Visa fullständig version : Preppad, eller hur mkt kan man öka på 5månader?
Jag hjälpte en ung kille på 16 år att komma igång och styrketräna i våras, visade han enkla basövningar och var med och visade de första veckorna.
Under sommaren har han utvecklats något enormt, han var spetig när vi började, är iofs fortfarande spetig, men väldigt mkt större och starkare än förut.
Bänkpress från 30kg till 85kg. marklyft från 50kg till 100, hantelcurl från 4kgs hantlar till 15kgs, från 52kg till 65kg kroppsvikt utan att ha blivit fetare, kan man mer än dubblera sin styrka på 4månader utan prepp?
Givetvis hade jag räknat med att han skulle öka men inte såpass. Dopar han sig den lilla sketongen?
4 månader är en lång tid. Speciellt i början av sin karriär...
Tycker inte att det låter omöjligt utan "prepp"
Lite svårt att säga på en 16åring, de kan ju som helt naturligt få en tillväxt boom och bli både längre, tyngre och starkare även utan kvalitativ träning.
Ibland vill man gärna räkna puberteten som doping... :)
Nitrometan
2009-10-07, 13:16
Ja. Han är ju 16. Då kan man växa som ogräs.
Låter som fina resultat. Särskilt bänkpress på 85 så ung och så lätt!
Låter som fina resultat. Särskilt bänkpress på 85 så ung och så lätt!
Posta en katana till han?
LadyInsane
2009-10-07, 13:29
Marklyft på 100kg och du tror att han dopar sig? :D
Edit: Jag tog 100kg mitt andra träningspass, då vägde jag mindre än honom.
Det låter inte alls som något konstigt i mina öron, faktiskt. Grejen är att när man börjar som riktigt svag kan den procentuella ökningen bli helt horribel; jag vet eftersom det var likadant för mig :)
The Draf
2009-10-07, 13:39
odopad gissar jag. Inga jättemäktiga ökningar direkt
Som sagt en, en otränad 16-åring behöver ju med lite tur bara stirra på en hantel för att öka.
Borde inte du som gammal dopad ha ett hum Diggler ? :) I början ökar man ju som fan, både styrka, massa och teknik blir ju bättre och mer.
Mycket av ökningarna i början brukar väl sägas är ren anpassning av CNS och att man lär sig rekrytera mer muskelfibrer?
Finfina resultat! 16 bast och hunnit träna i 4 månader, då hinner man öka fint. Kommer själv ihåg hur jag ökade i början. Man har så mycket testo då så det är som doping nästan.
Ahmen kom igen... Klart fyra månaders träning ger resultat när man är 16. Tror jag själv ökade från 40 till 120 kg i bänk på lite drygt ett år i den åldern. Från speta till lite större speta.
När man är 16år så kan man nog öka en del rätt så snabbt på korttid om man kör regelbundet och är seriös.
13kg på 20v är inte jättemycket, och även om det ser så ut så är det inte bara muskelmassa.
BigSpawn
2009-10-07, 14:44
Man minns ju själv hur det var i den ålder, jag körde 2timmars pass och åt helt horibelt dåligt och ändå ökade jag ju:D synd att man inte visste det man vet nu om kost osv på den tiden
Hur ser trapsen ut? Har dom vuxit mycket?
Den här tråden gör mig förbannad på att jag inte är en 16-årig pojke.
Rockhard
2009-10-07, 14:49
Hur ser trapsen ut? Har dom vuxit mycket?
Blotta förekomsten av traps är bevis nog.
Man har så mycket testo då så det är som doping nästan.
Av vad jag fattat har någon i 16-17 års åldern inte mer testo än någon som är 25. Det är väll runt 12-15 års åldern som testosteronet börjar öka för att under något år gå upp till den nivå man sedan har fram till 25-30 för att sedan långsamt börja sjunka igen.
Klart han är ren, man ökar som ett svin under första året.
nmanradnävna
2009-10-07, 15:07
vad jag har läst tidigare så är ens testonivå(?) som allra högst vid 18-19 års ålder oftast? Vet inte om det stämmer dock så någon får gärna dementera det
Jag exploderade när jag började träna som 16-åring. Gick upp 10kg, fick magrutor och blev mycket starkare på två månader. Good times!
Sen slutade jag träna som vanligt...
Jag hjälpte en kille på jobbet med ett stenhårt träning och diet program, som han verkligen följde till punkt och pricka. Han gjorde också sjuka ökningar det första halvåret. Och då är han 30 +, och hans utgångsläge var klart sämre eftersom han ville det klassiska att ta bort magen och lägga på sig rejält med muskler.
Det låter som normala ökningar för någon som börjar träna bra och käka bra. Kanske lite bättre än normala t.o.m. om man ser till vikten.
pragmatist
2009-10-07, 15:32
Många 16-åringar äter väldigt dåligt och när de får ordning på kosten så går de upp rejält oavsett om de tränar eller inte (även om träning hjälper till en hel del förstås). Ibland undrar man om det inte i själva verket är den kraftigt förbättrade aptiten man får av att träna som förklarar en stor del av nybörjares ökningar.
hahavaffan
2009-10-07, 15:47
Hur ser trapsen ut? Har dom vuxit mycket?Hehehe :D Vad var det dom kallade trapsen för?
Hehehe :D Vad var det dom kallade trapsen för?
Kappmuskeln?
Odopad gissar jag på.
