handdator

Visa fullständig version : Olika tid för olika födoämnen?

abbe
2003-09-02, 21:46
Snackade med en kollega idag som läst en bok, vilken jag glömt namnet på.

I boken hävdade författaren att man inte ska kombinera viss typ av mat. Ett exempel var att man inte skulle äta frukt, såsom bananer, direkt efter man käkat kött. Motivationen till det var att frukten normalt passerar viss del av matsmältningssystemet snabbt och genom att äta kött först, som behandlas långsamt, blev frukten fördröjd och hanterades inte som den skulle.

Man skulle helst käka frukt 15min+ innan eller 3 timmar efter en stabil måltid. Vissa frukter och bär (jordgubbar/hallon) kunde man dock äta hur som helst.

Jag har aldrig tidigare hört talas om detta. Är det ngn som känner till mer om detta eller är det bara bull?

Jon2
2003-09-02, 21:52
på dagis drack vi aldrig mjölk till blodpudding

michael
2003-09-02, 22:04
Jag har hört och tagit del av boken, lite halvvettiga idéer han har men han lägger ju all skuld på kosten till ALLA hälsofaror som existerar idag, lite överdrivet kanske.
GLömt namnet har jag också men ska fråga far min nästa gång han och jag talas vid, han har boken..

Sverker
2003-09-03, 05:47
En ganska komplex fråga;)

Du kan blanda mat precis som du vill. Matspjälkningen är anpassad för att ta upp alla näringsämnen på samma gång.
Visst sänker fet mat matspjälkningen men det går inte ut över näringsämnena i bananen.
Det tar längre tid innan sockret kommer ut i blodet men allt kommer dit. Detta gäller även kalium, magnesium alla vitaminer etc !

Blandar du så får du lägre blodsockersvar, GI och GII från kolhydraterna vilket är possitivt, i de flesta fall.

När det gäller mineraler och vitaminer kan det bli svårare. Kostfibrer i vete, råg, grönsaker m m kan binda till sig mineraler som järn och hindra upptaget.

Antioxidanter som C-vitamin kan stryk av olika syror i t e x kaffe.

Vissa tycker det är olämpligt, under diet, att blanda kolhydratrik mat som ger kraftigt insulinsvar tillsammans med fetare mat eftersom det leder till ökad inlagring av fett.

Sammanfattat. Ät som det passar dig !