Visa fullständig version : Less på sömnproblem.
Shakemynuts
2009-10-06, 11:09
Nu är jag less, det har pågått i många år. Jag har käkat sömntabletter rätt länge, ungefär 7 olika. Det som fungerade var att blanda propavan och mianserin för att jag först och främst skulle somna sen hålla mig sovandes.
För ungefär 1 år sen slutade jag med detta och har sovit som en bäbis sen dess. Fram tills för ungefär 6 veckor sen.
Jag har, som vanligt, försökt det mesta. Jag tar avslappnande promenader på kvällar, jag ligger och läser, jag tar ett varmt bad med avslappnande badskum, jag ser till att äta mig mätt så att jag inte äter precis innan jag går och lägger mig och får energi och jag ser till att ha rätt temperatur i rummet, samt ljudfritt och mörkt.
Bör jag helt enkelt gå tillbaka till sjukhuset och få mer tabletter? Det känns verkligen inte som någon lösning, men vad ska man göra? Jag kan gå från att må väldigt bra till att helt enkelt känna att det är ganska hopplöst och att jag undrar varför jag ens försöker.
Kanske kan få lite tips på vad ni själva skulle göra kanske. :confused:
Har du några problem du tänker på?
Är du stressad? Kan vara svårt att märka om man är stressad eftersom att det sker i så små steg.
Rätt temperatur i rummet du sover i?
Gör absolut ingenting annat i rummet du ska sova i förutom att sova. Då ställer kroppen in sig på sov-time när du kommer in i sovrummet.
Dra en tarzan innan du lägger dig.
Har du verkligen riktigt mörkt i rummet?
Prova att försöka få ner syremängden i sovrummet - hjälper dig att sova.
Skippa allt koffein på dagarna.
Shakemynuts
2009-10-06, 11:21
"Jag kan gå från att må väldigt bra till att helt enkelt känna att det är ganska hopplöst och att jag undrar varför jag ens försöker."
Jo jag har väl lite problem jag tänker på och så, men det är inget som är konstigt, om man säger så. Saker som garanterat alla oroar sig över.
Jag kan bli stressad, eller mer frustrerad, över vart livet är påväg. Om man säger så. Jag försöker ganska mycket, med t ex skola och träning, men lyckas av olika anledningar inte. T ex skulle jag läsa upp matte b nu i höst, men det var 8 år sen jag läste matte a och jag fick ett knappt godkänt. Jag minns inte ett smack och det höll inte.
Har fått veta att det gärna bör vara ganska svalt i ett rum man sover i och bor i en studentlägenhet så jag har tv/soffa/dator och alltihop här inne med säng.
Hurdå få ner syremängd? Inte ha fönstret öppet t ex?
Jag tar inget koffein alls, jag dricker inte kaffe, dricker inte läsk och jag dricker bara örtte som är koffeinfritt.
shut teh face
2009-10-06, 11:25
Skaffa en flickvän
= Du blir lycklig; du kommer sova bättre.
= Du kommer ha sex, och blir trött och nöjd efteråt; du kommer sova bättre.
Shakemynuts
2009-10-06, 11:32
Skaffa en flickvän
= Du blir lycklig; du kommer sova bättre.
= Du kommer ha sex, och blir trött och nöjd efteråt; du kommer sova bättre.
Jag har försökt. Orkar inte med dom. Nuförtiden gör jag som i fredags, står på dansgolvet själv och försöker tänka på annat, kommer nån tjej som försöker dansa med en, dansa iväg åt ett annat håll, kommer en till, samma sak då, kommer en kille, samma sak.
Och den senaste tyckte det var jobbigt att jag inte mådde överdrivet bra och sov okej och jag håller med. Jag tycker att man ska må bra och kunna ta hand om sig själv innan man kan ta sig an någon annan.
shut teh face
2009-10-06, 11:34
Jag har försökt. Orkar inte med dom. Nuförtiden gör jag som i fredags, står på dansgolvet själv och försöker tänka på annat, kommer nån tjej som försöker dansa med en, dansa iväg åt ett annat håll, kommer en till, samma sak då, kommer en kille, samma sak.
