handdator

Visa fullständig version : Finns det några andra (bra) namn för PT?

daks
2009-10-07, 20:34
Som rubriken?

Tänker att PT är en ganska bred titel som rymmer alltfrån den seriösaste och pålästa till en del mindre begåvade (sådan som min syster gick till, och mer eller mindre lärde sig både träna och anorexi ((jaja jag vet att man får skylla sig själv, men en vettig o långsiktig PT hade sagt nej till alla pass)).

Jag funderar på att läsa i hop till tränare men ogillar just ordet PT.

Tips nån?

Det skall helst inte vara alltför sökt, men nått som signalerar mindre solbränna o bättre hållning typ.

O som sagt finns det säkert massor med bra PT, det var inte det.

Martin Löwgren
2009-10-07, 20:35
Som rubriken?

Tänker att PT är en ganska bred titel som rymmer alltfrån den seriösaste och pålästa till en del mindre begåvade (sådan som min syster gick till, och mer eller mindre lärde sig både träna och anorexi ((jaja jag vet att man får skylla sig själv, men en vettig o långsiktig PT hade sagt nej till alla pass)).

Jag funderar på att läsa i hop till tränare men ogillar just ordet PT.

Tips nån?

Det skall helst inte vara alltför sökt, men nått som signalerar mindre solbränna o bättre hållning typ.

O som sagt finns det säkert massor med bra PT, det var inte det.För att få kalla sig PT måste du ha en licens och en utbildning (visst alla tillgängliga utbildningar idag är extremt dåliga och ställer alldeles för låga krav på dess studenter men det är en annan femma).

daks
2009-10-07, 20:41
För att få kalla sig PT måste du ha en licens och en utbildning (visst alla tillgängliga utbildningar idag är extremt dåliga och ställer alldeles för låga krav på dess studenter men det är en annan femma).

Jo, det vet jag. (alla punkter)

Men jag gillar ändå inte namnet!

Vem avgör för övrigt vem som får licensera?

Martin Löwgren
2009-10-07, 20:47
Jo, det vet jag. (alla punkter)

Men jag gillar ändå inte namnet!

Vem avgör för övrigt vem som får licensera?

Bra fråga (de finns väl idag 5st "skolor") - ingen är dock bra, tyvärr.

daks
2009-10-07, 20:51
Bra fråga (de finns väl idag 5st "skolor") - ingen är dock bra, tyvärr.

Konstigt.

Nå väl, namnförslag nån?

Cilia
2009-10-07, 20:53
Vänta lite!
Är verkligen PT en skyddad titel? Det trodde inte jag.

alt namn
Coach
Tränare

Action
2009-10-07, 20:53
För att få kalla sig PT måste du ha en licens och en utbildning (visst alla tillgängliga utbildningar idag är extremt dåliga och ställer alldeles för låga krav på dess studenter men det är en annan femma).

Vem som helst får väl kalla sig för Personlig Tränare eller PT då det mig veterligen inte är en skyddad titel på något sätt.

Så jag tror det är fritt fram där.

Martin Löwgren
2009-10-07, 20:54
Vem som helst får väl kalla sig för Personlig Tränare eller PT då det mig veterligen inte är en skyddad titel på något sätt.

Så jag tror det är fritt fram där.

De va som fan ;)

Jag vill fan ha tillbaka pengarna jag la ned för att få den licensen.

Cilia
2009-10-07, 20:55
De va som fan ;)

Kanske dina kunder med *tihi*

Action
2009-10-07, 20:55
De va som fan ;)

Men du kan ju kalla dig för lic. PT. ;-)

Martin Löwgren
2009-10-07, 21:06
Kanske dina kunder med *tihi*

Garanterat :D

Martin Löwgren
2009-10-07, 21:07

Haha ja fy fan vad värt *mini

:D

Jure
2009-10-07, 21:08
"teoretiker" torde vara ett passande namn.

Baan
2009-10-07, 21:11
Om du är mer praktiskt lagd kallar du dig JT = JURE TRAINER!

MangeByggarn
2009-10-07, 21:11
vad tycks om kyparn? cmon highfive

Yes
2009-10-07, 21:14
Kan man ju göra ändå, bara att "licensera" sig själv.

MAXX
2009-10-07, 21:36
"teoretiker" torde vara ett passande namn.

