Logga in

Visa fullständig version : Läkemedel och träning (ämnesomsättning m.m.)

nio
2009-10-05, 09:59
Hej,

jag har precis kommit igång med styrketräning och har lite funderingar. Jag tar två mediciner regelbundet sedan cirka fem år, psykofarmaka. Jag mår bra nu och håller på att trappa ner (väldigt långsamt) och undrar om ni tror att läkemedlens verkan kan komma att påverkas?

Man brukar ju utgå ifrån saker som kroppsvikt när man bestämmer dos på läkemedel, och antagligen kommer min kroppsvikt öka något i och med träningen. Dessutom äter jag mer.

Kan det bli som en naturlig dosminskning då medicinerna "späds ut"? Samtidigt kommer kanske humöret stabiliseras ytterligare tack vare träningen...

Någon med erfarenheter eller kunskap?

Apos78
2009-10-05, 10:06
Träning och aktivitet har visat sig jämförbart med psykofarmaka vid den typern av besvär. Skulle inte tro att kroppsvikten kommer att få någon avgörande betydelse, om du inte planerar att göra en monsterbulk/. Men prata med läkare om detta och kan du komma i kontakt med apotekare är nog det ännu bättre.

LunaSpice
2009-10-05, 10:32
Vilka läkemedel och vilka doser tar du?

nio
2009-10-05, 12:45
Apos78: Mm, jag vet, tror inte att jag kommer märka någon större skillnad med tanke på att jag mår bra idag, men det ska bli spännande ändå då jag är ytterst motiverad för träning och det är förbannat kul. Bulk är inte aktuellt för mig dock.

LunaSpice: Efexor 150mg och Lamictal 200mg. Har halverat bägge doserna under ca 10 månader, ska halvera Efexor igen i november och Lamictal någon månad senare. Det är kanske lite i överkant att fasa ut så långsamt, men jag vill passera årstidsväxlingar och liknande innan jag är helt säker på att jag är frisk.

Har funderat på att skriva träningsdagbok och i den anteckna även psykiskt mående, för att se om det är någon skillnad beroende på om jag tränat samma dag eller inte.

Yeahvlen
2009-10-05, 13:18
Det gör väl inget att ställa frågan här, men jag tror en legetimerad läkare, troligtvis den som skrev ut medicineringen, kan svara bättre dina frågor.

coxie
2009-10-06, 06:29
Jag har inte sänkt mina doser sedan jag gick ner i vikt, gick från närmare 130 till 85 och sedan sakta upp till 95.

Men som redan nämnt så tar det inte många minuter att fråga läkaren.

LunaSpice
2009-10-06, 22:42
LunaSpice: Efexor 150mg och Lamictal 200mg. Har halverat bägge doserna under ca 10 månader, ska halvera Efexor igen i november och Lamictal någon månad senare. Det är kanske lite i överkant att fasa ut så långsamt, men jag vill passera årstidsväxlingar och liknande innan jag är helt säker på att jag är frisk.

Har funderat på att skriva träningsdagbok och i den anteckna även psykiskt mående, för att se om det är någon skillnad beroende på om jag tränat samma dag eller inte.

Då är det inga hästdoser du har för tillfället och kan du halvera dem och ändå mår bra så är det super.

Jag tycker verkligen att det är en bra idé att antecka psykiskt mående i träningsdagboken. Den är i ditt fall minst lika viktig om inte viktigare än det fysiska välmåendet. Lycka till och tala med din husläkare eller psykiatriker.