handdator

Visa fullständig version : ENTOMBED, AMON AMARTH & EVILE lirar ikväll i Luleå!

Börje H
2009-10-05, 07:57
En line-up som inte skäms för sig, Amon Amarth är bågot av de hetaste som finns i metalväg just nu med 7,5 miljoner lyssningar på MySpace. Legenderna Entombed behöver ingen närmare presentation. Evile är trash-metal från Storbrittannien och blir ett spännande tillägg till en redan stark line-up.Arr: Kulturens hus Föreställningens längd: ca 4 h

Lite snålt med tid, men är det någon som inte uppmärksammat detta kan det vara hög tid att slå en signal till nära och kära och förvarna om sen ankomst till kvällsfikat. Ikväll skall det lyssnas på metal :hbang:

Evile

924bRfmiJ20

Amon Amarth

eABVwEgzIss

Entombed

49YU3hL_Q6k

Nordenator
2009-10-05, 08:11
Där kommer man självklart vara :D

Börje H
2009-10-05, 08:12
Arf på förhand, som vanligt, den rackarn!

Amon Amarth med förband Entombed och Evile 05/OCT (SE) LULEÅ / Kulturens Hus, imorgon alltså :)

stevebc
2009-10-05, 08:28
Twilight of the thunder god är så grym. Har alldeles för länge underskattat Amon Amarth. Jag älskar blandningen av det melodiska och growlet.

Nordenator
2009-10-05, 08:34
Otroligt att det fortfarande finns biljetter. Jag trodde de skulle ta slut ganska fort och köpte en biljett innan jag ens visste om någon skulle dit. Lilla salen är ju knappast enorm :/

Matsa
2009-10-05, 08:42
Hmm, borde fan gå och titta när de kommer till Örebro på onsdag!

Grotesk
2009-10-05, 08:44
Va fan, jag vill ju se Amon. Men Entombed går säkert inte av för hackor de heller, då de var bra förr iaf..

Vi vill se Johans skägg!

Börje H
2009-10-05, 09:03
Va fan, jag vill ju se Amon. Men Entombed går säkert inte av för hackor de heller, då de var bra förr iaf.

Amon Amarth har gått varm i spelaren på LAK och det kan vi ju tacka Arf för. Han har många guldkorn i sin arsenal av metalband.

Entombed har levererat förr på spelningar i Luleå och förväntningarna är höga. För egen del så är jag pinsamt dåligt inlyssnad och påläst om bandet. Skall bli mycket intressant att bilda sig en uppfattning :)

Evile verkar spela hederlig trash och det bådar ju gott.

sKedbladh
2009-10-05, 09:32
luleå.... tusan :-//

killenigrillen
2009-10-05, 11:35
Östersund imorgonkväll fifasen!!

Grotesk
2009-10-05, 13:57
Amon Amarth har gått varm i spelaren på LAK och det kan vi ju tacka Arf för. Han har många guldkorn i sin arsenal av metalband.

Entombed har levererat förr på spelningar i Luleå och förväntningarna är höga. För egen del så är jag pinsamt dåligt inlyssnad och påläst om bandet. Skall bli mycket intressant att bilda sig en uppfattning :)

Suveränt! Entombed var iaf förr riktigt bra, inte hundra hur det är nu utöver den nya låt jag hörde häromdagen som var rätt schysst. Jag rekommenderar deras gamla alster starkt.

Nordenator
2009-10-05, 17:40
Into the fray!

ceejay
2009-10-05, 17:44
luleå ligger långt bort ;)

amon amarth äger :hbang:

Börje H
2009-10-05, 18:28

Evile ställde in *grr*
Bara att invänta övriga två band nu!

Nordenator
2009-10-05, 22:24
Evile ställde in *grr*
Bara att invänta övriga två band nu!

Några i publiken talade om att bassisten i Evile gått bort i en blodpropp. Kanske visserligen är BS, men det lär väl framgå någon dag framöver på deras twitter.

Börje H
2009-10-05, 22:36
Några i publiken talade om att bassisten i Evile gått bort i en blodpropp. Kanske visserligen är BS, men det lär väl framgå någon dag framöver på deras twitter.

Som sagt är omständigheterna runt detta ännu oklara, men tyvärr verkar det som om verkligen tragiska omständigheter gjorde att de ställde in.

Annars en riktigt trevlig afton. Entombed bjöd på många hits och gamla fans var mycket nöjda. Själv är jag fortsatt lite kluven. Får ingen riktig reda på deras musik. Lite för grötigt för min smak. I am disco :mallan:

Amon Amarth gav dock valuta för varenda peng som spenderats. Lite knackigt ljud första låtarna men sen satt allt som en smäck. Faan att de var bra. Trivsam musik som är lagom hård och lagom trallvänlig. Tråkigt? Nja, jag tycker nog inte det.

egge
2009-10-05, 22:43
Doh, det hade ju varit roligt att se även om jag inte är särskilt metal.

LadyInsane
2009-10-05, 22:51
Hmm, borde fan gå och titta när de kommer till Örebro på onsdag!

