Visa fullständig version : Varför är de smala inte feta?!
Sofia4_4
2009-10-07, 21:20
http://svtplay.se/v/1719894/dokumentar/varfor_ar_de_smala_inte_feta_
Väldigt intressant dokumentär som bevisar en gång till att visa människor kan äta mer utan att gå upp i vikt.
Väldigt intressant dokumentär som bevisar en gång till att visa människor kan äta mer utan att gå upp i vikt.Finns en sjukdom för det hela, den där undersökningen känns inte precis 100% seriös, absolut inget man ska ta som 100% sanning!
Såg precis en kille som käka en hel pizza me majonäs. Låter gott? Iaf så tror jag inte på det mesta som sägs i detta visst kan genetiska saker påverka mycket men här låter det som att om du har fel gener så kommer du va fet för alltid vilket inte är sant.
Väldigt intressant dokumentär som bevisar en gång till att visa människor kan äta mer utan att gå upp i vikt.
Fast alla gick ju upp?
Det var väl bara det att kroppen jobbar emot dem mer eller mindre, antingen genom att göra dem otroligt mätta (förhindra kcalöverskott) eller genom att öka NEAT (ökad förbrukning -> förhindra kcalöverskott), eller genom att öka muskelmassa (ökad BMR -> förhindra kcalöverskott).
Men visst gick det att gå upp, krävs dock en ansträngning, vissa får kämpa mer än andra.
Jo, visst gick alla upp, men det är fascinerande att vissa bara ökar pyttelite i fett och resten muskler. Det känns som en helt okej avvägning med tanke på att de uttryckligen inte fick motionera.
Nitrometan
2009-10-08, 06:51
Kan smarta människor äta mer utan att bli feta?
Är tjockisar dummare än smala människor?
martikainen
2009-10-08, 07:06
Intressant! Jag hade gärna tagit den reflexen att tappa matlusten när man har fått tillräckligt, väldigt lätt att fortsätta äta lite till bara för att det är gott.
Intressant! Jag hade gärna tagit den reflexen att tappa matlusten när man har fått tillräckligt, väldigt lätt att fortsätta äta lite till bara för att det är gott.
+1, spec när man har lagat mat själv eller köpt maten:D
Sofia4_4
2009-10-08, 08:12
Kan smarta människor äta mer utan att bli feta?
Är tjockisar dummare än smala människor?
Det kommer säkert i nästa dokumentär.
Visst gick dem upp i vikt, men marginalen var så stora ändå. Och just att olika kroppar reagerar olika på mättnatkänslan...
MrBurner
2009-10-08, 08:22
Har börjat att se på dokumentären och utbrast här i ensamheten ett "JÄVLAR!" vid det experiment som utförts i Skottland på den feta mannen :)
Jo, visst gick alla upp, men det är fascinerande att vissa bara ökar pyttelite i fett och resten muskler. Det känns som en helt okej avvägning med tanke på att de uttryckligen inte fick motionera.
Jepp. Klart det är intressant, man har väldigt olika förutsättningar, världen är orättvis osv...
Men alla kan gå upp i vikt, var bara det jag ville påpeka :P
shut teh face
2009-10-08, 10:45
A: Personer med förmånliga gener, äter dåligt = Förblir smala
B: Personer med förmånliga gener, äter bra = Förblir smala
C: Personer med icke-förmånliga gener, äter dåligt = Tjockis
D: Personer med icke-förmånliga gener, äter bra = Förblir smala
Vad som i slutändan egentligen avgör är ens uppväxt, vilken inställning har man till maten, är man glupsk, tröst äter man, har man någon motivation att verkligen sköta sig, vilja, deprimerad? Många faktorer.
Men alla kan bli tjocka, alla kan bli smala (uteslut jwzrd + de med sjukdomar).
