handdator

Visa fullständig version : Plufsig vid energibalans?

mikaelj
2009-10-07, 12:01
När jag äter som jag brukar blir jag plufsig över musklerna. Syns tydligast på mage och ben. Efter ett par-tre dagar med lågt energiintag ser jag musklerna tydligare (= ser dem alls). Det är definitivt inte fett, utan det ser ut ungefär som om jag hade samlat på mig mycket vätska ovanför musklerna, under huden. När jag höjer energiintaget blir jag plufsig igen.

Mitt elektrolyt- och kolhydratintag är i stort oförändrat (diff med några procent, tot. 10-30g kh) mellan normalt och lågt energiintag. Fett ned till förmån för protein.

Vad kan det bero på?

Tabbe
2009-10-07, 12:42
Har inget svar men det är likadant för mig så jag undrar samma sak, fåt betydligt bättre defenition när jag ligger på lite underskott och märkbar pluffsighet vid energi balans.

mikaelj
2009-10-07, 13:04
Mer som skiljer sig, utöver energiintaget, på energibalans:

* mindre protein (men ändå ~100-150g, dvs 1,5-2g/kg)
* mer mejeriprodukter (främst ost och keso)

Att jag får i mig för lite protein (kwashiorkor) borde vara helt uteslutet. Kan det vara relaterat till någon överkänslighet (kasein?) som orsakar vätskeansamlingar? Hormoner?

Tabbe
2009-10-07, 13:09
Har också ett större intag av mjölkprodukter vid energi balans, oftast mjölk samt mer kolhydrater. protein och fett är oförändrade.

mikaelj
2009-10-07, 13:10
Kolhydrater binder vätska, så i ditt fall är det kanske inte så konstigt. Är det mycket mer kolhydrater?

Tabbe
2009-10-07, 13:13
[QUOTE=mikaelj;3914057]Kolhydrater binder vätska, så i ditt fall är det kanske inte så konstigt. Är det mycket mer kolhydrater?[/QUOTE

Inte särskilt går ju ändå bara från underskott till balans så vi snackar kanske runt 100 gram mer kolhydrater och lite mer protein.
Ändrar sällan särskilt mycket på kosten om jag vill ha ett underskott tar bort två mellanmål som ofta består av mjölk/keso/ etc och mackor.

Dock tycker jag det blir så extrem skillnad om jag bara ligger på pyttelite underskott, verkar som allt vatten bara försvinner.

Grandmaster
2009-10-08, 01:59
Har att göra med varians i saltintaget som är högre vid energibalans

Diet = folk äter ungefär samma livsmedel varje dag = liten varians, relativt lite vätskeretention.

Energibalans/bulk = oftast högre varians i val av livsmedel och saltintag = mer vätskeretention.

Notera att det inte är en mängdfråga. Habituellt högt saltintag leder inte till vätskeretention, utan en signifikant ökning av saltintaget över habituellt 'baseline' intag = vätskeretention.

Om du höjt proteinintaget får du en ganska kraftig ökning av saltintaget bara där (särskilt konserverad mat och mjölkprodukter, ex tonfisk, kesella etc).

enzodiac
2009-10-08, 05:41
Känner precis samma sak. Vissa dagar kan jag känna mig tjock, andra jättesmal :)

mikaelj
2009-10-08, 06:55
Notera att det inte är en mängdfråga. Habituellt högt saltintag leder inte till vätskeretention, utan en signifikant ökning av saltintaget över habituellt 'baseline' intag = vätskeretention.

Då borde väl kroppen efter ett tag släppa loss vattnet när den vant sig(?) vid saltnivån på energibalans? Här försvinner den inte överhuvudtaget, utan sitter fint där tills någon dag in i underskott.

Om du höjt proteinintaget får du en ganska kraftig ökning av saltintaget bara där (särskilt konserverad mat och mjölkprodukter, ex tonfisk, kesella etc).

Jag äter bra mycket mer tonfisk (men å andra sidan ingen ost, ~100g/dag annars) på energiunderskott samt att jag saltar maten mer för att den skall smaka något, så min spontana känsla är att jag får i mig lika mycket eller rentav mer salt, vilket alltså borde ge större vätskeansamling... Nu är det istället tvärtom.