Och den senaste tyckte det var jobbigt att jag inte mådde överdrivet bra och sov okej och jag håller med. Jag tycker att man ska må bra och kunna ta hand om sig själv innan man kan ta sig an någon annan.
Ja förmodligen behöver du själv bli lycklig först. Jag har grova sömnproblem när jag intar koffein efter klockan 17-18.00. Men nu intog du ju inte koffein...
Har du försökt leta fram någon mysig bokuppläsare med mysig röst? Så kan du skaffa hans ljudböcker och somna till.
Ta en hutting jäger innan du går till sängs?
Trapper Buzz
2009-10-06, 11:35
"Dra en tarzan innan du lägger dig." +1.
Shakemynuts
2009-10-06, 11:37
Ja förmodligen behöver du själv bli lycklig först. Jag har grova sömnproblem när jag intar koffein efter klockan 17-18.00. Men nu intog du ju inte koffein...
Har du försökt leta fram någon mysig bokuppläsare med mysig röst? Så kan du skaffa hans ljudböcker och somna till.
Ta en hutting jäger innan du går till sängs?
Oh, jäger! :D Lustigt att du nämner det absolut bästa som finns alkoholväg.
Har inte kört på bokuppläsare, ligger och läser själv bara, kanske inte gillar min egen huvudröst?
Trapper Buzz
2009-10-06, 11:42
Sprit ska man passa sig för.
Jag har haft samma problem i ca trettio år, särbon har också samma.
Ganska omodernt det som jag tror, att det finns bakomliggande orsaker
som man kan hitta i barndomen som orsakar dessa problem.
Jag stupar alltid i säng. Räkna ut vilket minimum du klarar dig på
(ofta 3/5 timmar för min del; men kanske uppåt 6 om det är träningsdag efter,
iallafall på dagen) och kör på det. Hoppas över en natt ibland om det är riktigt jäkligt.
Var ute mycket och undvik datorn (lätt att säga!).
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=133900
Shakemynuts
2009-10-06, 12:17
Tack Halldin.
Men såna där saker känns inte riktigt rätt. Om man säger så. Jag har provat allt sånt där i åratal.
Jag vet inte längre hur jag ska gå tillväga. Sömntabletter är inte lösningen, men de är en bra tillfällig lösning tills man reder ut de problem som kan vara anledningarna till att jag inte sover. Men humöret är påtok för skört för att sen kunna låta bli tabletterna efteråt.
En av de viktigaste poängerna är: "En annan farlig grej är att ju mer man tänker på det, desto mer av ett problem blir det. För då är det enda du tänker när du ska sova att du måste/ska/inte kan osv. sova, och då är det kört. Nyckeln till att somna är ju att koppla bort allt."
Det kanske är lättare sagt än gjort, men det stämmer ändock.
Jag har själv haft jobbiga sömnproblem under långa perioder men har nu varit (allmänt) fri från bekymmer ett längre tag.
Det finns ju väldigt många faktorer som kan påverka, så det är svårt att säga exakt vad dina problem beror på. Har du testat att äta en rejäl måltid som slår dig i huvudet som en klubba på kvällen? Bröd funkar bra för många, men du vet säkert nåt annat som du känner dig trött av efter att ha ätit.
Är du inte trött när du går och lägger dig? Tänker du inte "Fan va skönt att sova nu"? Isåfall brukar de va ganska lätt o somna om man itne grubblar på något.
Eller börjar du göra de? Om din framtid osv? Träna upp dig själv att sluta tänka på saker när du ska sova (meditera), så blir det genast lättare. Ljudböcker för avslappning funkar också bra. Det började jag använda i våras när jag hade skit svårt att slappna av och sova. Vissa nätter var jag uppe hela nätterna tills jag vart så slut att jag automatiskt somna. Men sen kom ljudboken och nu har jag börjat lära mig meditera och slappna av ordentligt
shadowfire
2009-10-06, 12:51
Är det någon skillnad på din lediga tid? Om du skjuter på dygnet etc?
