handdator

Visa fullständig version : Negativa effekter av havregryn?

sneagel
2009-10-04, 20:52
Jag äter rätt mycket havregryn... blir 3 dl till frukost och beroende på hur dags jag äter middag 3 dl till antingen mellanmål eller som nattmacka, vilket blir 42 dl i veckan. Kan det ha några negativa effekter?

Jag äter ju vanlig mat till lunch och middag så gröten ersätter ju inte annan kost. Jag har följt denna "diet" eller vad man ska kalla det i lite drygt en månad och har inte märkt någonting negativt, men det kanske är dåligt i det långa loppet?

Morty
2009-10-04, 21:16
Detta kommer upp ibland, har själv startat en tråd om det.

Nackdelar med stor havrekonsumtion? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105016)

sneagel
2009-10-04, 21:18
Tack

WorkOutBuddy
2009-10-04, 21:27
100g havregryn varje dag :thumbup:

Fredrik_S
2009-10-04, 23:26
Hade själv tänkt fråga detta...

Fredrik_S
2009-10-04, 23:31
Kan det finnas några nackdelar med 1-2 liter havregryn per dag?

Peter Hansen
2009-10-04, 23:37
Tror att för mycket fibrer kan ge förstoppning samt en uttorkning av tarmen vilket ger gaser.

Fredrik_S
2009-10-04, 23:40
Tror att för mycket fibrer kan ge förstoppning samt en uttorkning av tarmen vilket ger gaser.

Sant fibermängden kan bli för hög men det verkar var väldigt individuellt hur mycket fibrer man kan ta utan att få problem.

Peter Hansen
2009-10-04, 23:58
Sedan jag numera skippar allt som har för mycket fibrer mår min mage hur bra som helst. Om du kan äta dina sjukliga mängder havregryn utan probs så är jag avundsjuk =)

Eddie Vedder
2009-10-05, 05:28
Det blir väldiga mängder fibrer och det blir stora mängder fytinsyra. Jag äter för närvarande väldigt lite havregryn (extremt lite för att vara jag), kanske 2-3 portioner gröt i veckan max senaste veckorna.

Och det känns skillnad i magen även om jag saknar gröt rent smakmässigt ofta. Så sjukt gott men jag måste hålla det nere lite för magens skull känner jag. Om tre veckor är jag tillbaka i Uppsala och då är det väl vanliga rutiner igen.:D

Här har jag skrivit om överdriven fullkornskonsumtion:

http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/

Fredrik_S
2009-10-05, 09:53
Det blir väldiga mängder fibrer och det blir stora mängder fytinsyra. Jag äter för närvarande väldigt lite havregryn (extremt lite för att vara jag), kanske 2-3 portioner gröt i veckan max senaste veckorna.

Och det känns skillnad i magen även om jag saknar gröt rent smakmässigt ofta. Så sjukt gott men jag måste hålla det nere lite för magens skull känner jag. Om tre veckor är jag tillbaka i Uppsala och då är det väl vanliga rutiner igen.:D

Här har jag skrivit om överdriven fullkornskonsumtion:

http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/

Om jag förstår det rätt så är riskerna med för hög fiberkonsumption från havre problem med mage och tarm.
Men om man inte får några problem så är det ingen fara?

För hög halt fytinsyra kan ge problem med upptaget av vissa mineraler såsom zink, järn, koppar och kalcium. Men om man inte får mineralbris så är det heller inte någon annan fara?
(med ingen annan fara så menar jag känd i dagsläget)

Jag ligger nog ungefär på en energifördelning på 20/40/40 p/k/f och har en rätt låg övrig fiberkonsumption(få görnsaker)

Följdfråga 1. Är fibrerna som finns i havre av någon speciell sort som är bra eller dålig.
Följdfråga 2. Är fytinsyrahalten som du säger är hög mätt på havre innan eller efter ångprepareringen, och om det är före, vad är då mängden fytinsyra efter.

Eddie Vedder
2009-10-05, 15:51
Följdfråga 1. Är fibrerna som finns i havre av någon speciell sort som är bra eller dålig.
Följdfråga 2. Är fytinsyrahalten som du säger är hög mätt på havre innan eller efter ångprepareringen, och om det är före, vad är då mängden fytinsyra efter.

Vad jag vet påverkas det inte direkt av ångprepareringen. Men att lägga havrekron i blöt påverkar och att fermentera likaså. Jag tror själv att blötläggning av havregrynen också minskar halterna men här har Sverker en annan åsikt vet jag.

Fibrerna är både lösliga och olösliga i havren, dessutom är det rikt på betaglukaner som anses ha särskilt positiva hälsoegenskaper.

Vad fytinsyran gör för skada på mag- tarmsystemet utöver hämning av mineralabsorbtion vet jag inte. Eventuellt kanske det kan ställa till bekymmer men jag är osäker.

För övrigt kom jag på ytterligare en negativ aspekt med mycket fullkorn (som jag inte nämner i bloggtexten) och det är att halterna av kadmium och andra miljögifter från åkrarna är högre i fullkorn än raffinerade spannmålsprodukter.

sneagel
2009-10-05, 15:54
Borde inte havregryn som man äter okokta svälla i magen? Jag menar, när man gör gröt sväller ju grynen upp... eller är det skit samma?

Eddie Vedder
2009-10-05, 15:55
Borde inte havregryn som man äter okokta svälla i magen? Jag menar, när man gör gröt sväller ju grynen upp... eller är det skit samma?

De sväller ju i gröt också. vad skulle det göra för skillnad att äta gröt eller gryn som blir lite större i magen?

