handdator

Visa fullständig version : Skillnad på nötfärs/fläskfärs/blandfärs

jontet
2009-10-03, 14:52
När jag står vid färshyllan i butiken har jag ingen aning vad jag skall välja av dessa. Är det någon produkt som är överlägsen för mat av typen köttbullar, tacos, köttfärsås och liknande populär mat?
Smakskillnad?
Några skillnader man bör beakta vid tillagning?

Alfred Nobel
2009-10-03, 15:06
Nöt är från kossan. Brukar oftast hålla en längre fettprocent.
Fläsk är från grisen. Brukar oftast hålla en högre fettprocent.

Blandfärs är en blandning på nöt- och fläskfärs.

Jag föredrar fläsk/blandfärs till köttbullar för att binda färsen bättre (tack vare fettet). Annars är det från person till person vad man tycker är godast. Och ja, det är en smakskillnad på fläsk-, bland- och nötfärs.

jontet
2009-10-03, 15:58
Jag föredrar fläsk/blandfärs till köttbullar för att binda färsen bättre (tack vare fettet). Annars är det från person till person vad man tycker är godast. Och ja, det är en smakskillnad på fläsk-, bland- och nötfärs.

Intressant! Vad skulle du/ni föredra till köttfärsåsen och tacosen?
"100% rent nötkött" får man höra i nästan all hamburgerreklam, borde vara bäst till hamburgare med andra ord?

capture
2009-10-03, 16:12
Bäst är det du tycker är godast om du nu är ute efter en smakupplevelse. Om det är minst kcal och mest protein per 100 gram så är det nötfärsen du är ute efter.

vicarious
2009-10-03, 20:14
Ser man till smaken så har nötkött alltid varit och kommer alltid vara överlägset fläsk i mitt tycke.

Fläskfärs är billigare däremot.

Cohen
2009-10-03, 21:54
Intressant! Vad skulle du/ni föredra till köttfärsåsen och tacosen?
"100% rent nötkött" får man höra i nästan all hamburgerreklam, borde vara bäst till hamburgare med andra ord?

Hamburgare ska vara gjord på nötfärs, är den gjord på något annat är det ingen hamburgare. I grundversionen är färsen grovmalen och inte utdrygad med mjöl, ägg eller liknande.

Men visst kan man ta den färs man gillar. Fläsk smakar inte som nöt, så fläskfärs smakar inte heller som nötfärs. Jämför bara smakskillnaden mellan en biff och en fläskkarré.

martikainen
2009-10-05, 07:03
Var på Willys igår

Nötfärs 20% 42kr/kg
Nötfärs 10% 62kr/kg

30% dyrare för den med hälften så mycket fett. Köpte 25% blandfärs gången innan detta, ska bli intressant att se om jag känner någon smakskillnad. Annars blir det 25% blandfärs igen!

944RS
2009-10-05, 08:22
Storpack 10-12% nötfärs säljs ganska ofta för 40Kr/kg på Forum och Maxi. Väljer nötfärs 10/10 före bland/fläskfärs pga smaken.

jontet
2009-10-05, 08:26
Storpack 10-12% nötfärs säljs ganska ofta för 40Kr/kg på Forum och Maxi. Väljer nötfärs 10/10 före bland/fläskfärs pga smaken.

Maxi verkar vara kungen på köttfärs. coop är svindyrt och har bara pytteförpackningar. 40kr/kg för 10% nötfärs på maxi är prisvärt!