För min del har jag otroligt svårt att somna på vardagarna, men när jag skjuter på dygnet på helgerna så går det bra mkt bättre. Hade jag kunnat klara mig på 5 timmars sömn/natt på vardagarna så hade det varit lösningen på mitt dilemma :)
Shakemynuts
2009-10-06, 13:17
Jag tänker att det ska bli skönt att somna varje kväll. Hela tiden, eftersom jag jämt är trött av att få för lite/orolig sömn.
Jag har provat äta innan jag lägger mig också, har provat gå lägga mig hungrig och även varke hungrig eller mätt, "mellan måltider".
Ptja, jag är mer eller mindre alltid ute och dansar och kommer hem vid 2-3 på natten och brukar somna ganska ok då efter nån timme när jag kommit hem och varvat ner lite. Sen vaknar jag vid 9-10 på morgonen och är väldigt utvilad.
Helt klart sämre på vardagar.
Jobbar du eller pluggar? Ta ett kvällsjobb - Jag är kvällsmänniska. Funkar bättre med sömn då.
Ligger du å tänker på att väckarklockan ska ringa? Skapa förutsättningar för att kunna vakna helt själv utan väckarklocka - Har funkat bra för mig.
Shakemynuts
2009-10-06, 13:35
Så som min vardag ser ut behöver jag ingen väckarklocka och det här med jobb, jag tänkte försöka skaffa jobb. Men det är det så lätt att bara "fixa ett kvällsjobb?"
Jag är helt klart en kväll/nattmänniska. Men vad har jag för alternativ när jag pluggar upp gymnasiebetyg på komvux och inte gör speciellt mycket annat utöver att jobba gratis i baren på campus med vänner. Jag får arbetserfarenhet därifrån på papper, men det är gratis och ja, kväll. Är hur bra som helst.
Doctor Snuggles
2009-10-06, 13:49
Insomnia är ofta relaterat till stress. Ett tydligt tecken på det är att man ligger och "vakar" när man ska somna, d.v.s. är medveten om rummet och omgivningen och ofta samtidigt så spinner tankarna runt på en massa grejer.
Den ena varianten, som ofta förespråkas, är sömnvanor osv, men det hjälper bara till lindriga problem.
Jag föreslår att plugga på lite kognitiv terapi och avslappningsövningar. Tricket är att lära sig skita i allt när man går o lägger sig, typ "allt blir bättre imorrn/fuck the world - I'm off". I kombination med sömntekniker som att börja dagdrömma passivt (att bilderna kommer av sig själva och man inte analyserar dem) så fungerar det ypperligt, men det kan ta ett tag.
Trapper Buzz
2009-10-06, 14:49
Jag tog ett sk*tjobb inom telemarketing om kvällarna, tror det blev lite bättre då.
Men jag pallade inte med det, och förlorade på att jobba trots att jag är utförsäkrad från akassan.
messier11
2009-10-06, 15:25
Jag har själv stora problem med sömnen och det beror till 90% på att jag är missnöjd med min livssituation, det finns två lägen då det blir bättre dock.
1. Ge upp.. när jag lyckas skita i allt eller helt enkelt blir så utmattad att livet känns slut då sover jag något bättre.
2. Att jag känner mig något nöjdare och har lite tillförsikt om framförallt den närmaste framtiden.
Det tråkigaste av det hela är att jag blir sällan piggare/driftigare under de perionder jag sover bättre åsså tar de ju även slut inom ett par veckor oftast.*gah!*
Shakemynuts
2009-10-06, 15:49
Jag har själv stora problem med sömnen och det beror till 90% på att jag är missnöjd med min livssituation, det finns två lägen då det blir bättre dock.
1. Ge upp.. när jag lyckas skita i allt eller helt enkelt blir så utmattad att livet känns slut då sover jag något bättre.
2. Att jag känner mig något nöjdare och har lite tillförsikt om framförallt den närmaste framtiden.
Det tråkigaste av det hela är att jag blir sällan piggare/driftigare under de perionder jag sover bättre åsså tar de ju även slut inom ett par veckor oftast.*gah!*
Jag känner igen mig i det där.