De är ju ångpreparerade och inte råa. Så surt som det är i magsäcken bryts de nog ner mer än de hinner svälla gissar jag. Du kan inte jämföra vad som sker med grynen i en magsäck och i ett skål med vatten t.ex.

skaparn
2009-10-05, 16:09
Även om havregryn innehöll dödsfruktos och akrylamid skulle jag ha svårt att sluta. En kväll som inte kulminerar i grötn måste ha något mycket speciellt som ersättning för att inte räknas som en icke-kväll.

Eddie Vedder
2009-10-05, 16:19
Även om havregryn innehöll dödsfruktos och akrylamid skulle jag ha svårt att sluta.

Nejdå ingen akrylamid i havregryn, däremot är havrekuddar mig veterligt den produkt med mest akrylamid.;)

Fru_Flisa
2009-10-05, 20:51
Även om havregryn innehöll dödsfruktos och akrylamid skulle jag ha svårt att sluta. En kväll som inte kulminerar i grötn måste ha något mycket speciellt som ersättning för att inte räknas som en icke-kväll.

Jag skulle dra det längre och säga att en kväll som inte avslutas med havregrynsgröt är en misslyckad kväll.
Jag ser fram emot kvällens gröt precis vareviga dag trots att det är samma käk kväll ut å kväll in.:)

Doctor Snuggles
2009-10-05, 21:01
Nejdå ingen akrylamid i havregryn, däremot är havrekuddar mig veterligt den produkt med mest akrylamid.;)

Ajaj, di som är så goda.

Black Star Abyss
2009-10-05, 21:22
Jag får räserbajs av havregryn... fort kommer det ut. Extremt små mängder går bra, typ 0,5 dl.

PiNG.
2009-10-05, 22:00
3 dl varje morgon, året runt de senaste åren. Inga problem med magen. Gaser, visst, men de hade jag kanske haft ändå :)

Scratch89
2009-10-06, 07:56

Eller Kalaspuffar.
http://bestsmileys.com/eating1/4.gif

MrBurner
2009-10-06, 11:52
Lånar lite...
Havregryn och bl a Kesella har för mig blivit en av dagens måltider. Det lär väl dra upp funktionaliteten på proteinet i måltiden när en mejeriprodukt tillsätts kan jag tro?

När det ändå pratas om negativa effekter utav havregryn så kom jag att tänka på att jag satt i mig en hel gullök under gårdagen. Lär väl inte finnas något negativt med det?

Eddie Vedder
2009-10-06, 11:55
Det lär väl dra upp funktionaliteten på proteinet i måltiden när en mejeriprodukt tillsätts kan jag tro?

Ja.

När det ändå pratas om negativa effekter utav havregryn så kom jag att tänka på att jag satt i mig en hel gullök under gårdagen. Lär väl inte finnas något negativt med det?

"För mycket" innebär per definition att konsumtionen överstigit vad som kan anses bra. När gränsen går för just dig för vad som är "för mycket" gul lök är ju omöjligt att säga men jag vet inget särskilt som skulle vara illa med massor av lök.

Återigen är det ju så att grönsaker och andra fiberrika saker kan ge gaser och magbesvär men har du inte upplevt det så har du ju inte.:) Konsumtion av vitlök är mer ett problem för omgivningen.:D

Idefi
2012-09-25, 20:35
Frågar i denna istället för att öppna en ny tråd.

Äter dagligen 170-200 gram havregryn (okokt vikt). Har ätit den mängden ett par veckor utan att märka något dåligt i magen eller så.
Är det en extrem mängd och bör man minska den till kanske 80-100 gram, eller går det bra att köra på med en sådan pass hög mängd?

Det enda i fiberväg man får i sig är väl just från havregrynen + 200g haricot verts om dagen. Sen är det mest ris/pasta, ost, ägg, kött, tomat, mejeriprodukter.

isterbuk
2012-09-25, 21:06
Käkar runt 210g havregryn om dagen, just nu någon "Ica gott liv" variant vilket säkert har en högre fibermängd också, min mage står pall men som sagt vet inte om det är jättebra.

Äter grönsaker utöver det till mina resterande måltider så mycket fibrer blir det/dag.

Ska försöka bryta mönstret och slänga in någon annan vettig kolhydratkälla, havregryn är ju så jäkla gott och enkelt dock :).

smeander
2012-09-26, 07:10
Får i mig 7-12dl havregryn per dag och mår kanon :D

1/3 av det är fiber resten vanliga :)

Sent from a cordless device.

tjing
2012-09-26, 11:40
Det är väl fytinsyra som huvudsakligen är ett tänkbart problem (förutom eventuellt fiber då). I övrigt är ju havre nyttigt och innehåller t ex beta-glukaner samt b-vitaminer osv.

Det är kanske bättre att äta mängder av havre på en gång än att sprida ut det över hela dagen misstänker jag, om vi talar om mineralabsorption.

Sverker
2012-09-26, 17:05
Är fytinsyra i fullkornsprodukter något allvarligt problem. Finns det koppling mellan högt intag av fullkornsprodukter och järnbrist ?

Själv äter jag havregryn med mjölk. Mjölkens enorma överskott av fritt kalcium borde fälla ut fytinsyran. Järn äter jag vid andra tillfällen under dagen.

tjing
2012-09-26, 17:17
Själv äter jag havregryn med mjölk. Mjölkens enorma överskott av fritt kalcium borde fälla ut fytinsyran.

Ja, det stämmer säkert.