Det ska jag! Yey! :hbang:

Alone_in_the_dark
2009-10-06, 09:31
Nå??? *popcorn*

Har LAK:arna huvuvärk?? Saknar en recension här:hbang:

Nordenator
2009-10-06, 09:50
Då Evile ställde in åkte jag och till en bekant och drack lite kaffe istället en stund. Kom in i slutet av Entombed. Jag vet inte, men Entombed tilltalar inte mig speciellt mycket live. De är inte dåliga, absolut inte, men det känns lätt tråkigt. Känns som Metaliserad Rock n Roll i slow motion. Har däremot sett Entombed en gång tidigare, så jag visste ungefär vad jag skulle förvänta mig. Entombed känns mer som något man kan sitta och lyssna på i studieformat.

Amon Amarth var grymma, däremot. Lite förkyld dock så jag fick stå tyst och lyssna för att halsen inte skulle ge upp på mig. Men det var helt OK drag i publiken. Folket längst fram skrek låtarna igenom. En bra, varierad setlist som var rätt annorlunda från vad de brukar spela så gott som jag vet. Väldigt skild från sist jag såg dem även om det är efter samma platta, om än inte samma turné. Ungefär lika mycket från nya plattan men istället några fler låtar och framförallt rätt annorlunda val av låtar från de äldre plattorna.

<Spoiler? Citera inte!>

Låtarna jag kommer ihåg att de spelade (inte i ordning):
Twilight of the Thunder God
Live for the Kill
Guardians of Asgaard (även med LG från Entombed på growl)
Bastards of a Lying Breed
The Fate of Norns
Valkyries Ride
Asator
Cry of the Black Birds
Where Silent Gods Stand Guard
Runes to My Memory
Death in Fire
Victorious March
The Pursuit of Vikings (allsång)

Nordenator
2009-10-06, 09:56
Ah. De spelade nog också:

Varyags of Miklagaard

Om nu inte minnet sviker mig är det större delen, om inte hela, setlisten. Allt jag vet är att första låten är även första låten de spelade, resten är helt huller om buller.

Börje H
2009-10-06, 10:37
Jag vet inte, men Entombed tilltalar inte mig speciellt mycket live. De är inte dåliga, absolut inte, men det känns lätt tråkigt. Känns som Metaliserad Rock n Roll i slow motion.

Amon Amarth var grymma, däremot. Det var helt OK drag i publiken. Folket längst fram skrek låtarna igenom. En bra, varierad setlist.

Vi är helt överens. Nu är det iof bara de senaste alstren från Amon Amarth jag känner till men de låtarna de valde att ta med därifrån är riktigt bra.

Tog några rejäla steg åt sidan när vansinneshärjningarna kom igång när Entombed spelade :D

Alone_in_the_dark
2009-10-06, 10:46
Fan hade varit grymt o se dem rocka loss i Kulthuset, förmodar att ni var i stora salen?

Well i bland önskar man sig ett privat jet:D Jobbar den 17 när de är i stockholm så jag får va avundsjuk på er som var där.

Börje H
2009-10-06, 10:50
Fan hade varit grymt o se dem rocka loss i Kulthuset, förmodar att ni var i stora salen?

Nono, lilla salen. Golvet gungade en hel del när det var som mest ös.

Alone_in_the_dark
2009-10-06, 10:51
Nono, lilla salen. Golvet gungade en hel del när det var som mest ös.

Ha ha det kan jag tänka mig:D

Nordenator
2009-10-06, 11:02
Vi är helt överens. Nu är det iof bara de senaste alstren från Amon Amarth jag känner till men de låtarna de valde att ta med därifrån är riktigt bra.

Tog några rejäla steg åt sidan när vansinneshärjningarna kom igång när Entombed spelade :D

Jag började lyssna på Amon Amarth när de släppte Versus the World, så det är väl den som spelats mest frekvent hos mig genom åren. Bortsett ifrån Death In Fire har den väl inte så många populära låtar, så jag får nog nöja mig med att ha sett 2/9 av den plattan live :)

Men jag måste säga att deras nya platta är riktigt bra. Det känns som om de flesta band blir gradvis sämre genom åren när det gäller skivsläpp, men personligen tycker jag det nästan går åt motsatt håll för Amon Amarth - det vill säga att de gradvis släpper bättre plattor med fler grymma låtar. Kommer helt klart se Amon Amarth en tredje gång då tillfälle ges.

Börje H
2009-10-06, 17:53

Som sagt är omständigheterna runt detta ännu oklara, men tyvärr verkar det som om verkligen tragiska omständigheter gjorde att de ställde in.

Saken är ett faktum...

http://www.evile.co.uk/splash.html

Kort uttalande från övriga bandet:
http://www.ultimatemetal.com/forum/evile-discussion/533137-rip-mike-alexander.html

Börje H
2009-10-06, 18:10
Klipp från gårdagen:

iqATUI6qUWY

Givetvis rejält låg kvalité på ljudet. Här ett lite mer representativt klipp från tidigare:

dZefONOlLuU

Från dagens blaska:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=4917357

killenigrillen
2009-10-07, 09:50
EY EY EY!!!
Skjutsingen vad bra Amon Amarth var igår i östersund!
Trodde golvet skulle rasa när de drog "pursuit of vikings" som sista extranummer.