 800 kronor. På detta värde tar vi ut schablontull på 2,5 procent vilket motsvarar 36 kronor. Moms med 25 procent beräknas på 1 800 kronor plus 36 kronor vilket blir 465 kronor. Totalt belopp att betala blir 495 kronor (36 plus 459 kronor).

Du behöver inte heller betala något om de sammanlagda avgifterna för hela försändelsen understiger 100 kronor.

Om din försändelse inte uppfyller kraven ovan för tull- och momsfrihet använder vi oss av en schablontullsats för att beräkna tullavgiften. Schablontullsatsen är 2,5 procent plus moms. Denna tullsats används bara när försändelsens totala värde understiger 7000 kronor.
Schablontullsatsen kan inte användas för försändelser som innehåller alkoholhaltiga drycker eller tobaksvaror.

Om värdet på försändelsen däremot överstiger 7000 kronor tar vi ut tull enligt tulltaxan plus moms. Tullsatsen kan variera mellan 0-20 procent beroende på vilken slags vara det är.

Vissa varor får du inte ta emot avgiftsfritt, även om de är presenter. Exempel på sådana varor är alkohol och tobak.

Jpn
2009-10-08, 17:37
imolarot är en jefligt het färg!

Har alpinevit II 3-serie själv btw

David Brent
2009-10-08, 17:40
Du får hoppas att du får hem den i samma skick som den skickades, det verkar inte vara alltför snäll hantering har jag märkt.

mr ruhl
2009-10-08, 17:51
har 2 polare som köpte varsin dodge ramm med hemimotorn när dom var i miami på semester och då var dollarn ännu lägre än den är nu, innan den var hemma och besiktigad eftr alla tullar och momser och fan och hans moster så var det inte många spänn dom gjorde på bilarna, fick väl sin semester betald men inte mycket mer än så..tyvärr är det sjukt dyrt att få dom till sverige *grr*

krilleh
2009-10-08, 17:53
Fyfan! Hur är det med tyskland då? I dagens läge

David Brent
2009-10-08, 17:55
Fyfan! Hur är det med tyskland då? I dagens läge

Är det inte tvärtom numera? Tyskarna köper bilar här.

robertcop
2009-10-08, 18:04
Syrrans kille håller på en del med import från USA fick hem en motsvarande chevrolet Suburban som denna http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Suburban_LT3___NAVI___DVD_23854564.htm?c a=11&w=1

Ca 180 000 SEK slutade summan på för bilen inklusive frakt, tull och hela faderullan. Vet man hur man gör så går det att göra kap. Kan tillägga att han köpte den där dollarn var som lägst.

krilleh
2009-10-08, 18:04
Är det inte tvärtom numera? Tyskarna köper bilar här.

Nu har bilmarknaden gjort en rejäl turnaround sen i våras, så helt plötsligt försvinner alla beg. bilar på en gång från bilfirmorna.. Helt tomt nu för tiden. Därför jag är sugen på att leta i andra länder

krilleh
2009-10-08, 18:12
Syrrans kille håller på en del med import från USA fick hem en motsvarande chevrolet Suburban som denna http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_Suburban_LT3___NAVI___DVD_23854564.htm?c a=11&w=1

Ca 180 000 SEK slutade summan på för bilen inklusive frakt, tull och hela faderullan. Vet man hur man gör så går det att göra kap. Kan tillägga att han köpte den där dollarn var som lägst.

Där ser man. Några tips han kan ge mig må tro? :) Har själv en kompis kusin som just jobbar i usa med att köpa bilar och säljer dom vidare runt om i landet. Så isåfall är det han som kommer köpa den och fixa hit den. Det kan jag spara några kronor på förhoppningsvis!

thatice
2009-10-08, 18:29
https://www.nordtrafik.se/

Där finns lite enklare kalkyler.

coxie
2009-10-08, 18:36
Haha skickar bilen som gåva?

Bara containern kostar 100k.

Nu vet jag inte om du syftar på att köpa en egen container men att skicka en bil till USA från Sverige går på ca 10-15k i frakt.

robertcop
2009-10-08, 19:02
Där ser man. Några tips han kan ge mig må tro? :) Har själv en kompis kusin som just jobbar i usa med att köpa bilar och säljer dom vidare runt om i landet. Så isåfall är det han som kommer köpa den och fixa hit den. Det kan jag spara några kronor på förhoppningsvis!

Jag kan höra med honom, är lite nyfiken själv av allmänt intresse. Men vad jag har förstått är kontakter en solklar fördel, mod kommer man långt på. För att inte glömma att man ska ha lite tur också.

tossefar
2009-10-08, 19:36
Nu vet jag inte om du syftar på att köpa en egen container men att skicka en bil till USA från Sverige går på ca 10-15k i frakt.

Jaså? Enda jag har erfarenhet av är att skicka möbler från NY till Sverige. Bara den lilla containern skulle kosta 10k USD att skicka över.

coxie
2009-10-08, 19:39
Jaså? Enda jag har erfarenhet av är att skicka möbler från NY till Sverige. Bara den lilla containern skulle kosta 10k USD att skicka över.

Jag skulle fått betala 1195 USD för att få min bil från Göteborg till NY men var lite väl krångligt att registrera om bilen så jag sålde den istället.

Kaew
2009-10-08, 19:57
nu vet jag inte om du syftar på att köpa en egen container men att skicka en bil till usa från sverige går på ca 10-15k i frakt.

+1

The_RobRoy
2009-10-08, 20:15
Jag skulle fått betala 1195 USD för att få min bil från Göteborg till NY men var lite väl krångligt att registrera om bilen så jag sålde den istället.

Ska du jobba i NY?

Duffman
2009-10-08, 22:10
Hur kan man ens tro att man kan skicka en bil som gåva till någon utan att det kommer att kosta iform av tull, moms och en helvetes massa andra avgifter? Man kan ju fan inte ens beställa cd-skivor för en femhundring utan att det kostar en hel del extra.....

Baan
2009-10-08, 22:38
Läste inte alla inlägg, men flyttgods är väl ett "smidigt" sätt om man vill ha något från USA. "Smidigt" eftersom det kräver att man har någon som bor på plats och kan köra bilen man vill ha och sen ta med sig den som flyttgods. :)

I annat fall tror jag inte det lönar sig förutom om det är någon bil som inte säljs i Sverige och/eller är väldigt ovanlig. Då kan man förmodligen inte få tag på den alls även om man inte bryr sig om eventuella besparingar.