handdator

Visa fullständig version : Vad händer med fettet om man har ett tajt bandage eller korsett?

ruvugglan
2009-10-07, 09:30
Jag vet inte i vilken del av forumet jag bör lägga denna fråga,men jag chansar här...

Det här är ju en konstig fråga,men om jag skulle ha en korsett runt midjan
eller ett väldigt tajt bandage på något ställe på kroppen

ungefär dygnet runt under en lång tid(månader)

Om jag då käkar en hel del fett,inga stora måltider ,men just fet mat som innehåller en hel del kalorier

och samtidigt som jag aldrig släpper på bandaget eller korsetten utan spänner åt lite mer,vad händer med fettet då ang placering på dessa kroppsdelar man har bandage?

mattilainen
2009-10-07, 09:33
borde det inte vara väldigt svårt att få i sig mycket kalorier om man inte har någonstans att stoppa dom? Om du drar åt så får du väl inte i dig speciellt mycket heller.

Rolig undran. Får vänta på lite vettigare folk som kan förklara :p

pony
2009-10-07, 09:50
Om vi talar om ämnet teoretisk: Väldigt lång tid av kompression (dygnet runt, flera år) skulle ha mariginell effekt på fettlagret och då främst avseende dess form. Vävnaden skulle eventuellt anta en annorlunda form som dock skulle normaliseras när kompressionen upphörde.
Om personen ifråga gick upp i fettprocent under tiden de komprimerade en viss kroppsdel skulle aningen mindre fett sätta sig under kompressorn, och istället sätta sig i närliggande subkutana lagret.

Om vi talar om ämnet praktiskt: tajt bandage runt t.ex. låret skulle kunna innebära att du stryper blodtillförseln till vissa delar av vävnaden. Det är därför inte praktiskt genomförbart någon längre tid.
Korsett flyttar huvudsakligen om organen i bukhålan vilket de inte har några som helst problem att göra eftersom de glider nästintill friktionsfritt mot varandra. Effekten på organen blir ungefär samma som när en kvinna är gravid: de är under tryck men trycket fördelas på ett sätt som sällan är hälsovådligt. Iom bukhålans egenskap att ge efter för tryck blir underhudsfettet runt midjan alltså föga komprimerat i sig.

Lajne
2009-10-07, 11:23
Den långsiktiga effekten, dock förmodligen över mer än bara ett år, är denna: http://i237.photobucket.com/albums/ff240/mister_browser/WorldsThinnestWaist003.jpg (världsrekordhållaren i smalast midja)
Dock är det om jag inte missminner mig inte bara fettvävnaden som har tvingats lagra sig på andra ställen, utan även hennes inre organ har relokaliserats.