handdator

Visa fullständig version : Bulkar jag før mkt?

dahljevel
2009-10-03, 20:27
Heeeye alla kæra kolozzeum-hængare.

Nu ær det så hær att jag ær fast i værldens håla i Norge och det enda jag gør ær att jobba & gymma.

Hur som helst, jag børjar undra om jag krængar før mkt mat? Har vældigt lætt att æta MYYCKET mat. Sjælvklart vet jag om att man ska ligga plus nær man bulkar. Men vet inte jag riktigt hur mkt jag gør av med!

Jag ær 20 år, 178 cm, 82 kg. Krænger lætt øver 4000 kcal per dag utan problem.

En typisk dag kan se ut så hær (såsom den gjorde idag):

Frukost 07.00: 2dl havregryn -> grøt, toppat med lite mjølk & kanel. 1dl whey 80 med vatten.

Frukost2 08.00: Kommer till jobbet... då tar man en två stora brødskivor med basturøktskinka & gurka på.

Middag 12.30: Som idag var det Risgrynsgrøt, 3 djupa tallrikar full med grøt :)

Slutar 15.00 Drar ner till vårt FETA gym med 70 kg maxvikt på stången.... (kan hænga coopkassar på och lægga på extra-vikt :D )

Mellanmål 16.00: Banan + Whey 80 1dl med 3 dl mellanmjølk.

Mat 17.00: 4 dl makaroner, 1 tonfiskburk varav 120g køtt, 2 lættstekta ægg, lite smør & kryddor.

Kvællsmat 22.00: ugnsbakad baguette med 2 ægg, 1 fiskkaka, halv varmrøkt makrillfile på.

Læggdags 23.00: 1dl whey 80 med vatten.

Grejen ær att jag ær van att æta skitmkt då jag spelat & trænat handboll på elitnivå innan. Kunde æta hur jævla mkt jag ville utan att jag blev fet. Men nu vill jag inte bli fet før snabbt nær jag bulkar :) Jag vet ju att jag inte rør mig lika mkt som førr. Vill bara ligga + det dær extra jag behøver :)

Hur mkt gør jag av med egentligen per dag? om jag jobbar tex. 7.5h inom ældrevården, gymmar 1h, gør inget speciellt resten (børjar bli før jævla kallt hær uppe nu) samt sover.

Cheers, dahl

Fredrik_S
2009-10-03, 20:34
Det är nog betydligt lättare att väga dig själv regelbundet och se åt vilket håll det går än att försöka räkna ut din förbrukning och räkna kalorier i hela din kost.
Det är min åsikt i allafall.
Det är så mycket som kan bli fel när man försöker räkna ut sin förbrukning och samma sak med att försöka räkna ut sin kosts energiinnehåll...

Det jag menar är att om du tex räknar ut att du behöver 3000 kcal.. så kan det lika gärna vara 2750 eller 3250 utan att du vet om det.... Samma om du räknar ut att du äter 3000 kcal så kan variationer i kosten och små felbräkningar göra att det blir vad som helst mellan 2750 och 3250

dahljevel
2009-10-03, 20:51
Uppåt går jag, det ær det inget snack om, men vill inte gå upp før mkt før snabbt. (mer æn nødvændigt).

Hur mkt skulle en optimal viktøkning vecka / månad ligga på, om det nu finns något sådant?

Om vi sæger att jag gør av med 3000 kcal / dagen. Hur mkt ska man ligga + i kcal før att jag inte ska svælla upp som en sæl, men ændå få maximal muskelutveckling?

Ni andra som som bulkar dær ute -Hur mkt gør ni av med, hur mkt væger ni & hur mkt æter ni?

mikaelj
2009-10-03, 21:01
Hur mkt skulle en optimal viktøkning vecka / månad ligga på, om det nu finns något sådant?

Tänk baklänges istället! "Vad är minsta möjliga extra mängd mat jag behöver äta för att öka i styrka?"

