Visa fullständig version : Hur lång tid äter ni EFTER intag av EAA efter träningen?
Sodertalje
2009-10-07, 17:52
Lite utav en följdfråga på hur lång tid ni äter innan ni tar eaa innan ett gympass, fick jätte bra svar, tack för den! Nu undrar jag hur långt tid efter ni käkar en måltid om ni tar eaa direkt efter passet?
När jag kommer hem, ca 20 min skulle jag chansa på.
30-60min. Dvs så länge det tar att snacka skit, åka hem, duscha och klä på sig igen.
30-40 min (dusch + promenad)
Direkt innan passet: 10g EAA
Halvvägs in i passet: 5g EAA
Direkt efter passet: 15-20g Vassle alt. 5-10g EAA, 3-5g kreatin
15-30minuter efter passet: Mat
Så snart jag kan, oftast ca 60 min när jag åker hem efter träningen eller drygt 40min om jag åker till skolan.
det kunde inte hamnat i andra EAA tråden du gjort ? ;)
Eaa före träningen sen träning 50-70 minuter, sen hemresa 30-40 minuter, så runt 3- timmar efter :P
enzodiac
2009-10-07, 20:54
eaa direkt innan, eaa direkt efter, gainer med protte och havregryn direkt när jag kommer hem 20 minuter efter passet kanske. Sen duschar jag och softar i lugn och ro. Sedan middag :)
Giljotinen
2009-10-07, 21:19
Så lång tid som det tar att få tillbaka aptiten.
Så fort jag kan stoppa in käk i käften, dvs allt från 10-60 minuter beroende på om jag har föreberett all mat i förhand och hur länge jag stannar kvar på gymmet i eventuell dusch osv.
Jag skulle kunna käka på studs, är ofta hungrig:D. Men brukar vänta 30-60 minuter.
Drar nåt glas mjölk när jag kommer hem, sen vilar lite och lagar mat, så 1,5h kanske. Märker inga resultatskillnader mot att äta direkt när jag kommer hem, som jag gjorde när jag bodde hemma.
thompaboy
2009-10-08, 00:33
Så snabbt som möjligt, allt från 1-60 min beroende på det geografiska avståndet mellan käk och käft.
As quick as i can. Tar ju kring 5-10 hem från gymmet, sen koma några minuter på golvet för att få tillbaka lite kraft, sen göra iordning mat. Så jag gissar 40 min efter jag ställer ner vikten efter sista repet tills jag lägger första skeden mat i munnen. (Vassle + malto + kreatin cirka 39 minuter tidigare alltså och EAA cirka 110 mintuter innan)
The Draf
2009-10-08, 08:41
Steg 1 fyll en shakern med 6 dl vatten.
Steg 2 häll i 30g eaa och 5g kreatin. Känner du dig extra opti häller du i lite extra salt så upptaget av vätskan förbättras.
Steg 3 innan du börjar träna dricker du 1/3 av shakern och fylle på med 2-3 dl vatten till
Steg 4 under passet dricker du upp ½ shakern efter passet dricker du upp resten.
Steg 5 Hem och är, tar ofta minst 1 timme från dess jag tränat klart tills första tuggan är i munnen
Minst 30 minuter efter. Men ibland längre än så.
Sodertalje
2009-10-08, 17:49
det kunde inte hamnat i andra EAA tråden du gjort ? ;)
Eaa före träningen sen träning 50-70 minuter, sen hemresa 30-40 minuter, så runt 3- timmar efter :P
HAHA joo men jag kom på det i efterhand, sorry gubben
Sodertalje
2009-10-08, 17:54
As quick as i can. Tar ju kring 5-10 hem från gymmet, sen koma några minuter på golvet för att få tillbaka lite kraft, sen göra iordning mat. Så jag gissar 40 min efter jag ställer ner vikten efter sista repet tills jag lägger första skeden mat i munnen. (Vassle + malto + kreatin cirka 39 minuter tidigare alltså och EAA cirka 110 mintuter innan)
Mourten jag slutade precis med en "gainer" precis som din på vassle+ malto, förhållande 1:1, 40g utav varje eftersom jag köpte EAA och blev rekommenderad att enbart köra EAA och sen käka husmanskost. Vad anser du, eftersom du har koll på det mesta? Mitt mål är att gå upp i vikt successivt, nått kilo eller två i månaden o bli stark. Längd: 176, Vikt: 77, BF: kring 12, Ålder: 18, tränat i ca 1,5 år.