Däremot känner jag en som gick ifrån att träna på 20kg i hantelpress till 45 på 7 månader, där kan man börja fundera...
BobaFett
2009-10-07, 16:15
Marklyft på 100kg och du tror att han dopar sig? :D
Edit: Jag tog 100kg mitt andra träningspass, då vägde jag mindre än honom.
haha ja och du är en svag tjej liksom :D
Jag hjälpte en ung kille på 16 år att komma igång och styrketräna i våras, visade han enkla basövningar och var med och visade de första veckorna.
Under sommaren har han utvecklats något enormt, han var spetig när vi började, är iofs fortfarande spetig, men väldigt mkt större och starkare än förut.
Bänkpress från 30kg till 85kg. marklyft från 50kg till 100, hantelcurl från 4kgs hantlar till 15kgs, från 52kg till 65kg kroppsvikt utan att ha blivit fetare, kan man mer än dubblera sin styrka på 4månader utan prepp?
Givetvis hade jag räknat med att han skulle öka men inte såpass. Dopar han sig den lilla sketongen?
Haha allting låter jävligt likt mig, vikten, vikterna (var lite starkare när jag började men ändå). Men det låter verkligen inte omöjligt, om jag hade skött allting bättre än vad jag har gjort så hade jag nog ökat mer än det.
Av vad jag fattat har någon i 16-17 års åldern inte mer testo än någon som är 25. Det är väll runt 12-15 års åldern som testosteronet börjar öka för att under något år gå upp till den nivå man sedan har fram till 25-30 för att sedan långsamt börja sjunka igen.Sant. Det finns många myter angående det här.
http://www.life-enthusiast.com/images/twl/dhea_graph.gif
Som ni ser så ökar testosteronet mycket i puberteten, men det betyder inte att nivåerna är höga då. Ökningen av testosteron gör att man ökar mycket i muskelmassa, eftersom man i princip går från ett 0-läge till ett helt okej läge. Det som är lustigt dock är alla 25-åringar och över som klagar/klagade (när jag var yngre) på mig och mina ökningar med motiveringen "du har ju mycket högre testovärden" och att jag därför kunde återhämta mig bättre. Detta är ren BS. Upp till och med en bra bit över 40 har man minst lika bra värden som en tonåring! Alltså, samma förutsättningar.
Det är dock lätt att koppla muskelökningen i puberteten med höga testonivåer. Det är helt enkelt övergången från extremt låga nivåer till helt ok nivåer som medför ökningen.
hahavaffan
2009-10-07, 17:12
Kappmuskeln?Visst fan :D
enzodiac
2009-10-07, 17:15
grymma resultat. Själv tog det typ 4-5 år att gå från 30-100 i bänk...
Cerberus
2009-10-07, 17:18
e ju inga enorma ökningar direkt tycker jag..
grymma resultat. Själv tog det typ 4-5 år att gå från 30-100 i bänk...
Han har haft normala resultat, snarare för dig det gått lite långsamt.
Odopad gissar jag på.
Däremot känner jag en som gick ifrån att träna på 20kg i hantelpress till 45 på 7 månader, där kan man börja fundera...
Är väl ingen otänkbar ökning?
Du lämnar för mycket ur bilden. Du förklarar t ex inte vad den initiala träningsvikten representerar, är det en tung singel (vilket jag har svårt att tro) eller träningsvikt, detsamma gäller den nuvarande styrkan.
Första gången jag prövade marklyft var jag 15 år, ~180cm och vägandes 56kg så drog jag 75kg. Andra passet (2 veckor senare) drog jag 112,5kg. Båda var (idiotiska) maxningar.
Är väl ingen otänkbar ökning?Gällde Axelpress, glömde nämna det.
Odopad gissar jag på.
Däremot känner jag en som gick ifrån att träna på 20kg i hantelpress till 45 på 7 månader, där kan man börja fundera...Jag gick från 33 till 46 (lika många reps) på 4-5 veckor så det du skriver låter inte alls omöjligt. Är lite av en teknisk övning med balans och allt det.
edit: ah ok axelpress, det är rätt starkt
Jag gick från 33 till 46 (lika många reps) på 4-5 veckor så det du skriver låter inte alls omöjligt. Är lite av en teknisk övning med balans och allt det.
edit: ah ok axelpress, det är rätt starktJovisst är det möjligt, säger inte annat, hörde även av några polare att denna person tränade nu på 160 i benböj efter att ha testat det i 1-2 månader :)
Antingen har han förjävla fina gener eller så preppar han, vilket som är det väldigt imponerande :)
Giljotinen
2009-10-07, 18:29
Väldigt grymma ökningar i bänken. Det andra känns relativt normalt.
Gällde Axelpress, glömde nämna det.
46 i axelpress är rätt bra :)
Hur kan man ens fråga detta på ett forum Diggler? Ingen av oss har sett personen ( antagligen) vi vet inget om honom ( förutom det du berättat) Osv..
46 i axelpress är rätt bra :)Ja, och personen i fråga är 19 nu, det var över ett år sen jag första gången hörde detta.
Men som sagt, det är sjukt starkt, med eller utan prepp.
Eftersom det han startade med var verkligen minimalt, jag menar 50 --> 100kg i marklyft kan bero på typ bara teknik. Det går förjävla fort i början, dessutom 16 år.
Tillväxthormonet borde väl vara större vid 16års åldern än 25 t ex. Det borde väl hjälpa till med en snabb muskulärutveckling.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.