Visa fullständig version : Brist på sömn = lägre förbränning?
Hej. Jag har sökt i forumet men utan resultat. Känns ändå som en rätt vanlig fråga.
Frågan är iaf:
Påverkar ett underskott (5 tim isf 8) på sömn förbränningen negativt?
Och är det någon som vet hur mkt?
Har studier gjorts på detta?
Tacksam för svar.
Eddie Vedder
2009-10-03, 12:50
Det finns mycket studier som visar på samband mellan övervikt och dåliga sömnvanor. Aptitregleringen förefaller bli förämrad av dålig sömn men samtidigt måste man ha i åtanke att en individ som sover dåligt med stor sannolikhet har mindre energi i vardagen och förbrukar mindre. Och indiven som tränar sover bättre.
Vidare är det ju även så att övervikt i sig kan leda till sämre sömnkvalité. Är man ordentligt fet finns ju t.ex. risken sör sömnapné som ju försämrar sömnkvalitén extremt. Individen blir tröttare etc. och allt blir en ond cirkel.
Men som sagt, goda sömnvanor och förmågan att hålla vikten förefaller samverkande även om det kan vara svårt att säga om A leder till B eller vice versa.
Christyle
2009-10-03, 13:55
Det finns mycket studier som visar på samband mellan övervikt och dåliga sömnvanor. Aptitregleringen förefaller bli förämrad av dålig sömn men samtidigt måste man ha i åtanke att en individ som sover dåligt med stor sannolikhet har mindre energi i vardagen och förbrukar mindre. Och indiven som tränar sover bättre.
Vidare är det ju även så att övervikt i sig kan leda till sämre sömnkvalité. Är man ordentligt fet finns ju t.ex. risken sör sömnapné som ju försämrar sömnkvalitén extremt. Individen blir tröttare etc. och allt blir en ond cirkel.
Men som sagt, goda sömnvanor och förmågan att hålla vikten förefaller samverkande även om det kan vara svårt att säga om A leder till B eller vice versa.
Om jag lånar denna tråden lite så har min farbror det problemet och har märkt att det går ut skogen för hans del samt. att han röker dessutom några tips kanske???
Till det som Eddie skrev också att man gärna äter mer när man sover mindre. Man blir hungrigare när man är vaken än när man sover, man äter gärna för att hålla sig vaken (och då gärna söta saker, mackor etc., vilket kanske inte är opti för formen), självbehärskningen blir sämre när man är trött. Naturligtvis inte bra för vikten, och jag tror själv att detta är en av huvudorsakerna bakom övervikt hos skift/nattarbetare.
MrBurner
2009-10-03, 14:54
Personligen så brukar gå ner i vikt rätt rejält när jag under perioder sover dåligt, mindre än sex timmar per dygn. Periodisk fasta är absolut inte coolt om man inte har sovit alls på några dagar, den tror jag förutsätter att man får sin sömn :)
Eddie Vedder
2009-10-03, 19:14
Till det som Eddie skrev också att man gärna äter mer när man sover mindre. Man blir hungrigare när man är vaken än när man sover, man äter gärna för att hålla sig vaken (och då gärna söta saker, mackor etc., vilket kanske inte är opti för formen), självbehärskningen blir sämre när man är trött.
Ja det var det jag menade med aptitregleringen. Och det stämmer absolut. Just det där med att energin som sömnen ger i vanliga fall uteblir och ersätts med ett försök att komplettera med mer energi från mat är nog en stor del i det. Jag kan själv ha svårt att skilja på hunger och trötthet ibland.
Jag märker också av det. 2-3 timmars extra sömn gör att jag äter betydligt mindre under dagen.
Har det något alls att göra med att jag sovit istället för att vara vaken 2-3 timmar, och därmed helt enkelt förbrukade mindre energi? Vakenheten hade inte varit särskilt aktiv, utan vanligt kontorsarbete.
och jag tror själv att detta är en av huvudorsakerna bakom övervikt hos skift/nattarbetare.
När jag gick tvåskift räknade nattskiftet ut att de i genomsnitt åt upp skiftillägget för att gå natt. Godis och dricka för att hålla sig vaken och mer micromat eftersom deras mattider inte stämde med övriga familjens. Det behöver självklart inte vara så men kombinerat med den konstiga sömnen så blev prion inte att laga mat och fixa bättre mellanmål.
Jobbade treskift ett par år. De som åt dugligt på dagarna åt dåligt på natten och de som åt dåligt på dagen åt vansinnigt på natten. Gjorde en kort "studie" på val av livsmedel under nattskiften bland ca 60 arbetare och det visade sig att intaget av godis och liknande var ganska lågt medan det egentligen var frånvaron av mat som var det tydliga. Ställde inte detta i relation till ev. övervikt.
Övervikt och diabetes började efter ett par år att florera kan nämnas.
LunaSpice
2009-10-05, 10:41
Nattskift eller sömnbrist har negativ inverkan på GH och Igf-hormoner vilket i sin tur leder till minskad ämnesomsättningen under nattimmarna och även till viss del dagtid. Dessutom minskar produktionen av leptin (samtidigt som produktionen av ghrelin ökar) som också har stor inverkan på aptiten med ökad aptit som följd.
Det är väl en hel del hormoner som peakar under natten, testosteron tex. Sömnkvalité är A och O.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.