(varken energibalans eller underskott innehåller några större mängder kolhydrater, diff på några tiotals gram)

Lellan
2009-10-08, 08:52
För en vecka sedan vägde jag 80 kg, på en kost med rätt mkt kolhydrater. Sedan blev det "den tiden i månaden" och i måndags vägde jag 84,5 kg morgonvikt. Drog ner på kolhydraterna men haft högt energiintag, lågt energiuttag (drog på mig en förkylning i helgen, haft lite feber ett par dagar vilat mest, druckit bra men en del te). Dagens morgonvikt var 80,5 kg, ingen vätskebrist om man kikar på urin osv.

Känns ju inte normalt? Liksom upp 4,5 kg sedan ner 4 inom loppet av en vecka? Utan att dra ner på energiintag.. (jo, har faktiskt koll på det, eftersom jag var glassugen och mest bara käkat ketoglass o förutom det levt på ägg typ) bara vilat. Förutom hormonbalansen, är det skillnaden i kolhydrater som ändrat el påverkas man även av förkylning?

Nyfiken bara, just nu känns det ju inte som att jag vet vad jag väger.. Har förmodligen gått upp lite iaf, shit happens, bara att ta tag i. Tror inte jag ändrat saltintag ngt?

Fredrik_S
2009-10-08, 10:56
Jag är synligt pluffsigare bara på en så kort period som mellan morgonen och kvällen...
Och skulle man hålla igen i två tre dar blir jag mycket hårdare än när jag kör energibalans dag efter dag....

Piranha
2009-10-08, 15:07
Som tidigare nämnt, kan du fått in större mängd salter?

Vattenintaget? ökar du mängden vätska in i kompensation till energin. Kroppen kan ha konstiga saker för sig när man ökar energi men inte vätska, Ungefär som den reserverar upp vätska i brist på tillförd vätska.

Du skulle kunna pröva dricka på och se om du kan få vattnet under huden att lossna och den du fyller på landar i muskulaturen istället.

mikaelj
2009-10-08, 15:13
Vätskan låter intressant. Jag kan prova att dricka mer än vad jag brukar vid energibalans och se om det kan hjälpa. Känner mig redan som en kamel, men vem vet, det kanske behövs mer?

Både dricker mycket och saltar mycket, men om något mer vid underskott.

Tolkia
2009-10-08, 16:03
Lellan: Jag vet inte om jag är korkad, men för mig framstår det där som en helt normal (om än kanske åt det större hållet) vätskeshift vid mens. Det räcker ju att du kombinerar mens och någon annan normal skillnad i vätska/maginnehåll för att få en ganska hög "toppnotering".

Lellan
2009-10-08, 18:05
Lellan: Jag vet inte om jag är korkad, men för mig framstår det där som en helt normal (om än kanske åt det större hållet) vätskeshift vid mens. Det räcker ju att du kombinerar mens och någon annan normal skillnad i vätska/maginnehåll för att få en ganska hög "toppnotering".

4 kg har det aldrig rört sig om tidigare, snarare 2.. men kanske är normalt det med.. kändes mkt mer än normalt iaf, brukar släppa direkt jag fått mens annars men nu drog jag ner på kolisarna och ändå plufsig. Jaja. Jäkla hormoner! :D

Salus
2009-10-09, 22:24
Har att göra med varians i saltintaget som är högre vid energibalans

Diet = folk äter ungefär samma livsmedel varje dag = liten varians, relativt lite vätskeretention.

Energibalans/bulk = oftast högre varians i val av livsmedel och saltintag = mer vätskeretention.

Det har knappast med "varians" att göra

*screwy*

Grandmaster
2009-10-10, 02:36
Det har knappast med "varians" att göra

*screwy*

Jaså? Förklara då vad som är fel och hur vätskeretention uppstår.

Tolkia
2009-10-10, 09:49
Jag tror att Salus hänger upp sig på ordvalet. Du menar "variation" i saltintaget. "Varians" är ett spridningsmått inom statistiken.

Grandmaster
2009-10-10, 10:06
Ojsan, jaja där ser man vad tokigt det kan bli! Tur att Salus ingrep i rätt ögonblick.

Vill dock vänligen påpeka att Salus bör använda sig av punktuering när han avslutar en mening. Notera att detta saknas efter "att göra".

Salus
2009-10-10, 10:41
Ojsan, jaja där ser man vad tokigt det kan bli! Tur att Salus ingrep i rätt ögonblick.

Vill dock vänligen påpeka att Salus bör använda sig av punktuering när han avslutar en mening. Notera att detta saknas efter "att göra".

Hehe :)

Jag var skojjade bara