Om du har ökat t.ex. 5 kg i kroppsvikt men bara 5 kg i bänkpress har du misslyckats ganska ordentligt...

Justera mängden mat tills du får den utvecklingen du är nöjd med.

Fredrik_S
2009-10-03, 21:12
Håller med Mikaelj helt och hållet.

Om vi gissar på att du gör av med 3000 kcal per dag så skulle jag lagt mig på ett intag på ca 3000 kcal och sen försöka göra min prestationsförbättring i gymet. (Fler reps, kortare vila mellan seten, fler set, högre vikter) Alla är olika sätt att se om man går framåt.

Skulle man gissa på någon optimalt överskott som skulle ge en teoretiskt bra uppgång så kanske det är 100-200 kcal, men det är så lite att det inte går att mäta rent praktiskt.

Är endast muskelökning enda prioritet(och man struntar i om man blir fet) så är ett kraftigt kaloriöverskott "bättre" för att få mer muskler.

dahljevel
2009-10-03, 21:16
Tack før svaren.

Får væl helt enkelt stælla mig på vågen 1 gång i veckan & føra træningsdagbok! Kanske børjar en træningsjournal hær :)

Fredrik_S
2009-10-03, 21:22
Tack før svaren.

Får væl helt enkelt stælla mig på vågen 1 gång i veckan & føra træningsdagbok! Kanske børjar en træningsjournal hær :)

Hm, det där om att väga sig har rätt stora nackdelar också föresten.
Det kan variera väldigt mycket från en vecka till en annan, beroende på hur man ätit dagarna/dagen innan man väger sig samt hur vätskebalansen är för närvarande i kroppen.
Bästa är nog att skippa vågen också och bara titta på framstegen i gymet.

mikaelj
2009-10-03, 21:29
Tja, om du väger dig varje dag vid samma tid ser du lätt när det skiftar med väldigt mycket. Sett över längre tid bör du kunna skönja en trend. Så länge du inte fäster någon vikt vid varje enskild siffra är det ett bra mätinstrument.

Plus måttband, spegel och framgång på gymmet, naturligtvis.

snej
2009-10-03, 22:32
Väga sej är överskattat. Känner man sin kropp så märker man direkt om man behöver justera sin kost. Jag känner om jag gått upp eller ner 0.5kg-1kg direkt, framförallt på hur kläderna sitter på kroppen, samt håller koll i spegeln ordentligt. Detta sätt stämmer ofta bättre än vägning som kan ge väldigt olika resultat från dag till dag beroende på mängder av faktorer..

malfunction
2009-10-03, 23:06
Håller med om allt Mikael skrivit med extra betoning på framgång i vikterna på gymmet.

Här är lite lästips angående bulk:
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_truth_about_bulking

revilo
2009-10-04, 13:12
Skulle man gissa på någon optimalt överskott som skulle ge en teoretiskt bra uppgång så kanske det är 100-200 kcal, men det är så lite att det inte går att mäta rent praktiskt.
Ungefär hur stor viktuppgång är vettigt att sikta på? 200 kaloriers överskott per dag ger väl ungefär 1 kg per månad?

Fredrik_S
2009-10-04, 14:36
Ungefär hur stor viktuppgång är vettigt att sikta på? 200 kaloriers överskott per dag ger väl ungefär 1 kg per månad?

Beror helt på målen och var i träningen man ligger. Hur mycket fett man kan tänka sig acceptera på kroppen osv....
För mig personligen i det läge jag är nu skulle jag kunna tänka mig 1-3 kilo per år. Men för en nybörjare/eller erfaren med långt uppehåll, kanske 10 kilo på första året.
Men som sagt, väldigt individuellt beroende på förustättningar och gener.

Krävs nog oftast betydligt mer än 6000 kcal i totalt överskott per månad för att lägga på sig 1 kg på en månad.

Men siffran jag angav var helt teoretisk.. det är som sagt omöjligt i praktiken att lägga sig på ett så litet överskott exakt, dag efter dag..