Bänk: 110kg
HAHA joo men jag kom på det i efterhand, sorry gubben
Nu blev det lite ironiserat på bekostnad av mig, menade absolut inget illa =)
Sodertalje
2009-10-08, 18:44
Nu blev det lite ironiserat på bekostnad av mig, menade absolut inget illa =)
Ne förfan jag förstår det
Mourten jag slutade precis med en "gainer" precis som din på vassle+ malto, förhållande 1:1, 40g utav varje eftersom jag köpte EAA och blev rekommenderad att enbart köra EAA och sen käka husmanskost. Vad anser du, eftersom du har koll på det mesta? Mitt mål är att gå upp i vikt successivt, nått kilo eller två i månaden o bli stark. Längd: 176, Vikt: 77, BF: kring 12, Ålder: 18, tränat i ca 1,5 år.
Bänk: 110kg
I teorin är säkert EAA innan och efter bättre. Men jag tycker jag får en bättre känsla av vassle + malto 1:1 förhållande + kreatin efter träning.
Känns som jag iaf tagit EAA innan å sen vill jag höjja mina proteinnivåer lite. Å jag kmr iaf inte hem å äta direkt så.
Men som sagt, teoretiskt tror jag mer på EAA men använder iaf min egen gjorda gainer. *screwy*
Scratch89
2009-10-09, 11:06
I teorin är säkert EAA innan och efter bättre. Men jag tycker jag får en bättre känsla av vassle + malto 1:1 förhållande + kreatin efter träning.
Känns som jag iaf tagit EAA innan å sen vill jag höjja mina proteinnivåer lite. Å jag kmr iaf inte hem å äta direkt så.
Men som sagt, teoretiskt tror jag mer på EAA men använder iaf min egen gjorda gainer. *screwy*
Jag tycker också om vassle efter träningen. Det är lite godare och ger lite mer kalorier.
TSullivanM
2009-10-09, 11:19
60 min ungefär. Den tid det tar att gå hem från gymet och få en kyckling klar i ugnen.
Man ser trådar överallt om EAA, jag måste nog prova på det nångång. Se om jag får 350% större muskler av det. ;)
Typ 5 minuter efter så börjar jag käka. Jag har alltid med mig en tub av Felix "ärter med fläsk". 32 gram protein, 75 gram kolhydrat och 10 gram fett. Optimal måltid.
Man ser trådar överallt om EAA, jag måste nog prova på det nångång. Se om jag får 350% större muskler av det. ;)
Det är nya trenden här. Risken är att för många missar viktigare grejer (och det finns många viktigare faktorer) vad gäller sin träning om de lägger för mycket tillit till EAA. Jag hade då aldrig kunnat gå till gymmet på tom mage, eller komma hem och inte ta gainer + äta mat inom en timme.
Yeahvlen
2009-10-10, 00:22
Den klassiska "optinojan" slår till igen ;)
Det är nya trenden här. Risken är att för många missar viktigare grejer (och det finns många viktigare faktorer) vad gäller sin träning om de lägger för mycket tillit till EAA. Jag hade då aldrig kunnat gå till gymmet på tom mage, eller komma hem och inte ta gainer + äta mat inom en timme.Frågan är vad du ska med en gainer till efter passet?
Frågan är vad du ska med en gainer till efter passet?
Därför att jag mår bra av det.
Emil_Larsson
2009-10-10, 10:54
Direkt innan: 10 gram eaa
Direkt efter: 10 gram eaa
30-60 min efter: Middag. Potatisgratäng, korvgryta, lasagne, lax, vad det nu blir.
Därför att jag mår bra av det.Mår bra av gainer? Mår du bättre av att dricka gainer än av att äta mat?
Mår bra av gainer? Mår du bättre av att dricka gainer än av att äta mat?
Äter givetvis mat ~1h efter gainern. Detta har funkat mycket bra för mig de senaste 8 åren så jag kör vidare på det.
2-3h innan: Mat
40 min innan: EAA + kreatin
Direkt efter: EAA
1h efter: EAA
2h efter: EAA
2,5h efter: Mat
Sodertalje
2009-10-11, 12:41
2-3h innan: Mat
40 min innan: EAA + kreatin
Direkt efter: EAA
1h efter: EAA
2h efter: EAA
2,5h efter: Mat
EAA missbrukare på hög nivå hehe
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.