Även fast det är tabu att säga det, så tror jag starkt att gener spelar stor roll, vart energin tar vägen. Sen spelar det inte så stor roll att studier idag säger tvärtom. Kanske om 50 år så finns studier som säger att jag har rätt.
shut teh face
2009-10-08, 10:45
Vad som i slutändan egentligen avgör är ens uppväxt, vilken inställning har man till maten, är man glupsk, tröstäter man, har man någon motivation att verkligen sköta sig, vilja, deprimerad? Många faktorer.
Även fast det är tabu att säga det, så tror jag starkt att gener spelar stor roll, vart energin tar vägen. Sen spelar det inte så stor roll att studier idag säger tvärtom. Kanske om 50 år så finns studier som säger att jag har rätt.
tänkte på när jag gick i skolan då var det en kille som var lite småfet, men han kunde dra in magen så sjuuuukkt mycket så den blev kanske 1 cm i bredd eller nåt, var tog allt vägen?
Nitrometan
2009-10-08, 11:46
Rubrikens fråga: Varför är de smala inte feta?
För att de är smala. Hade de varit feta så hade de inte varit smala utan feta.
Nitrometan
2009-10-08, 11:47
Vad som i slutändan egentligen avgör är ens uppväxt, vilken inställning har man till maten, är man glupsk, tröstäter man, har man någon motivation att verkligen sköta sig, vilja, deprimerad? Många faktorer.
Vad du säger ovan är ju att bara gener spelar nån roll.
Rubrikens fråga: Varför är de smala inte feta?
För att de är smala. Hade de varit feta så hade de inte varit smala utan feta.
Varför skrev du detta?
Nitrometan
2009-10-08, 11:51
Varför skrev du detta?
Lunchrast.
Tolkade frågan bokstavligt.
Lunchrast.
Tolkade frågan bokstavligt.
Nej du tolkade den faktiskt bara fel. Frågan är varför de är smala, inte varför vi kallar dem smala.
Nitrometan
2009-10-08, 11:56
Nej du tolkade den faktiskt bara fel. Frågan är varför de är smala, inte varför vi kallar dem smala.
Ah, du menar så. Jag menar att de lämnar gruppen "smala" då de upphör att vara smala.
Men orka.
Ansiktet (shut the face) säger att det är generna.
Ah, du menar så. Jag menar att de lämnar gruppen "smala" då de upphör att vara smala.
Men orka.
Ansiktet (shut the face) säger att det är generna.
Exakt. Men orka. Orka skriva sånt här jävla bajs i alla trådar.
Nitrometan
2009-10-09, 07:22
Orka skriva sånt här jävla bajs i alla trådar.
Det blir lite mycket bajs ibland. Kanske för mycket. Jag behöver bajsa antar jag.
Kanske ska göra det nån annanstans istället.
Å andra sidan behöver du kanske nåt att bli arg på? Så fyller det två funktioner? Nästan som ett Kinderegg.
Kanske.
Eller också bara svamlar jag.
Vad som i slutändan egentligen avgör är ens uppväxt, vilken inställning har man till maten, är man glupsk, tröst äter man, har man någon motivation att verkligen sköta sig, vilja, deprimerad? Många faktorer.
Möjligt, men om man kollar på antalet överviktiga och feta, både i Sverige, England och USA, så tycker jag det är fan för många i kategoris C. Är alla deppiga eller har en dålig matuppfostran? När mer än halva befolkningen är tjockisar så är det något som är fel på riktigt.
shut teh face
2009-10-09, 08:10
Möjligt, men om man kollar på antalet överviktiga och feta, både i Sverige, England och USA, så tycker jag det är fan för många i kategoris C. Är alla deppiga eller har en dålig matuppfostran? När mer än halva befolkningen är tjockisar så är det något som är fel på riktigt.
Självklart generaliserade jag en del. Men i stora drag tror jag det är sådär. Sen kan självklart typ A, B och D bli väldigt tjocka också ifall de utvecklar ett beroende till mat, tröst ätning till exempel.