+1

Kan jämföras med en som läser några böcker om tennis och går på några tennis träningar sedan tror att den har know how, skills och kunskap nog att vara lärare i tennis/ vara bra på tennis?

Krampus
2009-10-07, 21:40
Varför inte bara "tränare" som Cilia säger..? Antar att det inte säljer lika bra, men för mig har det ändå en bättre klang än "PT".

Piranha
2009-10-07, 21:48
Det borde vara fritt att kalla sig vad man vill.

Mig veterligen finns ingen fast standard satt för vad det är som gäller kompetensmässigt för att träna andra.

Diverse skolor är företag som vill sälja utbildningar och tjänster dvs deras egen standard.

Kalla dig "fysisk vägledare" eller kroppskonstruktör... whatever som du anser passande.

daks
2009-10-07, 22:59
Varför inte bara "tränare" som Cilia säger..? Antar att det inte säljer lika bra, men för mig har det ändå en bättre klang än "PT".

Jo tränare funkar. Lite luddigt kanske.

.
Kalla dig "fysisk vägledare" eller kroppskonstruktör... whatever som du anser passande.

Kanske lite tillkrånglat, men tack för seriösa förslag hursom.

Nitrometan
2009-10-08, 07:12
Fysisk vägledare låter fint.

Kroppsinspiratör kanske?

rooz
2009-10-08, 08:19
Fysisk vägledare låter fint.

Kroppsinspiratör kanske?
Då borde man väl sitta på lite massa också? För att inspirera då alltså?

Yes
2009-10-08, 08:21
Fysiologi-konsult?

Nitrometan
2009-10-08, 08:26
Då borde man väl sitta på lite massa också? För att inspirera då alltså?
Ja.

Det är väl självklart.

Om man ska inspirera.

Iaf rent fysiskt, man kan ju vara en inispirerande person ändå, men det är ju inte samma sak.

Tonto
2009-10-08, 08:50
Fysiologi-konsult?

Fysik-Konsult tycker jag låter bättre.

L-Sami
2009-10-08, 09:41
I USA har de "Fitness Consultant". Fitnesskonsult eller träningskonsult låter bra :)

Piranha
2009-10-08, 11:23
I USA har de "Fitness Consultant". Fitnesskonsult eller träningskonsult låter bra :)

Jag har svårt för ordet konsult numera, det klingar i mina öron illa. Måste vara alla it konsulter och hela konceptet med inhyrd kompetens, måste vara yuppien som pajat ordet.

Yes
2009-10-08, 11:33
Fysik-Konsult tycker jag låter bättre.
Jobbigt om klientelen börjar jiddra om lorentz-transformationer eller annat obegripligt.

För övrigt vill jag påpeka att jag inte var seriös med mitt förslag. Likt Piranha har jag också en viss aversion för ordet 'konsult'.

Piranha
2009-10-08, 11:52
Man kan ju också välja sig att profilera sig med en inriktigt som att tex kalla sig "prestations coach" om man skulle inrikta sig på kunder med långsiktiga mål som tex någon med ett speciefikt mål. Eller "Harmoni & kroppsbalans pedagog" och inrikta sig på kost, träning och mental träning.

Vi snackar extremt vida områden här.

Mina personliga åsikter om PT svängen är att man som kund bör kolla referenser extremt noga innan man köper en tjänst.

Börje H
2009-10-08, 11:58
Fystränare.

Anser man sig ha särskillda kunskaper inom ämnet styrketräning så lägger man till det på reklam, hemsida, visitkort etc.

Sir Anselm
2009-10-08, 11:59
Fitnesscoach eller Hälsocoach kanske? Men för hälsocoach krävs kanske lite mer....

daks
2009-10-08, 13:01
Fystränare.

Anser man sig ha särskillda kunskaper inom ämnet styrketräning så lägger man till det på reklam, hemsida, visitkort etc.

Det är nog vinnaren hittills i mina öron.

Mental
2009-10-08, 13:11
Rövsparkare, för dig som inte kan motivera dig själv!

daks
2009-10-08, 13:22
I tv-serien "Arrested development" (kanske den bästa någonsin)
så skapar Tobias Füncke sin egen titel. Han är Analysist och Therapist tillsammans... wait for it... Analrapist! Tada!