Jag kan känna en lättnad av att känna "nä, nu ger jag fan upp, det får vara bra såhär." Antar bara att det efter många år av skit bara blir så. Men det brukar väl handla om att jag kanske vill ta den lätta vägen ut, strunta i att jag ska ha fullständigt gymnasiebetyg så jag kan söka in på universitet, strunta i staden jag bor i. Flytta någon annanstans, ta ett jobb jag inte trivs med och sen bara finna mig i situationen och jobba tills jag dör och sen försöka skaffa nån typ av familj på det eller så.
Men problemen kommer bita mig i röven tillslut. Så är det, det har hänt förr och jag vägrar helt enkelt ge upp.
Trapper Buzz
2009-10-06, 15:50
Familj är överskattat. Men barn är ganska bra.
Shakemynuts
2009-10-06, 16:13
Familj är överskattat. Men barn är ganska bra.
Haha, nu var ju inte att skaffa familj själva poängen. Men visst. :D
johanhej
2010-11-24, 17:07
bumpar tråden lite. Är det svårt och dyrt att få sömnpiller utskrivet? Sover sällan mer än 4 timmar per natt nuförtiden, vilket verkligen börjar tära på mig.
bumpar tråden lite. Är det svårt och dyrt att få sömnpiller utskrivet? Sover sällan mer än 4 timmar per natt nuförtiden, vilket verkligen börjar tära på mig.
Nej, det är det inte. Jag har också av och till sömnproblem då jag jobbar oregelbundna arbetstider. När man jobbar kväll går man gärna upp lite senare och det får man igen när man ska jobba dag eftersom man somnar senare. Jag gick till min vårdcentral och berättade att jag har svårt att somna och jobbar oregelbundna arbetstider och fick direkt en lista på lite olika sömnmedel att kolla upp och sedan välja ett att pröva. De flesta har dock så mycket biverkningar att jag inte tyckte att det skulle vara värt det. Många ger t ex dåsighet dagen efter, och det skulle inte funka för mig.
Har du provat att gå en kort promenad innan läggdags? Det fungerar bra för mig. Lite frisk luft och lätt fysisk ansträngning så somnar jag som ett barn när jag kommer in i värmen och lägger mig..
Den där spikmattan, som inte sägs ha någon effekt, funkar bra för fler än mig i bekantskapskretsen. Sen att den inte botar något är en annan sak.
Har med sjukt svårt att somna.. Somnar vanligtvis mellan 3-5 på natten (morgonen), ibland sover jag inte alls. Dock så är jag inte tröttare dagen efter för det, kan vara vaken över 2 dygn utan att bli ovanligt trött. Om jag verkligen vill/måste sova så brukar det funka att gå upp och ta ett knäckebröd samt ett glas mjölk. Samma sak gör min farsa och min syster :) Låter kanske konstigt men funkar ofta kanon för alla oss tre :)
Det bästa jag gjort för min sömn är faktiskt att börja jobba natt. När jag jobbade dag/kväll så låg jag alltid och vred och vände på mig, nojjade över att väckarklockan skulle ringa och över att jag inte kunde somna i tid. Somnade vid 01.00, vaknade sedan vid 03.00 o sedan va det kört, vaknade varje halvtimme och var tvungen att kolla på klockan. Ond cirkel.
varför man inte kan somna är för man tänker på massa saker = svårt att slappna av.
Lär dig meditera :)
hertzman
2010-11-24, 18:29
Den där spikmattan, som inte sägs ha någon effekt, funkar bra för fler än mig i bekantskapskretsen. Sen att den inte botar något är en annan sak.
Jag hatade folk med sina jävla spikmattor. Avskydde deras eviga gnäll om hur bra den var och la det i samma fack som superjuicer/detoxkurer och annat bondfångeri.
Sen råkade jag pröva en....
Vad kan jag säga? Den lindrar mina ryggsmärtor oerhört effektivt och jag både somnar snabbare och sover bättre om jag ligger på den ett tag innan jag ska sova. Jag tror inte att det är så mycket svårare än att jag upplever det som jävligt skönt, och då mår man bra. Mår man bra sover man bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.