Sen måste man nog beakta att en typ C person kanske inte ens skulle kunna bli extremt fet om han så ville för 50-100 år sedan, så länge han inte var tsar av Ryssland med enorm rikedom. Dagens samhälle erbjuder billigare och onyttigare mat.
shut teh face
2009-10-09, 08:15
Det är typ C personen som varit det naturliga urvalet genom historian. Om person C kunde bli riktigt stor för 50-100 år sedan så skulle han nog ha lite pengar och kanske inte ett fysiskt arbete. Pengar och stillasittande arbeten var inte så vanligt förr för de flesta. Dagens samhälle erbjuder mindre fattigdom, mer mat, onyttigare mat, billigare mat. Dagens utveckling av fetma tror jag är helt i sin ordning naturvetenskapligt sett.
enzodiac
2009-10-09, 08:21
Hmm skulle inte bod pod vara det säkraste sättet att mäta kroppsfett ? En av deltagare påstods ha 7% vid början. Men man såg inte ens någon definition på honom ? Jämförelsevis borde jag ha typ 2% fett :)
Hmm skulle inte bod pod vara det säkraste sättet att mäta kroppsfett ? En av deltagare påstods ha 7% vid början. Men man såg inte ens någon definition på honom ? Jämförelsevis borde jag ha typ 2% fett :)
Obduktion är säkrast. Vattenvägning är skapligt, men jag tror på DEXA för pålitliga och någorlunda lättframtagna siffror.
Bodpod är bättre än bioimpendans, men inte speciellt bra.
Eddie Vedder
2009-10-09, 12:45
men här låter det som att om du har fel gener så kommer du va fet för alltid vilket inte är sant.
Då gör du en grov övertolkning av vad som sägs i dokumentären.
Jag tycker den var riktigt bra och superintressant. Och det som undersöktes och sades i den stämmer mycket väl överens för vad samma typ av vetenskapliga studier visar.
RebelYell
2009-10-09, 13:00
Man kan ha ganska jädra låg BF utan att ha några särskilt definierade muskler, se t.ex. anorektiker för extremfallet.
Det är typ C personen som varit det naturliga urvalet genom historian.
Exakt. Det är alltså egentligen inte korrekt att säga att person C har "dåliga" gener, person C är normalpersonen. Blir fet om han äter för mycket, blir smal om han får svälta. Att kunna äta vad som helst utan att det märks är lika "onormalt" som att lagra in allt man tittar på.
Ja jag reagerade också på det, jag hade gissat kanske 15% på honom, men han kanske var helt utan muskler?
Black Star Abyss
2009-10-11, 14:07
Det där med att man har en naturlig vikt som kroppen med näbbar och klor kämpar för att hålla tror jag absolut på. Alla mina egna erfarenheter talar för samma sak.
thompaboy
2009-10-11, 14:15
Ja jag reagerade också på det, jag hade gissat kanske 15% på honom, men han kanske var helt utan muskler?
Tycker också 7% spontant känns jävligt tveksamt för honom.
Black Star Abyss
2009-10-11, 14:18
Ja inte en chans i helvetet att han hade 7%. Han såg lönnfet ut. Och den andra killen som såg ut att ha samma mängd BF sa de hade 15%.
Tycker dokumentären var riktigt intressant, det här med fettcellerna var ju rent av skrämmande. Tur att man inte åt för mycket sötsaker när man var mindre...
Ja inte en chans i helvetet att han hade 7%. Han såg lönnfet ut. Och den andra killen som såg ut att ha samma mängd BF sa de hade 15%.
Tänk på att det är procentuellt. Tjejen som hade riktigt högt % hade såklart det för att hon hade så lite muskler, gäller säkerligen detsamma för killarna.
Eddie Vedder
2009-10-12, 14:19
Tänk på att det är procentuellt. Tjejen som hade riktigt högt % hade såklart det för att hon hade så lite muskler, gäller säkerligen detsamma för killarna.
Han hade inte 7% ändå. Då skulle man se ådror och revben m.m. Jag ligger kanske själv runt 8 bf% eller så och är rejält mycket mer rippad än han.
Och ingen tjej hade särskilt högt heller, 20% för en tjej är fullkomligt normalt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.